Nej det lär ju inte hända. Nästa gång kommer det säkert kosta 8-10k mer än nu. Så är man lite sugen nu men tycker att det kanske är på gränsen dyrt, så ska man köra det nu för det kommer inte bli billigare. Har iaf aldrig hänt hittills i Teslas värld.Johlei skrev:Just nu vill Tesla ha 38900 kr av mig för EAP till min bil. Sänker de priset inom kort till 8000kr köper jag. Men Tesla lär ju inte sänka priset så mycket antar jag.fraggan skrev:Hade du köpt EAP nu menar du? Nä hade det varit halva priset på allt i appen så hade jag köpt det direkt utan att tveka.Johlei skrev:Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.
Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.
5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.
Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid)
Enhanced Autopilot är tillbaka
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Tesla har ju "reat" ut FSD tidigare, förmodligen händer det när ett kvartal ser lite dåligt ut precis som nu.fraggan skrev:Nej det lär ju inte hända. Nästa gång kommer det säkert kosta 8-10k mer än nu. Så är man lite sugen nu men tycker att det kanske är på gränsen dyrt, så ska man köra det nu för det kommer inte bli billigare. Har iaf aldrig hänt hittills i Teslas värld.Johlei skrev:Just nu vill Tesla ha 38900 kr av mig för EAP till min bil. Sänker de priset inom kort till 8000kr köper jag. Men Tesla lär ju inte sänka priset så mycket antar jag.fraggan skrev:Hade du köpt EAP nu menar du? Nä hade det varit halva priset på allt i appen så hade jag köpt det direkt utan att tveka.Johlei skrev:Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.
Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.
5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.
Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid)
Ser ett kvartal mycket dåligt ut kan man nog räkna med rejäl rabatt på tex FSD eller acceleration boost
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
LasseTM skrev:Tesla har ju "reat" ut FSD tidigare, förmodligen händer det när ett kvartal ser lite dåligt ut precis som nu.fraggan skrev:Nej det lär ju inte hända. Nästa gång kommer det säkert kosta 8-10k mer än nu. Så är man lite sugen nu men tycker att det kanske är på gränsen dyrt, så ska man köra det nu för det kommer inte bli billigare. Har iaf aldrig hänt hittills i Teslas värld.Johlei skrev:Just nu vill Tesla ha 38900 kr av mig för EAP till min bil. Sänker de priset inom kort till 8000kr köper jag. Men Tesla lär ju inte sänka priset så mycket antar jag.fraggan skrev:Hade du köpt EAP nu menar du? Nä hade det varit halva priset på allt i appen så hade jag köpt det direkt utan att tveka.Johlei skrev:Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.
Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.
5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.
Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid)
Ser ett kvartal mycket dåligt ut kan man nog räkna med rejäl rabatt på tex FSD eller acceleration boost
Kan du ge ett exempel på när de aktivt har reat ut det? Dvs de har haft billigare pris än de tidigare har haft. Med samma förutsättningar. Du kan nog drömma om att FSD kommer att gå för ex 40k om 6 månader.
Nånting säger mig att orsaken att de har EAP nu är för att de vill snygga till siffrorna lite och locka folk. Annars hade de inte haft det under en så begränsad specifik period.
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Det var väl i Q1 2019. Jag vet inte om det gällde alla men uppgradering till FSD från EAP var iaf ca 33% billigare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Själva funktionen är ju lockande, men jag tycker att prissättningen är helt galen, 38900kr är mycket pengar!
Det enda sättet att få ner priserna på tjänsterna är dock att folk inte köper till de nivåerna, alternativt att Tesla har panik i slutet på ett kvartal, vilket vi egentligen hoppas på att de inte kommer att ha framöver.
Tesla är skickliga på att skapa ett "bäst-att-passa-på-läge" och det fungerar ju om de höjer priserna konstant, då lär sig ju folk att det är bäst att passa på. Men jag tycker dock att nivåerna är så höga nu, känns orimligt dyrt med FSD och EAP. Hur ska de få vanligt folk att köpa detta till de nivåerna? Hur ska de kunna göra en $25k-bil som har kapacitet för FSD och sedan få folk att lägga typ $10k på FSD? När jag som är orimligt intresserad av finesser inte hoppar på erbjudandet, så hur sjutton ska en vanlig bilägare få ett sug och lägga de pengarna?
Ett smörgåsbord av funktioner via prenumeration känns mer lockande för mig. Även om jag egentligen föredrar att äga en funktion...
Det enda sättet att få ner priserna på tjänsterna är dock att folk inte köper till de nivåerna, alternativt att Tesla har panik i slutet på ett kvartal, vilket vi egentligen hoppas på att de inte kommer att ha framöver.
Tesla är skickliga på att skapa ett "bäst-att-passa-på-läge" och det fungerar ju om de höjer priserna konstant, då lär sig ju folk att det är bäst att passa på. Men jag tycker dock att nivåerna är så höga nu, känns orimligt dyrt med FSD och EAP. Hur ska de få vanligt folk att köpa detta till de nivåerna? Hur ska de kunna göra en $25k-bil som har kapacitet för FSD och sedan få folk att lägga typ $10k på FSD? När jag som är orimligt intresserad av finesser inte hoppar på erbjudandet, så hur sjutton ska en vanlig bilägare få ett sug och lägga de pengarna?
Ett smörgåsbord av funktioner via prenumeration känns mer lockande för mig. Även om jag egentligen föredrar att äga en funktion...
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Ja 40k är galet mycket pengar när man tänker efter.Edis skrev:Själva funktionen är ju lockande, men jag tycker att prissättningen är helt galen, 38900kr är mycket pengar!
Det enda sättet att få ner priserna på tjänsterna är dock att folk inte köper till de nivåerna, alternativt att Tesla har panik i slutet på ett kvartal, vilket vi egentligen hoppas på att de inte kommer att ha framöver.
Tesla är skickliga på att skapa ett "bäst-att-passa-på-läge" och det fungerar ju om de höjer priserna konstant, då lär sig ju folk att det är bäst att passa på. Men jag tycker dock att nivåerna är så höga nu, känns orimligt dyrt med FSD och EAP. Hur ska de få vanligt folk att köpa detta till de nivåerna? Hur ska de kunna göra en $25k-bil som har kapacitet för FSD och sedan få folk att lägga typ $10k på FSD? När jag som är orimligt intresserad av finesser inte hoppar på erbjudandet, så hur sjutton ska en vanlig bilägare få ett sug och lägga de pengarna?
Ett smörgåsbord av funktioner via prenumeration känns mer lockande för mig. Även om jag egentligen föredrar att äga en funktion...
Om medelsvensson köper en ny bil för säg 300k så är ändå 40k 13% av deras pris för en mjukvara som funkar sådär med spökbromsningar osv.
Jag är knappast rik men jag och min fru tjänar helt ok, jag runt 45k månaden hon runt 55k månaden.
Ibland när jag hör hur folk sjukt blir glada på radio när de vinner 2000:- så tänker jag ganska ofta "jag önskar att jag också kunde bli glad över så lite" och när jag tänker efter kan jag spendera 4-5000 på en trevlig kväll på en restaurang.
Jag har helt skev bild av pengar helt enkelt och jag är ändå inte rik i den bemärkelsen när man funderar på att köra något för 40k när det ändå är rätt mycket pengar för en familj som inte är riktigt lika lyckligt lottade.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Nu har jag kört 10 mil med EAP. Vågar nog påstå att det inte är någon som helst skillnad i hur ofta man behöver ta i ratten. 15 sekunder räknade jag till.
Däremot är det ju väldigt skönt att slippa filbyten på motorväg! Hade underskattat det. NoA har jag inte hunnit använda, inte heller summon eller autoparkering.
En sak jag vill nämna som gjorde det lite mer attraktivt för mig är att dom verkar dra av priset för EAP från priset på FSD. För nu kostar FSD typ 30 000 mindre för mig.
Tyvärr ändå inte värt 30 000 i min bok. 10 000 hade jag nog nappat på. Hade jag betalat för FSD så är det ju mycket en framtid som jag betalar för, inte nuvarande funktionalitet.
Däremot är det ju väldigt skönt att slippa filbyten på motorväg! Hade underskattat det. NoA har jag inte hunnit använda, inte heller summon eller autoparkering.
En sak jag vill nämna som gjorde det lite mer attraktivt för mig är att dom verkar dra av priset för EAP från priset på FSD. För nu kostar FSD typ 30 000 mindre för mig.
Tyvärr ändå inte värt 30 000 i min bok. 10 000 hade jag nog nappat på. Hade jag betalat för FSD så är det ju mycket en framtid som jag betalar för, inte nuvarande funktionalitet.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jag gjorde faktiskt så att jag gjorde ett återköp. Så får vi se har nästan 1v på mig att ångra mig, igen och beställa igenCurik skrev:Nu har jag kört 10 mil med EAP. Vågar nog påstå att det inte är någon som helst skillnad i hur ofta man behöver ta i ratten. 15 sekunder räknade jag till.
Däremot är det ju väldigt skönt att slippa filbyten på motorväg! Hade underskattat det. NoA har jag inte hunnit använda, inte heller summon eller autoparkering.
En sak jag vill nämna som gjorde det lite mer attraktivt för mig är att dom verkar dra av priset för EAP från priset på FSD. För nu kostar FSD typ 30 000 mindre för mig.
Tyvärr ändå inte värt 30 000 i min bok. 10 000 hade jag nog nappat på. Hade jag betalat för FSD så är det ju mycket en framtid som jag betalar för, inte nuvarande funktionalitet.

För mig så hade rimliga nivåer på uppgraderingarna varit att halvera dem alla rakt av.
Har man råd att köpa och äga en bil för 600-700k så har man troligen råd att spendera 20k på nån uppdatering också. Jag tänkte lite också att man sparar ju typ 40k på service mm på de åren jag tänkt behålla bilen. Första brukar ju vara gratis men sen får man ju räkna med 4-5k /år. Så har man bilen 5 år så är det ju iaf 20k. DÅ lägger jag hellre dem på funktioner ala EAP än olja och filter.
@Curik: Kommer du behålla EAP? Om JA vad för motivering? Summon kan jag se som användbart 2-4 ggr / år på vintern eller när det rengar som fasen och man har en sjö vid dörren, samt när något ärkepucko parkerar så nära de bara kan så man inte kommer in i bilen själv.
Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD.
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Man ska inte heller glömma att köper du FSD så köper du även en garanti för ny hårdvara när den släpps efter ett tagfraggan skrev:Jag gjorde faktiskt så att jag gjorde ett återköp. Så får vi se har nästan 1v på mig att ångra mig, igen och beställa igenCurik skrev:Nu har jag kört 10 mil med EAP. Vågar nog påstå att det inte är någon som helst skillnad i hur ofta man behöver ta i ratten. 15 sekunder räknade jag till.
Däremot är det ju väldigt skönt att slippa filbyten på motorväg! Hade underskattat det. NoA har jag inte hunnit använda, inte heller summon eller autoparkering.
En sak jag vill nämna som gjorde det lite mer attraktivt för mig är att dom verkar dra av priset för EAP från priset på FSD. För nu kostar FSD typ 30 000 mindre för mig.
Tyvärr ändå inte värt 30 000 i min bok. 10 000 hade jag nog nappat på. Hade jag betalat för FSD så är det ju mycket en framtid som jag betalar för, inte nuvarande funktionalitet.Jo de e ju klart att FSD blir billigare då du får i princip samma funktion som FSD har just nu med EAP. Skillnaden är att man får inte nya. Så EAP är väl mer för dem som kanske överväger FSD men tycker att 80k är alldeles för mycket, vilket jag kan tycka. Kanske hade övervägt det om det kostat 39k.
För mig så hade rimliga nivåer på uppgraderingarna varit att halvera dem alla rakt av.
Har man råd att köpa och äga en bil för 600-700k så har man troligen råd att spendera 20k på nån uppdatering också. Jag tänkte lite också att man sparar ju typ 40k på service mm på de åren jag tänkt behålla bilen. Första brukar ju vara gratis men sen får man ju räkna med 4-5k /år. Så har man bilen 5 år så är det ju iaf 20k. DÅ lägger jag hellre dem på funktioner ala EAP än olja och filter.
@Curik: Kommer du behålla EAP? Om JA vad för motivering? Summon kan jag se som användbart 2-4 ggr / år på vintern eller när det rengar som fasen och man har en sjö vid dörren, samt när något ärkepucko parkerar så nära de bara kan så man inte kommer in i bilen själv.
Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD.

Köper du EAP köper du inte denna garanti, bara hårdvaran kan ju vara värd 20k i framtiden vilket gör att EAP ser mindre attraktivt ut. Skulle dock gärna ha filbyte med blinkers men kanske inte för 40k.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Sorry, men hur menar du?fraggan skrev:Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD.
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jag har precis köpt EAP. Summon funkar bara om jag står precis bredvid och smart summon funkar inte alls. Jag har ställt in max avstånd 12 m i bilen men appen i mobilen larmar för att den saknar kontakt med bilen. För andra användningar med bluetooth funkar det på större avstånd. Någon som vet något om detta?
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jag kommer inte behålla det, har kört 40 mil nu. NoA fungerade inte för mig när bilen skulle av från E4 mot Uppsala Södra. Filbyten fungerade på vissa sträckor endast sporadiskt. Den fick timeout eller vad det stod. Verkade funka bättre om jag hjälpte till med ratten? Kanske ska vara så?fraggan skrev:Jag gjorde faktiskt så att jag gjorde ett återköp. Så får vi se har nästan 1v på mig att ångra mig, igen och beställa igenJo de e ju klart att FSD blir billigare då du får i princip samma funktion som FSD har just nu med EAP. Skillnaden är att man får inte nya. Så EAP är väl mer för dem som kanske överväger FSD men tycker att 80k är alldeles för mycket, vilket jag kan tycka. Kanske hade övervägt det om det kostat 39k.
För mig så hade rimliga nivåer på uppgraderingarna varit att halvera dem alla rakt av.
Har man råd att köpa och äga en bil för 600-700k så har man troligen råd att spendera 20k på nån uppdatering också. Jag tänkte lite också att man sparar ju typ 40k på service mm på de åren jag tänkt behålla bilen. Första brukar ju vara gratis men sen får man ju räkna med 4-5k /år. Så har man bilen 5 år så är det ju iaf 20k. DÅ lägger jag hellre dem på funktioner ala EAP än olja och filter.
@Curik: Kommer du behålla EAP? Om JA vad för motivering? Summon kan jag se som användbart 2-4 ggr / år på vintern eller när det rengar som fasen och man har en sjö vid dörren, samt när något ärkepucko parkerar så nära de bara kan så man inte kommer in i bilen själv.
Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD.
Summon hade ju varit bra, som du säger. Hann inte testa.
Är du säker på att du kan ångra dig flera gånger? Tyckte att det stod att det bara gick en gång. Men jag kan blanda ihop det. Dubbelkolla
Jag trodde EAP var samma sak som FSD är idag men det kanske var det du menade?
Visst kan man resonera som du gör med kostnaden. Själv har jag haft min MS på service fler gånger på två månader (med tillhörande semesterdagar) än jag behövde med min Audi på tre år så jag kan inte räkna hem så mycket där.

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Hade du slagit på NoA? Lättast att se att det blir ett streck i mitten istället för 2 streck längs väglinjerna?Curik skrev:Jag kommer inte behålla det, har kört 40 mil nu. NoA fungerade inte för mig när bilen skulle av från E4 mot Uppsala Södra. Filbyten fungerade på vissa sträckor endast sporadiskt. Den fick timeout eller vad det stod. Verkade funka bättre om jag hjälpte till med ratten? Kanske ska vara så?fraggan skrev:Jag gjorde faktiskt så att jag gjorde ett återköp. Så får vi se har nästan 1v på mig att ångra mig, igen och beställa igenJo de e ju klart att FSD blir billigare då du får i princip samma funktion som FSD har just nu med EAP. Skillnaden är att man får inte nya. Så EAP är väl mer för dem som kanske överväger FSD men tycker att 80k är alldeles för mycket, vilket jag kan tycka. Kanske hade övervägt det om det kostat 39k.
För mig så hade rimliga nivåer på uppgraderingarna varit att halvera dem alla rakt av.
Har man råd att köpa och äga en bil för 600-700k så har man troligen råd att spendera 20k på nån uppdatering också. Jag tänkte lite också att man sparar ju typ 40k på service mm på de åren jag tänkt behålla bilen. Första brukar ju vara gratis men sen får man ju räkna med 4-5k /år. Så har man bilen 5 år så är det ju iaf 20k. DÅ lägger jag hellre dem på funktioner ala EAP än olja och filter.
@Curik: Kommer du behålla EAP? Om JA vad för motivering? Summon kan jag se som användbart 2-4 ggr / år på vintern eller när det rengar som fasen och man har en sjö vid dörren, samt när något ärkepucko parkerar så nära de bara kan så man inte kommer in i bilen själv.
Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD.
Summon hade ju varit bra, som du säger. Hann inte testa.
Är du säker på att du kan ångra dig flera gånger? Tyckte att det stod att det bara gick en gång. Men jag kan blanda ihop det. Dubbelkolla
Jag trodde EAP var samma sak som FSD är idag men det kanske var det du menade?
Visst kan man resonera som du gör med kostnaden. Själv har jag haft min MS på service fler gånger på två månader (med tillhörande semesterdagar) än jag behövde med min Audi på tre år så jag kan inte räkna hem så mycket där.
Varje gång man gör ett filbyte måste man skaka lite på ratten för att visa att man håller i den. Kommer upp ett meddelande på skärmen om det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot

2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Mad max inställningen är hur ofta den skall köra om. Inte hur aggressiv den är.PeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
Tex om bilen framför ligger 1kmh under din, då kör mad max om, men har du typ normal så kan din bil typ sakta in med 8kmh innan den vill köra om. Nu är siffrorna påhittade. Men typ så det fungerar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Ok, låter ju ännu bättre eftersom jag slipper finjustera för precis det, tack för info.frippan skrev:Mad max inställningen är hur ofta den skall köra om. Inte hur aggressiv den är.PeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
Tex om bilen framför ligger 1kmh under din, då kör mad max om, men har du typ normal så kan din bil typ sakta in med 8kmh innan den vill köra om. Nu är siffrorna påhittade. Men typ så det fungerar.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Lärde mig igår att det går att trycka ner växelspaken några sekunder så sätter den skyltad hastighet. Det funkar åtminstone från 36.10 versionen på min bil.PeteAstro skrev:Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
LasseTM skrev:Man ska inte heller glömma att köper du FSD så köper du även en garanti för ny hårdvara när den släpps efter ett tagfraggan skrev:Jag gjorde faktiskt så att jag gjorde ett återköp. Så får vi se har nästan 1v på mig att ångra mig, igen och beställa igenCurik skrev:Nu har jag kört 10 mil med EAP. Vågar nog påstå att det inte är någon som helst skillnad i hur ofta man behöver ta i ratten. 15 sekunder räknade jag till.
Däremot är det ju väldigt skönt att slippa filbyten på motorväg! Hade underskattat det. NoA har jag inte hunnit använda, inte heller summon eller autoparkering.
En sak jag vill nämna som gjorde det lite mer attraktivt för mig är att dom verkar dra av priset för EAP från priset på FSD. För nu kostar FSD typ 30 000 mindre för mig.
Tyvärr ändå inte värt 30 000 i min bok. 10 000 hade jag nog nappat på. Hade jag betalat för FSD så är det ju mycket en framtid som jag betalar för, inte nuvarande funktionalitet.Jo de e ju klart att FSD blir billigare då du får i princip samma funktion som FSD har just nu med EAP. Skillnaden är att man får inte nya. Så EAP är väl mer för dem som kanske överväger FSD men tycker att 80k är alldeles för mycket, vilket jag kan tycka. Kanske hade övervägt det om det kostat 39k.
För mig så hade rimliga nivåer på uppgraderingarna varit att halvera dem alla rakt av.
Har man råd att köpa och äga en bil för 600-700k så har man troligen råd att spendera 20k på nån uppdatering också. Jag tänkte lite också att man sparar ju typ 40k på service mm på de åren jag tänkt behålla bilen. Första brukar ju vara gratis men sen får man ju räkna med 4-5k /år. Så har man bilen 5 år så är det ju iaf 20k. DÅ lägger jag hellre dem på funktioner ala EAP än olja och filter.
@Curik: Kommer du behålla EAP? Om JA vad för motivering? Summon kan jag se som användbart 2-4 ggr / år på vintern eller när det rengar som fasen och man har en sjö vid dörren, samt när något ärkepucko parkerar så nära de bara kan så man inte kommer in i bilen själv.
Edit: Den stora skillnaden med FSD är ju AP i städerna. Utöver det så får man ju i princip samma funktion med EAP som med FSD..
Köper du EAP köper du inte denna garanti, bara hårdvaran kan ju vara värd 20k i framtiden vilket gör att EAP ser mindre attraktivt ut. Skulle dock gärna ha filbyte med blinkers men kanske inte för 40k.
Jag har redan HW3. Men kommer det en hw4 så kan man ju tänka så.

-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Precis det är EU regler som sätter käppar i hjulet för detta här omkring.AndersN skrev:Jag har precis köpt EAP. Summon funkar bara om jag står precis bredvid och smart summon funkar inte alls. Jag har ställt in max avstånd 12 m i bilen men appen i mobilen larmar för att den saknar kontakt med bilen. För andra användningar med bluetooth funkar det på större avstånd. Någon som vet något om detta?
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Hmm om någon moderator ser detta så inför "citera fler" möjligheten så man slipper posta flera olika efter varandraPeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot

Att justera farten genom trycka på hastighetesskylten har funnits länge. Innan 2020.35.x, dock så är ju avläsningen bättre nu än tidigare baserat på kartinfo.
Min sambos bil justerar farten auto hela tiden, det gör inte min :/
Man måste som nämnts, vicka liiite på ratten åt det hållet man vill att EAP ska göra filbytet.
Angående att ångra sig bara en gång läste jag på teslas hemsida/return policy. Att man bara hade rätt att ångra ett köp en gång.
Jag ska ta och köpa boost-acc nu på vägen hem för att testa

- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Hade du kopplat på släpvagns läge?PeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Med släpläge kan man väl inte aktivera AP överhuvudtaget.ChristerSjo skrev:Hade du kopplat på släpvagns läge?PeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Ja så kanske det är.taliz skrev:Med släpläge kan man väl inte aktivera AP överhuvudtaget.ChristerSjo skrev:Hade du kopplat på släpvagns läge?PeteAstro skrev:Nu har jag testat min nyinköpta EAP Bromma-Linköping-Bromma. På vägen ner hade vi en cykel på dragkroken. Det var inte lyckat för EAP. Precis när jag bekräftade omkörningen med blinkerspaken fick jag felmeddelande om att en ultraljudssensor var blockerad vilket gjorde att omkörningen avbröts, mycket irriterande men logiskt med tanke på cykeln. Jag slog av EAP.
Vägen hem gick det bättre utan cykel. Näst intill perfekta omkörningar med inställningen Mad Max. Trodde nog att det skulle vara mer drag i den inställningen men känns normal och bilen hinner köra om innan bakomvarande hinner ikapp. Dock ser inte EAP att det längre fram ligger en långsam långtradare i höger fil och då blir det onödiga filbyten. Men med små fartjusteringar på höger ratthjul undviker man det samt om bilen ibland lägger sig i vänsterfilen för oändligt långa omkörningar så ökar man farten på samma sätt. Ibland tyckte jag att det inte var läge för omkörning och struntade då i förslaget.
Skyltavläsningen funkade för det mesta bra. Det var bekvämt att klicka på ”skylten” för att justera farthållaren.
Kände mig lite som en pilot med autopiloten på som bevakar att allt fungerar och finjusterar under färden. Avslappnande tycker jag då bilen väljer ett lugnare körsätt än om det varit jag som varit piloten.
Om det är användbart för andra och om priset är OK är det upp till var och en att bestämma. Jag gillar att få uppleva lite av den självkörning som nånstans där framme kommer även om den är långt ifrån perfekt nu.
Kanske att jag kommer kalla den, Enchanted Auto Pilot
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Funkar det om du "simlurerar" taskig parkering? Dvs att man kan stå 2-3 meter bakom bilen och köra ut den ifrån parkeringen? Eller måste man stå å mer eller mindre stöta i den för att kunna köra ut? Jag hade inte möjlighet att testa summon när jag testkörde EAP.AndersN skrev:Jag har precis köpt EAP. Summon funkar bara om jag står precis bredvid och smart summon funkar inte alls. Jag har ställt in max avstånd 12 m i bilen men appen i mobilen larmar för att den saknar kontakt med bilen. För andra användningar med bluetooth funkar det på större avstånd. Någon som vet något om detta?
Lämnade tillbaka boosten nu, var väl ev lite skillnad men inte värt pengarna att behålla det. Tycker att boosten borde ingått i EAPn.

Jag hade hoppats på att bilen skulle justera hastigheten själv iom den nu kan läsa av den. Vi kom fram till att bilarna fortarande justerar mha kartorna inte avläsningen. Hoppas verkligen att de kommer införa det snarast. Hade ju sugit om de fått för sig att inkludera det i EAP och inte vanliga AP :/
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Står fortfarande i valet och kvalet om att köpa EAP och behålla det denna gång. Om man förutsätter att det kommer komma uppdateringar som gör funktionerna användbara (främst autopark & summon) så kanske det är "värt" det. Men det hänger ju mycket på EU också. För som det är nu så är de ju inte direkt användbara i praktiken. Och frågan är när, om och vad det kostar om EAP kommer till ex jul igen vid nästa kvartalsslut =) Och om det då kostar mer så kommer man ju bli gråtfärdig och ångra sig...
Ni som köpt EAP nu kommer ni behålla det?
Ni som köpt EAP nu kommer ni behålla det?