Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:
tror nyckelordet är från.
för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
Väntar fortfarande på "Folkelbilen" Model 3 från Tesla.
Den som är utlovad av journalister utan kunskap och som ska kosta under 350 000:- eftersom den kostar $35 000 i USA?
Som Robert Collin...

Finns det någon info om att det där med 400 000 faktiskt kommer från Polestar?
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:
Den som är utlovad av journalister utan kunskap och som ska kosta under 350 000:- eftersom den kostar $35 000 i USA?
Jag hittar folkliga priset 400000:- för tre år sedan.

"Exakt vad det innebär i svenska kronor går tyvärr inte riktigt att säga och det finns än så länge ingen officiell prisinformation för den svenska marknaden. Om vi tar priset på 35.000 dollar, översätter till svenska kronor och lägger till moms blir det strax över 400.000 kronor (före supermiljöbilspremien). "

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... lansering/
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Anonymous FTW skrev:
Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:

"Exakt vad det innebär i svenska kronor går tyvärr inte riktigt att säga och det finns än så länge ingen officiell prisinformation för den svenska marknaden. Om vi tar priset på 35.000 dollar, översätter till svenska kronor och lägger till moms blir det strax över 400.000 kronor (före supermiljöbilspremien). "

Glöm inte vagnskadegaranti och säkert transport-/importkostnad med.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Anonymous FTW skrev:
Svenssons skrev:

Ett par andra exempel:

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ko ... 2030%20mil.
Nu hoppas grundaren Elon Musk kunna nå ut till de stora massorna, genom att lansera folk-elbilen Model 3. Priset kommer att ligga runt 35 000 dollar, alltså drygt 285 000 svenska kronor och räckvidden ska vara 30 mil.
https://www.gp.se/nyheter/tesla-till-br ... n-1.275170
Den så kallade "Model 3" beräknas få ett pris på 35 000 dollar, vilket motsvarar 285 000 kronor. Det är ett betydligt billigare pris än Teslas befintliga modeller. Men framför allt är det billigare än en Volvo V70, Sveriges mest sålda bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte men jag skattade högt när jag läste om priserna. På visst sätt är det humor med aningslösa journalister. (Dock så skulle jag önska att priserna infriades)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Jag vet inte men jag skattade högt när jag läste om priserna. På visst sätt är det humor med aningslösa journalister. (Dock så skulle jag önska att priserna infriades)
Finns fler exempel:

http://bilkoll.se/tesla-model-3/
Tesla Model 3 är en till synes förkrympt Model S. Men plattformen är inte alls densamma utan helt enkelt nästa generation. Elon Musks vision är att sälja elbilar till folket och för att kunna göra det måste priset ned. Nya Model 3 ska ha ett baspris på 35 000 dollar eller ca 240 000 kronor säger Tesla själva. Vi får se om just det håller hela vägen in i mål. Tesla Model S steg betänkligt i pris från presentation till leverans.
Model 3 har sålts för $35 000 men det krävdes specialbeställning, inget som gick att göra online. 240 000 kronor är den dock inte nära...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag är helt övertygad om att det kommer billigare Polestar 2 bilar. Tydligen konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten
om billigare Polestar 2.
Ny och billigare instegsmodell om ett år
Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten. Lanseringen kan komma att ske om ett år men så länge behöver vi nog inte vänta förrän vi får reda på vilken batterikapacitet och räckvidd den modellen levererar.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

DrW skrev:
Bjelke skrev:
Hoppas det dyker upp någon häromkring också :)
En inregistrerad i Bollnäs och en i Hudiksvall. :)
Verkar stämma :)
20200903_175432.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Bara en månad men spännande att en bil som tog tre år att utveckla säljer bättre än Tesla på världens mest mogna elbilsmarknad.

Teslas försprång skall inte överskattas - underleverantörerna kan uppenbarligen leverera konkurrenskraftig drivlina och Polestar kan rita bilar som faller folk i smaken.

https://www.nyteknik.se/elbilar/polesta ... ge-7000406
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

d3marcus skrev:
Bara en månad men spännande att en bil som tog tre år att utveckla säljer bättre än Tesla på världens mest mogna elbilsmarknad.

Teslas försprång skall inte överskattas - underleverantörerna kan uppenbarligen leverera konkurrenskraftig drivlina och Polestar kan rita bilar som faller folk i smaken.

Nu kanske man inte ska dra allt för stora växlar på att David mot Goliat-fighten här – det finns många orsaker till att siffrorna är som de är.

Den första är covid-19-relaterad och handlar om att Model 3 produceras i Freemont USA där fabriken var stängd i över en månad, något som drabbade tillgången. För Polestar som producerar sin 2:a i Kina var det här inget problem.

Det andra är att Tesla historiskt sett levererar kvartalsvis vilket innebär att de brukar ha två svaga månader följt av en stark i registreringsstatistiken. Och om det gäller fortsatt – så är det septembersiffran som är den viktiga. Om augustisiffrorna var en svensk knock återstår att se.
Tesla Y LR -22 EAP
vigge50

Inlägg av vigge50 »

d3marcus skrev:

Du bara råkade missa de sista tre styckena?
Nu kanske man inte ska dra allt för stora växlar på att David mot Goliat-fighten här – det finns många orsaker till att siffrorna är som de är.

Den första är covid-19-relaterad och handlar om att Model 3 produceras i Freemont USA där fabriken var stängd i över en månad, något som drabbade tillgången. För Polestar som producerar sin 2:a i Kina var det här inget problem.

Det andra är att Tesla historiskt sett levererar kvartalsvis vilket innebär att de brukar ha två svaga månader följt av en stark i registreringsstatistiken. Och om det gäller fortsatt – så är det septembersiffran som är den viktiga. Om augustisiffrorna var en svensk knock återstår att se.
Att Polstar dessutom har en uppdämt efterfråga efter några års väntan gör ju knappast att jämförelsen haltar mindre...

Polstar 2 kan helt klart bli en modell som säljer bättre än Tesla Model 3 men jag skulle nog påstå att vi får vänta till nästa år innan vi kan dra några slutsatser i den jämförelsen.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Som jag skrev så är det bara en månad. Men ingen som vill reflektera över faktumet att en bil som tog tre år att utveckla är konkurrenskraftig från dag 1?

Är tämligen säker på att kompetens inom drivlina, batterier och BMS inte är särskilt svårt att få tillgång till. Jämfört med fossilbilar kommer drivlinorna skilja mycket mindre för elbilar.
Anonymous FTW

d3marcus skrev:
Som jag skrev så är det bara en månad. Men ingen som vill reflektera över faktumet att en bil som tog tre år att utveckla är konkurrenskraftig från dag 1?

Är tämligen säker på att kompetens inom drivlina, batterier och BMS inte är särskilt svårt att få tillgång till. Jämfört med fossilbilar kommer drivlinorna skilja mycket mindre för elbilar.
Idag så köper Polestar sina motorer från Siemens men de håller visst på att utveckla egna motorer.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

d3marcus skrev:

Och vad bygger du att det endast tog tre år att utveckla på? Visst, det kanske inte är så länge sen Polestar blev ett separat företag som skulle producera bilar själv men de började knappast med ett tomt blad. Sök på Volvo Concept 40.2 så får du upp en elbil som har många likheter med Polestar 2. Denna presenterades i maj 2016, alltså med än fyra år sedan. De var inte ens 2016 endast ritningar utan redan då hade Volvo byggt modeller som de visade upp. Så jag skulle bli förvånad om de(Polestar och Volvo) inte har jobbat med dessa i fem år, kanske längre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:

Om vi skall jämföra äpplen och äpplen så bör vi jämföra Polestar 2s första månad mot Model 3s första månad.
Polestar har levererat några hundra bilar AFAIK. Model 3 var många tusen. Dvs en faktor på 10.

Om det nu var så enkelt, varför är ingen i närheten av Tesla ännu?

Ps. Ser att du registrerat dig som Tesla-ägare. Men i varje inlägg du gör så kritiserar du och vinklar allt till att Tesla suger och alla andra är bättre.
Antingen är du ett troll, eller masochist. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
d3marcus skrev:

Om vi skall jämföra äpplen och äpplen så bör vi jämföra Polestar 2s första månad mot Model 3s första månad.
Polestar har levererat några hundra bilar AFAIK. Model 3 var många tusen. Dvs en faktor på 10.

Early adopters är ju per definition snabba på bollen. Den stora massan är trögare men när den väl rör sig så drar det snart iväg.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
d3marcus skrev:

Ps. Ser att du registrerat dig som Tesla-ägare. Men i varje inlägg du gör så kritiserar du och vinklar allt till att Tesla suger och alla andra är bättre.
Antingen är du ett troll, eller masochist. :lol:
Är du säker, jag minns en Elon som levererade en gång på en parkering till sina anställda där ingen fick testa eller prova dem på ett bra tag.
Ja frågan är när man anser att modell 3 började levereras..
Glöm inte att I polestar är Sverige typ första marknaden globalt, när M3 kom till Sverige så hade man väl levererat i USA i över 1 år, eller åtminstone länge dvs produktionen hade hunnit förfinas ganska länge.

Men helt ärligt tycker jag egentligen detta ämne inte är så viktigt.. De man kan se utan att jämföra M3 och polestar är att de ser ut som polestar blir en populär bil i Sverige.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Anonymous FTW

The Verge verkar gilla Polestar 2:

https://www.theverge.com/21365032/poles ... otos-range

Rätt bra skriven artikel. Finns dock ett irriterande fel där, någon mer än jag som ser?
mr_tt

Inlägg av mr_tt »

Ja vad ska man säga.. precis avverkat 70mil i allt från soliga småvägar till hällregn på motorväg.
Känslan av en bil är ju ganska subjektiv men..wow vilken bil! :)
Kommer från en Volvo årsmodell 2019 innan och erfarenhet av en massa olika bilar
Skulle säga att känslan kan beskrivas som en eldriven BMW M3

Mycket som redan nämnts men här är några reflektioner
- Räkna med kommer hitta på ursäkter för dig själv för att få ge dig ut o köra
- Tappade räkningen på hur många som kommer fram och vill prata alt race:à på motorvägen
- Spotify verkar streama i låg kvalitet och inställningen går inte att ändra i appen än, t.om SoundCloud via bluetooth är bättre
- Standardinställningen på öhlinsdämparna är relativt hård, överväger att skruva ner till mjukare

Grattis till er som beställt :)
81FA6ACE-03EC-4AE0-9368-945E5D2ED94A.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har du erfarenhet av andra elbilar eller är detta din första?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mr_tt

Inlägg av mr_tt »

HelectriC skrev:
Har du erfarenhet av andra elbilar eller är detta din första?
Första elbilen jag äger
Har kört Model S samt Model 3 LR, men inte mer än 30-60min provkörning

Mvh
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.

Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.

En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.

Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
41DBEAEC-2DCF-4707-8637-056564A27ABC.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

eizzmar skrev:
Provkörde Polestar 2 igår. Efter att tidigare ha provkört model 3 och även gjorde det igår efteråt, så var jag inte alls imponerad av Polestar 2.
Mycket ”trängre” kupé. Mer ”stötig” och mindre dämpning även fast det inte var performance-varianten.
Mindre utrymme i frunken, mindre bagage och mindre i baksätet. Interiören dock var riktigt snygg och kändes välbyggd, en bra premiumkänsla helt enkelt.

Polestar kommer nog lyckas bra i framtiden med nya modeller men just nu enligt mig så vinner Tesla model 3 utan tvekan. De har tänkt till mer på hur systemet fungerar, inget krav på service, mer roliga funktioner, räckvidd, laddningsnätverket, uppdateringar mm.

En Polestar 2 måste in på service varje 3000 mil eller en gång varannat år, vilken för mig då skulle leda till en gång per år. Något jag vill slippa om jag byter till elbil från min nuvarande Bensin-bil. De har ju även kommit fram tidigare att mindre uppdateringar kommer ske via ”over the air” men att större uppdateringar måste installeras på plats på verkstad. Och där faller ytterligare en sak.

Nä summan av det är att Tesla just nu ger en bättre helhetsbild av ett roligt elbilsägande, men Polestar försöker absolut utmana. Ska bli roligt att följa Polestars resa framförallt med vad de kommande modellerna har att erbjuda.
Polestar 3 kanske skulle passa dig, den blir ju större.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kommer dom öppna något i Skåne i närtid tro? Eller är det Göteborg och Stockholm forever?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Zalman3 skrev:
eizzmar skrev:

Polestar 3 kanske skulle passa dig, den blir ju större.
Det kan den nog absolut göra. Min första elbil lär bli en Tesla Model 3 sen får vi se vad Polestar har släppt för modeller om ca tre år när det är dags att börja kolla på en ny bil. Men framtiden är intressant helt klart :)
Skriv svar