2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av kenny »

Svenssons skrev:
kenny skrev:
Just det där att samma bilmodell har olika hårdvara för datorn är nog det som stör mig absolut mest av allt faktiskt. Av någon anledning irriterar jag mig något så fruktansvärt på att inte få ta del av features som inte är en del av FSD, med argumentet att dom kräver FSD-datorn. Det är nått med att ha ”samma bil” och vissa har turen att ha köpt nån vecka senare. Det är nog den enda nackdelen med att tesla inte har årsmodeller som klassiska bilmärken så man vet aldrig riktigt vad man får liksom.
På vilket sätt hade det varit bättre att de som köpte bil en vecka efter dig inte heller hade fått HW3?
Haha, din favoritsyssla verkar vara att fultolka allt folk skriver. Inte på något vis insinuerade jag att det vore bättre om de inte fick det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
kenny skrev:
Just det där att samma bilmodell har olika hårdvara för datorn är nog det som stör mig absolut mest av allt faktiskt. Av någon anledning irriterar jag mig något så fruktansvärt på att inte få ta del av features som inte är en del av FSD, med argumentet att dom kräver FSD-datorn. Det är nått med att ha ”samma bil” och vissa har turen att ha köpt nån vecka senare. Det är nog den enda nackdelen med att tesla inte har årsmodeller som klassiska bilmärken så man vet aldrig riktigt vad man får liksom.
På vilket sätt hade det varit bättre att de som köpte bil en vecka efter dig inte heller hade fått HW3?
Det är ganska stora pengar som bilarna kostar. Andrahandsvärdet spelar stor roll för kalkylen. Då tycker jag inte det är ok med det godtyckliga i Teslas löpande ändringar. Det blir som att köpa en lott. Vilket även gäller den synnerligen ojämna kvaliteten.

Jag orkar liksom inte offra tiotusentals eller till och med hundratusentals kronor för att "rädda världen". Vilket tydligen görs bäst genom att göra Elon Musk till en av de rikaste på planeten. Men men, han gör det bara för att han är god... ;)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

taliz skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Inte helt och hållet. Jag hade FSD från början, fick ändå HW2.5. Och väntar fortfarande på HW3.
Nej, jag vet och det var inte så jag menade. Du fick din bil innan 3.0 fanns så det är klart att du fick 2.5. Men efter att 3.0 fanns så hade de 2.5 kvar och då satte de 3.0 i första hand i de med FSD och vi som inte hade valt FSD fick 2.5 så länge lagret räckte.
Nja, min tolkning är att de satte det i de dyrare bilarna främst. Dvs S, X och 3 P.
De tillverkar ju bilar i batchar, har inget med vad som beställs att göra. FSD aktiveras ju vid leverans typ.
De förväntade sig nog att rent procentuellt så skulle fler som valt de dyrare bilarna aktivera det. De som köpt SR+ har ju valt den absolut billigaste Teslan och har därmed troligare mindre budget.
Vi är 2st med 3P på jobbet, båda med 2.5. Så dom satte inte in det i våra bilar...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

M3apan skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Nej, flera har HW2.5. Jag har det. I skiftet mellan 2.5 och 3.0 så prioriterade de att sätta i 3.0 i de bilar som hade FSD från början. Jag har inte FSD och fick en 2.5.
Inte helt och hållet. Jag hade FSD från början, fick ändå HW2.5. Och väntar fortfarande på HW3.
Nej, jag vet och det var inte så jag menade. Du fick din bil innan 3.0 fanns så det är klart att du fick 2.5. Men efter att 3.0 fanns så hade de 2.5 kvar och då satte de 3.0 i första hand i de med FSD och vi som inte hade valt FSD fick 2.5 så länge lagret räckte.
Nja, min tolkning är att de satte det i de dyrare bilarna främst. Dvs S, X och 3 P.
De tillverkar ju bilar i batchar, har inget med vad som beställs att göra. FSD aktiveras ju vid leverans typ.
De förväntade sig nog att rent procentuellt så skulle fler som valt de dyrare bilarna aktivera det. De som köpt SR+ har ju valt den absolut billigaste Teslan och har därmed troligare mindre budget.
Vi är 2st med 3P på jobbet, båda med 2.5. Så dom satte inte in det i våra bilar...
Är dom tillverkade efter maj 2019?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Det är ganska stora pengar som bilarna kostar. Andrahandsvärdet spelar stor roll för kalkylen. Då tycker jag inte det är ok med det godtyckliga i Teslas löpande ändringar. Det blir som att köpa en lott. Vilket även gäller den synnerligen ojämna kvaliteten.

Jag orkar liksom inte offra tiotusentals eller till och med hundratusentals kronor för att "rädda världen". Vilket tydligen görs bäst genom att göra Elon Musk till en av de rikaste på planeten. Men men, han gör det bara för att han är god... ;)
Har du sålt bilen än? :roll:

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

taliz skrev:
Vi är 2st med 3P på jobbet, båda med 2.5. Så dom satte inte in det i våra bilar...[/quote]

Är dom tillverkade efter maj 2019?[/quote]

Får återkomma om det! En är i alla fall uthämtad i juni och den andra i oktober 19.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kenny skrev:
Svenssons skrev:
kenny skrev:
Haha, din favoritsyssla verkar vara att fultolka allt folk skriver. Inte på något vis insinuerade jag att det vore bättre om de inte fick det.
Jag drar bara vidare det du skriver ett steg till. Du skriver att det är en nackdel att Tesla inte kör med årsmodeller så man inte vet exakt vad man får. Hade Tesla kört med årsmodeller så hade förbättringar fått vänta tills det var dags för ny årsmodell. Man hade alltså inte fått något bättre utan sannolikt inte fått uppdateringar som man kan få nu när det kontinuerligt kommer in förbättringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
kenny skrev:
Gäller väl samtliga bilmodeller? Bara att det kanske tar uppåt ett år för uppdateringar mot den bil man köper. Hur ofta säljer man en bil innan ett år? Prisändringar är ju inte Tesla ensamma om heller, se tex på Audi e-tron.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
kenny skrev:
Svenssons skrev:
kenny skrev:
Jag drar bara vidare det du skriver ett steg till. Du skriver att det är en nackdel att Tesla inte kör med årsmodeller så man inte vet exakt vad man får. Hade Tesla kört med årsmodeller så hade förbättringar fått vänta tills det var dags för ny årsmodell. Man hade alltså inte fått något bättre utan sannolikt inte fått uppdateringar som man kan få nu när det kontinuerligt kommer in förbättringar.
Vet inte vart myten kommer ifrån men mer eller mindre alla biltillverkare gör uppdateringar löpande. Audin vi har nu fick två större uppdateringar i samband med att vi beställde den, kort efter ändrades även standardutrustningen. BMW har minst två årliga uppdateringar, oftast oktober och januari. Detta utöver facelift som är halvvägs in i modellens livscykel.

För de oinsatta så ser det utifrån ut som om Tesla tar lite vad dom har för stunden medans övriga uppdaterar var 3/6:e år.

Krävs lite intresse och grävande för att hitta rätt tillfälle att beställa en bil, så tycker inte Tesla på något sätt gör det sämre än andra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Svenssons skrev:
kenny skrev:
Svenssons skrev:
kenny skrev:
Jo jag förstår vad du läser in i det jag skrev och jag kan väl också förstå att man kan läsa in det så som du gör. Min poäng var dock mer i linje med Verdis tolkning av det jag skrev - att det påverkar andrahandsvärdet negativt när två på pappret likvärdiga modeller inte har samma feature set (alltså, två Model 3 från 2019 utan FSD kan ha olika övriga features). Detta är givetvis positivt för den ena konsumenten och negativt för den andra. Objektivt sett så kan jag hålla med om att det inte är något uppenbart fel i att Tesla hanterar sina bilar som mjukvara, just av den anledning som du påpekar.

Generellt har jag inget problem med det egentligen, utan mitt problem uppstår mest kring det här med FSD-hårdvaran eftersom retoriken är typ att man får hårdvaran om man har FSD men annars behöver man inte den, samtidigit släpper man funktioner som inte är fast knutna till FSD-funktionaliteten i sig, enbart på den hårdvaran. Det är det jag tycker är surt, om du är med på vad jag menar, har lite svårt att förklara det på ett tydligt sätt. Det blir liksom lite "du skulle ha köpt FSD", fastän man då ur ett rent traditionellt perspektiv har samma bilmodell.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kenny skrev:
Generellt har jag inget problem med det egentligen, utan mitt problem uppstår mest kring det här med FSD-hårdvaran eftersom retoriken är typ att man får hårdvaran om man har FSD men annars behöver man inte den, samtidigit släpper man funktioner som inte är fast knutna till FSD-funktionaliteten i sig, enbart på den hårdvaran. Det är det jag tycker är surt, om du är med på vad jag menar, har lite svårt att förklara det på ett tydligt sätt. Det blir liksom lite "du skulle ha köpt FSD", fastän man då ur ett rent traditionellt perspektiv har samma bilmodell.
Problemet om Tesla skulle gjort ”som andra” är att då skulle du aldrig någonsin fått hastigheteskyltsläsning till en 2019 bil utan snällt fått lov att köpa en 2021 bil.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
kenny skrev:
Problemet om Tesla skulle gjort ”som andra” är att då skulle du aldrig någonsin fått hastigheteskyltsläsning till en 2019 bil utan snällt fått lov att köpa en 2021 bil.

Hade de gjort som alla andra hade det varit ett tillval för ett fåtal tusenlappar eller tillhört grundutrustningen. Nu måste jag ut med 77 tusen för att få en basic funktion som jag faktiskt trodde jag skulle få långt tidigare och som jag hade på mina förra Model S (med AP1). Har väntat i 2 år och först nu får jag reda på att jag aldrig kommer få det...

Jag får väl trösta mig med att jag får en massa mer eller mindre krystade funktioner som jag aldrig frågat efter... ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

kenny skrev:
Min poäng var dock mer i linje med Verdis tolkning av det jag skrev - att det påverkar andrahandsvärdet negativt när två på pappret likvärdiga modeller inte har samma feature set (alltså, två Model 3 från 2019 utan FSD kan ha olika övriga features). Detta är givetvis positivt för den ena konsumenten och negativt för den andra. Objektivt sett så kan jag hålla med om att det inte är något uppenbart fel i att Tesla hanterar sina bilar som mjukvara, just av den anledning som du påpekar.

Fast det gör det ju inte. Inte ens om man köpt FSD verkar påverka andrahandsvärdet i nuläget, de går för samma summa på kvd. Folk har ingen koll på sådant helt enkelt.

Visst kan det vara tråkigt som teknikintresserad om man får en bil producerad precis innan skifte, men i det stora hela gör det ju ingen större skillnad rent praktiskt. Värre som tex Audi gjorde med etron där de plötsligt tillät en att dra 87kwh istf 83kwh på nyproducerade etron, gamla gick inte uppgradera trotts att det är en mjukvarugrej. Dvs hade man oturen att få en producerad innan brytpunkten så får man noterbart sämre räckvidd.
Skulle FSD bli intressant så har man ju faktiskt möjlighet att köpa det och då få hårdvaran uppgraderad till "det senaste", den möjligheten finns överhuvudtaget inte hos andra. Det är nog också en anledning till att andrahandsvärdet inte påverkas av vilken hw som sitter i.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
kenny skrev:

Hade de gjort som alla andra hade det varit ett tillval för ett fåtal tusenlappar eller tillhört grundutrustningen. Nu måste jag ut med 77 tusen för att få en basic funktion som jag faktiskt trodde jag skulle få långt tidigare och som jag hade på mina förra Model S (med AP1). Har väntat i 2 år och först nu får jag reda på att jag aldrig kommer få det...

Jag får väl trösta mig med att jag får en massa mer eller mindre krystade funktioner som jag aldrig frågat efter... ;)
"Hade de gjort som alla andra" så hade de gått i konkurs för 10 år sen.

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

taliz skrev:
kenny skrev:
Min poäng var dock mer i linje med Verdis tolkning av det jag skrev - att det påverkar andrahandsvärdet negativt när två på pappret likvärdiga modeller inte har samma feature set (alltså, två Model 3 från 2019 utan FSD kan ha olika övriga features). Detta är givetvis positivt för den ena konsumenten och negativt för den andra. Objektivt sett så kan jag hålla med om att det inte är något uppenbart fel i att Tesla hanterar sina bilar som mjukvara, just av den anledning som du påpekar.

Fast det gör det ju inte. Inte ens om man köpt FSD verkar påverka andrahandsvärdet i nuläget, de går för samma summa på kvd. Folk har ingen koll på sådant helt enkelt.

Visst kan det vara tråkigt som teknikintresserad om man får en bil producerad precis innan skifte, men i det stora hela gör det ju ingen större skillnad rent praktiskt. Värre som tex Audi gjorde med etron där de plötsligt tillät en att dra 87kwh istf 83kwh på nyproducerade etron, gamla gick inte uppgradera trotts att det är en mjukvarugrej. Dvs hade man oturen att få en producerad innan brytpunkten så får man noterbart sämre räckvidd.
Skulle FSD bli intressant så har man ju faktiskt möjlighet att köpa det och då få hårdvaran uppgraderad till "det senaste", den möjligheten finns överhuvudtaget inte hos andra. Det är nog också en anledning till att andrahandsvärdet inte påverkas av vilken hw som sitter i.
Jo absolut, jag har ju själv tänkt så att det är inga direkta problem med hårdvaran eftersom jag kan köpa FSD när jag vill, precis som du säger. Men detta handlar ju om features som inte "har med FSD att göra", så det bara känns surt, speciellt när ryktena indikerar att dom inte ens behöver hw3 för att köra funktionen.

Men ja, jag försöker inte säga emot någon av er, jag tycker de två perspektiven kan samexistera. I min värld kan det vara positivt att dom gör som dom gör ur vissa perspektiv, samtidigt som det är frustrerande som fan ur ett annat perspektiv.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

kenny skrev:
Men detta handlar ju om features som inte "har med FSD att göra", så det bara känns surt, speciellt när ryktena indikerar att dom inte ens behöver hw3 för att köra funktionen.
Detta sammanfattar ganska väl mina skäl till att jag betalade tokmycket pengar för något som inte finns, dvs FSD. Jag ville åka längst fram i tåget, få alla nya features som kommer, utan att behöva oroa mig för om Tesla anser att de är "FSD-relaterade" eller inte.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av _Peter »

Hur hittar jag vilken HW version jag har på min Tesla M3 LR 2020? Letade runt i bilens menyer och i appen men kunde ej hitta det. Några tips?

Upptäckte också att jag bara har v2020.32.5 installerad (inga nya versioner väntande heller), så det var inte så konstigt att den ej kunde läsa skyltarna... Har en del ställen jag kör på där Teslan visar fel hastighet, trots att det är 80-skyltar visar den 90. Så jag lär veta direkt när / om det funkar.

BTW: Jag borde lagt till FSD när jag köpte bilen - nästan dubbla priset nu och värre blir det nog framöver...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

_Peter skrev:
Hur hittar jag vilken HW version jag har på min Tesla M3 LR 2020? Letade runt i bilens menyer och i appen men kunde ej hitta det. Några tips?

Upptäckte också att jag bara har v2020.32.5 installerad (inga nya versioner väntande heller), så det var inte så konstigt att den ej kunde läsa skyltarna... Har en del ställen jag kör på där Teslan visar fel hastighet, trots att det är 80-skyltar visar den 90. Så jag lär veta direkt när / om det funkar.

BTW: Jag borde lagt till FSD när jag köpte bilen - nästan dubbla priset nu och värre blir det nog framöver...
Ta en titt under i bilen under sista menyalternativet Software och klicka sedan på Additional Vehicle Information för vilken hårdvara du har samt för att få nyare mjukvara så kan du dels slå på Advanced. Klicka 5 gånger på Advanced ska visst trigga en kontroll om du kan uppdatera men annars får man köra med frunk-bananen plus lite annan voodoo...
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare

Inlägg av BossePedal »

Orm skrev:
Installerade i morse. Äntligen ser bilen hastigheten på vägskyltarna och anpassar farten efter dom. Det var efterlängtat!

Har provkört och det fungerar perfekt.

Tack Tesla! :)
Installerade idag, men den verkar inte läsa av skyltarna och ändrar inte hastigheten? Har jag nån inställning som är fel nånstans?
Jag har FSD
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare

Inlägg av Ioannis »

Jag uppgraderade till 2020.32.5 samma kväll jag hämtade bilen i måndags! Hoppas 2020.36.3.1 kommer snart - jag kommer att bila ner till Tyskland om typ en vecka och det vore roligt att ha bilen läsa av hastighetsskyltar på väg dit :D Kom igen nu!
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare

Inlägg av BossePedal »

BossePedal skrev:
Orm skrev:
Installerade i morse. Äntligen ser bilen hastigheten på vägskyltarna och anpassar farten efter dom. Det var efterlängtat!

Installerade idag, men den verkar inte läsa av skyltarna och ändrar inte hastigheten? Har jag nån inställning som är fel nånstans?
Jag har FSD
UPDATE: Startade om skärmen. Efter det såg den skyltarna. Men ändrade inte hastigheten. Testade att köra förbi ett gäng skyltar flera ggr. Gav upp och åkte hem.
Efter några km ändrade den hastighet vid en skylt. Testade några ggr till o det funkade varje ggn.
Så nu funkar det haha Grymt :)
Fattar inte varför det inte funkade direkt.. måste den kalibrera nått??
Orm

Inlägg av Orm »

BossePedal skrev:
BossePedal skrev:
Orm skrev:

Jag har FSD
UPDATE: Startade om skärmen. Efter det såg den skyltarna. Men ändrade inte hastigheten. Testade att köra förbi ett gäng skyltar flera ggr. Gav upp och åkte hem.
Efter några km ändrade den hastighet vid en skylt. Testade några ggr till o det funkade varje ggn.
Så nu funkar det haha Grymt :)
Fattar inte varför det inte funkade direkt.. måste den kalibrera nått??
Jag har hört att andra ("Dirty Tesla" på Youtube) haft samma problem. Något med kalibrering men att det löser sig självt efter en stund. Min fungerade direkt av någon anledning. Gött att det löste sig :)
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare

Inlägg av perbjork »

En intressant iakttagelse som jag inte tidigare lagt märke till är att min MS nu under omkörning på motorväg håller vänster i min fil bort från långtradare e.t.c. Känns betydligt bättre. F.ö i Frankrike/Spanien - inga spökbromsningar vid avfarter eller broar.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Min läser inte skyltar Den har 2020.32.5 trots att den uppdaterades imorse. Behöver man kanske välja avancerad för att få 2020.36.3.1?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Min läser inte skyltar Den har 2020.32.5 trots att den uppdaterades imorse. Behöver man kanske välja avancerad för att få 2020.36.3.1?
Kanske. Men alla bilar får inte uppdateringar samtidigt. Min fick också 32.5 idag.

Skriv svar