Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Det finns många parametrar där olika uppgifter förekommer beroende på var man tittar. T.ex. dragvikt och om 50 eller 100 kW DC är standard. Det står också tydligt i konfiguratorn att priserna och tillval/standardutrustning är EU-standard och inte svensk standard. Både vad som ingår och vad det kostar att välja till saker lär därmed hinna ändras. Jag rekommenderar att ta det som står där nu med en kartong salt.

Varför de inte kan bestämma sig och lägga upp rätt info från början däremot, det har jag inte riktigt listat ut än.
Det gamla vanliga, dom vill så snabbt det bara går visa upp den och börja knyta upp kunder (dvs inte köpa
konkurrenternas produkter) och gör ett hafsverk för att spara tid...
Dom kände nog dessutom att den här har i princip allt som vanligt folk vill ha och till ett pris som är ganska ok, och
då är det nog lite brådis att få ut den för det kommer ju fler nu med liknande nivå (enligt Zalman så
har det väl redan kommit sjuttioelva billiga och bra bilar :lol: )...

Eller så är dom bara jäkligt kass på att snickra ihop en konfigurator... (kan man ju förstå med så sjukt många
val, vilket andra också lider av, även i samma koncern)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det hade ju inte varit fel om Skoda hade gjort som Polestar (eller Tesla). One size fits all. Eller åtminstone tre olika utrustningalternativ som så många andra bilmärken har. Och så lite enkla tillval som dragkrok, taklucka, färg och interiör, that's it. Jag förstår varför Audi eller Porsche har en triljard tilllval, det ska vara "premium" att kunna sätta ihop bilen exakt som man vill ha den. Och så kan man ta ordentligt betalt för det. Men i ärlighetens namn så räknar jag Skoda verkligen inte in i kategorin premiumbilar utan snarare bättre budgetbil, trots det rätt höga priset Måste de ha alla dessa jättedyra tillval? Hur kommer ID4 se ut då? Precis som vanligt för tyska bilar antar jag, ingenting ingår, allt kostar extra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

mati skrev:
Det hade ju inte varit fel om Skoda hade gjort som Polestar (eller Tesla). One size fits all. Eller åtminstone tre olika utrustningalternativ som så många andra bilmärken har. Och så lite enkla tillval som dragkrok, taklucka, färg och interiör, that's it. Jag förstår varför Audi eller Porsche har en triljard tilllval, det ska vara "premium" att kunna sätta ihop bilen exakt som man vill ha den. Och så kan man ta ordentligt betalt för det. Men i ärlighetens namn så räknar jag Skoda verkligen inte in i kategorin premiumbilar utan snarare bättre budgetbil, trots det rätt höga priset Måste de ha alla dessa jättedyra tillval? Hur kommer ID4 se ut då? Precis som vanligt för tyska bilar antar jag, ingenting ingår, allt kostar extra.
Ja, håller med. Jag blir bara förvirrad i dessa konfiguratorer med tusen olika valmöjligheter. Och väljer du y, kan du inte ha x men måste ha z. Varför så komplicerat?
Model Y LR.
Model S70D
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Fast dyra tillval håller jag inte med om. Konfigurera en E-tron eller valfri Audi och priset på tillval är högre.

Det måste väll ändå vara bättre att man kan få en helt ren bil om man så önskar till ett billigare pris än massa utrustning man kanske inte vill ha. Och för den som vill ha mycket utrustning så finns det valmöjligheter.

Förstår inte gnället på ”krångliga konfigurationer” tyckte det var väldigt enkelt att speca Skodan. Vw är lite mer problematiskt emellanåt.

Antar att det flesta här är android användare och är det för ”friheten och valmöjligheterna” men när det är bil så skall det tydligen inte vara så utan då skall det finnas en sort och Netflix annars är det inget att ha.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
Antar att det flesta här är android användare och är det för ”friheten och valmöjligheterna” men när det är bil så skall det tydligen inte vara så utan då skall det finnas en sort och Netflix annars är det inget att ha.
Förstår din poäng men jämförelsen är illa vald och haltar gravt. De val du gör när du specar en bil kan du inte göra ogjort efter leverans, medan du med en mobiltelefon eller dator kan hålla på och välja i godan ro mellan olika appar och tillbehör i efterhand. Det är ju flera här som har vittnat om hur de har missförstått vad som har ingått och sedan blivit väldigt besvikna för att de antingen inte förstått att sånt som de trodde självklart ingick inte gjorde det eller att det fanns tillval som de gärna hade valt som de inte ens hittade att de fanns.

Ska man ha en enorm valfrihet vid konfigureringen av en bil så ska givetvis konfiguratorn vara enkel och tydlig.
RyssenKefir

Inlägg av RyssenKefir »

Det som jag tycker var jobbigast med konfiguratorn är att i vissa ”paket” återkommer sådant som skall vara med i standardutrustningen.

Då blir man lite osäker på om man lägger till något som redan skall ingå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Förstår din poäng men jämförelsen är illa vald och haltar gravt. De val du gör när du specar en bil kan du inte göra ogjort efter leverans, medan du med en mobiltelefon eller dator kan hålla på och välja i godan ro mellan olika appar och tillbehör i efterhand. Det är ju flera här som har vittnat om hur de har missförstått vad som har ingått och sedan blivit väldigt besvikna för att de antingen inte förstått att sånt som de trodde självklart ingick inte gjorde det eller att det fanns tillval som de gärna hade valt som de inte ens hittade att de fanns.

Ska man ha en enorm valfrihet vid konfigureringen av en bil så ska givetvis konfiguratorn vara enkel och tydlig.
Exakt! Och dessutom är det ingen hemlighet att en massa valmöjligheter gör att bilen blir dyrare att producera. Det är ju bl a därför Tesla har tagit bort de flesta valmöjligheterna.
Så även om vi väljer en helt ren bil utan tillval så betalar vi ändå indirekt för valfriheten att kunna speca en fullsmockad bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Med ”elbilsmått” så tycker jag 60-batteriet med några få tillval + betala för Uppgraderingen till 100-kw laddning kommer passa de flesta. Jag kom upp i ca 470’ kr. Tycker det är ”oerhört” prisvärt relaterat till andra elbilar typ e-Niro, Kona mm. Tror den kommer sälja bra!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
backe

Inlägg av backe »

mati skrev:
Jerker skrev:
Stevvee skrev:

Exakt! Och dessutom är det ingen hemlighet att en massa valmöjligheter gör att bilen blir dyrare att producera. Det är ju bl a därför Tesla har tagit bort de flesta valmöjligheterna.
Så även om vi väljer en helt ren bil utan tillval så betalar vi ändå indirekt för valfriheten att kunna speca en fullsmockad bil.

Men detta blir väl ändå likadant med Tesla, om du vill ha en "ren" bil så kommer du ändå få betala för allt som du inte använder men som ingick? Troligen blir detta val dyrare än Skodas alternativ för den tomma bilen. Däremot så blir det troligen billigare för den som vill ha allt om det alltid ingår för alla.

Sen har jag fått för mig att det som man bygger i konfiguratorn nu inte är den slutliga versionen utan någon form av EU-konfigurator. Det ska ingå värmepump och lite sånt i på 80-modellen i sverige enligt pressutskick som jag förstod det?

Jag tror även att vi kommer få se ett antal grundpaket som någon annan tidigare trodde, och vill jag då lägga till något som passar mig där så är jag glad för det. Jag tror väldigt lite på den där "en bil passar alla", sen behöver man inte dra det så långt att man ska behöva bocka i 100 saker dock.

Förstår din poäng men jämförelsen är illa vald och haltar gravt. De val du gör när du specar en bil kan du inte göra ogjort efter leverans, medan du med en mobiltelefon eller dator kan hålla på och välja i godan ro mellan olika appar och tillbehör i efterhand.
Sen tycker jag att Jerkers jämförelse haltar ännu mer, köper jag en mobil så kan jag inte ändra hårdvaruspec i efterhand, det valet är redan gjort. Sen att man kan ändra mjukvara är en annan sak, det kommer även Enyaq kunna göra som jag förstått det. Är det mobilskal som du menar som tillbehör så går det bra att köpa både en rattmuff och foliering till din Enyaq sen :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

backe skrev:
Sen tycker jag att Jerkers jämförelse haltar ännu mer, köper jag en mobil så kan jag inte ändra hårdvaruspec i efterhand, det valet är redan gjort. Sen att man kan ändra mjukvara är en annan sak, det kommer även Enyaq kunna göra som jag förstått det. Är det mobilskal som du menar som tillbehör så går det bra att köpa både en rattmuff och foliering till din Enyaq sen :)
Det finns iofs en massa hårdvarutillbehör till mobiltelefoner, kolla på Wish o.dyl. Men med hårdvara syftade jag mest på datorer där urvalet till Apple är starkt begränsat mycket dyrare jämfört med till Windowsdatorer. Och vad jag har hört av utvecklare så är det betydligt svårare att få appar godkända till Iphone än till Android.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Förstår inte gnället på ”krångliga konfigurationer” tyckte det var väldigt enkelt att speca Skodan. Vw är lite mer problematiskt emellanåt.
Tyckte också konfiguratorn var hyfsat bra. Betydligt bättre än de jag har testat på senare tiden från VW, Audi, Mercedes osv. Sen är det en del saker som är standard i Sverige men som är tillval i konfiguratorn men de var också tydliga med att den bygger på EU spec och är preliminär.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
backe

Inlägg av backe »

Jerker skrev:
backe skrev:
Det finns iofs en massa hårdvarutillbehör till mobiltelefoner, kolla på Wish o.dyl. Men med hårdvara syftade jag mest på datorer där urvalet till Apple är starkt begränsat mycket dyrare jämfört med till Windowsdatorer. Och vad jag har hört av utvecklare så är det betydligt svårare att få appar godkända till Iphone än till Android.
Finns det lite hårdvarutillbehör till bilar menar du? Gå in på Biltema och kolla runt lite, eller Wish för den delen :)

Utan att veta så tror jag att den som skrev inlägget menade att man ska ha frihet att välja själv vilken spec man vill ha, skiter man i superhöga uppdateringsfrekvenser och jätteminne så kan man spara in dom pengarna.
Nu tycker jag inte att bil/mobil-jämförelsen är särskilt bra till att börja med, var mer att jag tyckte att man kan sitta hemma och ändra sin spec på mobilen lät lite märkligt.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
backe skrev:
Du verkar ha blandat ihop det. Urvalet till Mac är idag stort i mjukvara (så var det däremot inte tidigt 2000)

Och det är lättare att få appar godkända till Apple och även lättare att utveckla och därför är det betydligt större andel som vänder sig till Apple först innan man utvecklar till Android.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:

Hårdvaran i mobilen går att modda. Går ju även på bil om man vill. Men då snackar vi eftermontering och du tappar garantin på både mobilen och bilen.
Kan till och med lösa Audi Connect i efterhand om så önskas på bilar som inte har det tillvalet. Lite kodning och en router så är det klart.

Att folk blir besvikna över att ha missat något förstår jag inte. Vid beställning har man flera veckor på sig att kontrollera allt. Och beställer man en bil för närmare en miljon vill man väll läsa på vad som ingår och vad man skall välja som tillval.

Jag har alltid haft glasklart för mig vad som ingår och vad jag vill välja till och det jag blivit besviken på är sådant jag tänkte välja men inte valde.

När man köper en beg tesla så behöver man ju verkligen läsa på om vilka årsmodeller som har fri SuC (eller vad det heter) vilka årsmodeller som hade med i standard än andra och vilka år skall man vara extra noggrann på att läsa för att man bytte utrustning mitt i. Det verkar fullt normalt men att läsa lite vilket paket man skall ha verkar uppfattas som svårt på en ny bil.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Åter tillbaka till konfigurationen.
Jag tyckte Skoda har lyckas bra med sin konfigerator, enkel att klicka sig runt i, och har två val för varje paket; Basic och Plus.
Snygga bilder, och helt okej priser för extrautrustning.
Det var enkelt och roligt att speca bil på Skoda, sen tror inte jag att jag kommer att byta till Enyaq ändå, men jag tror den kan sälja bra eftersom du har möjlighet att köpa en helt ”ren” till en billig peng, eller en topputrustad som jag faktisk tycker kan konkurrera med MY RWD när (Om) den kommer.
Känns faktisk 90-tal att jag inte ens har möjlighet till att beställa lastnät till min MY, utan måste ut på nätet efter tredjeparts.
230V tycker jag också bör vara med antingen som standard eller tillval.
Sovstödet var också en rolig grej jag inte har sätt förut på andra bilar, och varför har inte Tesla möjlighet för HuD?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

heldiggrisen skrev:
Det var enkelt och roligt att speca bil på Skoda, sen tror inte jag att jag kommer att byta till Enyaq ändå, men jag tror den kan sälja bra eftersom du har möjlighet att köpa en helt ”ren” till en billig peng, eller en topputrustad som jag faktisk tycker kan konkurrera med MY RWD när (Om) den kommer.
Tycker att det är ganska stor skillnad mellan MY och Enyaq. Det är väl nästan en storleksklass i skillnad i bagageutrymme till att börja med. Sen prestanda, laddnätverket och räckvidd i lite högre hastigheter. Infotainment ser väl sisådär ut i Enyaq enligt min mening. Men jämför man istället med de bilar som det säljs mest av i Sverige, V60, XC 60 så passar Enyaq som hand i handsken. Rätt format (vi gillar SUV och kombi), rätt storlek utvändigt och invändigt. Och jag tror att gemene svensk kommer tycka att det är en snygg bil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tror faktiskt inte alls på konfiguration.
Dels kommer grundpriset vara högre eftersom värme i sitsen och värmepump kommer vara standard i Sverige.

Dels kommer andra paket finnas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Vad menar du? Det är ju Skodas svenska sida. Går det inte att beställa från dem?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

PapaD skrev:
Vad menar du? Det är ju Skodas svenska sida. Går det inte att beställa från dem?
Zalman3 menar nog bara:
Alla priser, data och information som angivs i detta dokument gäller för en Europeisk ENYAQ version och är preliminär och kan komma att ändras. All teknisk data som t ex räckvidd och elförbrukning är baserad på uppskattade värden utifrån körcykeln WLTP och baseras inte på en officiell homologering;
Ex så ska värmepump vara standard i Sverige, åtminstone på 80 versionen, medan den finns som tillval i konfiguratorn för tillfället.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
PapaD skrev:
Zalman3 menar nog bara:
Alla priser, data och information som angivs i detta dokument gäller för en Europeisk ENYAQ version och är preliminär och kan komma att ändras. All teknisk data som t ex räckvidd och elförbrukning är baserad på uppskattade värden utifrån körcykeln WLTP och baseras inte på en officiell homologering;
Ex så ska värmepump vara standard i Sverige, åtminstone på 80 versionen, medan den finns som tillval i konfiguratorn för tillfället.
Precis så menar jag. Uppgifterna gäller för en Europeisk ENYAQ version, inte exakt en Svensk version.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Laban skrev:
PapaD skrev:
Zalman3 menar nog bara:
Det sa även säljaren till mig idag när jag var inne i bilhallen.
Det är inte den färdiga svenska versionen så det kommer bli förändringar bland paketen och standard.
Det jag såg i en spec han hade är att LED-belysningen bak blir standard men inte LED-Matrix så vänta till nästa månadsskifte skulle jag tro att det blivit mer uppstyrt
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Det kanske har skrivits tidigare i tråden, hittar ingen info om det. Är det någon här som vet serviceintervall samt servicekostnad för Enyaq?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

slugger75 skrev:
Det kanske har skrivits tidigare i tråden, hittar ingen info om det. Är det någon här som vet serviceintervall samt servicekostnad för Enyaq?
Ingår 3 år fri service vid köp. Vet dock inte intervallet
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
backe

Inlägg av backe »

slugger75 skrev:

Såhär stod det i ett mail jag fick, säger inget om intervaller men gratis i 3 år åtminstone.

3 års garanti
3 års fri service
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jontez skrev:
slugger75 skrev:
Ingår 3 år fri service vid köp. Vet dock inte intervallet
Fri service i tre år, första servicen efter tre år enligt serviceboken... :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar