Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Är det bara jag som är totalt oimponerad av autopiloten? Jag har testat på olika vägar, och vid flera tillfällen har bilen försökt köra av vägen, över på fel sida, etc. När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara. Det känns som att bilen bara tittar några tiotal meter framför sig och omvärderar sitt beslut hela tiden med ryckiga rörelser i sidled som resultat istället för att faktiskt använda informationen som den bevisligen har via kartor, GPS, etc. Jag vet att detta är i beta, och på motorväg funkar det hyggligt, men jag skulle aldrig drömma om att använda det här systemet på en väg med mötande trafik och jag hoppas innerligt att ingen jag möter heller gör det. Förr eller senare smäller det och då kommer det skada Teslas rykte. Jag tycker de borde begränsat denna funktion till motorväg.
Det gör vilken bil som helst om du aktiverar farthållaren. Man måste inse att autopiloten kompletterar, inte ersätter föraren.grubblare skrev:Är det bara jag som är totalt oimponerad av autopiloten? Jag har testat på olika vägar, och vid flera tillfällen har bilen försökt köra av vägen, över på fel sida, etc. När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara. Det känns som att bilen bara tittar några tiotal meter framför sig och omvärderar sitt beslut hela tiden med ryckiga rörelser i sidled som resultat istället för att faktiskt använda informationen som den bevisligen har via kartor, GPS, etc. Jag vet att detta är i beta, och på motorväg funkar det hyggligt, men jag skulle aldrig drömma om att använda det här systemet på en väg med mötande trafik och jag hoppas innerligt att ingen jag möter heller gör det. Förr eller senare smäller det och då kommer det skada Teslas rykte. Jag tycker de borde begränsat denna funktion till motorväg.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
[/quote]Det gör vilken bil som helst om du aktiverar farthållaren. Man måste inse att autopiloten kompletterar, inte ersätter föraren.[/quote]
Fast en vanlig farthållare utger sig inte för att köra bilen själv, och den säljs inte in som att göra bilkörningen säkrare. Det minsta man kunde begära är att bara tillåta detta när bilen är övertygad om att den klarar uppgiften. Vid minsta osäkerhet eller tvetydighet borde den uppmana föraren att ta över.
Fast en vanlig farthållare utger sig inte för att köra bilen själv, och den säljs inte in som att göra bilkörningen säkrare. Det minsta man kunde begära är att bara tillåta detta när bilen är övertygad om att den klarar uppgiften. Vid minsta osäkerhet eller tvetydighet borde den uppmana föraren att ta över.
Har du inte läst att de tydligt sagt att den är beta och att den är till för motorvägar?grubblare skrev:Är det bara jag som är totalt oimponerad av autopiloten? Jag har testat på olika vägar, och vid flera tillfällen har bilen försökt köra av vägen, över på fel sida, etc. När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara. Det känns som att bilen bara tittar några tiotal meter framför sig och omvärderar sitt beslut hela tiden med ryckiga rörelser i sidled som resultat istället för att faktiskt använda informationen som den bevisligen har via kartor, GPS, etc. Jag vet att detta är i beta, och på motorväg funkar det hyggligt, men jag skulle aldrig drömma om att använda det här systemet på en väg med mötande trafik och jag hoppas innerligt att ingen jag möter heller gör det. Förr eller senare smäller det och då kommer det skada Teslas rykte. Jag tycker de borde begränsat denna funktion till motorväg.
Sen angående vägarna så har de ju sagt att bilarna hjälps åt att samla data, vanliga kartor har inte exakt placering av alla filer så att tro att bilen redan idag kan filerna på en Svensk landsväg är ju galet, när skulle de ha lagt in den? Använd autopiloten och hjälp Tesla få in så mycket data som möjligt så kommer den bli bättre, kommer rapporter att den har förbättrats på bara några dagar vilket tyder på att de har ett väldigt bra system för inlärning.
Det är ju ett problem när folk inte läser release notes eller instruktioner från bilen...grubblare skrev:Fast en vanlig farthållare utger sig inte för att köra bilen själv, och den säljs inte in som att göra bilkörningen säkrare. Det minsta man kunde begära är att bara tillåta detta när bilen är övertygad om att den klarar uppgiften. Vid minsta osäkerhet eller tvetydighet borde den uppmana föraren att ta över.
Det är en beta. Den är bara för "highways". Man ska alltid hålla i ratten.
+1dstr skrev:Det är ju ett problem när folk inte läser release notes eller instruktioner från bilen...grubblare skrev:Fast en vanlig farthållare utger sig inte för att köra bilen själv, och den säljs inte in som att göra bilkörningen säkrare. Det minsta man kunde begära är att bara tillåta detta när bilen är övertygad om att den klarar uppgiften. Vid minsta osäkerhet eller tvetydighet borde den uppmana föraren att ta över.
Det är en beta. Den är bara för "highways". Man ska alltid hålla i ratten.
Motorvägar? Det står "highways", d v s landsvägar. Menade de verkligen bara motorvägar skulle de skrivit "freeways".vigge50 skrev:Har du inte läst att de tydligt sagt att den är beta och att den är till för motorvägar?
Sedan är det klart så att man måste vara med själv också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Exakt.bylund skrev:Motorvägar? Det står "highways", d v s landsvägar. Menade de verkligen bara motorvägar skulle de skrivit "freeways".vigge50 skrev:Har du inte läst att de tydligt sagt att den är beta och att den är till för motorvägar?
Jag inser att detta är i beta, men jag är fortfarande inte imponerad. Med tanke på all data bilen har borde detta gått att göra bättre och framför allt säkrare, även i första versionen.
Tesla och Elon Musk har varit övertydliga med att det fortfarande är föraren som är ansvarig. Det är mest en massa andra som börjat svamla omsjälvkörade bilar, jag har försökt säga ifrån varje gång jag hört det. Autopiloten uppmanar också föraren att alltid ha händerna på ratten, men det är väl som vanligt "ingen" som läser instruktionerna.
Nej, vi är fortfarande en bra bit ifrån det som visades upp för över ett år sedan - och ännu längre ifrån det som lovades då. Tex en sådan (i sammanhanget) simpel sak som att anpassa farten till rådande hastighetsbegränsningar. Om jag kommer ihåg rätt så såg den även om det var rött vid ett rödljus.grubblare skrev:Exakt.
Jag inser att detta är i beta, men jag är fortfarande inte imponerad. Med tanke på all data bilen har borde detta gått att göra bättre och framför allt säkrare, även i första versionen.
Summon the car känns plötsligt flera år bort.

Fast en vanlig farthållare utger sig inte för att köra bilen själv, och den säljs inte in som att göra bilkörningen säkrare. Det minsta man kunde begära är att bara tillåta detta när bilen är övertygad om att den klarar uppgiften. Vid minsta osäkerhet eller tvetydighet borde den uppmana föraren att ta över.[/quote]grubblare skrev:Det gör vilken bil som helst om du aktiverar farthållaren. Man måste inse att autopiloten kompletterar, inte ersätter föraren.
Autopiloten är till för motorvägar och större landsvägar mm.
Att använda den på småvägar är inte tanken (även om det funkar ibland) och den ska inte användas i korsningar mm även om visa fått det att funka.
Jag kan bekräfta att det funkar att köra över Öresundsbron med autopilot på. Funkade till och med i betalstationen, men inget jag kan rekommendera. Gick lite fort. jag fick stanna så att den kunde känna av min brobizz
Vi får se. Vi vet ju inte när 7.1 kommer.dstr skrev:Summon the car känns plötsligt flera år bort.
(Och jag iallfall, är glad att dom noga undvikit att säga något datum.)
Det blir intressant att se hur långt man kan komma med nuvarande hårdvaran.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Gustafsson
- Teslaägare
Tycker att denna debatt är mycket viktig. Jag har lika lite som någon annan lust att möta någon Tesla på fel sida av vägen, eller själv befinna mig där plötsligt. Det finns oräkneliga exempel på situationer där man kan inse att det finns för lite indata till bilen för att den självständigt skall kunna köra säkert. Att kalla systemet för autopilot känns därför egentligen fel, det är ju snarast en slags assist med ännu inte självklara begränsningar. "Be careful out there" för att citera en känd TV-serie.grubblare skrev:Är det bara jag som är totalt oimponerad av autopiloten? Jag har testat på olika vägar, och vid flera tillfällen har bilen försökt köra av vägen, över på fel sida, etc. När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara. Det känns som att bilen bara tittar några tiotal meter framför sig och omvärderar sitt beslut hela tiden med ryckiga rörelser i sidled som resultat istället för att faktiskt använda informationen som den bevisligen har via kartor, GPS, etc. Jag vet att detta är i beta, och på motorväg funkar det hyggligt, men jag skulle aldrig drömma om att använda det här systemet på en väg med mötande trafik och jag hoppas innerligt att ingen jag möter heller gör det. Förr eller senare smäller det och då kommer det skada Teslas rykte. Jag tycker de borde begränsat denna funktion till motorväg.
/70D ännu utan AP
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kan hålla med om att det är fel att kalla den autopilot. Men det kallas väl för autosteer och lane assist.
Fan va denna tråden är lång.
Nästan som Teslaspotting, men denna tråden är bara ett par veckor gammal.
Fan va denna tråden är lång.
Nästan som Teslaspotting, men denna tråden är bara ett par veckor gammal.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har varit i kontakt med TM om det här nu. För att aktivera autopilot på en bil med hårdvaran där man inte köpt det till så måste den in på en manuellt triggad mjukvaruuppdatering. Det tar som en vanlig uppdatering, dvs ca 1,5-2 timmar, och det går inte att göra remote.bylund skrev:De kan kanske ordna det över telefon.Cliff Barnes skrev:Många julaftnar blir det:)
Fick min bil i onsdags, nu fick jag v7 och på måndag skall jag åka förbi SC Göteborg och köpa autopilot:)
För det går väl inte att köpa autopilot online?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Det är du som missuppfattat vad du har köpt och lagt förväntningsnivån någon helt annanstans än vad som är realistiskt år 2015.grubblare skrev:När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara.
Detta är inte och har aldrig varit tänkt som mjukvara som gör din bil autonom (dvs. tänker/planerar själv) - det har aldrig någonsin varit tal om att bilen ska kunna gissa åt vilket håll du har lust att köra i en T-korsning. Tvärtom har Tesla varit tydliga med att det inte finns tillräckligt med sensorer för autonom drift.
Benämningen autopilot kommer från flyget, där autopiloten håller den kurs du slagit in. Ett flygplan skulle inte stanna, hovra och lista ut åt vilket håll du tänkt köra om det kom till en T-korsning, utan skulle bete sig på samma sätt som Teslas autopilot. Själv är jag extremt imponerad över hur lite fel den gör och ställer mig 100 % frågande till ditt påstående.
Jag ser inte alls att Teslas autopilot är ofärdig och livsfarlig - den är bara farlig i händerna på personer som aktiverar denna betafunktion utan att läsa release notes eller beskrivningen och inte vet vad de gör.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
+1Herr X skrev:Det är du som missuppfattat vad du har köpt och lagt förväntningsnivån någon helt annanstans än vad som är realistiskt år 2015.grubblare skrev:När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara.
Detta är inte och har aldrig varit tänkt som mjukvara som gör din bil autonom (dvs. tänker/planerar själv) - det har aldrig någonsin varit tal om att bilen ska kunna gissa åt vilket håll du har lust att köra i en T-korsning. Tvärtom har Tesla varit tydliga med att det inte finns tillräckligt med sensorer för autonom drift.
Benämningen autopilot kommer från flyget, där autopiloten håller den kurs du slagit in. Ett flygplan skulle inte stanna, hovra och lista ut åt vilket håll du tänkt köra om det kom till en T-korsning, utan skulle bete sig på samma sätt som Teslas autopilot. Själv är jag extremt imponerad över hur lite fel den gör och ställer mig 100 % frågande till ditt påstående.
Jag ser inte alls att Teslas autopilot är ofärdig och livsfarlig - den är bara farlig i händerna på personer som aktiverar denna betafunktion utan att läsa release notes eller beskrivningen och inte vet vad de gör.
+1Herr X skrev:Det är du som missuppfattat vad du har köpt och lagt förväntningsnivån någon helt annanstans än vad som är realistiskt år 2015.grubblare skrev:När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara.
Model YP 2024
När kommer skandalhistorien? Vi förväntar oss ett ett längre inlägg än herr x pik till Aftonbladet/expressenSegelflygaren skrev:+1Herr X skrev:Det är du som missuppfattat vad du har köpt och lagt förväntningsnivån någon helt annanstans än vad som är realistiskt år 2015.grubblare skrev:När jag närmade mig en t-korsning i morse så bad den mig inte ta över och saktade inte ner utan verkade planera fortsätta rakt in i ett hus. Det är för mig helt skrämmande att Tesla kan släppa en så ofärdig och livsfarlig mjukvara.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
haaaaalå ,det är en beta å läääääs instruktioner....
den kan aldrig bli smartare än föraren bakom ratten (kan förekomma undantag, tydligen nu...)
har en väldig stark känsla av avundsjuka bmw audi volvo lr något tyskt tyskt propaganda bla bla bla.......
vakna gubbar tesla är ett ungt företag å dom har redan gjort mirakel som inga av dom andra bil producenterna
har lyckats å göra på 100 år !!!!!!!!!
apn funkar fin fint (beta) talar en som pendlar Jung till Oslo varje v..
den kan aldrig bli smartare än föraren bakom ratten (kan förekomma undantag, tydligen nu...)
har en väldig stark känsla av avundsjuka bmw audi volvo lr något tyskt tyskt propaganda bla bla bla.......
vakna gubbar tesla är ett ungt företag å dom har redan gjort mirakel som inga av dom andra bil producenterna

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
+1mattiasra skrev:haaaaalå ,det är en beta å läääääs instruktioner....
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
+1pegs skrev:Kolla i displayen vilka linjer AP:n "ser".
Jag upplever att om den bara ser en, så ligger den närmare den. Inte helt orimligt.
Den verkar se vita linjer, däremot inte asfaltskanter, gatstenar mm.
Har testat att ligga i vänsterfilen på tvåfiliga gator i stan med vit linje i mitten (till höger), till vänster har det varit refug. Upplever inte att den klarar det, ännu... Drar åt vänster och jag låter den inte komma så långt att fälgarna går i refugen.

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29