Kan bli dyrt att åka buss
Moderator: Redaktion
Kan bli dyrt att åka buss
Västtrafik inför ett nytt zon system som kan göra det riktigt dyrt att åka buss i Göteborgsområdet. Bor du tex i Bollebygd och jobbar i Göteborg så kostar månadskortet 1825kr. Det är riktigt snuskigt dyrt jämfört med att åka Tesla in till jobbet, om du nu redan har en bil... vilket du ju har om du bor en bit ut.
https://www.vasttrafik.se/ABC/
Så nu är alltså bussen dålig på nästan alla sätt:
- Personer tvingas sitta ihop med andra, det är trångt och sprider sjukdomar.
- Det är aldrig rätt temperatur, för varmt eller för kallt, jag kan inte påverka själv.
- De går från ett ställe där du inte är till ett ställe där du inte vill vara.
- Det är dyrt plus skattefinansierat.
- Det är dåligt för miljön då CO2 utsläppen blir stora per passagerar mil.
+ Minskar köerna.
+ Sparar parkering, om det är ett problem på jobb eller hemma.
https://www.vasttrafik.se/ABC/
Så nu är alltså bussen dålig på nästan alla sätt:
- Personer tvingas sitta ihop med andra, det är trångt och sprider sjukdomar.
- Det är aldrig rätt temperatur, för varmt eller för kallt, jag kan inte påverka själv.
- De går från ett ställe där du inte är till ett ställe där du inte vill vara.
- Det är dyrt plus skattefinansierat.
- Det är dåligt för miljön då CO2 utsläppen blir stora per passagerar mil.
+ Minskar köerna.
+ Sparar parkering, om det är ett problem på jobb eller hemma.
Re: Kan bli dyrt att åka buss
Att köra Tesla för mindre än 1825 kr/mån är dock inte helt lätt. Om man inte utgår från att man skulle ha Teslan ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det verkar som att allt flera räknar som Ionity.bylund skrev:Att köra Tesla för mindre än 1825 kr/mån är dock inte helt lätt. Om man inte utgår från att man skulle ha Teslan ändå.

Ptjah om tittar på andrahandsvärdet för Model 3 är det nog inte långt ifrån.bylund skrev:Att köra Tesla för mindre än 1825 kr/mån är dock inte helt lätt. Om man inte utgår från att man skulle ha Teslan ändå.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, som jag skrev så måste ju folk här ute ändå ha en bil så den kostnaden är ju inget som tillkommer. Många som åker buss tar ju bilen till busshållplatsen.bylund skrev:Att köra Tesla för mindre än 1825 kr/mån är dock inte helt lätt. Om man inte utgår från att man skulle ha Teslan ändå.
Det som kommer att ske är att de som bor precis utanför stan kommer få ett betydligt lägre biljettpris, så för de som verkligen inte borde ta bilen så är det en klar förbättring.
Något som Västtrafik borde ha gjort för länge sen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vad kostar parkering inne i stan per månad?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu var detta GBG men på mitt jobb vid Hötorget kostar parkering 5500kr/mån, biltull om man åker varje dag är runt 1500kr på det. SL kostar drygt 900kr/mån och går snabbare. Drabbar inte mig dock då jag nästan uteslutande cyklar mina 10km till jobbet.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
För mig var det gratis när jag jobbade inne i ”staden” på jobbets parkering.Svenssons skrev:Vad kostar parkering inne i stan per månad?
Något jävelskap har de väl tänkt ut. Men det är ju i så fall bra att veta att de inte tänker sig att vi som bor en bit ut ska åka buss.dd88 skrev:Det som kommer att ske är att de som bor precis utanför stan kommer få ett betydligt lägre biljettpris, så för de som verkligen inte borde ta bilen så är det en klar förbättring.
Bor du i utanför stan så får du räkna med minst 500-900kr i trängselskatt, 1500-2500kr i parkering samt bränsle och slitage.LarsL skrev:Något jävelskap har de väl tänkt ut. Men det är ju i så fall bra att veta att de inte tänker sig att vi som bor en bit ut ska åka buss.dd88 skrev:Det som kommer att ske är att de som bor precis utanför stan kommer få ett betydligt lägre biljettpris, så för de som verkligen inte borde ta bilen så är det en klar förbättring.
Skulle gissa att det är iaf minst 3000+ för de allra flesta, betydligt mer för många om du jobbar mitt i stan och har låsta tider när trängselskatten är som dyrast. Då är 1825kr inte så dyrt. Sen kan man helt klart betala extra för lyxen att ta egen bil.
Edit:
Jag har 15km till jobbet, så 30km per dag. Slitagekostnad på 7.5kr per mil (då räknar jag inte med kostnaden att äga bilen, utan bara extra mil för att ta mig till jobbet). Parkerar i regel för 20kr/h, men kan hyra plats i ett garage på Kungsgatan för 2100kr. Bilen drar cirka 0.5 liter per mil, bränslekostnaden på 15kr per liter. Har möjlighet att flexa så totalt 32kr per dag i tull.
Så per månad skulle det kosta mig cirka 3800kr.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 3 gång.
Jag tycker i alla fall att det är sinnesjukt dyrt med 1820kr/månad. Särskilt med tanke på att det också är skattefinansierat uppe på det.dd88 skrev:Bor du i utanför stan så får du räkna med minst 500-900kr i trängselskatt, 1500-2500kr i parkering samt bränsle och slitage.LarsL skrev:Något jävelskap har de väl tänkt ut. Men det är ju i så fall bra att veta att de inte tänker sig att vi som bor en bit ut ska åka buss.dd88 skrev:Det som kommer att ske är att de som bor precis utanför stan kommer få ett betydligt lägre biljettpris, så för de som verkligen inte borde ta bilen så är det en klar förbättring.
Skulle gissa att det är iaf minst 3000+ för de allra flesta, betydligt mer för många om du jobbar mitt i stan och har låsta tider när trängselskatten är som dyrast. Då är 1825kr inte så dyrt. Sen kan man helt klart betala extra för lyxen att ta egen bil.
För mig personligen är det så klart inget bekymmer eftersom jag ändå inte skulle sätta mig på en buss.
Lyx? Borde ju vara en mänsklig rättighet att få vara ifred när man åker till jobbet. Åker sällan kollektivt nykter.dd88 skrev:Då är 1825kr inte så dyrt. Sen kan man helt klart betala extra för lyxen att ta egen bil.
Vidrigt. Hur står ni ut där i Stockholm?Remuz skrev:Nu var detta GBG men på mitt jobb vid Hötorget kostar parkering 5500kr/mån, biltull om man åker varje dag är runt 1500kr på det. SL kostar drygt 900kr/mån och går snabbare. Drabbar inte mig dock då jag nästan uteslutande cyklar mina 10km till jobbet.
Fast busskortet i Stockholm kostar väl nästan inget och täcker hela länet.Verdi skrev:Vidrigt. Hur står ni ut där i Stockholm?Remuz skrev:Nu var detta GBG men på mitt jobb vid Hötorget kostar parkering 5500kr/mån, biltull om man åker varje dag är runt 1500kr på det. SL kostar drygt 900kr/mån och går snabbare. Drabbar inte mig dock då jag nästan uteslutande cyklar mina 10km till jobbet.
LarsL skrev:Fast busskortet i Stockholm kostar väl nästan inget och täcker hela länet.Verdi skrev:Vidrigt. Hur står ni ut där i Stockholm?Remuz skrev:Nu var detta GBG men på mitt jobb vid Hötorget kostar parkering 5500kr/mån, biltull om man åker varje dag är runt 1500kr på det. SL kostar drygt 900kr/mån och går snabbare. Drabbar inte mig dock då jag nästan uteslutande cyklar mina 10km till jobbet.
Vem vill åka buss? Brrrr. Eller cykla. Ok nu när det är hyfsat varmt. Men sen? 0-gradigt regn i november? Ishalka i januari. Fy
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Vet inte hur det skulle se ut om alla skulle ta bilen till jobbet.Fredrik j skrev:Lyx? Borde ju vara en mänsklig rättighet att få vara ifred när man åker till jobbet. Åker sällan kollektivt nykter.dd88 skrev:Då är 1825kr inte så dyrt. Sen kan man helt klart betala extra för lyxen att ta egen bil.
Utanför kontorstid har jag en kvart till jobbet, är det mycket trafik så kan det ta runt 45 minuter med bil.
Ungefär lika lång tid som kollektivt eller cykel.
Dessa tider så håller jag mig av solidariska skäl borta från kollektiva färdmedel men måste jag absolut ner så tar jag cykeln. Att kunna jobba hemma är väl ändå den största lyxen av dom alla.
Okej att detta är ett bilforum, men är det bara jag som tycker det är rätt skönt att åka kollektivt? Slippa sitta i bilkö, slippa leta parkeringsplats, kan ta en öl före resan utan att bekymra sig om det och kan sitta och läsa eller blunda medan man åker.
Håller inte med alls. Hatar att trängas med andra. Hatar att passa tider. Älskar att köra bil.Jerka skrev:Okej att detta är ett bilforum, men är det bara jag som tycker det är rätt skönt att åka kollektivt? Slippa sitta i bilkö, slippa leta parkeringsplats, kan ta en öl före resan utan att bekymra sig om det och kan sitta och läsa eller blunda medan man åker.
Dock sitter jag aldrig i kö och har gratis parkering på jobbet.
Det är rätt mycket Västtrafik får i kommunala bidrag men ändå går väl bolaget back varje år i Muteborg...LarsL skrev:
Jag tycker i alla fall att det är sinnesjukt dyrt med 1820kr/månad. Särskilt med tanke på att det också är skattefinansierat uppe på det.
För mig personligen är det så klart inget bekymmer eftersom jag ändå inte skulle sätta mig på en buss.
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det vet inte jag heller. Köer?dd88 skrev:Vet inte hur det skulle se ut om alla skulle ta bilen till jobbet.Fredrik j skrev:Lyx? Borde ju vara en mänsklig rättighet att få vara ifred när man åker till jobbet. Åker sällan kollektivt nykter.dd88 skrev:Då är 1825kr inte så dyrt. Sen kan man helt klart betala extra för lyxen att ta egen bil.
Utanför kontorstid har jag en kvart till jobbet, är det mycket trafik så kan det ta runt 45 minuter med bil.
Ungefär lika lång tid som kollektivt eller cykel.
Dessa tider så håller jag mig av solidariska skäl borta från kollektiva färdmedel men måste jag absolut ner så tar jag cykeln. Att kunna jobba hemma är väl ändå den största lyxen av dom alla.
Ska jag åka kollektivt måste det finnas en rejäl fördel. Att kunna ta en öl är en.
I Stockholm gnäller många på tullar och "dyrt" SL-kort.
Kolla vad det kostar att pendla till Köpenhamn säger jag bara...
Kolla vad det kostar att pendla till Köpenhamn säger jag bara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag har provat att ta en öl på afterwork några gånger och åka bus hem. Men fyfasiken va hemskt att sitt på en buss lite små berusad mitt i natten. Nej då är jag hellre nykter och sitter i en bil.
Köerna drabbar ju bussen också, i alla fall ut åt mitt håll. Men köer med Teslan är ju nästan njutbart. Det är ju bara att sitta där och lyssna på favorit poden och njuta av lugnet, bilen kör sig ju helt själv i de lägena.
Köerna drabbar ju bussen också, i alla fall ut åt mitt håll. Men köer med Teslan är ju nästan njutbart. Det är ju bara att sitta där och lyssna på favorit poden och njuta av lugnet, bilen kör sig ju helt själv i de lägena.
Är inte gratis parkering en beskattningsbar förmån?Verdi skrev:Dock sitter jag aldrig i kö och har gratis parkering på jobbet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Nu är ju detta ovan ett extremt scenario. Jag har garage ink laddning för 2.000:-, 200m från kontoret på Södermalm och i och med fria tider så landar jag på mellan 11-31kr totalt per dag i tullar. Så det brukar bli ca 2.300-2.500:- för parkering och tull i månaden. Tidsmässigt skulle jag säga att det går lika snabbt som t-banan. Men som sagt, vi har alla olika förutsättningar!Verdi skrev:Vidrigt. Hur står ni ut där i Stockholm?Remuz skrev:Nu var detta GBG men på mitt jobb vid Hötorget kostar parkering 5500kr/mån, biltull om man åker varje dag är runt 1500kr på det. SL kostar drygt 900kr/mån och går snabbare. Drabbar inte mig dock då jag nästan uteslutande cyklar mina 10km till jobbet.