mati skrev:Jerker skrev:Stevvee skrev:Antar att det flesta här är android användare och är det för ”friheten och valmöjligheterna” men när det är bil så skall det tydligen inte vara så utan då skall det finnas en sort och Netflix annars är det inget att ha.
Förstår din poäng men jämförelsen är illa vald och haltar gravt. De val du gör när du specar en bil kan du inte göra ogjort efter leverans, medan du med en mobiltelefon eller dator kan hålla på och välja i godan ro mellan olika appar och tillbehör i efterhand. Det är ju flera här som har vittnat om hur de har missförstått vad som har ingått och sedan blivit väldigt besvikna för att de antingen inte förstått att sånt som de trodde självklart ingick inte gjorde det eller att det fanns tillval som de gärna hade valt som de inte ens hittade att de fanns.
Ska man ha en enorm valfrihet vid konfigureringen av en bil så ska givetvis konfiguratorn vara enkel och tydlig.
Exakt! Och dessutom är det ingen hemlighet att en massa valmöjligheter gör att bilen blir dyrare att producera. Det är ju bl a därför Tesla har tagit bort de flesta valmöjligheterna.
Så även om vi väljer en helt ren bil utan tillval så betalar vi ändå indirekt för valfriheten att kunna speca en fullsmockad bil.
Men detta blir väl ändå likadant med Tesla, om du vill ha en "ren" bil så kommer du ändå få betala för allt som du inte använder men som ingick? Troligen blir detta val dyrare än Skodas alternativ för den tomma bilen. Däremot så blir det troligen billigare för den som vill ha allt om det alltid ingår för alla.
Sen har jag fått för mig att det som man bygger i konfiguratorn nu inte är den slutliga versionen utan någon form av EU-konfigurator. Det ska ingå värmepump och lite sånt i på 80-modellen i sverige enligt pressutskick som jag förstod det?
Jag tror även att vi kommer få se ett antal grundpaket som någon annan tidigare trodde, och vill jag då lägga till något som passar mig där så är jag glad för det. Jag tror väldigt lite på den där "en bil passar alla", sen behöver man inte dra det så långt att man ska behöva bocka i 100 saker dock.
Förstår din poäng men jämförelsen är illa vald och haltar gravt. De val du gör när du specar en bil kan du inte göra ogjort efter leverans, medan du med en mobiltelefon eller dator kan hålla på och välja i godan ro mellan olika appar och tillbehör i efterhand.
Sen tycker jag att Jerkers jämförelse haltar ännu mer, köper jag en mobil så kan jag inte ändra hårdvaruspec i efterhand, det valet är redan gjort. Sen att man kan ändra mjukvara är en annan sak, det kommer även Enyaq kunna göra som jag förstått det. Är det mobilskal som du menar som tillbehör så går det bra att köpa både en rattmuff och foliering till din Enyaq sen