Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.

Moderator: Redaktion
Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.Verdi skrev:Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Då köper man nog inte en Mercedes till att börja med.Anonymous FTW skrev:Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.Verdi skrev:Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Fast nu var den en av fyra tjänstebilar att välja på.taliz skrev:Då köper man nog inte en Mercedes till att börja med.Anonymous FTW skrev:Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.Verdi skrev:Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Ja, och det är väl därför som det mest sannolikt kommer förslag som gör det lite mindre intressant med hybridbilar och mer attraktivt med elbilar, som höjd miljöbilspremie och (kanske enda alternativet med) fortsatt nedsättning av förmånsvärdet.Fredrik j skrev:Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.Tomas L skrev:Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..Fredrik j skrev:Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.Tomas L skrev:Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Visst. Man får bara vara försiktig så man inte driver kunder tillbaka till bensinbilarna om man inte hittar en elbil som passar.Tomas L skrev:Ja, och det är väl därför som det mest sannolikt kommer förslag som gör det lite mindre intressant med hybridbilar och mer attraktivt med elbilar, som höjd miljöbilspremie och (kanske enda alternativet med) fortsatt nedsättning av förmånsvärdet.Fredrik j skrev:Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.Tomas L skrev:Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..Fredrik j skrev:Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.Tomas L skrev:Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Att Bilsweden explicit hävdar att man inte ska försämra för laddhybrider, kan jag inte tolka på annat sätt än att regeringen vill försämra stödet till laddhybrider från 1 januari 2021.Vid den översyn av Bonus-malussystemet som nu pågår är det viktigt att laddhybrider får fortsatt bonus då de är avgörande för att vi ska klara klimatomställningen
Är rejäla skattehöjningar på fossila bränslen på gång?Efter kritiken: Ygeman lovar bensinbesked – ”extremt komplicerat”
De sedan länge utlovade beskeden om villkoren för klimatomställningen på drivmedelsmarknaden kommer ”i närtid”.
Det uppger energiminister Anders Ygeman som i en intervju varnar för att det finns risk för väldigt stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt.
https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter
Under de 20 år som jag haft tjänstebil så har det aldrig skett någon kraftig höjning av förmånsvärdet, det har snarare sjunkit något under de 3-4 år som jag kört bilarna. Om man tittar på formel som beräknar förmånsvärdet för en elbil så består den f n av:Verdi skrev:Hur är det nu. Kommer förmånsvärdet kunna chockhöjas på en bil uttagen innan årsskiftet?
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.Tomas L skrev:Under de 20 år som jag haft tjänstebil så har det aldrig skett någon kraftig höjning av förmånsvärdet, det har snarare sjunkit något under de 3-4 år som jag kört bilarna. Om man tittar på formel som beräknar förmånsvärdet för en elbil så består den f n av:Verdi skrev:Hur är det nu. Kommer förmånsvärdet kunna chockhöjas på en bil uttagen innan årsskiftet?
1: Räntedel: 75% av statslåneräntan. Går den upp så går förmånsvärdet upp. Liten risk för chockhöjning.
2: Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp.
3: Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp.Efter som prisbasbeloppet oftast höjs så gör detta att förmånsvärdet sänks lite varje år.
4. Fordonsskatt. Denna del kan ju ändras till nästa år.
5. Reducering för elbilar, alddhybrider, gasbilar: F n 10.000 år. Går ut efter årskiftet om den inte förlängs. Kan även förlängas och/eller sänkas. Vi vet kanske mer den 21/9?
Den osäkra punkten är 4, det har ryktats att denna försvinner för hybridbilar, men vad händer med elbilar? Kommer beloppet att sänkas?
Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.BEV[e-Rage] skrev:Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.
De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:Tomas L skrev:Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.BEV[e-Rage] skrev:Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.
BEV[e-Rage] skrev:De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:Tomas L skrev:Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.BEV[e-Rage] skrev:Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Även retroaktivt verkar det som.
Se under punkt 4.6 Hur rättelse görs:
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
Edit: Har nog redan skrivit detta i nån annan tråd.
Jag har skummit igenom texten och det verkar som de har ändrat på förmånsvärden som av någon anledning blivit felaktiga, det har blivit fel jämförbar bil eller fel pris. I de flesta fall så rör det som en sänkning av förmånsvärdet. Men det rör sig inte om att Staten/skatteverket i efterhand har beslutat att ändra ett förmånsvärde eller retroaktivt ta bort en nedsättning.BEV[e-Rage] skrev:De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:Tomas L skrev:Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.BEV[e-Rage] skrev:Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Även retroaktivt verkar det som.
Se under punkt 4.6 Hur rättelse görs:
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
Edit: Har nog redan skrivit detta i nån annan tråd.
https://www.nyteknik.se/fordon/mer-biob ... tt-7000958Mer biobränslen i tanken pausar höjd bensinskatt.
För att minska koldioxidutsläppen snabbare ska ännu mer biobränslen blandas in i bensin och diesel framöver. Men för att inte bensinpriset ska dra i väg har regeringen, Centern och Liberalerna enats om att tillfälligt pausa den extra uppräkning som normalt görs av bensinskatten.
Antagligen. Även partiklar lär vara ett problem.LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Jag tycker att skillnaden mellan att köra på bensin eller biobränsle är alldeles för liten vad gäller CO2 utsläpp, NOx, partiklar mm.LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Skillnaden är iaf liten, vissa studier har visat ökad PM/minskad NOx, andra har gett precis omvänt resultat, men i alla studier är skillnaderna små, dvs det är ungefär lika dj-a illa oavsett vad man eldar under huven.LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Är det så illa att CO2 utsläppen inte heller påverkas tillräckligt? Tänker du då på hela kedjan, alltså? Det är ju maskiner som ska skörda skogen och sedan ska den omvandlas till bränsle med andra maskiner osv.Zalman3 skrev:Jag tycker att skillnaden mellan att köra på bensin eller biobränsle är alldeles för liten vad gäller CO2 utsläpp, NOx, partiklar mm.LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nstebilar/Experten: ”Bonus-malus kommer att förändra marknaden för tjänstebilar”
Glöm gränsen på 7,5 basbelopp. Företagen kommer att börja välja bil på ett annat sätt, menar en tjänstebilsexpert.
Många företag kommer snart bara erbjuda tjänstebilar som är laddbara.