Vad tänker du ta de där 120000kr ifrån? Det går ju inte bara att bort se från dem som om de inte fanns? Skulle bilen varit gratis om jag betalade den helt kontant? Endel tänker faktiskt så, konstigt nog.heldiggrisen skrev:Men kontantinsatsen får du tillbaka när du säljer bilen? Den är inte 0 värd efter x antal år?
Stora skillnaden som jag ser det är vem som tar risken ved värdeminskningen, du som privatperson, eller firman?
Eller är jag helt fel på det?
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tjänstebilsregler 2021
120’ tar jag från sparkontot. Det jag förlorar är alternativavlastningen på 0-7% över x antal år.LarsL skrev:Vad tänker du ta de där 120000kr ifrån? Det går ju inte bara att bort se från dem som om de inte fanns? Skulle bilen varit gratis om jag betalade den helt kontant? Endel tänker faktiskt så, konstigt nog.heldiggrisen skrev:Men kontantinsatsen får du tillbaka när du säljer bilen? Den är inte 0 värd efter x antal år?
Stora skillnaden som jag ser det är vem som tar risken ved värdeminskningen, du som privatperson, eller firman?
Eller är jag helt fel på det?
Sen säljer jag bilen och får mina 120000kr tillbaka.
Man vet inte som privatperson vad bilen kostar per månad för man sålt den. Men med tex SR+ verkar begagnatpriset hållt sig mycket bra, så sannolikheten för att man kommer bra ut är hög.
Tldr: i min värld är inte kontantinsatsen på en bil en kostnad, för man evt har sålt den.
Men jag levar i en mycket udda värld.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej, det var inte det jag menade heller. Men regeringen tycker uppenbarligen att det 25% dyrare att ha en privatbil jämfört med att ha en förmånsbil och därför höjs förmånsvärdet med 25%. De gör ju ingen skillnad mellan elbilar och fossilbilar i det påståendet. Däremot så kan det faktiskt stämma för elbilar. Skillnaden kan vara enorm. För fossilbilar är skillnaden väldigt liten.LarsL skrev:Jag tror inte jag skrivit 25% någonstans när det gäller elbilar som förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Samma gäller ju för personalbilen om du efter 3 år har betalat av 55% genom ”leasingen” och du får 50% när du säljer bilen så har du 5% tillbaka. Men du har under hela tiden betalat ränta på hela inköpspriset.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jaja, vad det nya förslaget innebär har jag inte ens reflekterat över eftersom det inte berör mig. Jag kan bara hålla med regeringen om att det tidigare har varit för stor skillnad i bidrag mellan företagsbilar och privatbilar.mati skrev:Nej, det var inte det jag menade heller. Men regeringen tycker uppenbarligen att det 25% dyrare att ha en privatbil jämfört med att ha en förmånsbil och därför höjs förmånsvärdet med 25%. De gör ju ingen skillnad mellan elbilar och fossilbilar i det påståendet. Däremot så kan det faktiskt stämma för elbilar. Skillnaden kan vara enorm. För fossilbilar är skillnaden väldigt liten.LarsL skrev:Jag tror inte jag skrivit 25% någonstans när det gäller elbilar som förmånsbil.
Jag tycker bara vi ska ha ett stöd som är lika för alla oavsett anställning, sen om det ska vara 60, 70 eller 180 000kr får ju diskuteras vidare. Slopad moms har ju visat sig vara effektivt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nu hänger jag inte med alls. På vilket sätt får man tillbaka kontantinsatsen när man säljer bilen? Du menar alltså att jag får tillbaka 250k när jag säljer min e-tron nu? Då är ju allting grönt. Fast då borde jag på samma sätt ha fått 250k tillbaka när jag sålde min Model S förra året. Jag fick dock inte ett öre tillbaka. Hm, undrar om jag blivit lurad...heldiggrisen skrev:120’ tar jag från sparkontot. Det jag förlorar är alternativavlastningen på 0-7% över x antal år.LarsL skrev:Vad tänker du ta de där 120000kr ifrån? Det går ju inte bara att bort se från dem som om de inte fanns? Skulle bilen varit gratis om jag betalade den helt kontant? Endel tänker faktiskt så, konstigt nog.heldiggrisen skrev:Men kontantinsatsen får du tillbaka när du säljer bilen? Den är inte 0 värd efter x antal år?
Stora skillnaden som jag ser det är vem som tar risken ved värdeminskningen, du som privatperson, eller firman?
Eller är jag helt fel på det?
Sen säljer jag bilen och får mina 120000kr tillbaka.
Man vet inte som privatperson vad bilen kostar per månad för man sålt den. Men med tex SR+ verkar begagnatpriset hållt sig mycket bra, så sannolikheten för att man kommer bra ut är hög.
Tldr: i min värld är inte kontantinsatsen på en bil en kostnad, för man evt har sålt den.
Men jag levar i en mycket udda värld.


e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Många verkar "glömma" att företaget också får betala en 10.000kr+ på förmånsbilen/personalbilen, varje månad. Denna del får ju privatpersonen stå för själv.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Med personalbil så betalar man som brukare denna kostnad, men med oskattade pengar då.Gargamel skrev:Många verkar "glömma" att företaget också får betala en 10.000kr+ på förmånsbilen/personalbilen, varje månad. Denna del får ju privatpersonen stå för själv.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ganska spännande tråd denna. Länge har de pratats om att de är så lönsamt att köpa elbil och fossil bil är så dyrt.. Men när man pratar om att försämra förmånsvärdet så ska vissa köpa diesel bil igen..
Ja ni förstår jag varför jag som privat köpare har haft svårt att räkna på elbil och få de lönsamt.
Ja ni förstår jag varför jag som privat köpare har haft svårt att räkna på elbil och få de lönsamt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag menar att man får antingen räkna kontantinsatsen som kostnad (den ”försvinner” efter ungefär 1-2 år vid normal värdeminskning) eller värdeminskningen som En kostnad(sen är jo ofta kontantinsatsen en del av värdeminskning, lite hur man räknar). Blir dyrt om man räknar båda, eller billig Om man enbart räknar kontantinsatsen, som teskalkalylen visade för 2?sidor sedan.mati skrev:Nu hänger jag inte med alls. På vilket sätt får man tillbaka kontantinsatsen när man säljer bilen? Du menar alltså att jag får tillbaka 250k när jag säljer min e-tron nu? Då är ju allting grönt. Fast då borde jag på samma sätt ha fått 250k tillbaka när jag sålde min Model S förra året. Jag fick dock inte ett öre tillbaka. Hm, undrar om jag blivit lurad...heldiggrisen skrev:120’ tar jag från sparkontot. Det jag förlorar är alternativavlastningen på 0-7% över x antal år.LarsL skrev:Vad tänker du ta de där 120000kr ifrån? Det går ju inte bara att bort se från dem som om de inte fanns? Skulle bilen varit gratis om jag betalade den helt kontant? Endel tänker faktiskt så, konstigt nog.heldiggrisen skrev:Men kontantinsatsen får du tillbaka när du säljer bilen? Den är inte 0 värd efter x antal år?
Stora skillnaden som jag ser det är vem som tar risken ved värdeminskningen, du som privatperson, eller firman?
Eller är jag helt fel på det?
Sen säljer jag bilen och får mina 120000kr tillbaka.
Man vet inte som privatperson vad bilen kostar per månad för man sålt den. Men med tex SR+ verkar begagnatpriset hållt sig mycket bra, så sannolikheten för att man kommer bra ut är hög.
Tldr: i min värld är inte kontantinsatsen på en bil en kostnad, för man evt har sålt den.
Men jag levar i en mycket udda värld.![]()
Re: Tjänstebilsregler 2021
Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/
Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?
https://www.teslakalkylen.com/
Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Sen kan ni kanske undra varför inte prata med arbetsgivaren om att få en personalbil. Men tänk er att förklara något sånt här för en bil ointresserad som bara tror att jag vill ha högre lön. Det tar ju flera sidor att förklara för någon som är bilintresserad att se att jag skulle spara 3000kr i månaden på det här upplägget. Arbetsgivaren skulle kunna sänka min lön med 3000kr och jag skulle ändå gå plus... Men nejdå det är för komplicerat.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja men ta med kontantinsatsen för firma då så blir det ändå lika.LarsL skrev:Du kan ju inte räkna bort kontantinsatsen. Hur tänker du i så fall?Esterox skrev:Enda som är förmånligt är att man inte behöver lägga in 20% kontant. Det pengarna kan man få ränta på ränta effekten. Kanske det alla är så bittra över ?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tjänstebilsregler 2021
Väldigt märkligt att i dessa tider ge sig i kast med att ”jämna ut” denna ”orättvisa” som ju i mååååånga år fungerat väldigt bra kan jag tycka. Att tro att bara för man jämnar ut så kommer fler privatpersoner köpa dyra bilar är korkat. Som jag ser det finns det bara ett scenario där detta kan resultera i något gott och det är om nybilförsäljningen drastiskt sjunker och det påverkar prissättningen på (el)bilar så mycket att de blir ”billiga”. Jag har väldigt svårt att se att så skulle ske dock. Dels för att Sverige är ett pytteland med relativt liten marknad så varför skulle bilproducenterna rätta sig efter vår köpkraft så drastiskt som skulle krävas? Dels därför att gemene man i landet Sverige inte vill lägga pengar på en ny bil, privat. Det är, och kommer alltid att vara, effektiv kapitalförstöring.
Att företag ägnar sig åt denna typ av kapitalförstöring beror ju enbart på att man ändå inte kan få ut pengarna ur företaget utan att skatta bort typ allt så då blir att köpa bil på företaget ett bra sätt att plocka ut ”lön” utan att få oanständigt mycket avdraget i skatt.
Jag tror att detta förslag antingen kommer att göras om och göras rätt, eller också kommer vi få se exakt det Miljöpartiet vill, färre så lda nya bilar. Men jag hoppas jag har fel. Tänk vad fantastiskt om elbilar sjönk med 25% i inköpspris till följd av detta! Haha, drömma kan man ju...
Att företag ägnar sig åt denna typ av kapitalförstöring beror ju enbart på att man ändå inte kan få ut pengarna ur företaget utan att skatta bort typ allt så då blir att köpa bil på företaget ett bra sätt att plocka ut ”lön” utan att få oanständigt mycket avdraget i skatt.
Jag tror att detta förslag antingen kommer att göras om och göras rätt, eller också kommer vi få se exakt det Miljöpartiet vill, färre så lda nya bilar. Men jag hoppas jag har fel. Tänk vad fantastiskt om elbilar sjönk med 25% i inköpspris till följd av detta! Haha, drömma kan man ju...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Se mitt inlägg ovan där är allt med.Esterox skrev:Ja men ta med kontantinsatsen för firma då så blir det ändå lika.LarsL skrev:Du kan ju inte räkna bort kontantinsatsen. Hur tänker du i så fall?Esterox skrev:Enda som är förmånligt är att man inte behöver lägga in 20% kontant. Det pengarna kan man få ränta på ränta effekten. Kanske det alla är så bittra över ?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag tycker det är förtidigt att ta bort förmånerna för elbilar, absolut. Jag missunnar heller ingen personligen om de fått billiga bilar på firman, bra för er. Men det hade ju varit trevligt om jag också kunde få del av förmånerna, eller hur? Eller missunnar ni mig det?markuswesterberg skrev:Väldigt märkligt att i dessa tider ge sig i kast med att ”jämna ut” denna ”orättvisa” som ju i mååååånga år fungerat väldigt bra kan jag tycka. Att tro att bara för man jämnar ut så kommer fler privatpersoner köpa dyra bilar är korkat. Som jag ser det finns det bara ett scenario där detta kan resultera i något gott och det är om nybilförsäljningen drastiskt sjunker och det påverkar prissättningen på (el)bilar så mycket att de blir ”billiga”. Jag har väldigt svårt att se att så skulle ske dock. Dels för att Sverige är ett pytteland med relativt liten marknad så varför skulle bilproducenterna rätta sig efter vår köpkraft så drastiskt som skulle krävas? Dels därför att gemene man i landet Sverige inte vill lägga pengar på en ny bil, privat. Det är, och kommer alltid att vara, effektiv kapitalförstöring.
Att företag ägnar sig åt denna typ av kapitalförstöring beror ju enbart på att man ändå inte kan få ut pengarna ur företaget utan att skatta bort typ allt så då blir att köpa bil på företaget ett bra sätt att plocka ut ”lön” utan att få oanständigt mycket avdraget i skatt.
Jag tror att detta förslag antingen kommer att göras om och göras rätt, eller också kommer vi få se exakt det Miljöpartiet vill, färre så lda nya bilar. Men jag hoppas jag har fel. Tänk vad fantastiskt om elbilar sjönk med 25% i inköpspris till följd av detta! Haha, drömma kan man ju...
Ett slopande av momsen rakt av hade varit det bästa och mest rättvisa förmån vs privat. Det är ju också det system som tagit ett land längst när det gäller elbilar.
Ja, jag tror att MPs mål är att det inte ska finnas några bilar alls.
Re: Tjänstebilsregler 2021
När kan reglerna tänkas vara klara? Är väldigt sugen beställa ny bil men vill invänta tills allt är klart.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tjänstebilsregler 2021
LarsL skrev:
Jag tycker det är förtidigt att ta bort förmånerna för elbilar, absolut. Jag missunnar heller ingen personligen om de fått billiga bilar på firman, bra för er. Men det hade ju varit trevligt om jag också kunde få del av förmånerna, eller hur? Eller missunnar ni mig det?
Ett slopande av momsen rakt av hade varit det bästa och mest rättvisa förmån vs privat. Det är ju också det system som tagit ett land längst när det gäller elbilar.
Som privat har du ju 60 (70 kSEK) kSEK i avdrag. Men visst gör elbilar momsfria då försvinner en del av att ha förmånsbil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tjänstebilsregler 2021
Företag får ju också en form av bonus väl?ChristerSjo skrev:Som privat har du ju 60 (70 kSEK) kSEK i avdrag. Men visst gör elbilar momsfria då försvinner en del av att ha förmånsbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det är med räknat i skillnaden redan., 60kkr alltså 70 har ingen fått ännu. Ska jag som privat person få samma kostnad s borde stödet vara 150-200 kkr.ChristerSjo skrev:Som privat har du ju 60 (70 kSEK) kSEK i avdrag. Men visst gör elbilar momsfria då försvinner en del av att ha förmånsbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag är avundsjuk på alla som har hus och kan ladda hemma.LarsL skrev:Det är med räknat i skillnaden redan., 60kkr alltså 70 har ingen fått ännu. Ska jag som privat person få samma kostnad s borde stödet vara 150-200 kkr.ChristerSjo skrev:Som privat har du ju 60 (70 kSEK) kSEK i avdrag. Men visst gör elbilar momsfria då försvinner en del av att ha förmånsbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Har du räknat med vad 5600 i bruttolöneavdrag gör med tjänstepensionen? Särskilt med ränta på ränta över lång tidLarsL skrev:Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/
Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Tjänstebilsregler 2021
Gör ingenting för mig, tjänstepension sätts av innan bruttolöneavdrag hos ossJontez skrev:Har du räknat med vad 5600 i bruttolöneavdrag gör med tjänstepensionen? Särskilt med ränta på ränta över lång tidLarsL skrev:Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/
Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?

-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Tjänstebilsregler 2021
Föreslår att ni jämför kostnad för personalbil hos tex Volvofinans med ett privatleasingerbjudande som detta: https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/id_3_life (Grå Life med tillägg för 1500 mil, vinterhjul, försäkring och enklast serviceavtal)
Verkar bli ungefär samma månadskostnad fram till årsskiftet, därefter blir personalbilen dyrare när förmånsvärdet för miljöbilar går upp.
Verkar bli ungefär samma månadskostnad fram till årsskiftet, därefter blir personalbilen dyrare när förmånsvärdet för miljöbilar går upp.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då är det ju lugnt! Jag håller precis på överväga om jag ska skita i förmånsbil. Om de här går igenom känns det ännu mer som rätt beslutbacke skrev:Gör ingenting för mig, tjänstepension sätts av innan bruttolöneavdrag hos ossJontez skrev:Har du räknat med vad 5600 i bruttolöneavdrag gör med tjänstepensionen? Särskilt med ränta på ränta över lång tidLarsL skrev:Här har jag gjort om kalkylen så att jag lånar till hela bilen och har ett restvärde på 50% efter 3 år. Som ni ser blir det ordentligt mycket dyrare för mig som privatägare än för en med personalbil, där man alltså betalar hela kostnaden med löneavdrag. Om jag ska jag ska få lika billig bil privat så skulle stödet behöva sänkas med typ 200 000kr.
https://www.teslakalkylen.com/
Jag tycker det är rimligt att jag också skulle kunna få tillgång till lite av detta bidrag eller tycker inte ni det?Ibland får man vara glad för sin arbetsgivare.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black