Nej inte om det finns möjlighet till gratis parkering i området. Förra stället hade gratis gatuparkering i kvarteret så då kunde företaget bjuda på parkeringen i p-huset också.renes skrev:Är inte gratis parkering en beskattningsbar förmån?Verdi skrev:Dock sitter jag aldrig i kö och har gratis parkering på jobbet.
Kan bli dyrt att åka buss
Moderator: Redaktion
Re: Kan bli dyrt att åka buss
Ah, ok. Det visste jag inte.LarsL skrev:Nej inte om det finns möjlighet till gratis parkering i området. Förra stället hade gratis gatuparkering i kvarteret så då kunde företaget bjuda på parkeringen i p-huset också.renes skrev:Är inte gratis parkering en beskattningsbar förmån?Verdi skrev:Dock sitter jag aldrig i kö och har gratis parkering på jobbet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Antar att du inte jobbar centralt då?LarsL skrev:Köerna drabbar ju bussen också, i alla fall ut åt mitt håll. Men köer med Teslan är ju nästan njutbart. Det är ju bara att sitta där och lyssna på favorit poden och njuta av lugnet, bilen kör sig ju helt själv i de lägena.
För bussar mot stan är köerna vid Delsjömotet borta sen dom tog bort bussfilen, sen är det hundra meter kö utanför Liseberg innan bussarna går ner mot korsvägen. Efter det är det bussfiler genom mer eller mindre hela stan för Expressbussarna.
I sin tur har det blivit ett helvete att köra bil, för egen del tre gånger så lång tid som utan trafik.
Klart att kökörningsassisten tar mycket av stressen, men i det stora hela tycker jag inte att det är värt det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag jobbade inne i Krokslätt förut men nu jobbar jag utanför staden.
Ett av de stora problemen med att jobba i Mölndal var att man måste in till korsvägen och vända. Det brukade ta nästan lika långtid att ta sig in och ut från den grytan än tiden för bussen att köra de 3 milen in till staden. Detta beror ju på att Göteborg har tagit en halvdålig idé, bussen, och placerades på räls så att de inte ens kan väja för hinder.
Kollektivtrafik tar en från ett ställe där man inte är på till ett ställe dit man inte ska vid en tid som inte passar. => värdelöst!
Ett av de stora problemen med att jobba i Mölndal var att man måste in till korsvägen och vända. Det brukade ta nästan lika långtid att ta sig in och ut från den grytan än tiden för bussen att köra de 3 milen in till staden. Detta beror ju på att Göteborg har tagit en halvdålig idé, bussen, och placerades på räls så att de inte ens kan väja för hinder.

Kollektivtrafik tar en från ett ställe där man inte är på till ett ställe dit man inte ska vid en tid som inte passar. => värdelöst!
Bussarna har ju lite fler fördelar också oavsett vad man tycker om dem personligen: man kan åka dem utan körkort, de tar mindre plats i trafiken, med samma drivlina är de mer miljövänliga än bilar och de kräver ingen investering från resenären på hundratusentals kronor. Kanonbra för barn, ungdomar, studenter, äldre, handikappade osv.
Jag förstår att den som har råd, möjlighet och lust att köra bil väljer det, men att kalla bussen värdelös och en dålig idé tycker jag är lite inskränkt.
Jag förstår att den som har råd, möjlighet och lust att köra bil väljer det, men att kalla bussen värdelös och en dålig idé tycker jag är lite inskränkt.
En självkörande bil skulle ta bort två av dina fördelar. Kvar blir då bara att de tar lite mindre plats på längden i kön. Jag ser dem fortfarande som en dålig idé. Tunnelbana är ju tex betydligt bättre och något jag skulle kunna tänk mig att använda om det fanns ut till mig. Fördelen med tåg och tunnelbana är ju att de är helt separerade från annan trafik och därmed kan få upp hastigheten.Jerka skrev:Bussarna har ju lite fler fördelar också oavsett vad man tycker om dem personligen: man kan åka dem utan körkort, de tar mindre plats i trafiken, med samma drivlina är de mer miljövänliga än bilar och de kräver ingen investering från resenären på hundratusentals kronor. Kanonbra för barn, ungdomar, studenter, äldre, handikappade osv.
Finns inte en enda betalparkering inom en mils radie...renes skrev:Är inte gratis parkering en beskattningsbar förmån?Verdi skrev:Dock sitter jag aldrig i kö och har gratis parkering på jobbet.

Det som fascinerar mig dom få gånger jag åker buss är att det inte skett någon direkt utveckling när det gäller komforten sen jag åkte mer buss för 25-30år sedan. Fortfarande lika skumpigt och vibrerande. I stan där jag bor ligger dessutom hållplatserna relativt tätt och eftersom få åker buss står det sällan folk vid dom. Effekten är att bussen måste köra löjligt långsamt för att inte köra ikapp tidtabellen. 15km/h är inte ovanligt. Dessutom slamrar dom runt nästan tomma mitt på dagarna.Jerka skrev:Bussarna har ju lite fler fördelar också oavsett vad man tycker om dem personligen: man kan åka dem utan körkort, de tar mindre plats i trafiken, med samma drivlina är de mer miljövänliga än bilar och de kräver ingen investering från resenären på hundratusentals kronor. Kanonbra för barn, ungdomar, studenter, äldre, handikappade osv.
När det gäller elektrifiering och autonoma fordon tycker man att stadsbussar borde vara det enklaste att fixa först. Återkommer ju till busscentralen varje timme så det borde ju gå att fixa något roterande schema för laddning. Dessutom kör den ju samma sträcka hela tiden.
Det är väl i genomsnitt 7 personer på en buss. Det är ju det som gör att de släpper ut så mycket avgaser per person km.
Beläggningsgraden i kollektivtrafik verkar ligga på runt 27 %.LarsL skrev:Det är väl i genomsnitt 7 personer på en buss. Det är ju det som gör att de släpper ut så mycket avgaser per person km.
https://2030.miljobarometern.se/kommun/ ... ik-b3e-kh/
Det lär skilja rejält på lågtrafik och högtrafik (över 100 % beläggning många gånger). Problemet är nog inte kollektivtrafiken i allmänhet, utan att man köra stora bussar på långa landsbygdssträckor där det kanske vore effektivare och billigare att låta taxi ta resenärer in till någon större linje, i alla fall utanför högtrafik.
I personbilar är det 1,7 personer per bil i snitt.
Med självkörande bilar kan man komma ner i mindre än en person per bil!
https://carsverige.eu/teknikutveckling/ ... nde-bilar/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det blir väl typ 13 personer i en landsvägs buss med sittande passagerare.
Tror jag fick 7 personer från ett inlägg här på TCS och handlade då om Londons busstrafik.
Tror jag fick 7 personer från ett inlägg här på TCS och handlade då om Londons busstrafik.