Detta förklara kanke varför min bil saktade ner utan anledning flera gånger igår.
Den gjorde det mest på de sträckorna där kartorna inte stämde.
Den trodde nog att jag körde på den gamla vägen som var mycket kurvigare än den nya
[/quote][/quote]
hmm, det kan ju bli intressant om den gamla vägen plötsligt får väldigt skarpa svängar och ap vill bromsa in bilen ordentligt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Körde från Göteborg till Jönköping i går kväll.
Lite darrig start med AP tills jag kom underfund med hur den man gör. Man kan inte spela fiol bara för man äger en.
Efter någon timma var vi överens, och det gäller framförallt att inse bilens begränsningar. Kom in på en ny väg och då fick bilen problem, eftersom den trodde att jag var ute och körde i skogen, och då är det inte så klokt att köra över 100km/tim.
Fick träna en stund för att smidigt kunna köra om och gå tillbaka i högerfilen.
Sitter just nu i saktagående kö (0-10km/h) och då är AP guld! Nu behöver man inte längre aktivera farthållaren efter stillastående. Och autosteer tar styrningen. Här kan man ju faktiskt slumra lite
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nån som tycker att laddluckan är mer pålitlig nu ? Min har inte klickat en enda gång efter uppdateringen, tidigare fick jag ofta prova från lite olika håll med laddhandtaget...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag noterade att bilen sänker farten i skarpa kurvor själv om det behövs. Vilket verkar innebära att vi fått v 1.01 av autopiloten som Elon twittraren om i lördags.
Hur skarp då? Det gjorde den för mig i väldigt skarpa kurvor redan i 6.2. Om jag exempelvis hade TACC påslaget och körde in i en rondell så sänkte den automatiskt farten ordentligt när jag svängde kraftigt på ratten. Vid små svängar sänkte den inte farten.
Jag har aldrig fått den att aktivt sänka farten tidigare, bara att den väntat med att accelerera och öka farten tills dess att den lämnat rondellen. Denna gång kom jag på söderleden i GBG i riktning österut och när man ska åka på E6 så är det en svepande 90 graders böj höger. Jag höll 100 km/h på autopiloten och när kurvan kom sänkte den farten till ca 85 km/h för att sedan accelerera igen när det blev rakt. Allt gick mycket mjukt och smidigt och bilen hade full kontroll på läget.
Nån som tycker att laddluckan är mer pålitlig nu ? Min har inte klickat en enda gång efter uppdateringen, tidigare fick jag ofta prova från lite olika håll med laddhandtaget...
/70D
Uppmärksammade också detta. Det har varit en period med flera klick för att få upp luckan men nu är det bättre igen.
/70D
Uppmärksammade också detta. Det har varit en period med flera klick för att få upp luckan men nu är det bättre igen.
Märker ingen skillnad, men å andra sidan hade jag inga problem innan.
/70D
Japp, min har det varit mycket trassel med men klart bättre just nu sedan sista 6.2 (fingers crossed)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
En grej jag saknar är Tripp A och Tripp B som man själv har kontroll över.
Jag hade förbrukning sen första metern på tripp A, och det är lite oklart var den statistiken tagit vägen... Gömmer det sig nånstans där ändå eller?
Är det någon annan som känner sig lätt obekväm i att energimätaren inte ligger inbakad i hastighetsmätaren längre? Jag tänker främst på att om man inte har energimodulen uppe så kan man inte se om regenerationsinbromsningen är tillfälligt begränsad, vilket är ganska vanligt nu när det börjar bli kallare.
En grej jag saknar är Tripp A och Tripp B som man själv har kontroll över.
Jag hade förbrukning sen första metern på tripp A, och det är lite oklart var den statistiken tagit vägen... Gömmer det sig nånstans där ändå eller?
+1
Saknar möjligheten att ha dessa uppe på lilla skärmen.
Jag minns från någon bild eller film att displayen även visade bilar vid sidorna. Men det ser jag inget av i min..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det vill jag också minnas. Har de inte bytt ut bilden i Desig Studio? Nu ser bilden för tillvalet AutoPilot ut som det visas i min bil. Men tidigare tror jag det var en annan bild där. Kanske kommer i 7.1?
Jag minns från någon bild eller film att displayen även visade bilar vid sidorna. Men det ser jag inget av i min..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det vill jag också minnas. Har de inte bytt ut bilden i Desig Studio? Nu ser bilden för tillvalet AutoPilot ut som det visas i min bil. Men tidigare tror jag det var en annan bild där. Kanske kommer i 7.1?
Ni har rätt, här är en gammal bild för autobiloten och det är en del som har ändrats, tycker det visas bättre i den gamla
Är det någon annan som känner sig lätt obekväm i att energimätaren inte ligger inbakad i hastighetsmätaren längre? Jag tänker främst på att om man inte har energimodulen uppe så kan man inte se om regenerationsinbromsningen är tillfälligt begränsad, vilket är ganska vanligt nu när det börjar bli kallare.
Det syns i den nya, i mitt tycke mycket snyggare, energimätaren men mer diskreta streck än tidigare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har nu provat på AP under två dagar och ca. 90 mil både småvägar och motorväg. Startade i Söndags med tidvis regn och blåst och skarpt motljus det kändes ganska svajigt
Genom Småland mot Halmstad så där rattade jag mest manuellt. Motorvägen uppmot Göteborg inga problem men häftig sidvind gjorde att man hajade till ibland. De mindre vägarna ut mot Orust heller inga problem.igår på hemväg gick det strålande rörde bara ratten vid enstaka tillfällen ner till Halmstad vänster fil 120++ perfekt. Men noterade att antalgånger inne i Småland där det är vajerväg när man kör från enfiligt och vägen går över till tvåfiligt ville den följa vänster sidomarkering och gjorde en kraftig gir åt vänster men på det hela taget är jag mycket nöjd.
Vilket inte gäller GPSen ville dra in mej till centrum både Halmstad Alvesta och Växjö men det är ju ett känt kapitel.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Verkar som om bilen blivit lite dummare?
Hoppar in, trycker ned bromsen, lägger i back, släpper bromsen och... ingenting?
Måste släppa bromsen, trycka ned den igen och släppa för att creep ska komma igång?
Gäller både framåt och bakåt.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Hoppar in, trycker ned bromsen, lägger i back, släpper bromsen och... ingenting?
Måste släppa bromsen, trycka ned den igen och släppa för att creep ska komma igång?
Inget jag haft problem med alls. Kontakta service center!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är den nya Vehicle Hold-funktionen. Kolla i release notes för 7.0. Ett lätt tryck på gaspedalen aktiverar creep.
Inget jag haft problem med alls. Kontakta service center!
Detta händer mig också och hände ganska ofta innan uppdateringen med. Har trott att jag är lite för snabb att lägga in backen. Verkar som den vill att man sitter i stolen en sekund innan spakarna får röras....