Fälgar i designstudion
Moderator: Redaktion
Fälgar i designstudion
Funderar över tilläggspriset för att byta från 19 till 21 tums hjul. Tillägget är lika stort som fyra hjul med vinterdäck. Nästan 50 000 kr i rent tillägg verkar ju helt orimligt för att byta dimension. Är det så att bilen även levereras med standardhjulen?
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Re: Fälgar i designstudion
Jepp, det stämmer. Bilen levereras med 19" hjulen oavsett om man beställer 21" till.
Aha
Tack då är mitt huvudbrydderi löst 

solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Va? Stämmer det? När jag beställde min P85D i april ( lev Juli) så betalde jag 44k för 21" men inte följde det med ngr 19" inte!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, du får inte två uppsättningar fälgar! Uppgraderar du till 21" så är det de enda hjul du får.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Puh.. Jag menar väl det! Hann ju nästan få lite hög puls där ett tag
helst när man precis spenderat ytterligare 50 papp på vinterhjul.

Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbil)
Mina 19" ingick på så sätt i grundutförandet och levererades tillsammans med 21" vid hämtningen av bilen.
Jag trodde från början att man kunde uppgradera från 19" som är standard, till 21" och betala mellanskillnaden, men det gick ej!
Då tyckte jag det var bättre att köpa 21" vid sidan om och så fick jag 19 tums "på köpet" som jag kan använda som vinterfälgar
Mina 19" ingick på så sätt i grundutförandet och levererades tillsammans med 21" vid hämtningen av bilen.
Jag trodde från början att man kunde uppgradera från 19" som är standard, till 21" och betala mellanskillnaden, men det gick ej!
Då tyckte jag det var bättre att köpa 21" vid sidan om och så fick jag 19 tums "på köpet" som jag kan använda som vinterfälgar

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.Olleman skrev:Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Man kan ju tycka det är konstigt att om man vill uppgradera fälgarna i designstudion så får du inget för dina 19" som ingår om du väljer att uppgradera, utan får betala fullt pris för 21" fälgarna.
+1danni skrev:Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.Olleman skrev:Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Verkar vara något vedertaget att "lägga på separat faktura" alla bilhandlare inkl tm har rekommenderat det när jag köpt bilen! Dock som Danni säger inte godkänt, specificerat av skatteverket att vinterdäck är extra utrustning!
Jag lägger hellre med det i leasingen, då betalar jag bara 50-60% av vad det kostar!
Nackdelen är att bara halva momsen går att dra...
Om man då istället köper 21"-fälgarna till samma pris fast på en separat order så kan man sälja sina 19" på blocket och därmed sänka bilens pris med ~20 00kr.Olleman skrev:Man kan ju tycka det är konstigt att om man vill uppgradera fälgarna i designstudion så får du inget för dina 19" som ingår om du väljer att uppgradera, utan får betala fullt pris för 21" fälgarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Exakt, det är det som är lite märkligt.
Jag hade givetvis inte beställt 21" fälgarna i efterhand om jag hade fått med mina 19" som ingår i grundutförandet. Det är där problemet ligger när du väljer 21" i designstudion, då plockas dom bara bort fastän du har betalt för dom och så får du betala fullt pris för att uppgradera. Men väljer du att beställa dom i efterhand(separat) så får du med dina 19", lite konstigt kan tyckas!
Jag hade givetvis inte beställt 21" fälgarna i efterhand om jag hade fått med mina 19" som ingår i grundutförandet. Det är där problemet ligger när du väljer 21" i designstudion, då plockas dom bara bort fastän du har betalt för dom och så får du betala fullt pris för att uppgradera. Men väljer du att beställa dom i efterhand(separat) så får du med dina 19", lite konstigt kan tyckas!
du menar alltså att det är samma pris att få 21" separat, som att få dom på bilen och bli av med 19"?? det kan ju inte stämma, det skulle ju betyda ett betydligt avslag i vinst för TM. Som jag har förstått det så kostar 21" betydligt mer än 47k om du bara kör till TM och beställer 4 st? Det verkar ju inte normalt nånstans! Alla andra bilar jag har köpt så är det underförstått att om man uppgraderar fälgarna på bilen, så blir man av med orginal, men om man köper lösa hjul, så är dom dyrare än att uppgradera.Olleman skrev:Exakt, det är det som är lite märkligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
- elmotor_mattias
- Teslaägare
Då kan jag intyga att det är precis som ovan skriver. Jag beställde min bil med 19" på. La sedan en order på 21" och fick betala 50" för dessa.HelectriC skrev:du menar alltså att det är samma pris att få 21" separat, som att få dom på bilen och bli av med 19"?? det kan ju inte stämma, det skulle ju betyda ett betydligt avslag i vinst för TM. Som jag har förstått det så kostar 21" betydligt mer än 47k om du bara kör till TM och beställer 4 st? Det verkar ju inte normalt nånstans! Alla andra bilar jag har köpt så är det underförstått att om man uppgraderar fälgarna på bilen, så blir man av med orginal, men om man köper lösa hjul, så är dom dyrare än att uppgradera.Olleman skrev:Exakt, det är det som är lite märkligt.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
I USA kostar uppdatering till 21 tum $4500 och separat kostar de $5500 så då är det något konstigt här i Sverige. Har de glömt att reglera priserna efter dollarn på tillbehören?
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är väl i och för sig kanske inte så jätteförvånande att man kan köpa till 21" med sommardäck löst för 50k, med tanke på att designstudion alltid skyltat med att man kan köpa 21" med Pirelli Sottozero för 50k?
- elmotor_mattias
- Teslaägare
Nä, det är sant. Problemet eller frågeställningen är hur rimligt det är om man beställer ny bil med tillägget på 47800:-kr(för 21") kontra beställa bilen med 19" och sedan lägga en beställning på 21" i efterhand för 50".danni skrev:Det är väl i och för sig kanske inte så jätteförvånande att man kan köpa till 21" med sommardäck löst för 50k, med tanke på att designstudion alltid skyltat med att man kan köpa 21" med Pirelli Sottozero för 50k?
Då har du alltså köpt 19" för 2200:-kr.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
Ja, man kan ju då enkelt sälja 19" för säg 15k, då har man fått en bil som är ca 13k billigare:-) med referral, så betyder det då 23k sparat:-)elmotor_mattias skrev:Nä, det är sant. Problemet eller frågeställningen är hur rimligt det är om man beställer ny bil med tillägget på 47800:-kr(för 21") kontra beställa bilen med 19" och sedan lägga en beställning på 21" i efterhand för 50".danni skrev:Det är väl i och för sig kanske inte så jätteförvånande att man kan köpa till 21" med sommardäck löst för 50k, med tanke på att designstudion alltid skyltat med att man kan köpa 21" med Pirelli Sottozero för 50k?
Model 3-24/Polestar 3-24
Det där har väl alltid varit ett vedertaget fusk. Min arbetsgivare ökade förmånsvärdet när jag uppgraderade stereon i efterhand och den är första gången jag har hört att någon gjort detta. Men jag det var så lite pengar så det är det helt klart värt.danni skrev:Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.Olleman skrev:Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, det håller jag helt med om. Det är en jättemärklig prissättning från Teslas sida. Faktum är att 21-tummarna är för dyra överlag. Mer rimligt hade nog varit att ta ca 30k för uppgraderingen från 19" till 21". Och uppgraderingen till 19" cyklonfälgar ska vi inte ens tala om - vem skulle överhuvudtaget betala vad de begär för det?elmotor_mattias skrev:Nä, det är sant. Problemet eller frågeställningen är hur rimligt det är om man beställer ny bil med tillägget på 47800:-kr(för 21") kontra beställa bilen med 19" och sedan lägga en beställning på 21" i efterhand för 50".danni skrev:Det är väl i och för sig kanske inte så jätteförvånande att man kan köpa till 21" med sommardäck löst för 50k, med tanke på att designstudion alltid skyltat med att man kan köpa 21" med Pirelli Sottozero för 50k?
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag köpte 19" cyklon fast jag köpte dem separat med vinterdäck på och bytte sedan så att sommardäcken flyttades över till cyklonerna och vinteräcken till originalfälgarna. Det blev mycket billigare än att ha köpt 19" cyklon med från början och sedan beställt till vinterdäck på 19" original.danni skrev:Nej, det håller jag helt med om. Det är en jättemärklig prissättning från Teslas sida. Faktum är att 21-tummarna är för dyra överlag. Mer rimligt hade nog varit att ta ca 30k för uppgraderingen från 19" till 21". Och uppgraderingen till 19" cyklonfälgar ska vi inte ens tala om - vem skulle överhuvudtaget betala vad de begär för det?elmotor_mattias skrev:Nä, det är sant. Problemet eller frågeställningen är hur rimligt det är om man beställer ny bil med tillägget på 47800:-kr(för 21") kontra beställa bilen med 19" och sedan lägga en beställning på 21" i efterhand för 50".danni skrev:Det är väl i och för sig kanske inte så jätteförvånande att man kan köpa till 21" med sommardäck löst för 50k, med tanke på att designstudion alltid skyltat med att man kan köpa 21" med Pirelli Sottozero för 50k?
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, men det kan jag förstå. Vinterdäck behöver du ändå. Jag har själv gjort en liknande manöver, fast jag valde T Sportline TST istället för Teslas cyklonfälgar.Franz skrev:Jag köpte 19" cyklon fast jag köpte dem separat med vinterdäck på och bytte sedan så att sommardäcken flyttades över till cyklonerna och vinteräcken till originalfälgarna. Det blev mycket billigare än att ha köpt 19" cyklon med från början och sedan beställt till vinterdäck på 19" original.
Men att ge vad det kostar bara för att uppgradera från 19" original till 19" cyklon i designstudion är ju absurt.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Håller med. När jag beställde för ett år sedan var det dock runt 20 000:-. Med min lilla manöver blev det ytterligare några tusenlappar billigare än så.danni skrev:Ja, men det kan jag förstå. Vinterdäck behöver du ändå. Jag har själv gjort en liknande manöver, fast jag valde T Sportline TST istället för Teslas cyklonfälgar.Franz skrev:Jag köpte 19" cyklon fast jag köpte dem separat med vinterdäck på och bytte sedan så att sommardäcken flyttades över till cyklonerna och vinteräcken till originalfälgarna. Det blev mycket billigare än att ha köpt 19" cyklon med från början och sedan beställt till vinterdäck på 19" original.
Men att ge vad det kostar bara för att uppgradera från 19" original till 19" cyklon i designstudion är ju absurt.
Driver sajten Car.info
Den personalbilsfirma min arbetsgivare anlitar räknar enligt reglerna. Vinterhjul från tredje part (euromaster) ökade förmånsvärdet.Pontus skrev:Det där har väl alltid varit ett vedertaget fusk. Min arbetsgivare ökade förmånsvärdet när jag uppgraderade stereon i efterhand och den är första gången jag har hört att någon gjort detta. Men jag det var så lite pengar så det är det helt klart värt.danni skrev:Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.Olleman skrev:Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Så nej, det är inte vedertaget och en seriös revisor hoppas jag inte släpper igenom det.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
De flesta revisorer släpper nog igenom det. Min byrå gör likadant med sina egna bilar...matbl skrev:Den personalbilsfirma min arbetsgivare anlitar räknar enligt reglerna. Vinterhjul från tredje part (euromaster) ökade förmånsvärdet.Pontus skrev:Det där har väl alltid varit ett vedertaget fusk. Min arbetsgivare ökade förmånsvärdet när jag uppgraderade stereon i efterhand och den är första gången jag har hört att någon gjort detta. Men jag det var så lite pengar så det är det helt klart värt.danni skrev:Bara om du fuskar. Du ska lägga även sånt som kommer på separat faktura (inkl exempelvis vinterhjul) på förmånsvärdet.Olleman skrev:Jag beställde inte mina 21" i designstudion utan la dom på en separat faktura(vilket har positiva aspekter på förmånsvärdet om man har den som förmånsbill)
Så nej, det är inte vedertaget och en seriös revisor hoppas jag inte släpper igenom det.