Från Quora /Forbes.Most of the current major car companies will fail because they can’t adapt to the disruption that electrification is bringing to their industry. They will refuse to cannibalize their other products. They will refuse to shift power and money to the electric divisions. They will refuse to engineer true electric cars because the economics don’t make sense until they don’t have any money to do it anyway. If you’re having challenges believe this, I’d suggest you read (or re-read) The Innovator’s Solution. This pattern has played out innumerable times over the past 100 years. Remember RCA? Philips? Control Data? Burroughs? Kodak?
Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Kul artikel om hur bilindustrin kommer att gå i kräftgång tills det är försent.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Remember NOKIA!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Så sant. Men är det inte så uppenbart den här gången att några av dom gamla jättarna kommer att hinna reagera?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Alla kommer givetvis hinna reagera, men det gjorde ju Nokia också. Nokia tog inte bara fram ett operativsystem för att konkurrera med iOS och Android, utan två!pegs skrev:Men är det inte så uppenbart den här gången att några av dom gamla jättarna kommer att hinna reagera?
De stora jättarna sitter med enorma organisationer uppbyggda kring produktion av fossilbilar, utspridda över hela världen. En omställning till rena elbilar med världsomspännande laddinfrastruktur kräver ett stålbad i organisationen. Den bolagsstyrelse som ska besluta om att lägga ner fossilmotortillverkningen och istället satsa på ett stort batteriforskningscentrum, eller egna elmotorer, tar ju en jätterisk - tänk om de gissat fel? Tänk om det inte blir någon övergång till elbilism nu..? Lättare för dem att göra som Kodak att sitta och vänta lite till vi ser vad som händer..
Och plötsligt smäller det - efterfrågan på fossilbilar sjunker som en sten, och BigCar upptäcker att de har gjort för lite - de har elbilar, men bara små bilar och de saknar global laddinfrastruktur. BigCar får inte sålt sina fossilbilar, sitter med en överproduktion och allt för mycket folk och fabriker. Deras enorma kostym är omöjlig att krympa på kort tid, och de behöver åtminstone 6 år på sig för ingenjörerna att ta fram snabbladdarstandard och bygga ett globalt laddnätverk.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Ett globaltladdnätverk borde vara en lätt sak att snytta fram om de vill. Om inte annat går det ju att köra på Android spåret och köpa in sig på någon annans nätverk eller gå ihop med andra. Kruxet är bara att inse att du måste görandet själv och inte lita på andra företag eller stat.
Det stora kruxet kommer bli batterier. Ett bra batteri kräver inte bara en enorm fabrik(er) utan också know-how. De här investeringarna går inte att snyta ur näven på samma sätt de kräver enorma resurser. Det är så stort att det inte är något som en biltillverkare ens vågar satsa på utan att veta att revolutionen är här och när de vet det är det försent. När de drar igång Batteritillverkningen så har de bara batterier som motsvarar en förgasarmotor medan de andra har insprutning och kanske turbo. Hopplöst efter helt enkelt.
Det stora kruxet kommer bli batterier. Ett bra batteri kräver inte bara en enorm fabrik(er) utan också know-how. De här investeringarna går inte att snyta ur näven på samma sätt de kräver enorma resurser. Det är så stort att det inte är något som en biltillverkare ens vågar satsa på utan att veta att revolutionen är här och när de vet det är det försent. När de drar igång Batteritillverkningen så har de bara batterier som motsvarar en förgasarmotor medan de andra har insprutning och kanske turbo. Hopplöst efter helt enkelt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7974
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Jag märker också en tendens att BigCar företag fortsätter tänka fossilt även med elbilar.
De koncentrerar sina utvecklingsresurser på elmotorn, inte batterierna. Dem köper de oftast in utifrån.
Man hör hur de förbättrar bilars räckvidd till nästa årsmodell genom att fiddla med motorn - inte tex batterikemin.
Att jämställa elbilens batteri med fossilbilens bränsletank är farlig feltänk. Tesla Model S visar hur annorlunda samma bil blir med olika batteristorlekar, batterikemier och batterisäkringar.
Tesla gör absolut rätt när de är aktiva i batteriutvecklingen till deras bilar. Jag är så jäkla trött på folk som säger att Tesla använder standardbatterier
Det enda som är standard i dem är storleken 18650 - innehållet är totalt Teslaunikt. Med patenterad batterikemi, batterianoder, inkapsling, övervakning, etc.
Och de gör alldeles rätt också att knyta batteritillverkningen ännu närmare sig med egen batterifabrik.
För BigCar är det naturligt att plöja ner miljarder i motorutveckling - men jag undrar om de inser att de kan inte bara ta standardbatterierna LG och andra tillverkare erbjuder dem, utan måste också satsa på utveckling själva. Utveckling - inte testning, som man ofta hör ifrån BigCar: "Vår batteriavdelning har testat batteripacket i alla möjliga klimat".
De koncentrerar sina utvecklingsresurser på elmotorn, inte batterierna. Dem köper de oftast in utifrån.
Man hör hur de förbättrar bilars räckvidd till nästa årsmodell genom att fiddla med motorn - inte tex batterikemin.
Att jämställa elbilens batteri med fossilbilens bränsletank är farlig feltänk. Tesla Model S visar hur annorlunda samma bil blir med olika batteristorlekar, batterikemier och batterisäkringar.
Tesla gör absolut rätt när de är aktiva i batteriutvecklingen till deras bilar. Jag är så jäkla trött på folk som säger att Tesla använder standardbatterier

Det enda som är standard i dem är storleken 18650 - innehållet är totalt Teslaunikt. Med patenterad batterikemi, batterianoder, inkapsling, övervakning, etc.
Och de gör alldeles rätt också att knyta batteritillverkningen ännu närmare sig med egen batterifabrik.
För BigCar är det naturligt att plöja ner miljarder i motorutveckling - men jag undrar om de inser att de kan inte bara ta standardbatterierna LG och andra tillverkare erbjuder dem, utan måste också satsa på utveckling själva. Utveckling - inte testning, som man ofta hör ifrån BigCar: "Vår batteriavdelning har testat batteripacket i alla möjliga klimat".
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Batteritillverkare kommer troligen att börja utveckla batterier till bilindustrin men de kommer troligen bara anpassa dessa till bilindustrins specifikationer. Om man där tänker fossilt så kommer första kravet vara så många kWh per peng för att jämföra med bränsletanken. Sedan kommer kanske en del fossiler på att vikten kanske blir lite för hög och kommer lägga på ett krav på vikt per kWh. Därefter kanske de kommer på att det tar alldeles för mycket plats och kommer lägga på krav på volym per kWh. Laddhastighet och särskilt laddcykler, driftsäkerhet och prestanda är troligen sådana saker som kommer prioriteras minst från bilindustrin. De har aldrig brytt sig om hur fort bensinen eller dieseln strömmar på macken, hur många gånger det går att fylla tanken, hur man håller battericeller i kondition eller hur man på effektivaste sätt kan få ut energi från batteripack. Dessa saker är inte heller något som kunderna märker förrän efter ett tag så det påverkar inte försäljningen direkt. Dock inte så trevligt om man använder sig av batteriteknik som leder till obrukbara batterier efter ett tag.TiborBlomhall skrev:För BigCar är det naturligt att plöja ner miljarder i motorutveckling - men jag undrar om de inser att de kan inte bara ta standardbatterierna LG och andra tillverkare erbjuder dem, utan måste också satsa på utveckling själva. Utveckling - inte testning, som man ofta hör ifrån BigCar: "Vår batteriavdelning har testat batteripacket i alla möjliga klimat".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Vi har ju redan fastställt att bilindustrins värde sitter i deras motorer och tekniken kring dessa. Övriga delar har de mer eller mindre helt släppt till tredjepartsleverantörer. Om man då byter spår till EL så är det nog naturligt att tänka att det är elmotorn som är det värdefullaste i den nya konstruktionen, batterier finns ju redan. Nu är detta såklart dagens feltänk då induktionsmotorn är så pass simpel i sin design och det finns inte så stora vinster i att förbättra dessa ytterligare (skulle vara kylning osv kanske). Batterierna däremot har en intensiv teknikresa framför sig och det är uppenbart att den biltilverkaren som har monopol på den bästa batteritekniken kommer gå ledande ut i den nya eran.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Är väl bara en tidsfråga innan Samsung annonserar son elbil 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Med tanke på deras bredd, och tekniska kompetens, inte osannolikt. (Mer skämtsamt, dom måste väl se Apples modell först
)
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Du menar likt denna från Samsung Motors?chpaulin skrev:Är väl bara en tidsfråga innan Samsung annonserar son elbil
http://www.businesskorea.co.kr/news/ind ... years-away
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Någon som lyckats läsa hela artikeln?
Sida 3 är tom för mig! (Testat iPad, Firefox och Chrome)
Sida 3 är tom för mig! (Testat iPad, Firefox och Chrome)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Jo, om man läser orginalsvaret i Quora så tar det faktiskt slut där. Det missade bara sista frågetecknet. https://www.quora.com/How-will-Google-a ... ke-Barnardolza skrev:Någon som lyckats läsa hela artikeln?
Sida 3 är tom för mig! (Testat iPad, Firefox och Chrome)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin

Apple har nu headhuntat Jonathan Cohen, som var en av Nvidias toppnamn inom autonom drift - mer specifikt "deep learning".
Det är helt tydligt att Apple ger sig på elektriska bilar och autonom drift, och om de beräknar att vara färdiga med sin bil 2019 så kommer det att skaka bilindustrin i grundvalarna.
Vi lever i väldigt spännande tider!
http://recode.net/2015/10/23/apple-hire ... ving-cars/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Börjar komma fram lite smått nu 
http://recode.net/2015/10/19/apple-ceo- ... -industry/
Minst sagt spännande som sagt.

http://recode.net/2015/10/19/apple-ceo- ... -industry/
Minst sagt spännande som sagt.
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Hade Peter Carlsson (ex CPO, VP Global Supply Chain, Tesla) på ett event som jag var med och arrangerade tidigare i veckan. Han pratade om hur ICE-centrerad R&Dn på de traditionella automotive-företagen är, det är högst upp på statustrappan. I vissa möten med traditional automotive hade de diskuterat någon mekanisk del hur länge som helst, sedan när man kommer till punkten software "avhandlades" den på någon minut. Så det sitter i väggarna, kommer vara väldigt stökigt att styra om.
Helt orelaterat, men detta tycker jag är den mest intressanta av det man hört om Teslas framtid:
http://www.cnbc.com/2015/08/17/is-elon- ... -uber.html
Helt orelaterat, men detta tycker jag är den mest intressanta av det man hört om Teslas framtid:
http://www.cnbc.com/2015/08/17/is-elon- ... -uber.html
P85D / april 2015, Renault Twizy
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Peter pratade nu i eftermiddags på Mobile Heights i Lund om samma sak ... och det man kan säga efter det föredraget är att man nog inte skall satsa sina slantar i aktier i oldCAR bolag. Alla OldCAR bolag - utan undantag - hade outsourcesat allt som hade med SW och görated skrev:Hade Peter Carlsson (ex CPO, VP Global Supply Chain, Tesla) på ett event som jag var med och arrangerade tidigare i veckan. Han pratade om hur ICE-centrerad R&Dn på de traditionella automotive-företagen är, det är högst upp på statustrappan. I vissa möten med traditional automotive hade de diskuterat någon mekanisk del hur länge som helst, sedan när man kommer till punkten software "avhandlades" den på någon minut. Så det sitter i väggarna, kommer vara väldigt stökigt att styra om.
Helt orelaterat, men detta tycker jag är den mest intressanta av det man hört om Teslas framtid:
http://www.cnbc.com/2015/08/17/is-elon- ... -uber.html

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Mm, ganska tydligt när Volvo IT blir utsålda, då de verkade ses som ett nödvändigt ont tills nu. Är alldeles för många "goa gubbar" kvar där ute än...
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Är mycket besviken på Kina. Dom borde ha tagit ledartröjan här med tanken på att dom började lite närmare nollan med med bensin infrastruktur och deras miljö problem. Kommunism är tydligen inte svaren...
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Kommunism har aldrig löst något, men är verkligen Kina kommunistiskt? Uppfattar det som förhållandevis kapitalistiskt/socialistiskt? De har stora privata bolag, privatiseringen och de privata förmögenheterna ökar för varje dag - det rimmar illa med kommunism?sweslac skrev:Är mycket besviken på Kina. Dom borde ha tagit ledartröjan här med tanken på att dom började lite närmare nollan med med bensin infrastruktur och deras miljö problem. Kommunism är tydligen inte svaren...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Kina är en kommunist-stat utan planekonomi vid det här laget. Typ.Herr X skrev:Kommunism har aldrig löst något, men är verkligen Kina kommunistiskt? Uppfattar det som förhållandevis kapitalistiskt/socialistiskt? De har stora privata bolag, privatiseringen och de privata förmögenheterna ökar för varje dag - det rimmar illa med kommunism?sweslac skrev:Är mycket besviken på Kina. Dom borde ha tagit ledartröjan här med tanken på att dom började lite närmare nollan med med bensin infrastruktur och deras miljö problem. Kommunism är tydligen inte svaren...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hur Tesla och Apple[!] kommer att ändra bilindustrin
Otroligt intressanta diskussioner, synpunkter och inlägg i den här tråden. Tycker en med 2 tummar mitt i händerna, 7-årig folkskola och prylälskare.
Har just sett filmen om Steve Jobs. GAlna, härliga visionärer, men samtidigt med fötterna djupt i jorden-det är dom som kan flyga!
Har just sett filmen om Steve Jobs. GAlna, härliga visionärer, men samtidigt med fötterna djupt i jorden-det är dom som kan flyga!
X100 lev.14/8-18.