Jamen precis. Och hellre 2 x 125kW eller tom upp till 125 så dom kan dela nät än 1 x 300kW. Om man ska ha krav på något vore det fler än en och oberoende av varandra ladduttag på varje plats så att man vågar lita på att det faktiskt går att ladda...Mickep skrev:Sedan måste man ta till faktum att säkra upp en laddare för 300kW+ är kostsamt.
Bättre då att man har kanske 150 kW som håller länge (som tex ett visst märke), istället för att gå upp till 300kW och sedan ned långt under 50kW 10-80%.
För att det inte skall bli hiskeligt dyrt att ladda måste man nog lagstifta att laddinfrastrukturen skall ha samma villkor som tex industrin. Och inte se det som lyxkonsumtion(eller vad det är nu). poängen att laddare är av samhällsintresse och inget särintresse.
Krav på +250kW laddning 2021?
Moderator: Redaktion
Re: Krav på +250kW laddning 2021?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Det som är viktigt är hur lång tid det tar att ladda i så mycket att man kommer till nästa tänkta stopp. Jag gillar att köra 2-2,5 timmar i sträck, max. Körsträckan blir då alltså 220-280 km med en förbrukning på 160Wh/km blir det 35-45 kWh. Stoppen kan vara någonstans runt 20-30 minuter, vilket gör att hastigheten behöver vara mellan 70-135 kW. En högre hastighet än 135 kW skulle alltså inte vara meningsfullt för mig.
Många bilar med plan laddkurva har förmodligen stora dolda marginaler i batteriet eller skiter i om det håller. Därför är det inte smart att snacka max kW eller 0-80% tider för det går att trixa med. Ionity hade väl tex 28 kWh för att okunniga politiker i Sydkorea formulerade bidraget så att man skulle klara att ladda batteriet fullt från ett vägguttag på en viss tid. Bara det dumma att har du en effekt över en tid så är det den totala energin... oavsett teknik. Lite samma om man kräver 0-80% på 10 minuter, då kan du hamna i en bil med väldigt litet synligt batteri.
Många bilar med plan laddkurva har förmodligen stora dolda marginaler i batteriet eller skiter i om det håller. Därför är det inte smart att snacka max kW eller 0-80% tider för det går att trixa med. Ionity hade väl tex 28 kWh för att okunniga politiker i Sydkorea formulerade bidraget så att man skulle klara att ladda batteriet fullt från ett vägguttag på en viss tid. Bara det dumma att har du en effekt över en tid så är det den totala energin... oavsett teknik. Lite samma om man kräver 0-80% på 10 minuter, då kan du hamna i en bil med väldigt litet synligt batteri.
Löses väl enklast med att ha 2 p-platser per laddstolpe.
Skulle kunna tänka mig att ha Tesla summon för detta ändamål.
Låt bilen ladda till 80% när jag äter lunch sedan åker den bort några meter från laddaren och parkerar så jag slipper stressa när jag käkar.
Stor röd lampa på laddstolpen visar att den är upptagen.
Slår lampan om till grönt så låser sladden upp och någon annan kan ta loss den och ladda sin bil.
En enkel lösning för alla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension