Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

Den tvåhjulsdrivna kanske inte har off-road mode? Men något läge som tillåter lite mer hjulspinn kan underlätta att komma loss ur snödrivor och liknande.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det finns ju redan: ”slirstart”...
Tesla Y LR -22 EAP
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

EM pratar återigen om stora förändringar i hur MY byggs i GF Berlin. Även förändringar i konstruktion vilka delvis kommer att avslöjas på battery day
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

wcarlsson skrev:
EM pratar återigen om stora förändringar i hur MY byggs i GF Berlin. Även förändringar i konstruktion vilka delvis kommer att avslöjas på battery day
Att den ska byggas annorlunda i Berlin har det väl pratats om ett tag, att den ska byggas av färre större delar istället för flera mindre. Visades nyligen en speciell maskin de tagit dit för att klara uppgiften.

Hur som helst så lär det göra att produkten blir billigare att tillverka och borde innebära hållbarare/bättre produkt också, lägre Ljudnivå kanske, vridstyvare produkt.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Allt om Elbil

ELDRIFTElon Musk utvecklar planerna för Gigafactory Berlin: ”Tyska Model Y blir konstruktionsmässigt en helt ny elbil”

Idag besökte Teslas Vd Elon Musk byggplatsen för den blivande Teslafabriken utanför Berlin. Under besöket passade han på att svara på frågor från pressen och berätta om planerna för fabriken. Bland annat kommer det byggas en tågstation i anslutning till fabriken som möjliggör pendling från centrala Berlin.

Byggnationen av fabriken har gått i rekordfart. Uppbyggnaden pågår effektivt med prefabricerade moduler. På frågan varför allt är så brådskande svarar Elon:

– Jag tror på hastighet…men också för att vara lite allvarsam så är det väldigt viktigt för klimatet att vi rör oss snabbt. Det är viktigt att vi ökar takten på övergången till hållbar energi och gör det så snabbt som möjligt. Det är är anledningen till den brådskande känslan. Ju snabbare vi kan göra övergången till en hållbar framtid, desto bättre för världen, säger Elon.

Bra saker för vind- och solkraft

Han hyllar också konkurransen. Bland annat får Volkswagen en eloge.

– Det är bra att se andra företag, som Volkswagen som tar detta på största allvar nu. Men fortfarande är det bara en liten procentandel av alla bilar som är eldrivna idag.

Elon fortsätter sedan att utveckla planerna för fabriken. I fabriken kommer Tesla tillverka mer än bara bilar, bland annat battericeller:

– Vi kommer nog tillverka mer än bara bilar här. Vi kommer tillverka batterier, battericeller och lite andra saker. Saker som är bra för vind- och solkraft. Det finns tre viktiga element för en hållbar framtid. Hållbar energiproduktion, energilagring och hållbara transporter. Som elbilar och så småningom elflygplan. Ironiskt nog kan allting bli elektriskt förutom raketer.

Model Y blir konstruktionsmässigt en helt ny bil

Under intervjun avslöjar Elon också att Tesla Model Y som blir den första elbilen som ska tillverkas i fabriken blir en helt ny bil, konstruktionsmässigt.

– Det finns en massa innovativa saker som vi kommer att göra här. Vi kommer berätta om det i framtiden. Model Y är inte bara en kopia av Model Y i USA. Det är i själva verket en radikal omdesign av grundtekniken för att bygga bilar. Vi kommer berätta mer om det på batteridagarna. Det är en stor grej, betonar Elon.

Elon Musk pratar också målarverkstan i fabriken. Det kommer vara en av de mest avancerade bland alla bilfabriker i världen. Det kommer göra underverk för färgvalen på bilarna.

Gigafactory 4 ska stå klar i början av nästa år. Tillverkningen av Tesla Model Y är planerad att komma igång till sommaren.

https://alltomelbil.se/elon-musk-utveck ... -ny-elbil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

Har sagt det tidigare men skulle jag välja att få en amerikansk eller vänta på en tysk. Skulle jag vänta på den tyska y modellen.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Jag blir mest nyfiken om Volvo kommer köpa en Tesla Model Y från berlinfabriken också?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Bra saker för vind- och solkraft

Jag tolkar det som att Tesla kommer med batterilagring, smart grid och V2G.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Anonymous FTW skrev:
Jag blir mest nyfiken om Volvo kommer köpa en Tesla Model Y från berlinfabriken också?
Självklart!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

9 min video

Tror han sa att han blivit inspirerad av en matchbox bil
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

https://insideevs.com/news/442028/tesla ... YFwIkXnt2c

Läg nu några pengar på lite quality control tack!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....

Jag gillar låga bilar.
:D Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar. ;) Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
En sådan vall är kommunen/plogningens uppdragsgivare skyldiga att avlägsna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dock inte på vägsamfälligheter (väl?) :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

ducce916 skrev:
Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.
Jag fattar inte SUV trenden heller....

Jag gillar låga bilar.
:D Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar. ;) Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
En sådan vall är kommunen/plogningens uppdragsgivare skyldiga att avlägsna.
Finns inte en chans i världen att kommunen skulle komma och skotta bort plogkanten framför varje fastighet. Särskilt inte den där kanten som knappt räcker upp till bakluckan. Jag som har en kommunägd trottoar utanför tomten har dessutom krav på mig att skotta och sanda den utan att det ska utdelas böter. Sedan får man vara glad om de ens kommer och plogar utan att skylla på att "pengarna är slut" :lol:
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

kikat skrev:
Finns inte en chans i världen att kommunen skulle komma och skotta bort plogkanten framför varje fastighet. Särskilt inte den där kanten som knappt räcker upp till bakluckan. Jag som har en kommunägd trottoar utanför tomten har dessutom krav på mig att skotta och sanda den utan att det ska utdelas böter. Sedan får man vara glad om de ens kommer och plogar utan att skylla på att "pengarna är slut" :lol:
Det beror på var plogkarmen ligger, är den på din tomt eller just utanför tomtgränsen?

Så här skriver min kommun på sin hemsida:
På vintern när det har snöat måste vi alla hjälpas åt att hålla staden framkomlig. Det innebär att var och en får ta bort snövallen framför sitt hus.

Eftersom kommunen ansvarar för och utför snöröjning är det kommunens skyldighet att ta bort snövallar som hindrar in och utfart till fastigheter. Vi prioriterar dock först trafiksäkerheten och det innebär att vi fullföljer plogsvängen, kör bort snöhögar samt tar bort snövallar från korsningar, övergångsställen och busshållplatser. Detta kan ta upp till en till två arbetsveckor.

Om snövallen är kvar efter den tiden ta kontakt med Medborgarservice
Kommunen är alltså skyldiga att ta bort plogkarmen om den ligger utanför tomtgränsen, men har två veckor på sig att göra det vilket innebär att alla måste skotta själva.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Tomas L skrev:
kikat skrev:
Det beror på var plogkarmen ligger, är den på din tomt eller just utanför tomtgränsen?

Så här skriver min kommun på sin hemsida:
På vintern när det har snöat måste vi alla hjälpas åt att hålla staden framkomlig. Det innebär att var och en får ta bort snövallen framför sitt hus.

Eftersom kommunen ansvarar för och utför snöröjning är det kommunens skyldighet att ta bort snövallar som hindrar in och utfart till fastigheter. Vi prioriterar dock först trafiksäkerheten och det innebär att vi fullföljer plogsvängen, kör bort snöhögar samt tar bort snövallar från korsningar, övergångsställen och busshållplatser. Detta kan ta upp till en till två arbetsveckor.

Om snövallen är kvar efter den tiden ta kontakt med Medborgarservice
Kommunen är alltså skyldiga att ta bort plogkarmen om den ligger utanför tomtgränsen, men har två veckor på sig att göra det vilket innebär att alla måste skotta själva.
Skiljer sig från kommun till kommun, här gör kommunen så lite som möjligt i det mesta. Här står det klart och tydligt att det är mitt ansvar som fastighetsägare att röja bort snö utanför min infart även om det orsakats av plogbilen ;) Spelar ingen roll om vallen är på gatan, trottoaren eller på min uppfart.
Möjligtvis har de 6 månader på sig att ta ett beslut i frågan om man överklagar, det blir lagom till när snön smält bort.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Så kommer man in på forumet för sjukt urspårade trådar..
Idag bjuds det på plogkanter istället för det senaste om model Y. Hurra, hurra!
Men en bild på en vit model y i det fria fick jag iaf. Tack.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

samuelsu skrev:
Så kommer man in på forumet för sjukt urspårade trådar..
Idag bjuds det på plogkanter istället för det senaste om model Y. Hurra, hurra!
Men en bild på en vit model y i det fria fick jag iaf. Tack.
Model Y --> Högre markfrigång --> Höga plogkarmar --> Gnälliga inlägg om urspårningar. :lol:
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

För att bryta lite.

När börjar leveranser till oss Svenska beställare? Frågan gäller båda officiellt och troligt datum.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Skyvandrare skrev:
För att bryta lite.

När börjar leveranser till oss Svenska beställare? Frågan gäller båda officiellt och troligt datum.
Juli 2021 ska fabriken vara igång så troligen blir det leverans hösten 2021.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

kikat skrev:
Skyvandrare skrev:
För att bryta lite.

Juli 2021 ska fabriken vara igång så troligen blir det leverans hösten 2021.
Låter bra. Jag som vill ha en 7sits AWD med drag får väl hoppas på leverans våren 2022.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Model Y leaves strong impression on VW’s Herbert Diess after test drive.

Volkswagen Group Chairman of the Board Herbert Diess appears to be on a social media list recently, following his article on Elon Musk’s visit with new details on Tesla CEO’s test session of ID.3. Apart from that, Diess also revealed that he was recently able to test a Model Y and, based on his claims about the all-electric crossover, it looks like he was impressed with Tesla’s latest creation.As Diess noted, he and his colleague Frank Welsch got a ride in the Model Y. The Volkswagen Group executive described the all-electric crossover as a “benchmark” for automakers like VW, at least in terms of user experience, driving characteristics, performance and range of the vehicle, to name a few. Diess also praised the Model Y for being a vehicle built from the ground up like an electric car – something the VW executive says is missed by other seasoned automakers who are also releasing electric vehicles.
https://www.fr24news.com/a/2020/09/tesl ... drive.html

Givetvis kör Diess Tesla bilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla vill snabba på MY leveranserna till Europa.
Skoda Enyaq och ID4 är på gång.
Det stressar Tesla så nu pratas det om att skeppa Kinatillverkade M3 och MY bilar till Europa.
Det pratas också om att Kinatillverkade Teslor har högre kvalité.

På Teslas hemsida säger man följande:
Din Model Y

Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#payment

Enligt Bloomberg kommer den kinesiska serieproduktionen av Teslas för export att börja under fjärde kvartalet i år, mycket snart. Leveranser kan då börja i år eller i början av 2021. Byrån utser Singapore, Australien och Nya Zeeland som nya målmarknader men också Europa. Tesla Model Y kunde komma tidigare Teoretiskt sett skulle Tesla Model Y också kunna komma ut på den europeiska marknaden tidigare på detta sätt. Hittills ville VD Elon Musk bara erbjuda den elektriska delningen i Europa när den kan produceras i tyska Gigafactory nära Berlin. Tesla skulle inte ha något att motverka de alternativ som gradvis kommer ut på marknaden, särskilt från Volkswagen-koncernen i detta format i Europa. Enligt ny information kommer dock produktionen i Tesla-fabriken i Grünheide sannolikt att starta före mitten av 2021. Anledningarna till att Tesla bestämde sig för att exportera från Kina och om rapporterna alls var korrekta förblev öppna först. I vilket fall som helst låter de positivt för europeiska kunder: De kan snart få modell 3 från Kina, vars kvalitet borde vara bättre än elbilarna från den gamla fabriken i Fremont. Och om Tesla också exporterar Model Y kan den bli tillgänglig i Europa tidigare än för närvarande förväntat.
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... ropa-29956
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Det stressar Tesla så nu pratas det om att skeppa Kinatillverkade M3 och MY bilar till Europa.

Din Model Y

Det har alltid stått början av 2021, inget har ändrats där. Giga Berlin beräknas också kunna leverera bilar (däribland uttalat Model Y) i början av 2021. Transport av bilar från Kina kan möjligtvis tidigarelägga leveranser några få månader. För mig känns det som panikåtgärd ifall man drar upp en transportkedja för att kunna leverera bilar några få månader tidigare. Det finns flera marknader i Asien som Kina-producerade bilar skulle kunna skickas till innan någon export till Europa är aktuell.
"It was just fundamental economics," Musk said. "That kind of makes sense, that making cars on the continent where they are bought will be a lot more efficient than making them in California and shoving them around the world."
https://www.inverse.com/innovation/elon ... rowth-soar

Samma gäller ifall man byter ut California mot China.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Din Model Y

Det har alltid stått början av 2021, inget har ändrats där. Giga Berlin beräknas också kunna leverera bilar (däribland uttalat Model Y) i början av 2021. Transport av bilar från Kina kan möjligtvis tidigarelägga leveranser några få månader. För mig känns det som panikåtgärd ifall man drar upp en transportkedja för att kunna leverera bilar några få månader tidigare. Det finns flera marknader i Asien som Kina-producerade bilar skulle kunna skickas till innan någon export till Europa är aktuell.
"It was just fundamental economics," Musk said. "That kind of makes sense, that making cars on the continent where they are bought will be a lot more efficient than making them in California and shoving them around the world."
https://www.inverse.com/innovation/elon ... rowth-soar

Samma gäller ifall man byter ut California mot China.
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.

VAG kan komma före Tesla med sina ID4 och Enyaq,
men det låter som VAGs 4wd modeller är ett år bort.
Så Tesla MY kan komma före med 4wd i den storleksklassen.
Skriv svar