VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Tror inte att det dröjer länge innan det kommer OBD2 kit för att stänka skiten precis som det finns till andra bilar för att stänga av start stop permanent
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.
Ljudet lär ju komma från en högtalare? Bara att dra ut en sladd?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

markuswesterberg skrev:
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Ja, det ska gå, men inte ännu. Kommer i uppdateringar lite senare fick jag veta nyss. Fick igång appen tillslut. Oklart om bilen måste vara inpluggad för att det ska funka. Kan vara så för den startar alltid med att fråga om Offline eller Online-läge. Väljer man inte Online tror jag den stannar i Offline vilket den troligen är när den är ”avstängd”. Hoppas och tror detta också åtgärdas snart. Gick heller inte att koppla upp via WiFi när jag testade nyss, endast via e-sim:et. Förarprofiler kommer också senare sa supporten.
Mycket som ska komma, vilken torsdag som helst antar jag...
Fattar inte riktigt offline läge, är det när du startar appen den frågar om online, vad händer då om bilen är avstängd, väcks den då? Är ju värdelöst om man bara kan värma när bilen står inpluggad i ett garage hemma, är ju inte direkt där man behöver smälta is på rutorna..
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

mati skrev:
Nu har jag också provkört ID3. Den är trevlig att köra, inget snack om det. Inget hjulspinn trots ösregn (i motsats till e-Golfen). Den känns lättkörd och vändradien är fenomenalt liten. Jag gjorde en u-sväng på en vanlig liten 70-väg. Lagom pigg, ungefär som e-Golf, kanske något rappare, men ingen jätteskillnad. Förbrukningen verkar också vara ungefär samma. Farthållaren påminner om den som sitter i e-tron. Skyltavläsningen funkar klockrent och bilen bromsar snällt en bra bit innan skylten.
Jag tyckte dock inte att den är riktigt lika tyst som e-Golf. Kan bero på det eländiga konstgjorda motorljudet som hela tiden hörs i bakgrunden, framförallt när man kör lite långsammare. Jag lyckades inte stänga av det. Hittade ingen knapp eller inställning i menyn. Går det inte att stänga av? Det skulle faktiskt vara en deal-breaker för mig. Jävla idioti.
Skärmarna ger bra bild, lilla skärmen bakom ratten är faktiskt inte så dum. Knivskarp och nära. Tyvärr hade bilen ingen HUD.
Menysystemet upplevde jag som en mindre katastrof. Kanske en vanesak, men om det nu absolut ska vara en pekskärm för allting så måste GUI:t vara bättre än så. Och hälften verkar ändå inte funka ännu. Säljaren sa att det kommer en update efter årsskiftet (inte OTA) som ska få allting att fungera. Okej...
Interiören då. Hårdplast. Känns lite som en Tesla for kids, alltså en leksak. Jag fick lite den känslan. Jag kan inte säga att den kändes dåligt ihopskruvad, det var väl vanlig VW-standard vad jag kunde se, men plastkänslan går inte att komma ifrån. Annars är den väldigt rymlig inuti med tanke på dess yttermått. Men ingen Passat. Nej.
Jag fick inget spontant ha-begär, så som jag ibland kan få när jag provkör en bil. Samma känsla som tidigare, det skulle i mina ögon nästan bli ett nerbyte från e-Golfen, fast ett dyrt sådant. Och även om man tar med ID3:s styrkor i jämförelsen så tycker jag inte att fördelarna överväger.
Sambon hade däremot en annan åsikt. Förutom motorljudet tyckte hon att den var bra, 4 bilar av 5 får den, sa hon. Jag hade nog sagt 3 av 5. Högst.
Hon upplevde e-Golfen som plottrig i jämförelse när vi åkte hem i den. Jag uppskattade däremot att jag kunde ställa in saker utan att pilla på en seg skärm.
Nåväl, jag är fortfarande inställd på att behålla e-Golfen många år till. Dessutom blir den nog svårsåld nu när alla ska köpa en ID3 istället. Hade jag kunnat byta in e-Golfen om ett halvår när leasingen går ut och fått en ID3 med samma utrustning till samma månadskostnad utan att lägga nåt emellan, så hade jag kanske gjort det. Men det finns inte på världskartan att jag byter e-Golfen mot en ID3 om det skulle innebära en högre månadskostnad.
Kass om den är slö som en e-golf. Officiella siffror säger väl ca 70 hästar mer och drygt 2sek snabbare till 100, kändes inte det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MarkusL skrev:
Kass om den är slö som en e-golf. Officiella siffror säger väl ca 70 hästar mer och drygt 2sek snabbare till 100, kändes inte det?
Alltså jag tyckte ärligt talat inte det. Det var svårt att göra direkta jämförelser eftersom det var regnigt och då håller e-Golfen bara på med en massa hjulspinn när man gasar för mycket. Det gjorde inte ID3 med sin bakhjulsdrift. Så sett var den snabbare just idag. Men det var inte så att jag kände, oj vilken skillnad. Något piggare är den möjligen, men inget omvälvande. Jag trodde att de 70 hästarna skulle märkas mer.
Det kanske märks i högre hastigheter.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Chris, den långhåriga tysken från trakten vid Passau har kört sin ID3 hela dagen. Han gör tester inspirerat av Nyland. Range test vid 90 km/h gav 1. 29 kWh/ mil och han körde drygt 42 mil med 4% kvar. WLTP siffror. Vackert väder, mild AC igång.
Sedan testade han 130 km/h. Tyvärr kraschade hans livestream strax innan slutet vid 10% SOC, men det lutade åt 280 km räckvidd. Helt ok tycker jag för den korta karossen i 130 km/h.

Det är nästan tre gånger så lång räckvidd min leaf30 har. Och bara dubbelt så dyr... :D
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 2 gång.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
filippb

Inlägg av filippb »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Finns risk att din fru kommer att älska Polestar ännu mer om/när hon provkör den, det hörs inget irriterande ljud alls vid låg fart. Däremot kan blinkersljudet bli en riktig vattendelare - vissa gillar "klicket", andra hatar det Bild

Tillbaka till id3 - kan det vara så att man kan välja bland olika ljud? Lite som Zoe - då kan man iaf hitta ett ljud som irriterar minst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

filippb skrev:
Tillbaka till id3 - kan det vara så att man kan välja bland olika ljud? Lite som Zoe - då kan man iaf hitta ett ljud som irriterar minst.
Jag tror inte att det finns olika ljud att välja bland. "Motorljudet" i ID3 har tagits fram av Leslie Mándoki, en tysk musiker och musikproducent. VW är mycket stolta över resultatet. Troligen är det också därför de har gömt eller glömt avstängningsknappen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
MarkusL skrev:
Alltså jag tyckte ärligt talat inte det. Det var svårt att göra direkta jämförelser eftersom det var regnigt och då håller e-Golfen bara på med en massa hjulspinn när man gasar för mycket. Det gjorde inte ID3 med sin bakhjulsdrift. Så sett var den snabbare just idag. Men det var inte så att jag kände, oj vilken skillnad. Något piggare är den möjligen, men inget omvälvande. Jag trodde att de 70 hästarna skulle märkas mer.
Det kanske märks i högre hastigheter.
70hk borde ju märkas ordentligt på en bil i den storleken och effekten. Sannolikt påverkade väglaget och "chill" programmering.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ljudet lär ju komma från en högtalare? Bara att dra ut en sladd?
Eller kapsla in om det kanske ger felkod. En påse med stenull?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har googlat lite. Det är uppenbarligen avsiktligt att ljudet ska höras både utanför och inne i bilen. Det är alltså inte det lagstadgade fotgängarvarningsljudet som hörs primärt, utan ett ljud som spelas genom högtalarna inne i kupén. Det ska återspegla bliens identitet och alla ID bilar ska tydligen få detta.
Jag tolkar det som att det inte går att stänga av heller och därmed har en VW blivit ointressant för mig. :(
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Uuuhhhh? Det låter ju helt sinnessjukt om det stämmer. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det låter ju helt galet, varför skulle man vilja ha ett specifikt ljud som identitet i sin bil? :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Det låter ju helt galet, varför skulle man vilja ha ett specifikt ljud som identitet i sin bil? :roll:
Här en en artikel på engelska så jag slipper översätta från tyska sidor
https://www.technology.org/2019/12/13/w ... rst-place/

Och här en tysk artikel
https://ecomento.de/2019/12/12/vw-id3-f ... nton-avas/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Jag har googlat lite. Det är uppenbarligen avsiktligt att ljudet ska höras både utanför och inne i bilen. Det är alltså inte det lagstadgade fotgängarvarningsljudet som hörs primärt, utan ett ljud som spelas genom högtalarna inne i kupén. Det ska återspegla bliens identitet och alla ID bilar ska tydligen få detta.
Jag tolkar det som att det inte går att stänga av heller och därmed har en VW blivit ointressant för mig. :(
Jaha, även inne i bilen? :shock: Ja då blir det ju svårt att dra ur en sladd till högtalare...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

MarkusL skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Vad tycker du om bilen då?
Precis. Berätta!!!! :D
Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.

Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!

Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Jag måste säga att jag faktiskt tycker bilen är relativt snygg och tilltalande. Är det ngn som vet om Vw-GBG har ngn inne man kan åka och kolla på?
Lockas lite av Id3 Tour med längsta räckvidden. Ngn som vet leverenstid på en sådan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Jaha, även inne i bilen? :shock: Ja då blir det ju svårt att dra ur en sladd till högtalare...
Det förklarar åtminstone varför vi upplevde ljudet som så pass enerverande, mycket mer än i e-Golfen där det faktiskt nästan inte går att höra inne i kupén.
Brusreducerande hörlurar....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det blir väl bara att rösta med fötterna då och välja annat märke. Är det samma oljud i Skodan? Den verkar ju annars vara riktigt bra, sambon är sugen på en sådan.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ojojoj, gud så dåligt av VW. En stor fördel med diktatoriska företag som Tesla är att man kan klaga genom att kasta bajs på EN person. VW är ju så stort att det finns ingen som kommer att tycka att det är deras sak att ändra på ett beslut. Så det blir ju inte lätt att få till en ändring där... Jag antar att det är rätt mycket prestige när de skryter om sin vackra truddelutt som den genialiske Ungraren (Varför är det alltid en Ungrare de drar fram när det är knepig musik?) skapat. Det blir inte lätt att backa på det. Undra om Diess har något att säga till om längre? Fast det kanske är han som ligger bakom idiotin.. *suck*
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

mans71 skrev:
mati skrev:
Otroligt puckat. Vem vill ha det?!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
granlundii

Inlägg av granlundii »

Känns nog som att VW har gjort bort sig lite ifall potentiella kunder väljer bort ID3:an pga ett artificiellt ljud... Nåja, skall bli intressant att se och lyssna på bilen på måndag :)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det ska tydligen gå att ändra "motorljudets" volym i kupén, var man nu gör detta. Men jag har inte läst någonstans att det går att stänga av helt. Det verkar inte så. Jag har ställt en fråga på forumet på goingelectric.de. Kanske vet tyskarna mer om detta tramset.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1353935

Det går tydligen inte att stänga av motorljudet. En del tolkar det som att regelverket har ändrats som gör att det inte längre är tillåtet med en sådan knapp. Men det skulle ju innebära att alla nya elbilar brummar utan möjlighet att stänga av ljudet. Det kanske är så? I så fall behöver man ju inte längre fundera om och när man byter bil. Jag vill inte ha en elbil som låter mer än nödvändigt.
Skriv svar