Är ägare av en standard range plus sedan årsskiftet.
I det stora hela en fantastisk bil som jag redan avverkat 2000 mil i.
Jag hade läst mycket på alla teslaforum innan och kände att jag hade en bra uppfattning om vilka eventuella brister bilen hade i form av byggkvalite och räknade kallt med att den skulle behöva lämnas in för att åtgärda och justera vissa saker.
Detta skedde också, bilen har på tesla i Malmö fått följande fel fixade under den tid jag haft den:
Båda bakljusen har har fått kondens innanför glaset, byttes ut av tesla på garanti.
Smällde vid supercharging, bytte någon ventil på garanti.
Bakluckan dåligt justerad så färg skavdes av både på bakluckan samt kofångare bak när luckan stängdes, tesla justerade luckan och fixade skadad lack på garantin.
Nu till den tråkiga biten. Bilen levererades med teslas orginalstänkskydd fram. När jag efter några månaders körning (inget på grusväg) kollade under dessa skydden så såg jag att de börjat äta sig in genom lacken som de ligger mot på båda sidorna av bilen. (Se bild).
Jag påtalar detta för tesla och säger att detta kommer bli ett allvarligt problem om de äter sig in till metallen på bilen med risk för rost.
Servicekillen som kollar på bilen ger mig bara förklaringen att en sånt fel går inte på garantin. Det kan vara jag som kört på en trottoarkant säger han. Jag säger att då borde det synas med skador under skydden plus att det blir inte den typen av slitageskador då. Får bara beskedet att det inte går på garanti och det är upp till mig om jag vill sätta skyddsfilm under stänkskydden själv.
Jag blir helt paff att det är upp till mig att skydda bilen mot skador som originaldelar orsakar på bilen. Jag låter detta vara och sätter skyddsfilm under stänkskydden så skadan inte förvärras.
Ett tag senare hittar jag en tråd på forumet här där det visar sig att flera fått transportskador på plastskydden under bilen.
När jag tog leverans av bilen så la jag mig aldrig under bilen o kollade tyvärr. Går ut o kollar. Båda sidorna på bilen är skrapade ungefär på mitten av plasten. Dvs typiskt transportskada.
Läser i tråden att tesla tagit detta som garanti även om felet upptäckts i efterhand.
Inne igen på tesla Malmö igen, samma servicekille kollar på det. Han säger att det går absolut inte på garantin. Han skulle aldrig få igenom det uppåt i organisationen.
Jag påpekar att det är en typisk transportskada och att flera andra haft exakt samma fel.
Inget han känner till att någon annan haft som fel får jag som svar. Plus att jag kan ju ha kört på en trottoarkant får jag som förklaring Igen.
Jag är Rejält besviken på tesla nu. Extremt fyrkantig service där man misstror kundens förklaring och det finns noll goodwill. Extra surt när man följt tesla under många år och lobbat stenhårt för tesla för alla i ens närhet.
Så min fråga, kan man lyfta denna typen av fel högre upp eller är det bara att inse att så här är det att äga en tesla.
Tack för ni orkade läsa ett långt inlägg