Hela diskussionen blir väl lite fånigt, eller? Det är väl så att man som konsument blir upprörd/irriterad/förbannad om en produkt som förvärvades med egna pengar inte håller måttet. Än värre om dess funktion förändras till det sämre. Och ännu värre om det är självaste tillverkaren som gör detta med flit. Oberoende av vad anledningen till detta är.
I min värld ska man inte leverera sämre än man utlovat. Om man måste göra det ändå, borde en tydlig förklaring och ursäkt kommer först, sedan kan man även behöva ta ställning till eventuell kompensation. Ingen av oss skulle acceptera exempelvis om ett kylskåp som fungerat bra innan plötsligt av 'energibesparingsskäl' eller 'för att skydda känsliga komponenter' inte kyler mer än t ex 10 grader. Visst, den fungerar ju fortfarande ypperligt...
Varför ska jag nu acceptera att produkten i fråga har aktivt försämrats, bara för den har en 'T'-logga fram och bak???
Hela diskussionen blir väl lite fånigt, eller? Det är väl så att man som konsument blir upprörd/irriterad/förbannad om en produkt som förvärvades med egna pengar inte håller måttet. Än värre om dess funktion förändras till det sämre. Och ännu värre om det är självaste tillverkaren som gör detta med flit. Oberoende av vad anledningen till detta är.
I min värld ska man inte leverera sämre än man utlovat. Om man måste göra det ändå, borde en tydlig förklaring och ursäkt kommer först, sedan kan man även behöva ta ställning till eventuell kompensation. Ingen av oss skulle acceptera exempelvis om ett kylskåp som fungerat bra innan plötsligt av 'energibesparingsskäl' eller 'för att skydda känsliga komponenter' inte kyler mer än t ex 10 grader. Visst, den fungerar ju fortfarande ypperligt...
Varför ska jag nu acceptera att produkten i fråga har aktivt försämrats, bara för den har en 'T'-logga fram och bak???
Jag är inte med i denna debatten, jag måste dock påpeka att det är fel på metaforen här.
Om du köpt ett väldigt modernt och bra kylskåp, dvs Tesla, där allt funkar fortfarande men när du ska ladda det så funkar det bara något bättre än Renault. Dvs en funktion av många i ditt kylskåp har gått förlorad. Inte att huvudfunktionen som i din metafor är sämre. Att ladda bilen är inte dess huvudfunktion. Hade Tesla gjort så att det bara hade gått att köra i 50km/h hade jag köpt din metafor.
Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Jag borde kanske inte tala för andra, men jag anser inte att tanken med tråden är att "klaga på internet", utan diskutera vad som konkret kan göras åt saken. Min känsla är att folk som drabbats söker upp denna tråd för att försöka följa läget och se vad man har för möjligheter att få upprättelse. Förhoppningen är att få uppdateringar kring vad som händer med stämningar i USA, anmälningar till ARN i Sverige och om det händer något mer i något annat land. Det kom också en uppmaning till Tibor om att skriva om saken så att potentiella elbilsköpare ska vara medvetna om att detta kan hända. Istället har tråden totalt kapats av folk som anser att folk ska "sluta klaga och vara nöjda" med påföljande irriterade svar från drabbade. Så om alla som agerar och resonerar som att Tesla är världens moraliska ledstjärna bara kunde hålla sig härifrån och sluta tjata hål i huvudet på alla de som anser att detta är ett reellt problem skulle vi nog se mycket mindre av "klagande" och mer av konkreta diskussioner. Tyvärr omöjliggörs detta av floden med kommentarer där man ska övertyga motparten om att de har fel.
Jag är inte med i denna debatten, jag måste dock påpeka att det är fel på metaforen här.
Om du köpt ett väldigt modernt och bra kylskåp, dvs Tesla, där allt funkar fortfarande men när du ska ladda det så funkar det bara något bättre än Renault. Dvs en funktion av många i ditt kylskåp har gått förlorad. Inte att huvudfunktionen som i din metafor är sämre. Att ladda bilen är inte dess huvudfunktion. Hade Tesla gjort så att det bara hade gått att köra i 50km/h hade jag köpt din metafor.
Fin metafor men den är faktiskt inte korrekt. Ifall du köper ett kylskåp för 1 000 000 SEK som marknadsförs som ett "smart" kylskåp, och denna funktion sedan delvis eller helt inte fungerar - då spelar det ingen som helst roll att det finns kylskåp från Renault för 400 000 SEK som inte har några smarta funktioner överhuvudtaget. Det som är avgörande (om detta ska prövas) är hur detta marknadsförts och till viss del priset.
Att det inte är huvudfunktionen är ju något du hittat på själv, sorry. Att inte kunna ladda bilen innebär att du inte kan framför bilen, vilket är dess huvudfunktion. Jämför med ditt kylskåp, ifall du inte kan ta emot ström så fungerar inte kylningen.
Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Jag borde kanske inte tala för andra, men jag anser inte att tanken med tråden är att "klaga på internet", utan diskutera vad som konkret kan göras åt saken. Min känsla är att folk som drabbats söker upp denna tråd för att försöka följa läget och se vad man har för möjligheter att få upprättelse. Förhoppningen är att få uppdateringar kring vad som händer med stämningar i USA, anmälningar till ARN i Sverige och om det händer något mer i något annat land. Det kom också en uppmaning till Tibor om att skriva om saken så att potentiella elbilsköpare ska vara medvetna om att detta kan hända. Istället har tråden totalt kapats av folk som anser att folk ska "sluta klaga och vara nöjda" med påföljande irriterade svar från drabbade. Så om alla som agerar och resonerar som att Tesla är världens moraliska ledstjärna bara kunde hålla sig härifrån och sluta tjata hål i huvudet på alla de som anser att detta är ett reellt problem skulle vi nog se mycket mindre av "klagande" och mer av konkreta diskussioner. Tyvärr omöjliggörs detta av floden med kommentarer där man ska övertyga motparten om att de har fel.
Mycket bra svarat. Vill inte framstå som någon som säger sluta klaga och vara nöjd, utan mer att man kan ha lite mer nyans i sitt klagande, det är ju inte bara kass eller bara bra att Tesla gör så här, men heller inte något som gör att det plötsligt är en fullständigt kass bil. Det finns flera sidor av myntet och jag följer som sagt gärna debatten här utan att välja sida helt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag är inte med i denna debatten, jag måste dock påpeka att det är fel på metaforen här.
Om du köpt ett väldigt modernt och bra kylskåp, dvs Tesla, där allt funkar fortfarande men när du ska ladda det så funkar det bara något bättre än Renault. Dvs en funktion av många i ditt kylskåp har gått förlorad. Inte att huvudfunktionen som i din metafor är sämre. Att ladda bilen är inte dess huvudfunktion. Hade Tesla gjort så att det bara hade gått att köra i 50km/h hade jag köpt din metafor.
Fin metafor men den är faktiskt inte korrekt. Ifall du köper ett kylskåp för 1 000 000 SEK som marknadsförs som ett "smart" kylskåp, och denna funktion sedan delvis eller helt inte fungerar - då spelar det ingen som helst roll att det finns kylskåp från Renault för 400 000 SEK som inte har några smarta funktioner överhuvudtaget. Det som är avgörande (om detta ska prövas) är hur detta marknadsförts och till viss del priset.
Att det inte är huvudfunktionen är ju något du hittat på själv, sorry. Att inte kunna ladda bilen innebär att du inte kan framför bilen, vilket är dess huvudfunktion. Jämför med ditt kylskåp, ifall du inte kan ta emot ström så fungerar inte kylningen.
What? Är inte huvudfunktionen för en bil att åka med den, eller vad menar du? Det går fortfarande att ladda bilen. Det går att köra den precis lika bra som innan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Som sagt, jag är inte personligen påverkad av detta, men det som jag upplever lite frustrerande är att diskussionerna här ofta känns grundade i helt olika utgångslägen eller vad man ska säga. Jag tycker själv att det är ganska lätt att förstå att batteriet håller längre om Tesla begränsar supercharging, det är också ganska lätt att förstå att vissa människor vill kunna välja detta själv även om det är på bekostnad av deras batteri. Det är också lätt att förstå att för vissa körmönster så är den ökade laddtider inget problem, och precis lika lätt att förstå att för andra kan det upplevas problematisk med samma ökning i laddtider. För att kunna föra diskussionen överhuvudtaget så måste man ju först vara villig att ens vilja förstå att en person kan uppleva en sak annorlunda än man själv gör. Svårigheten ligger såklart i att detta är lite subjektivt och därför svårt att definiera som rätt och fel. Man måste dock öppna dörren för att man kanske inte själv alltid sitter på den universella sanningen och inte försöka göra det svart eller vitt.
Det jag personligen reagerar på när jag läser dessa diskussioner är ju att Tesla mer eller mindre säljer sina bilar med argumentet att det ska gå snabbt att ladda dom, men nu är det kanske inte så längre för en del. I dagsläget kan man tex läsa på deras hemsida att model 3 kan man ladda 275km på 15min. Detta är ju också argument som säljarna använder etc. Så då är frågan, är det rimligt då att anta att det är underförstått att om några år så kommer min bil potentiellt inte klara ladda 275km på 15 minuter? Jag tycker personligen inte det är ett rimligt antagande eftersom det använts så uttalat i marknadsföringen för att ens kunna sälja bilarna (eftersom detta är lite utav en svag punkt i mångas ögon gällande elbilar).
Eftersom jag då uppfattar det som jag beskriver här ovan, så tycker jag att problemet ligger i att Tesla inte riktigt uttalar sig om varför laddhastigheten sänks på vissa bilar. Problemet är alltså inte sänkningen i sig i mina ögon, utan att man inte erkänner den officiellt, vilket jag kan förstå uppfattas av ägarna av dessa bilar som att Tesla inte tar sitt ansvar. Är det ok att sälja saker på löften som inte går att hålla? Nej det tycker jag inte. Tycker jag det är ok att vilja lova något som sen visar sig inte hålla i längden? Ja det är såklart ok att ha fel, men då får man ju stå för det också. Tycker jag det är bättre att batteriet brinner upp? Nej givetvis inte, men jag hade tyckt det var optimalt tex att Tesla erkänner sig ha gjort lite utav en miss i sina beräkningar och möjligen är villiga att titta på någon typ av kompensation eller så.
På grund av hur diskussionerna har gått här senaste tiden, och meta-diskussionerna kring denna diskussionen så vill jag också försöka föregå med gott exempel enligt min första paragraf här och försöka förtydliga:
Detta är min personliga tolkning av berättelserna jag läser här. Jag tycker varken Tesla har gjort 100% fel eller ägarna har 100% fel i sin bedömning och det är väl ganska troligt att det faktiskt inte är svart eller vitt och att vi alla misstolkar viss information (mig själv inräknat). Sen jag började läsa detta forum tycker jag att det är ofta en besserwisser-ton i många inlägg och det blir ofta en tävling i att överbevisa varandra, mer än jag stött på vid andra diverse forum. Tyvärr är det en ganska liten andel användare som står för den tonen, men det är väl ofta så att en liten grupp människor kan vara ganska tongivande även i en större grupp. Vi får väl alla bara försöka tänka på det mer aktivt och försöka undvika det.
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Har de gått ut med det?
För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.
Själv hade jag nog varit lätt sur över att få spendera mer tid på laddning men att klaga på internet över det känns mer fånig. Jag försvarar inte Tesla så mycket som jag försvarar alla tillverkare som kan hålla batterierna vid liv längre än de hade kunnat annars.
Jag borde kanske inte tala för andra, men jag anser inte att tanken med tråden är att "klaga på internet", utan diskutera vad som konkret kan göras åt saken. Min känsla är att folk som drabbats söker upp denna tråd för att försöka följa läget och se vad man har för möjligheter att få upprättelse. Förhoppningen är att få uppdateringar kring vad som händer med stämningar i USA, anmälningar till ARN i Sverige och om det händer något mer i något annat land. Det kom också en uppmaning till Tibor om att skriva om saken så att potentiella elbilsköpare ska vara medvetna om att detta kan hända. Istället har tråden totalt kapats av folk som anser att folk ska "sluta klaga och vara nöjda" med påföljande irriterade svar från drabbade. Så om alla som agerar och resonerar som att Tesla är världens moraliska ledstjärna bara kunde hålla sig härifrån och sluta tjata hål i huvudet på alla de som anser att detta är ett reellt problem skulle vi nog se mycket mindre av "klagande" och mer av konkreta diskussioner. Tyvärr omöjliggörs detta av floden med kommentarer där man ska övertyga motparten om att de har fel.
Mycket bra svarat. Vill inte framstå som någon som säger sluta klaga och vara nöjd, utan mer att man kan ha lite mer nyans i sitt klagande, det är ju inte bara kass eller bara bra att Tesla gör så här, men heller inte något som gör att det plötsligt är en fullständigt kass bil. Det finns flera sidor av myntet och jag följer som sagt gärna debatten här utan att välja sida helt.
Efter 86 sidor kommer det några inlägg som nog verkligen behövdes i den här tråden. Kan vi börja om nu? Trist när det blir konfrontation och man läser i andra trådar om medlemmar som tycker det är för mycket gnäll och tråkig stämning, som kanske rent av undviker TCS numera, något den här tråden nog är medskyldig till. Nya tag nu!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Eller räddningen för övrig bilindustri, när nu Tesla erkänner att batterierna inte håller för snabbladdning.
Har de gått ut med det?
För många så begränsas laddningen när de snabbladdare, Tesla säger själva att detta är för att skydda batterierna. Det finns även inprogrammerat i bilarna att efter att du laddat ett visst antal kWh DC så börjar laddhastigheten minskas.
"visst antal kWh" Säkert? Eller är det månne så att det beror på batteriets egenskaper i form av ökad impedans som ger att högre effekter innebär för hög värmeutveckling och därför begränsas?
Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Hej igen
För de, inkl Tibor, som är övertygade om att Tesla alltid angivit att man inte skall använda Supercharger annat än för långresor.
Så här står det på Teslas hemsida:
Introduktion
Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Notera speciellt
"dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet."
Nej, snälla, dra inte igång den där diskussionen igen nu när den äntligen tystnat. Ingen kommer övertyga någon annan om någonting, låt oss hålla den här tråden till dess verkliga ämne.
Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Det som står på Teslas hemsida är inte föremål för diskussion.
Däremot en värdefull upplysning till de drabbade att använda i sin argumentering vid kontakter med Tesla
Att andra hävdar annat riskerar att få de drabbade att "ge upp" då de inte ens på forumet får stöd i denna tråd som jag uppfattar hade till syfte att finna ut orsak och åtgärd mot Chargegate.
Samtidigt står det så här:
Behöver jag installera laddning hemma om det finns en Supercharger nära mig?
Att ladda där du parkerar är ett av de bästa sätten att leva med en Tesla och det finns ingen anledning att köra någonstans för att få en full laddning. Vi rekommenderar att använda en lättinstallerad nivå 2-laddare hemma eller vid ditt arbete om det är möjligt. Supercharger är idealiskt när man är ute och reser, eller gör ett besök i en annan stad, eller medan hemmaladdning håller på att installeras.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Min fetning i texten. Så vi kan veva runt det hur mycket som helst om när samt hur mycket SuC det är tänkt att använda eller ens nyttigt att använda. Det har också funnits olika skrivningar genom åren hur tesla ansett det vara tänkt att använda SuC.
Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
Fanns denna text när ni köpte bilarna så blir det förmodligen helt omöjligt att driva vidare klagomålen mot Tesla.
Påverkar Supercharger-laddning mitt batteri?
Den maximala laddningshastigheten för batteriet kan minska något efter ett stort antal höghastighetsladdningar, som de vid en Supercharger. För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter.
Problemet är att texten ändrats både en och flera gånger genom åren. Så vad som stod när de aktuella bilarna köptes får nog någon som är bättre på att göra arkeologiska utgrävningar av webbsidor än mig svara på.
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Du har en poäng: i landet lagom händer inget, många är förlåtande, accepterande, tycker till och med att det är helt ok. Ingen vågar säga att kejsaren är naken.
I ett annat land får det konsekvenser, se på bilden!
Något som är intressant är väl att de ingenstans skriver att de aktivt kommer begränsa tillgänglig kapacitet med åldern (dvs utöver degradering) utan de pratar bara om laddhastighet.
Jo, det är ju exakt det som står där.
För att säkerställa maximal räckvidd och batterisäkerhet minskas batteriets laddningshastighet när batteriet är för kallt, när det nästan är fullt eller när batteriegenskaperna ändrats på grund av användning eller ålder. Dessa förändringar i batteriets egenskaper kan på sikt öka den totala laddningstiden vid en Supercharger med några minuter
.
Uhh, nej? Det står inget om att de aktivt begränsar tillgänglig kapacitet via mjukvara, det står faktiskt ingenting om kapacitetsbegränsningar alls utan de pratar bara om laddningshastighet.
Hur tror du annars laddhastigheten styrs i ett batteri? Det är inte kugghjul och remmar som justerar hastigheten. Allt är mjukvarustyrt i BMS för att ta hand om och skydda batteriet, som de skriver.