”DC snabbladdning 50 kW (CCS-kontakt)”

Moderator: Redaktion
Gäller ju EU-standard utrustningen.BEV[e-Rage] skrev:
Mer rimliga priser, borde ha legat på dessa nivåer (i SEK såklart) här. Vet inte om jag tycker den är lite för dyr.Zalman3 skrev:Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
När kommer coupé versionen?
While the car is being launched as a regularly shaped SUV, a more rakish coupé version is also under development.
EDIT:Conventional and adaptive dampers will be available, but even on the latter locked in Comfort mode, body control was kept in check over rougher surfaces and around twisty bends.
Founders Edition och toppmodellen vRS iV är som standard utrustade med en belyst "Crystal face"-grillen som består av 130 ledlampor.
Skulle inte tro skodan får det. Utan är ”vanliga” stötdämpare med elektroniskt ställbar hårdhet.Zalman3 skrev:
EDIT:
Luftfjädring?
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.d3marcus skrev:Det här med grill verkar reta elbilsägare lika mycket som fossilbilister pratar räckviddsångest. Se det för vad det är, ett designelement. Mercedes A-klass (med grill) har lägre drag koefficient än alla Teslamodeller så visst går det att bygga karosser med grill och lågt luftmotstånd. Sen är väl M3 (utan grill) inte direkt en skönhet framifrån.
iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Navigering har man ju i mobilen.mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Undra varför 50 är framtagen och till vilka marknader. Kommer ju exempelvis inte till Sverige.HelectriC skrev:iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Känns faktiskt som Skoda gjort det mesta rätt med Enyaq.HelectriC skrev:iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!Zalman3 skrev:Norska priser.
Håller med. Jag gillar ju design, oavsett om det handlar om bilar eller heminredning. Men jag låter inte designen styra över plånboken eller användbarheten. Enyaq är i mina ögon inget underverk från ett designperspektiv (och det är ju inte e-tron heller för den delen), men det verkar vara en bra och praktisk bil som ligger prismässigt på en betydligt trevligare nivå än vad jag har kört de senaste åren. Jag är nästan glad att det än så länge inte går att beställa den i Sverige. Då har jag lite mer tid på mig och kan avvakta ID4 i lugn och ro. Annars hade jag nog tryckt på beställ-knappen nu.Jerker skrev:Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.mati skrev:Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
thnis skrev:Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.mati skrev:Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.Stevvee skrev:Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?mati skrev:Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart.wector skrev:Kul att akustikrutor verkar vara standard
mati skrev:Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
Man får tänka på att medelhastigheten i WLTP testerna är rätt låg. Enyaq blir nog ingen rekordhållare i 120 km/h medelhastighet som Nextmove mfl brukar testa i. Men e-Trons försäljning i Europa indikerar väl att det inte är så viktigt som man kan tro.mati skrev:Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.