Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Många trafikolyckor, inte minst singelolyckor, förorsakas av människor som kör bil med alkohol / droger i kroppen. En del upptäcks av polisen innan de hinner förorsaka en olycka på grund av att föraren har ett avvikande körbeteende (vinglar, har svårt att hålla en konstant fart, mm). Om AP blir allt vanligare i nya bilar så lär det bli svårare för polisen att rent okulärt upptäcka en berusad/drogpåverkad bilförare. Frågan är om AP i förlängningen är bättre på att förebygga olyckor än slumpmässiga polisinsatser?
Jag tänkte precis den här tanken idag. Jag vinglade runt så mycket på AP att jag tänkte att snart blir jag väl stoppad för att blåsa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
orjanj
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 feb 2015 15:44

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av orjanj »

Mistafrizz skrev:
Jag försöker använda Autosteer så ofta jag kan, och i allt från köer till farter upp mot 160-170 - så tycker jag att det fungerar över förväntan. Så fort symbolen dyker upp - så försöker jag använda den.
Jag har även börjat hitta positioner som gör åkandet väldigt bekvämt - men som ändå tillåter snabb hantering ifall att det behövs.

Parkeringsfunktionen är riktigt kul och användbar. :)
Trodde att AP inte gick att använda över 150, inte för att jag har testat, men tror att det stod något om det i release notes.....?
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Mistafrizz »

orjanj skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag försöker använda Autosteer så ofta jag kan, och i allt från köer till farter upp mot 160-170 - så tycker jag att det fungerar över förväntan. Så fort symbolen dyker upp - så försöker jag använda den.
Jag har även börjat hitta positioner som gör åkandet väldigt bekvämt - men som ändå tillåter snabb hantering ifall att det behövs.

Parkeringsfunktionen är riktigt kul och användbar. :)
Trodde att AP inte gick att använda över 150, inte för att jag har testat, men tror att det stod något om det i release notes.....?
Då måste jag prova igen imorgon - jag är ganska säker på att jag hade den aktiv i den farter högre än så idag.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

Mistafrizz skrev:
orjanj skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag försöker använda Autosteer så ofta jag kan, och i allt från köer till farter upp mot 160-170 - så tycker jag att det fungerar över förväntan. Så fort symbolen dyker upp - så försöker jag använda den.
Jag har även börjat hitta positioner som gör åkandet väldigt bekvämt - men som ändå tillåter snabb hantering ifall att det behövs.

Parkeringsfunktionen är riktigt kul och användbar. :)
Trodde att AP inte gick att använda över 150, inte för att jag har testat, men tror att det stod något om det i release notes.....?
Då måste jag prova igen imorgon - jag är ganska säker på att jag hade den aktiv i den farter högre än så idag.

Står i manualen att den går att aktivera upp till 150 km/h, men det är kanske möjligt att aktivera den innan och sen plussa på.
jag har för mig att jag testade detta, och att det inte gick, men det kan vara så att jag drömt det. Har vatt mycket jobb, så jag får skylla på att jag är yr i huvudet pga det.
I förrgår när jag skulle skriva nått om att bilen skulle hålla sig i filen, så glömde jag bort vad jag höll på att skriva mitt i meningen och yrade istället om att filen var kvar i mappen. :?
sån tur var så läste jag igenom det innan jag la upp det :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:

Står i manualen att den går att aktivera upp till 150 km/h, men det är kanske möjligt att aktivera den innan och sen plussa på.
jag har för mig att jag testade detta, och att det inte gick, men det kan vara så att jag drömt det. Har vatt mycket jobb, så jag får skylla på att jag är yr i huvudet pga det.
I förrgår när jag skulle skriva nått om att bilen skulle hålla sig i filen, så glömde jag bort vad jag höll på att skriva mitt i meningen och yrade istället om att filen var kvar i mappen. :?
sån tur var så läste jag igenom det innan jag la upp det :lol:
image.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av joel80 »

Det här tyckte jag var lite intressant:

http://www.iflscience.com/technology/sh ... d-scenario
Should A Self-Driving Car Kill Its Passengers In A “Greater Good” Scenario?
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

joel80 skrev:
Det här tyckte jag var lite intressant:

http://www.iflscience.com/technology/sh ... d-scenario
Should A Self-Driving Car Kill Its Passengers In A “Greater Good” Scenario?
Bild
Bm man lyckas få till en bredsladd, så kanske man kan slå en strike och ta alla på en gång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av bylund »

Äh, i Teslan klarar sig de i bilen ändå när den kör in i väggen.
Fast på riktigt en intressant moralisk diskussion, men den förtjänar nog en egen tråd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av ovelundkvist »

orjanj skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag försöker använda Autosteer så ofta jag kan, och i allt från köer till farter upp mot 160-170 - så tycker jag att det fungerar över förväntan. Så fort symbolen dyker upp - så försöker jag använda den.
Jag har även börjat hitta positioner som gör åkandet väldigt bekvämt - men som ändå tillåter snabb hantering ifall att det behövs.

Parkeringsfunktionen är riktigt kul och användbar. :)
Trodde att AP inte gick att använda över 150, inte för att jag har testat, men tror att det stod något om det i release notes.....?
AP stängs av över 150, jag testade det på Autobahn i söndags.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

Min fick ett litet ryck idag på motorvägen.
En rak väg och tydliga linjer.
Den fick ändå flippa och skulle köra av vägen.
Lite otäckt.
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av thompap »

Martinen skrev:
Min fick ett litet ryck idag på motorvägen.
En rak väg och tydliga linjer.
Den fick ändå flippa och skulle köra av vägen.
Lite otäckt.
Det skulle vara intressant att se daschcam-filmer på sådana situationer, som man kan analysera i efterhand. Just när det händer kan jag tänka mig att man har full koncentration på att ta över kommandot och inte hinner/kan analysera vad "filhållaren" har kunnat misstolka, men kanske i efterhand.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 jul 2014 00:42
Ort: Jönköping

Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Petter »

danni skrev:
Vad jag fortfarande oroar mig för är att autopiloten istället för att bli en avlastning kommer bli ytterligare en sak som man måste hålla koll på och som dränerar energin på långresor...
Så känns det nog delvis den första veckan. För mig så är det dock nu precis tvärt om. Körde jkpg-Legoland-jkpg (130mil) och körde med autopilot så ofta det var möjligt.

Plus:
- Kändes väldigt naturligt och avslappnande. Både att ha en hand lätt på ratten och följa med styrningen och att sitta ett tag utan att hålla i ratten. Kändes inte alls som "en grej till" att hålla koll på.
- Ligger troligen stabilare i filen än när jag kör manuellt. (Om jag ska vara ärlig)
- De korta momenten av "delad uppmärksamet" som uppstår med tre barn i bilen känns tryggare. (Läs byta bamse-låt/hämta iPad från golvet, höja volym, leta godis mellan sätet, säga till på skarpen etc)
- jag upplever att jag har mer fokus på omgivningen med auto-steer på, typ vad andra bilar gör, vilka fordon som är på väg bakifrån etc.

Minus:
- Det förväntade: när solen ligger på har bilen ibland svårt att se linjer, och den har svårt att hitta rätt direkt vid 2/1-väg där vägen går till två filer.
- Lite missvisande att skriva att bilen endast slår på möjligheten till auto-steer "om all möjlig information finns", som tibor skriver. Det är iofs sant, men det kan också vara så att bilen endast såg detta i 2 sekunder på en väg med "dåliga" linjer. Att bilen möjliggör auto-steer innebär INTE att aktuell väg passar för autopilot, utan att det just då, den sekunden, kunde läsa linjerna/vägen tillräckligt bra. Jag är förespråkare att Tesla släpper funktionen i Beta fritt, men viktigt att förstå vad det innebär när "ratt-ikonen" tänds. Tyvärr för många som fortfarande tänker autonom bil tyvärr, när de i själva verket borde utgå från en utveckling av farthållare som också håller sig i filen.
Oavsett så älskar jag funktionen!!

Edit: syftade såklart inte på dig Tibor gällande att många tänker autonoma bilar - men det fattade du säkert. Syftade på andra som inte är inlästa på vad det är Tesla har satsar på. Bild
Senast redigerad av Petter, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av danni »

point1 skrev:
danni skrev:
+46 skrev:
Många trafikolyckor, inte minst singelolyckor, förorsakas av människor som kör bil med alkohol / droger i kroppen. En del upptäcks av polisen innan de hinner förorsaka en olycka på grund av att föraren har ett avvikande körbeteende (vinglar, har svårt att hålla en konstant fart, mm). Om AP blir allt vanligare i nya bilar så lär det bli svårare för polisen att rent okulärt upptäcka en berusad/drogpåverkad bilförare. Frågan är om AP i förlängningen är bättre på att förebygga olyckor än slumpmässiga polisinsatser?
Jag tänkte precis den här tanken idag. Jag vinglade runt så mycket på AP att jag tänkte att snart blir jag väl stoppad för att blåsa.
Det var iofs tvärtemot vad han skrev och menade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, titta, jag läste lite för fort. Nåja, då kan vi glädja oss åt att om mina erfarenheter av AP hittills stämmer så kommer många fler få blåsa och därmed kommer vi hitta fler påverkade förare ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av danni »

Petter skrev:
danni skrev:
Vad jag fortfarande oroar mig för är att autopiloten istället för att bli en avlastning kommer bli ytterligare en sak som man måste hålla koll på och som dränerar energin på långresor...
Så känns det nog delvis den första veckan. För mig så är det dock nu precis tvärt om. Körde jkpg-Legoland-jkpg (130mil) och körde med autopilot så ofta det var möjligt.

Plus:
- Kändes väldigt naturligt och avslappnande. Både att ha en hand lätt på ratten och följa med styrningen och att sitta ett tag utan att hålla i ratten. Kändes inte alls som "en grej till" att hålla koll på.
- Ligger troligen stabilare i filen än när jag kör manuellt. (Om jag ska vara ärlig)
- De korta momenten av "delad uppmärksamet" som uppstår med tre barn i bilen känns tryggare. (Läs byta bamse-låt/hämta iPad från golvet, höja volym, leta godis mellan sätet, säga till på skarpen etc)
- jag upplever att jag har mer fokus på omgivningen med auto-steer på, typ vad andra bilar gör, vilka fordon som är på väg bakifrån etc.

Minus:
- Det förväntade: när solen ligger på har bilen ibland svårt att se linjer, och den har svårt att hitta rätt direkt vid 2/1-väg där vägen går till två filer.
- Lite missvisande att skriva att bilen endast slår på möjligheten till auto-steer "om all möjlig information finns", som tibor skriver. Det är iofs sant, men det kan också vara så att bilen endast såg detta i 2 sekunder på en väg med "dåliga" linjer. Att bilen möjliggör auto-steer innebär INTE att aktuell väg passar för autopilot, utan att det just då, den sekunden, kunde läsa linjerna/vägen tillräckligt bra. Jag är förespråkare att Tesla släpper funktionen i Beta fritt, men viktigt att förstå vad det innebär när "ratt-ikonen" tänds. Tyvärr för många som fortfarande tänker autonom bil tyvärr, när de i själva verket borde utgå från en utveckling av farthållare som också håller sig i filen.
Oavsett så älskar jag funktionen!!
Du har nog en poäng här. Och inte bara det att jag inte hunnit använda det tillräckligt än, jag har inte provat det på långfärd än. Jag har mest provat på lederna i och kring Göteborg, och där funkar det ärligt talat sådär.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Kilowatt »

Jag undrar om det inte finns en risk att det blir lite som med 3D-funktionen på TV'n. Coolt att testa men sen används det inte så mycket pga teknikens begränsningar.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 jul 2014 00:42
Ort: Jönköping

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Petter »

Kilowatt skrev:
Jag undrar om det inte finns en risk att det blir lite som med 3D-funktionen på TV'n. Coolt att testa men sen används det inte så mycket pga teknikens begränsningar.
Jag tror precis tvärt om.
Jag tror en bättre liknelse är adaptiv farthållare. Innan man har en själv på sin bil saknar man det inte. När du har haft det på din bil kan du aldrig mer köpa en utan denna funktion.
Nu är vi i början av utvecklingen, men jag tror auto-steer med tiden blir önskade standardsättet att köra bil fram tills dess autonoma bilar slår igenom.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Herr X »

Petter skrev:
Jag tror precis tvärt om.
Jag tror en bättre liknelse är adaptiv farthållare. Innan man har en själv på sin bil saknar man det inte. När du har haft det på din bil kan du aldrig mer köpa en utan denna funktion.
Nu är vi i början av utvecklingen, men jag tror auto-steer med tiden blir önskade standardsättet att köra bil fram tills dess autonoma bilar slår igenom.
+1
Jag gillar funktionen och använder den nu hela tiden på motorvägen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

Jag har hunnit köra ett par hundra mil nu med autopiloten.
Tycker det funkar bra för det mesta, men jag är definitivt inte mer avslappnad när jag har den igång. Förrutom trafiken möte jag dessutom ha koll på vad bilen kommer att hitta på.
Därför blir det ganska mycket att jag alternerar mellan att ha autosteer igång och avstängd.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

Nån som testat autoparkering?
Jag har inte haft möjlighet att testa., men körde längs en väg igår för att se om de kunde identifiera någon plats, men det dök inte upp nått P. Behöver man göra nått speciellt?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4519
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av dstr »

Martinen skrev:
Nån som testat autoparkering?
Jag har inte haft möjlighet att testa., men körde längs en väg igår för att se om de kunde identifiera någon plats, men det dök inte upp nått P. Behöver man göra nått speciellt?
Köra långsammare än 24km/h och så måste den se en trottoarkant också
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
Martinen skrev:
Nån som testat autoparkering?
Jag har inte haft möjlighet att testa., men körde längs en väg igår för att se om de kunde identifiera någon plats, men det dök inte upp nått P. Behöver man göra nått speciellt?
Köra långsammare än 24km/h och så måste den se en trottoarkant också

Aah om jag tror inte det var någon trottoar där jag testade.
Bara en massa bilar i rad.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

Jag tycker inte riktigt om autogiro land change.
Tar för lång tid och inte helt ovanligt att den inte känner av filmen bredvid och då växlar den inte
Testade att köra utan och då stänger autosteer av sig så fort man blinkar.
Jag skulle vilka ja det så att när jag blinkar så stänger den autosteer, och när man sen bytt fil och slutar blinka så re-engage-ar den autosteer igen.
Dom kunde alltså haft en funktion som heter automatiskt re-engage eller nått.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Jag tycker inte riktigt om autogiro land change.
Tar för lång tid och inte helt ovanligt att den inte känner av filmen bredvid och då växlar den inte
Testade att köra utan och då stänger autosteer av sig så fort man blinkar.
Jag skulle vilka ja det så att när jag blinkar så stänger den autosteer, och när man sen bytt fil och slutar blinka så re-engage-ar den autosteer igen.
Dom kunde alltså haft en funktion som heter automatiskt re-engage eller nått.
Snabb fråga - skrev du det här medan du körde bilen mha autopilot?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Jag tycker inte riktigt om autogiro land change.
Tar för lång tid och inte helt ovanligt att den inte känner av filmen bredvid och då växlar den inte
Testade att köra utan och då stänger autosteer av sig så fort man blinkar.
Jag skulle vilka ja det så att när jag blinkar så stänger den autosteer, och när man sen bytt fil och slutar blinka så re-engage-ar den autosteer igen.
Dom kunde alltså haft en funktion som heter automatiskt re-engage eller nått.
Snabb fråga - skrev du det här medan du körde bilen mha autopilot?

Hahaha hahahaha.
Vadå? Tycker du jag ska korrekturläsa allt jag skriver? Det har jag inte tid med.
Jag satt och laddade, så jag kan inte skylla på att jag blev distraherad av att bilen inte kunde köra. Kan hålla med om att det var ovanligt många konstiga autocorrect.

Från och med nu heter auto lane change: autogiro land change.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Inlägg av Oppfinnarn »

Hmm ... när man läser om autopiloten så känns det som man kanske skall slå till redan nu .... sugen blir man 8-) ... hade ju tänkt vänta till våren

#VilketBankkontoSkallJagTömmaDenHärGången ...
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Skriv svar