Branschstandard har varit en batterigaranti på 8 år och 16.000 mil.
Men nu kommer allt flera elbilar med bättre garantier än så.
Tesla S har ju
GarantiBegränsad fordonsgaranti – 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri- och drivenheter – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först
Lexus’ first full electric vehicle, the UX 300E, unveiled in China in November 2019, will offer a 10-year (or 1 million kilometer / 621,000 mile) battery warranty.
Jag hoppas iaf på mer specificerade garantier, det ska vara tydligt vad som garanteras och
då inte bara kapacitet utan även laddeffekt (Max effekt under viss tid, eller tid för viss laddnivå osv)
Laddhastighet beror på många saker temperatur strömförsörjning laddare et c.
Jag skulle vilja att de garanterade c värdet.(fast vet inte hur det skall kontrolleras men det bör finnas en kontrollenhet som ger den informationen. Kanske 80% av det ursprungliga värdet efter 8 år (10,15?)
Är det en normal garanti där de kräver service för att den ska vara giltigt? Ja, då kan de ju fortsätta till 15 år och miljoner mil. De kommer ju bara kunna fortsätta och dra in premien vid service så noll risk/trygghet.
Är det en normal garanti där de kräver service för att den ska vara giltigt? Ja, då kan de ju fortsätta till 15 år och miljoner mil. De kommer ju bara kunna fortsätta och dra in premien vid service så noll risk/trygghet.
Teslas garanti påverkas inte av service (därför det är så ekonomiskt att köpa just Teslas bilar).
7000mil körda med model 3 och ca 500sek hittills i servicekostnad (torkarblad, kupéfilter och spolarvätska).