Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
På min AP1-bil drar halvljuset igång om vindrutetorkarna startas av regnsensorn, och är på ett tag. Men vid väldigt lätt regn, så att det bara är typ varannan minut som torkarna går ett slag, så blir det en del av och på. Modernare Teslor kanske inte reagerar på så lätt regn ;)

Jag förstår verkligen inte vad fördelen skulle vara med att köra med släckta baklyktor i dagsljus, mer än väldigt marginellt lägre elförbrukning. Bara det att man skulle slippa muppar som kör med släckta ljus i tunnlar och i regn är värt mycket, och skulle i sig motivera att baklyktorna borde vara på med DRL.
Jag tror det var ett sätt att få med sig dom sydeuropeiska länderna på DRL vilket dom ju inte hade tidigare.
Jag får för mig att det till och med är olagligt att ha på lyse under dagtid i många länder. @mati kanske kan förtydliga vad som gäller ex i Tyskland ?
olagligt har det nog inte varit, men man har tidigare fått en del vinkningar, helljusblinkningar och annat om man haft halvljus på. Men nu för tiden är det ingen som reagerar eftersom alla bilar ändå lyser med DRL.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det har tidigare varit otillåtet i en del länder med halvljus dagtid i bra väder, då det har varit reserverat för mc, för att de ska synas jämförelsevis bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det någon sammanställning av förbrukningen från Teslabjörns långresa till polcirkeln?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns det någon sammanställning av förbrukningen från Teslabjörns långresa till polcirkeln?
Runt 250wh/km, men han hade motvind båda vägarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Runt 250wh/km, men han hade motvind båda vägarna.
Ja, den siffran hörde jag också. På hemvägen var det snitthastighet på 78km/h.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Standard på XC40 P8, tillval på PS2
Ok. Vad är prisskillnaden för med/utan värmepump på PS2?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
eftersom VP inte går att välja till PS2 ännu, så finns det inte heller något pris, men det spekuleras i ca 10k. Jag tycker inte det är värt det, det låter som fasen och i vardagskörningen så är inte förbrukningen ett problem och vid långresa så löser man den initiala höga förbrukningen genom förvärmning. Har aldrig saknat det på de Tesla jag har haft, så det ska nog gå bra nu också utan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
DrW
elbilist

Inlägg av DrW »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
eftersom VP inte går att välja till PS2 ännu, så finns det inte heller något pris, men det spekuleras i ca 10k. Jag tycker inte det är värt det, det låter som fasen och i vardagskörningen så är inte förbrukningen ett problem och vid långresa så löser man den initiala höga förbrukningen genom förvärmning. Har aldrig saknat det på de Tesla jag har haft, så det ska nog gå bra nu också utan.
Dåligt insatt. Finns det något elfordon med tillvalet värmepump så man kan jämföra med och utan under exakt lika förhållanden? Har inte riktigt hittat hur mycket det gör på förbrukningen. Låter det värre än kyla på sommaren? Är väl samma kompressor?
Förvärmning är ju bra men de får fixa fram appen snart....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DrW skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dåligt insatt. Finns det något elfordon med tillvalet värmepump så man kan jämföra med och utan under exakt lika förhållanden? Har inte riktigt hittat hur mycket det gör på förbrukningen. Låter det värre än kyla på sommaren? Är väl samma kompressor?
första generation eGolf hade det som tillval. Vi hade det på vår, men det var ju ganska kort räckvidd ändå. Hade även VP på ipace, men inte heller den kan väl anses som en kung av låg förbrukning. Nu vet man ju självklart inte om förbrukningen hade varit ändå sämre utan :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

DrW skrev:
Model 3 kommer väl snart med värmepump så då kan man jämföra med och utan fast det kan naturligtvis även finnas andra skillnader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
DrW skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
första generation eGolf hade det som tillval. Vi hade det på vår, men det var ju ganska kort räckvidd ändå. Hade även VP på ipace, men inte heller den kan väl anses som en kung av låg förbrukning. Nu vet man ju självklart inte om förbrukningen hade varit ändå sämre utan :?
Ja. Det hade ju varit intressant att få reda på vad en VP (ungefär) kostar normalt, och (ungefär) vilka besparingar den ger. Precis vad jag är ute efter!

Lite off-topic-fråga; Du (som många andra) listar ju inte bara elbilen du äger i signaturen, men även vilka du ägt innan. Vad är vitsen med det (om jag får lite nyfiket fråga utan att förarga)? Och varför listar man bara vissa bilar (som dina tidigare Tesla i ditt fall), men inte andra som man ägt (som i ditt fall dina tidigare Jaguar och VW)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tja, det är väl kanske för att ge trovärdighet till det man säger. Om man uttalar sig om tex Tesla, så uppfattas det nog annorlunda om man själv har ägarerfarenhet. Men visst, även de övriga bilarna har varit med och kunde varit det fortfarande, men det blev så många att ja helt enkelt tog bort de :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

VP på i3 är knäpptyst. Snål? Nej det är den inte heller.

Ser inte hypen över VP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
tja, det är väl kanske för att ge trovärdighet till det man säger. Om man uttalar sig om tex Tesla, så uppfattas det nog annorlunda om man själv har ägarerfarenhet. Men visst, även de övriga bilarna har varit med och kunde varit det fortfarande, men det blev så många att ja helt enkelt tog bort de :)
Tips, och inte till bara dig; istället för att lista alla era bilar, era tidigare bilar, och kommande bilar på varsin rad så här:

-------
Bil 1
Bil 2
Gammal bil 3
Gammal bil 2
Gammal bil 4

Kan man inte istället lista de på en rad, så tar inte era signaturer så himla lång plats i varje post ni lägger i trådarna:

-------
Bil 1, Bil 2, Gammal bil 3, Gammal bil 2, Gammal bil 4

Bara ett tips! Bra att spara på elektronerna för miljöns skull! :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Test av PS2 från Oslo till polcirkeln:

Bild
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

NEO skrev:
VP på i3 är knäpptyst. Snål? Nej det är den inte heller.

Ser inte hypen över VP.
Just i3 skulle ju kunna vara ett bra exempel på förbrukning med VP VS utan, men bilen utan VP väger ju 120kg mer, så det blir väl mer rättvist om man jämför med 120Ah modellen. Förbrukning på våran 60Ah Rex, den saknar VP har varit 1,64kWh/ mil under 12000mil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

martinot skrev:

Hyfsat hög förbrukning måste man säga. Men vad värre är, laddinfrastrukturen. Börjar med att köa och på platsen ifråga finns det två laddare. Stationen efter var likadan, två laddare. 50 kW... I Norge borde det väl vara minst 8 laddare/station vid det här laget, 100+ kW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Laban skrev:
martinot skrev:

Hyfsat hög förbrukning måste man säga. Men vad värre är, laddinfrastrukturen. Börjar med att köa och på platsen ifråga finns det två laddare. Stationen efter var likadan, två laddare. 50 kW... I Norge borde det väl vara minst 8 laddare/station vid det här laget, 100+ kW.
Antar att det är med glimten i ögat.
I sverige får man vara glad om det finns en laddare, men 2030 då dj..lar :D
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Del två av PS2-testresan (hem till Oslo för Björn):

Bild
Edward123

Inlägg av Edward123 »

Då är det dags för en uppdatering :)

"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.

En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.

Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.

För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag fick precis också mail, men det roliga är ju att det står att de har identifierat 2 fel och att min bil är träffad. Sen tar de enbart upp 1 fel (fel inställt ljus) som min bil INTE har :lol:

Edit: kanske menar de att ljuset är i tillägg till de två övriga problemen :?
86BDD378-5E9B-4A7E-BE37-7793AC2A4E9F.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsA skrev:
Det är väl både och. Häruppe får man vara glad om det finns en 50 kW och att den fungerar, dvs, man hamnar utanför Tesla SuC nätverket. Men i Norge säljs det en hel del icke Tesla elbilar så där kan man tycka att man borde ha kommit längre än 2x50 kW laddare/station samt tillhörande köer.

Jag undrar vad folk kommer tycka om deras nyinköpta Polestar 2, ID.4, Enyaq osv när nätverket är som det är med betallösningar, icke fungerande laddare, 50 kW osv. Sist jag laddade utanför SuC så var det 4x22 kW, 1/4 fungerade. Och betallösningen via app strulade en del.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Edward123

Inlägg av Edward123 »

HelectriC skrev:
Jag fick precis också mail, men det roliga är ju att det står att de har identifierat 2 fel och att min bil är träffad. Sen tar de enbart upp 1 fel (fel inställt ljus) som min bil INTE har :lol:

Edit: kanske menar de att ljuset är i tillägg till de två övriga problemen :?
Ringde och bokade en tid. De kunde dock inte se i sina system att min bil skulle ha issues utan kan ha blivit åtgärdat i leveransservicesn men de skulle dubbelkolla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
LarsA skrev:
Det är väl både och. Häruppe får man vara glad om det finns en 50 kW och att den fungerar, dvs, man hamnar utanför Tesla SuC nätverket. Men i Norge säljs det en hel del icke Tesla elbilar så där kan man tycka att man borde ha kommit längre än 2x50 kW laddare/station samt tillhörande köer.

Jag undrar vad folk kommer tycka om deras nyinköpta Polestar 2, ID.4, Enyaq osv när nätverket är som det är med betallösningar, icke fungerande laddare, 50 kW osv. Sist jag laddade utanför SuC så var det 4x22 kW, 1/4 fungerade. Och betallösningen via app strulade en del.
Antagligen laddar dom hemma och nästa långresa är till nästa sommar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Edward123 skrev:
Då är det dags för en uppdatering :)

"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.

En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.

Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.

För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?

Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
Bild
Skriv svar