Det är också rätt märkligt att argumentera att bara för att vissa typer av fossila bränslen för vissa saker får skattebefrielse
Vad menar du? Argumenterar jag för det?
Åter igen, vi diskuterar hur man rent tekniskt skulle kunna öka beskattningen av bilismen på ett effektivt sätt.
Vi diskuterar ju inte (ialla fall inte jag) om elbilar plötsligt ska beskattas mer än fossilbilar.
Att installera en teknisk utrustning som enkelt kan kringgås i vissa bilar är inte ett effektivt sätt att öka beskattningen. Att göra det på alla bilar är effektivare men det finns än effektivare sätt att öka beskattningen.
Det går att öka beskattningen på både energin, fordonen och ägandet om man så vill.
Frågan är dock vad syftet med beskattningen är. Är det att minska förbrukningen av energi? Är det att beskatta slitage av vägar? Är det att beskatta konsumtion rent allmänt? Är det att minska förbränningen av skadliga ämnen? Är det att få in skattekronor?
Det finns lösningar på alla dessa saker men att installera en teknisk lösning på vissa fordon är nog en av de minst effektiva.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är också rätt märkligt att argumentera att bara för att vissa typer av fossila bränslen för vissa saker får skattebefrielse
Vad menar du? Argumenterar jag för det?
Åter igen, vi diskuterar hur man rent tekniskt skulle kunna öka beskattningen av bilismen på ett effektivt sätt.
Vi diskuterar ju inte (ialla fall inte jag) om elbilar plötsligt ska beskattas mer än fossilbilar.
Att installera en teknisk utrustning som enkelt kan kringgås i vissa bilar är inte ett effektivt sätt att öka beskattningen. Att göra det på alla bilar är effektivare men det finns än effektivare sätt att öka beskattningen.
Det går att öka beskattningen på både energin, fordonen och ägandet om man så vill.
Frågan är dock vad syftet med beskattningen är. Är det att minska förbrukningen av energi? Är det att beskatta slitage av vägar? Är det att beskatta konsumtion rent allmänt? Är det att minska förbränningen av skadliga ämnen? Är det att få in skattekronor?
Det finns lösningar på alla dessa saker men att installera en teknisk lösning på vissa fordon är nog en av de minst effektiva.
Jag tror som sagt syftet är att man tycker det finns ett utrymme att ta ut skatt. Skatter är ju inte bara styrmedel utan även en inkomst.
Jag tror som sagt syftet är att man tycker det finns ett utrymme att ta ut skatt. Skatter är ju inte bara styrmedel utan även en inkomst.
Så varför skulle de i så fall välja ett krångligare mindre effektivt system som ger färre skattekronor i kistan?
Krångligare än vilket menar du?
Km-skatt på samtliga bilar till skillnad mot enbart ett urval eller ännu enklare och effektivare höjda energipriser, både för el och fossila bränslen. Km-skatt på enbart elbilar är det minst effektiva och det krångligaste sättet som jag ser det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror som sagt syftet är att man tycker det finns ett utrymme att ta ut skatt. Skatter är ju inte bara styrmedel utan även en inkomst.
Så varför skulle de i så fall välja ett krångligare mindre effektivt system som ger färre skattekronor i kistan?
Krångligare än vilket menar du?
Km-skatt på samtliga bilar till skillnad mot enbart ett urval eller ännu enklare och effektivare höjda energipriser, både för el och fossila bränslen. Km-skatt på enbart elbilar är det minst effektiva och det krångligaste sättet som jag ser det.
Vad skulle ett skatteuttag på 2kr/mil innebära för elpriset om hela skatten togs ut den vägen?
Avgörande är ju den stora skillnaden i antal elbilar jämfört med antalet fossilbilar som rullar i samhället. Även om ökningen är stor procentuellt så kommer ju andelen elbilar inte överstiga 10% än på många år. Att dra igång ett system för km-skatt i fossilbilar är inte rationellt.
Vad skulle ett skatteuttag på 2kr/mil innebära för elpriset om hela skatten togs ut den vägen?
Avgörande är ju den stora skillnaden i antal elbilar jämfört med antalet fossilbilar som rullar i samhället. Även om ökningen är stor procentuellt så kommer ju andelen elbilar inte överstiga 10% än på många år. Att dra igång ett system för km-skatt i fossilbilar är inte rationellt.
2 kr/mil i extra skatt blir ju i princip 1 kr per kWh. Varför skall el ha dubbel så hög beskattning på energin än bensin? Låter väldigt mycket som bensinupproret. Skulle vi i så fall se till att bensin fick samma skatt per kWh som el så skulle bensinen höjas med 1 kr per kWh också vilket skulle vara ett påslag med ca 9:- per liter bensin.
Inte helt osannolikt att vi ser dessa kostnadsökningar med tiden dock. Det skulle innebära att elen kostar ca 3,50 per kWh (ungefär som i Tyskland) och bensinen ca 23:- litern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
2 kr/mil i extra skatt blir ju i princip 1 kr per kWh. Varför skall el ha dubbel så hög beskattning på energin än bensin? Låter väldigt mycket som bensinupproret. Skulle vi i så fall se till att bensin fick samma skatt per kWh som el så skulle bensinen höjas med 1 kr per kWh också vilket skulle vara ett påslag med ca 9:- per liter bensin.
Exakt. 2kr/mil för elbilar skulle kanske behöva motsvaras av +9kr för bensinen.
Men för att inte drabba hela samhället med 1 kr högre elpris skulle man kunna införa km-skatt på elbilar samtidigt som man, från en dag till en annan, höjer bensinpriset med 9kr.
Nyckeln till det hela är ju att man får väljarna med sig.
2 kr/mil i extra skatt blir ju i princip 1 kr per kWh. Varför skall el ha dubbel så hög beskattning på energin än bensin? Låter väldigt mycket som bensinupproret. Skulle vi i så fall se till att bensin fick samma skatt per kWh som el så skulle bensinen höjas med 1 kr per kWh också vilket skulle vara ett påslag med ca 9:- per liter bensin.
Exakt. 2kr/mil för elbilar skulle kanske behöva motsvaras av +9kr för bensinen.
Men för att inte drabba hela samhället med 1 kr högre elpris skulle man kunna införa km-skatt på elbilar samtidigt som man, från en dag till en annan, höjer bensinpriset med 9kr.
Nyckeln till det hela är ju att man får väljarna med sig.
Tror du att man kommer få med sig väljarna (oavsett om det är elbilister eller bensinbilister) om km-skatt införs för endast elbilar och bensinpriset höjs med 9:-? Detta bara för att välja den minst effektiva lösningen.
Som jag skrivit i vart och varannat inlägg så hindrar inte km-skatt en höjning av bensinpriset. Lättast och mest effektivt är ju att ha teknikneutrala lagar och regler. Tror det mer är önsketänkande från Bensinupproret-anhängare att det ska komma en km-skatt på enbart elbilar så att skatten på bensinen kan sänkas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tror det mer är önsketänkande från Bensinupproret-anhängare att det ska komma en km-skatt på enbart elbilar så att skatten på bensinen kan sänkas.
Det är ju en befängd idé. Klart sänkt skatt på bensin är ett dröscenario för Bensinupproret-anhängare men det är ju inte speciellt troligt. Kanske skulle dom må lite bättre om endast elbilisten drabbades av höjd skatt? Men det är ju inte aktuellt.
Tycker att kilometerskatt på bilar är väldigt konstigt. Varför ska de skattas för att färdas?
Problemet med bilar är tvåfaldigt:
1. Traditionellt har bilåkande resulterat i utsläpp och förorening.
2. En bil tar relativt mycket plats. Detta är ett problem i staden, men absolut inte ute på landsbygden.
Nu eliminerar vi alltså punkt 1 och står kvar med 2. OK, bilen torde då beskattas om den rör sig i ett område där den orsakar problem och trängsel. Staden. Och vad finner vi i städerna? Välfungerande kollektivtrafik. Bussar, pendeltåg, spårvagnar och tunnelbana. Då är det både rimligt och möjligt att beskatta bilen i staden eftersom det då inte torde slå på samma sätt som det gör för boende på landsbygden där förutsättningarna är helt annorlunda.
Smartare bilanvändning är A och O istället för att bygga otroligt opraktiska städer som man gjort i USA.
Tycker att kilometerskatt på bilar är väldigt konstigt. Varför ska de skattas för att färdas?
Problemet med bilar är tvåfaldigt:
1. Traditionellt har bilåkande resulterat i utsläpp och förorening.
2. En bil tar relativt mycket plats. Detta är ett problem i staden, men absolut inte ute på landsbygden.
Nu eliminerar vi alltså punkt 1 och står kvar med 2. OK, bilen torde då beskattas om den rör sig i ett område där den orsakar problem och trängsel. Staden. Och vad finner vi i städerna? Välfungerande kollektivtrafik. Bussar, pendeltåg, spårvagnar och tunnelbana. Då är det både rimligt och möjligt att beskatta bilen i staden eftersom det då inte torde slå på samma sätt som det gör för boende på landsbygden där förutsättningarna är helt annorlunda.
Smartare bilanvändning är A och O istället för att bygga otroligt opraktiska städer som man gjort i USA.
Skatt är inte bara ett styrmedel utan även en inkomstkälla för staten. Man beskattar där utrymme finns helt enkelt.
Jag tror snarare att vi får mer av avgifter för vissa vägar, broar och fler områden med trängselskatt. Kan sitta kameror med skyltavläsning längs motor- och europavägarna t ex som gör att du betalar efter nyttjandet där, samt i städer likt det är i Stockholm och Göteborg idag, och på broar i t ex Sundsvall och Motala.
Då kan man enkelt undanta vägar i glesbyggd där alternativen till bil är få, samtidigt som man kan få ner trafiken något där belastningen är hög. Antalet installationer blir färre (räknas i tusental snarare än miljontal), man får med äldre och utländska fordon också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skatt är inte bara ett styrmedel utan även en inkomstkälla för staten. Man beskattar där utrymme finns helt enkelt.
Det motsätter inte att elpriset kommer att stiga. Elskatten har höjts flera gånger och vi lär inte ha nått vägs ände där. Att sedan tro att staten kommer att undanta bilar med viss teknik när de vill öka inkomstkällan är inte heller särskilt troligt.
Snabbaste och effektivaste sättet för staten att få in pengar är ju att höja nivån på befintliga skatter. Att bygga upp ett system, ta fram teknisk lösning (som ändå kommer att kunna kringgås) och sedan försöka få detta installerat i bilar för att enbart få lite mer skattepengar låter inte troligt.
Det är ju inte så att det finns större utrymme att beskatta elbilister än avgasbilister.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att sedan tro att staten kommer att undanta bilar med viss teknik när de vill öka inkomstkällan är inte heller särskilt troligt.
Nej, det är ju därför km-skatt diskuteras.
Svenssons skrev:
Det är ju inte så att det finns större utrymme att beskatta elbilister än avgasbilister.
Driftskostnaderna är ju ett starkt skäl för många att köra elbil så lite finns det ju säkert.
Elbilar är ju inte undantagna från beskattning. Det är ett påhitt från Bensinupproret att elbilar inte beskattas och därför måste det tas fram km-skatt för endast elbilar.
Vid köpet av bil har ju beräkning av driftskostnader gjorts. Bara för att man väljer en dyrare bil med lägre driftskostnader betyder inte att det finns större utrymme att ta ut skatt från denna person. Isåfall borde vi väl höja skatten rejält på skor som köps av personer som inte äger en bil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilar är ju inte undantagna från beskattning. Det är ett påhitt från Bensinupproret att elbilar inte beskattas och därför måste det tas fram km-skatt för endast elbilar.
Vid köpet av bil har ju beräkning av driftskostnader gjorts. Bara för att man väljer en dyrare bil med lägre driftskostnader betyder inte att det finns större utrymme att ta ut skatt från denna person. Isåfall borde vi väl höja skatten rejält på skor som köps av personer som inte äger en bil...
Naturligtvis är inte elbilar undantagna från beskattning. Varför tjatar du om bensinupproret hela tiden?
En skatt på skor för folk som inte äger en bil är ju inte bara löjligt utan även helt omöjligt att kontrollera.
Elbilar är ju inte undantagna från beskattning. Det är ett påhitt från Bensinupproret att elbilar inte beskattas och därför måste det tas fram km-skatt för endast elbilar.
Vid köpet av bil har ju beräkning av driftskostnader gjorts. Bara för att man väljer en dyrare bil med lägre driftskostnader betyder inte att det finns större utrymme att ta ut skatt från denna person. Isåfall borde vi väl höja skatten rejält på skor som köps av personer som inte äger en bil...
Naturligtvis är inte elbilar undantagna från beskattning. Varför tjatar du om bensinupproret hela tiden?
En skatt på skor för folk som inte äger en bil är ju inte bara löjligt utan även helt omöjligt att kontrollera.
Han är nog lite kränkt för att han inte blir välkomnad med spydigt pro-elbils-snack helatiden och läser in saker som inte står.
För "Alla har ju råd att köpa en elbil för en mille" verkar det låta från alla elbilsfanatiker som letat sig in i BU2.0 (Och kommer troligen från trollgruppen BU 3.0)
Han är nog lite kränkt för att han inte blir välkomnad med spydigt pro-elbils-snack helatiden och läser in saker som inte står.
För "Alla har ju råd att köpa en elbil för en mille" verkar det låta från alla elbilsfanatiker som letat sig in i BU2.0 (Och kommer troligen från trollgruppen BU 3.0)
Håll dig borta från personpåhopp tack!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilar är ju inte undantagna från beskattning. Det är ett påhitt från Bensinupproret att elbilar inte beskattas och därför måste det tas fram km-skatt för endast elbilar.
Vid köpet av bil har ju beräkning av driftskostnader gjorts. Bara för att man väljer en dyrare bil med lägre driftskostnader betyder inte att det finns större utrymme att ta ut skatt från denna person. Isåfall borde vi väl höja skatten rejält på skor som köps av personer som inte äger en bil...
Naturligtvis är inte elbilar undantagna från beskattning. Varför tjatar du om bensinupproret hela tiden?
En skatt på skor för folk som inte äger en bil är ju inte bara löjligt utan även helt omöjligt att kontrollera.
Argumentet om km-skatt kommer från Bensinupproret som jag skrev tidigare så det är därför dessa tas upp.
Elen till elbilar är ju beskattade nästan lika mycket som bensin, särskilt när man ser det samhällsekonomiskt. Att då dubbla skatten på el bara för att blidka väljare känns rätt långdraget.
Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
Ok. Tycker man hela tiden får höra hur mycket elbilisten sparar på att inte köra fossilbil längre. Särskilt som förmånsbil.
Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
Ok. Tycker man hela tiden får höra hur mycket elbilisten sparar på att inte köra fossilbil längre. Särskilt som förmånsbil.
Ja men det går också höra hur mycket mer en elbil kostar och som mest sparar man ju om man inte skaffar en bil alls. Ska dessa utan bil då skattas än mer?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
Ok. Tycker man hela tiden får höra hur mycket elbilisten sparar på att inte köra fossilbil längre. Särskilt som förmånsbil.
Men det är ju till stor del bara självbedrägeri. Visst kan en elbil under vissa förutsättningar ha lägre TCO än en fossilbil, men det är ju absolut inte så för alla och bygger dessutom oftast på spekulation, dvs att bilen håller ett högt andrahandsvärde. Det finns många olika anledningar varför jag kör elbil, men att det skulle vara billigare är tyvärr ingen av dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
Ok. Tycker man hela tiden får höra hur mycket elbilisten sparar på att inte köra fossilbil längre. Särskilt som förmånsbil.
Men det är ju till stor del bara självbedrägeri. Visst kan en elbil under vissa förutsättningar ha lägre TCO än en fossilbil, men det är ju absolut inte så för alla och bygger dessutom oftast på spekulation, dvs att bilen håller ett högt andrahandsvärde. Det finns många olika anledningar varför jag kör elbil, men att det skulle vara billigare är tyvärr ingen av dem.
Är väll bara du Mati och Verdi som kan erkänna detta. Annars är det ju bara söka i valfri tråd så är det gång på gång hur billigt det är med elbil och ingen förstår varför inte alla företag bara köper in elbilar eftersom det är så ”billiga”
Är väll bara du Mati och Verdi som kan erkänna detta. Annars är det ju bara söka i valfri tråd så är det gång på gång hur billigt det är med elbil och ingen förstår varför inte alla företag bara köper in elbilar eftersom det är så ”billiga”
Finns väldigt många trådar om hur dyra man tycker att bilarna är i inköp, själv skrev jag det bara två inlägg före ditt i just denna tråd. Drift är en annan sak. Det behövs inget erkännande utan det är ju bara att se på de faktiska kostnaderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.