TCO fråga

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

TCO fråga

Inlägg av nek0 »

Lekte lite med ABRP och räknade på en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Huskvarna-Sandvik(Öland)-Huskvarna.
Med en Kia e-Niro räknar ABRP en rutt på 605km och 8h 48min Man åker inte samma väg fram och tillbaka.
Goggle mapps räknar ut en rutt på 544km 6h 59min
Det skiljer 61km. Om man måste åka extra med elbilen varje gång blir inte det dyrare i längden.
Nu räknar jag inte tiden utan bara el, däck, service och värdeminskningen
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TCO fråga

Inlägg av fth »

Jag vet inte vilka inställningar du har gjort i ABRP för att få det resultatet? Jag får 550km och typ 7,5h med både min X och med Kia.

Det går förstås att ställa in parametrarna i ABRP för att få fram vilket resultat men vill, men jag vet inte riktigt vad din poäng är här?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: TCO fråga

Inlägg av LarsL »

ABRP är ju tidsoptimerade inte ekonomioptomerande.

Sen ska du inte räkna TCO, total cost of ownership, på enskilda resor utan just på totalen. De allra flesta resor är ju korta och körs med el som laddats hemma och billigt. De resorna kommer helt dominera ekonomin totalt sett. Mina längre resor med Leaf har inte varit billiga då ChaDemo ofta kostar 4-5kr/kWh. Men dessa kWh utgör ju bara några få % av de totala, så ingen större effekt. Tesla är så klart lite annorlunda då deras laddning är billigare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
Jag vet inte vilka inställningar du har gjort i ABRP för att få det resultatet? Jag får 550km och typ 7,5h med både min X och med Kia.

Det går förstås att ställa in parametrarna i ABRP för att få fram vilket resultat men vill, men jag vet inte riktigt vad din poäng är här?

/fth
20% kvar vid laddaren 5m/sec vind och 26C , och poängen är att brist på vettig laddning fördyrar resor och ägandet
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
ABRP är ju tidsoptimerade inte ekonomioptomerande.

Sen ska du inte räkna TCO, total cost of ownership, på enskilda resor utan just på totalen. De allra flesta resor är ju korta och körs med el som laddats hemma och billigt. De resorna kommer helt dominera ekonomin totalt sett. Mina längre resor med Leaf har inte varit billiga då ChaDemo ofta kostar 4-5kr/kWh. Men dessa kWh utgör ju bara några få % av de totala, så ingen större effekt. Tesla är så klart lite annorlunda då deras laddning är billigare.
Jo Tesla är inte bara billigare att ladda,Tesla har ju laddare på strategiska platser också och når längre per laddning.
Jag kör inte mycket på veckorna och brukar ta igen det på helgerna :) och då blir det en del snabbladdningar tror jag.
Tyckte att det var konstigt att man inte kan åka samma väg fram och tillbaka. Att man ska köra omvägar är kanske inte helt optimalt heller.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TCO fråga

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
fth skrev:
Jag vet inte vilka inställningar du har gjort i ABRP för att få det resultatet? Jag får 550km och typ 7,5h med både min X och med Kia.

Det går förstås att ställa in parametrarna i ABRP för att få fram vilket resultat men vill, men jag vet inte riktigt vad din poäng är här?

/fth
20% kvar vid laddaren 5m/sec vind och 26C , och poängen är att brist på vettig laddning fördyrar resor och ägandet
Ah, ja då förstår jag, som Tesla-ägare blir man lite hemmablind, men som du säger, bristen på vettig laddning utanför Tesla-sfären är ju tyvärr fortfarande ett problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: TCO fråga

Inlägg av BrooklynS »

nek0 skrev:
Lekte lite med ABRP och räknade på en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Huskvarna-Sandvik(Öland)-Huskvarna.
Med en Kia e-Niro räknar ABRP en rutt på 605km och 8h 48min Man åker inte samma väg fram och tillbaka.
Goggle mapps räknar ut en rutt på 544km 6h 59min
Det skiljer 61km. Om man måste åka extra med elbilen varje gång blir inte det dyrare i längden.
Nu räknar jag inte tiden utan bara el, däck, service och värdeminskningen
Om jag tex åker Luleå-Uppsala tor (vilket jag gör ibland av familjära skäl) så räknar ABRP fram att det är 168 mil. Laddar ungefär 50 min totalt varje väg.

Laddkostnad ungefär 420 kr totalt. Samma resa med en dieselbil kostar lågt räknat 2000 kr bara i bränsle och service. Dvs ca 1600 kr billigare per resa. Eller om man så vill - 9,50 kr BILLIGARE per mil.

Övriga kostnader som däck räknar vi samma, även om elbilen torde vara enormt mycket billigare i längden då det inte alls finns lika mycket som kan gå sönder.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
nek0 skrev:
Lekte lite med ABRP och räknade på en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Huskvarna-Sandvik(Öland)-Huskvarna.
Med en Kia e-Niro räknar ABRP en rutt på 605km och 8h 48min Man åker inte samma väg fram och tillbaka.
Goggle mapps räknar ut en rutt på 544km 6h 59min
Det skiljer 61km. Om man måste åka extra med elbilen varje gång blir inte det dyrare i längden.
Nu räknar jag inte tiden utan bara el, däck, service och värdeminskningen
Om jag tex åker Luleå-Uppsala tor (vilket jag gör ibland av familjära skäl) så räknar ABRP fram att det är 168 mil. Laddar ungefär 50 min totalt varje väg.

Laddkostnad ungefär 420 kr totalt. Samma resa med en dieselbil kostar lågt räknat 2000 kr bara i bränsle och service. Dvs ca 1600 kr billigare per resa. Eller om man så vill - 9,50 kr BILLIGARE per mil.

Övriga kostnader som däck räknar vi samma, även om elbilen torde vara enormt mycket billigare i längden då det inte alls finns lika mycket som kan gå sönder.
Efter så många år på Tesla forumet tror jag att jag nästan vet vad Tesla klarar av och inte. Nu var det en resa med en e-Niro och då blir det helt annat.
2018 var jag i Piteå och åkte då Piteå-Kiruna-Piteå ca 80mil på en dag med min avgasbil och nej, jag behövde inte tanka på vägen. Samma resa var då omöjlig med en elbil. Tesla kunde göra den men inte på en dag för då var man tvungen att köra till Norge och det blev om jag minns rätt ca 170mil . Idag klarar varje Tesla en sån resa. Undrar om det finns någon annan elbil som gör det. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: TCO fråga

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Efter så många år på Tesla forumet tror jag att jag nästan vet vad Tesla klarar av och inte. Nu var det en resa med en e-Niro och då blir det helt annat.
2018 var jag i Piteå och åkte då Piteå-Kiruna-Piteå ca 80mil på en dag med min avgasbil och nej, jag behövde inte tanka på vägen. Samma resa var då omöjlig med en elbil. Tesla kunde göra den men inte på en dag för då var man tvungen att köra till Norge och det blev om jag minns rätt ca 170mil . Idag klarar varje Tesla en sån resa. Undrar om det finns någon annan elbil som gör det. :)
Fast vad har det med TCO och elbilar att göra?

Det finns ju som du skriver fortfarande helt klart användningsfall där elbilar (iaf andra märken än Tesla) inte fungerar alls eller mindre bra, kör man regelmässigt Piteå-Kiruna-Piteå eller Huskvarna-Sandvik-Huskvarna, så väljer man ju helt enkelt inte en e-Niro idag om man inte är självplågare.

Väljer man däremot en Tesla istf en avgasbil så tror jag nog TCO-kalkylen ser mycket bra ut, iaf i förhållande till en jämförbar ny avgasbil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2691
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: TCO fråga

Inlägg av frippe »

nek0 skrev:
BrooklynS skrev:
nek0 skrev:
Lekte lite med ABRP och räknade på en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Huskvarna-Sandvik(Öland)-Huskvarna.
Med en Kia e-Niro räknar ABRP en rutt på 605km och 8h 48min Man åker inte samma väg fram och tillbaka.
Goggle mapps räknar ut en rutt på 544km 6h 59min
Det skiljer 61km. Om man måste åka extra med elbilen varje gång blir inte det dyrare i längden.
Nu räknar jag inte tiden utan bara el, däck, service och värdeminskningen
Om jag tex åker Luleå-Uppsala tor (vilket jag gör ibland av familjära skäl) så räknar ABRP fram att det är 168 mil. Laddar ungefär 50 min totalt varje väg.

Laddkostnad ungefär 420 kr totalt. Samma resa med en dieselbil kostar lågt räknat 2000 kr bara i bränsle och service. Dvs ca 1600 kr billigare per resa. Eller om man så vill - 9,50 kr BILLIGARE per mil.

Övriga kostnader som däck räknar vi samma, även om elbilen torde vara enormt mycket billigare i längden då det inte alls finns lika mycket som kan gå sönder.
Efter så många år på Tesla forumet tror jag att jag nästan vet vad Tesla klarar av och inte. Nu var det en resa med en e-Niro och då blir det helt annat.
2018 var jag i Piteå och åkte då Piteå-Kiruna-Piteå ca 80mil på en dag med min avgasbil och nej, jag behövde inte tanka på vägen. Samma resa var då omöjlig med en elbil. Tesla kunde göra den men inte på en dag för då var man tvungen att köra till Norge och det blev om jag minns rätt ca 170mil . Idag klarar varje Tesla en sån resa. Undrar om det finns någon annan elbil som gör det. :)
Du menar att du räknar inte med besninen/dieseln du har tankat före resan i resans kostnader? Eller blev det bara fel....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TCO fråga

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
ABRP är ju tidsoptimerade inte ekonomioptomerande.

Sen ska du inte räkna TCO, total cost of ownership, på enskilda resor utan just på totalen. De allra flesta resor är ju korta och körs med el som laddats hemma och billigt. De resorna kommer helt dominera ekonomin totalt sett. Mina längre resor med Leaf har inte varit billiga då ChaDemo ofta kostar 4-5kr/kWh. Men dessa kWh utgör ju bara några få % av de totala, så ingen större effekt. Tesla är så klart lite annorlunda då deras laddning är billigare.
Jo Tesla är inte bara billigare att ladda,Tesla har ju laddare på strategiska platser också och når längre per laddning.
Jag kör inte mycket på veckorna och brukar ta igen det på helgerna :) och då blir det en del snabbladdningar tror jag.
Tyckte att det var konstigt att man inte kan åka samma väg fram och tillbaka. Att man ska köra omvägar är kanske inte helt optimalt heller.
Du har ju som du själv skrev hängt här i flera år och allt det här upptäckte du alltså idag?!?! :lol:
(Förutom det lustiga med olika vägval åt olika håll, för DET är ju lite komiskt såklart om man inte
studerar resan lite närmare).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: TCO fråga

Inlägg av samuelsu »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
ABRP är ju tidsoptimerade inte ekonomioptomerande.

Sen ska du inte räkna TCO, total cost of ownership, på enskilda resor utan just på totalen. De allra flesta resor är ju korta och körs med el som laddats hemma och billigt. De resorna kommer helt dominera ekonomin totalt sett. Mina längre resor med Leaf har inte varit billiga då ChaDemo ofta kostar 4-5kr/kWh. Men dessa kWh utgör ju bara några få % av de totala, så ingen större effekt. Tesla är så klart lite annorlunda då deras laddning är billigare.
Jo Tesla är inte bara billigare att ladda,Tesla har ju laddare på strategiska platser också och når längre per laddning.
Jag kör inte mycket på veckorna och brukar ta igen det på helgerna :) och då blir det en del snabbladdningar tror jag.
Tyckte att det var konstigt att man inte kan åka samma väg fram och tillbaka. Att man ska köra omvägar är kanske inte helt optimalt heller.
Du har ju som du själv skrev hängt här i flera år och allt det här upptäckte du alltså idag?!?! :lol:
(Förutom det lustiga med olika vägval åt olika håll, för DET är ju lite komiskt såklart om man inte
studerar resan lite närmare).
Olika vägar åt olika håll kan det ju lätt bli om man inte laddar på destinationen eller ..ja annars också såklart, om laddaren inte är exakt mitt mellan start och mål. ..alltså om det finns flera alternativa laddare. Beroende på förutsättningar kan man säkert få till det så. 20% vid laddare låter onödigt högt, jag brukar sätta 10%. Räknar du det förresten som en resa (och hur ställer du då in stoppet på Öland - tid, laddning?) eller som två separata?
TCO per resa låter lite småaktigt. De långa resor man räknar på får väl, som flera är inne på, nästan ses som extramil utöver den stora mängden, dvs man jämför då bara bränslekostnaden.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TCO fråga

Inlägg av Svenssons »

Klart man kan strula till det med inställningar. Att köra med 20% SOC vid laddaren är rätt extremt enligt mig. Finns ju ingen anledning till att ha så hög SOC vid laddaren. Vad skulle kunna hända som gör att man behöver denna buffert på uppåt 10 mil i reserv?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

frippe skrev:
nek0 skrev:
BrooklynS skrev:
nek0 skrev:
Lekte lite med ABRP och räknade på en resa som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Huskvarna-Sandvik(Öland)-Huskvarna.
Med en Kia e-Niro räknar ABRP en rutt på 605km och 8h 48min Man åker inte samma väg fram och tillbaka.
Goggle mapps räknar ut en rutt på 544km 6h 59min
Det skiljer 61km. Om man måste åka extra med elbilen varje gång blir inte det dyrare i längden.
Nu räknar jag inte tiden utan bara el, däck, service och värdeminskningen
Om jag tex åker Luleå-Uppsala tor (vilket jag gör ibland av familjära skäl) så räknar ABRP fram att det är 168 mil. Laddar ungefär 50 min totalt varje väg.

Laddkostnad ungefär 420 kr totalt. Samma resa med en dieselbil kostar lågt räknat 2000 kr bara i bränsle och service. Dvs ca 1600 kr billigare per resa. Eller om man så vill - 9,50 kr BILLIGARE per mil.

Övriga kostnader som däck räknar vi samma, även om elbilen torde vara enormt mycket billigare i längden då det inte alls finns lika mycket som kan gå sönder.
Efter så många år på Tesla forumet tror jag att jag nästan vet vad Tesla klarar av och inte. Nu var det en resa med en e-Niro och då blir det helt annat.
2018 var jag i Piteå och åkte då Piteå-Kiruna-Piteå ca 80mil på en dag med min avgasbil och nej, jag behövde inte tanka på vägen. Samma resa var då omöjlig med en elbil. Tesla kunde göra den men inte på en dag för då var man tvungen att köra till Norge och det blev om jag minns rätt ca 170mil . Idag klarar varje Tesla en sån resa. Undrar om det finns någon annan elbil som gör det. :)
Du menar att du räknar inte med besninen/dieseln du har tankat före resan i resans kostnader? Eller blev det bara fel....
Nej räknade aldrig på kostnaden utan bara svarade lite om Tesla vs andra elbilar. Vet inte vad laddningen skulle kostat om man hade en e-Niro eller var man skulle laddat.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Klart man kan strula till det med inställningar. Att köra med 20% SOC vid laddaren är rätt extremt enligt mig. Finns ju ingen anledning till att ha så hög SOC vid laddaren. Vad skulle kunna hända som gör att man behöver denna buffert på uppåt 10 mil i reserv?
Jag vet inte fråga de somm kommer fram till trasiga laddare. Ta av Teslaglasögon ,jag vet att man med Tesla kan skita i reserv men så är det inte än med andra elbilar
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TCO fråga

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Klart man kan strula till det med inställningar. Att köra med 20% SOC vid laddaren är rätt extremt enligt mig. Finns ju ingen anledning till att ha så hög SOC vid laddaren. Vad skulle kunna hända som gör att man behöver denna buffert på uppåt 10 mil i reserv?
Jag vet inte fråga de somm kommer fram till trasiga laddare. Ta av Teslaglasögon ,jag vet att man med Tesla kan skita i reserv men så är det inte än med andra elbilar
Jag hade inte Tesla-glasögon när jag skrev detta och dessutom finns endast SuperCharger i Kalmar där det finns många andra alternativ. Skulle det vara så att laddaren i Vetlanda ligger nere så blir du tvungen att köra till Målilla. Dit är det 5 mil, inte 10 mil. Övriga CCS-laddare har ännu närmare till nästa CCS-laddare.

Har heller aldrig hört talas om att samtliga Charge & Drives laddare varit ur funktion på en station så det är oavsett ett rätt osannolikt scenario som ändå kan lösas med 10% för Kia Niro.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: TCO fråga

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Klart man kan strula till det med inställningar. Att köra med 20% SOC vid laddaren är rätt extremt enligt mig. Finns ju ingen anledning till att ha så hög SOC vid laddaren. Vad skulle kunna hända som gör att man behöver denna buffert på uppåt 10 mil i reserv?
Jag vet inte fråga de somm kommer fram till trasiga laddare. Ta av Teslaglasögon ,jag vet att man med Tesla kan skita i reserv men så är det inte än med andra elbilar
Jag hade inte Tesla-glasögon när jag skrev detta och dessutom finns endast SuperCharger i Kalmar där det finns många andra alternativ. Skulle det vara så att laddaren i Vetlanda ligger nere så blir du tvungen att köra till Målilla. Dit är det 5 mil, inte 10 mil. Övriga CCS-laddare har ännu närmare till nästa CCS-laddare.

Har heller aldrig hört talas om att samtliga Charge & Drives laddare varit ur funktion på en station så det är oavsett ett rätt osannolikt scenario som ändå kan lösas med 10% för Kia Niro.
Jag vet att det är lönlöst diskutera med dig för du har alltid rätt. Räcker det inte att de är upptagna i några timmar? Jag har alldrig kört under 10 mil kvar på mina avgas bilarna och alldrig fått slut på bränslet. Fegis visst men inte dum :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TCO fråga

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag vet att det är lönlöst diskutera med dig för du har alltid rätt. Räcker det inte att de är upptagna i några timmar? Jag har alldrig kört under 10 mil kvar på mina avgas bilarna och alldrig fått slut på bränslet. Fegis visst men inte dum :)
Jag har blivit rättad på många inlägg så jag har inte alltid rätt. För mig är det dock rätt extremt att ha 10 mils buffert oavsett bil. Är ju rätt självklart att du inte fått slut på bränsle ifall du alltid har kvar 10 mils räckvidd. Själv tycker jag det är att binda ris åt egen rygg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: TCO fråga

Inlägg av BrooklynS »

Kör man Hyundai Kona eller KIA e-Niro så kan man räkna med ungefär dubbla laddtiden (utom på ionity där man kan maxa) och dubbla kostnaden (utom på ionity, där blir det tredubbla). Annars går det ju utmärkt. Så besparingen per mil blir lite mindre, å andra sidan är bilen billigare...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: TCO fråga

Inlägg av samuelsu »

Anekdotiskt, visst, men ändå, en reflektion: När jag åkt E4 längs Norrlandskusten senaste tiden har jag mött fler elbilar än någonsin. Främst Tesla: model 3 och S, enstaka X. Men nästan lika vanlig som model S är eNiro, som verkar ha slagit ordentligt, trots de brister jag ratade den för. Så det finns uppenbarligen folk som tycker den funkar till längre resor. (Kanske konsultera ett kiaforum? :P )

Det har byggts flera snabbladdare så det finns numera flera operatörer på flera orter, vilket minskar risken för ödes-scenariot att inCharge ligger nere, eller vad det nu var. Självklart är det fossibilar som parkerat in laddarna i Övik, det är det nästan alltid, men de står ju inte så länge ivägen. I dina trakter är det ju jättetätt mellan laddarna, så möjligheterna är ju många!

Med en 64kWh räcker ju en laddning per väg för resan du beskriver, beroende på destinationsladdning och plan på öland förstås. Jag brukar planera laddningen utifrån
1) behöver jag äta på resan? när, och var är jag då ungefär?
2) SOC nu? ..eller när jag ska iväg alltså. (Om jag vet dagen innan att det är långresa på G är detta 98%)
3) laddningsmöjlighet på destinationen och plan därifrån.
Och som sagt SOC vid vindstilla och 25grader och sol i ryggen, det går minska till 5%. (En annan sak om du riskerar blötsnö eller så, då kan 15% vara bättre.)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Skriv svar