Vore intressant att se vad som händer om exempelvis en Taycan eller E-tron kopplar in sig. Någon som har en sådan bil och har vägarna förbi en SuC v3 kanske kan testa?

Moderator: Redaktion
Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.Fredrik j skrev:Det skulle ju onekligen hjälpa Elon Musk att nå sitt mål att elektrifiera biltransporter.
Hans syfte är ju inte att tjäna privata pengar utan att tjäna pengar som möjliggör hans visioner. Men det är ju säkert en bugg. Aktieägarna delar ju säkert inte en sån vision.
I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Precis vad jag menar. Säljer han ändå alla bilar han har kapacitet att bygga spelar det inte så stor roll. Det rör ju till hela branschen.Off Grid Byggaren skrev:Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Visst finns det väl något mellan att vilja maximera aktievärdet och att driva ett företag i konkurs?vigge50 skrev:På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?
Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Hade han haft pengar som mål hade han sålt företaget.John Galt skrev:Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Håller helt med. Tesla har ett 7-helvetes försprång mot alla andra i SuC-nätverket, och dålig laddinfrastruktur håller försäljningen tillbaka för många andra. Så, vill dom boosta el-bilsförsäljningen så kan dom öppna nätet för alla andra. Inte gratis då förstås, utan skäligt prissatt, precis som de gör för Teslgate utan gratis-SuC idag. Det skulle väl vara ok om de la på en 50-öring eller något också med motiveringen för att Teslorna har en inbakad infrastruktur-del i priset. Tesla orkar ändå inte leverera bilar och har inga alternativ i småbilsklassen. Sedan tror jag att de på marginalen kommer att tjäna lite pengar på elförsäljningen också. Det står väldigt måna dåligt utnyttjade SuC-laddare där ute. Lidande blir ju Tesla-ägare i rusningstrafik som kanske får stå och vänta... men det kan dom tåla tycker jag. Tesla kan använda pengarna för att bygga mera...Teslaspolen skrev:![]()
Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Precis. Han skulle höja ribban ännu mer.fimpen skrev:Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...
/Fimpen