Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

TiborBlomhall skrev:
Gissar att kursen går upp idag och i morgon, och störtdyker sedan på onsdag. Så att på torsdag(!!!) när Nordea behagar låta mig få tillgång till mina egna aktier är det redan för sent. :roll:
Skall du verkligen sälja Tesla då..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad jag planerar göra har inget med mina rättigheter att göra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag flyttade svenska innehav från Nordea till Avanza genom att klicka runt på avanza. Det var så länge sedan att jag inte minns alls, men eftersom det var ISK var det viktigt så det inte blev dubbel skatt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Stämmer i och för sig. Men det låter inte sannolikt att de inte låter dig sälja dem. Man måste kunna ringa in och sälja bara. Anmäl dem till FI. Sen tycker jag nätbankerna är bättre på alla sätt när det gäller aktiehandel. Känns sävligt med Nordea, Swedbank mm.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det går inte att ringa in, alla har gått hem för dagen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Det går inte att ringa in, alla har gått hem för dagen.
Sälj dom du kan sälja då, dvs 20%?

Ingen dum idé att ta hem lite vinst i det här läget tycker jag, jag sålde själv av 12% av mina TSLA nyss.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Ponera jag skulle sälja mina aktier på Nordeas sajt just nu. Skulle jag då fortfarande få resterande extra aktier på torsdag? Jag är tyvärr inte alls säker på det.

Exempel: du hade 10 aktier, borde ha 50 nu men Nordea :roll: Du säljer alla 10 du kan just nu.
Tre scenarios:
A) Nordea säljer 10 aktier som du bett dem, du får resterande 40 på torsdag
B) Nordea säljer 10 aktier, du får inga extra på torsdag ("ditt konto är ju 0")
C) Nordea säljer 10 aktier nu, som utlöser att även resterande 40 säljs (1=5 just nu)

Med deras track-rekord är jag långt ifrån övertygad att Nordea verkligen gör A)

Jag skulle snarare tro på scenario D):
D) Nordea säljer alla 50 aktier, jag får betalt för 10, de stoppar resten i egen ficka och hävdar på torsdag "Men ditt konto är ju 0"

Att kunder ens är osäkra över hur banken hanterar deras egna pengar och investeringar är ju djupt tragiskt egentligen.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

TiborBlomhall skrev:
Ponera jag skulle sälja mina aktier på Nordeas sajt just nu. Skulle jag då fortfarande få resterande extra aktier på torsdag? Jag är tyvärr inte alls säker på det.

Exempel: du hade 10 aktier, borde ha 50 nu men Nordea :roll: Du säljer alla 10 du kan just nu.
Tre scenarios:
A) Nordea säljer 10 aktier som du bett dem, du får resterande 40 på torsdag
B) Nordea säljer 10 aktier, du får inga extra på torsdag ("ditt konto är ju 0")
C) Nordea säljer 10 aktier nu, som utlöser att även resterande 40 säljs (1=5 just nu)

Med deras track-rekord är jag långt ifrån övertygad att Nordea verkligen gör A)

Jag skulle snarare tro på scenario D):
D) Nordea säljer alla 50 aktier, jag får betalt för 10, de stoppar resten i egen ficka och hävdar på torsdag "Men ditt konto är ju 0"

Att kunder ens är osäkra över hur banken hanterar deras egna pengar och investeringar är ju djupt tragiskt egentligen.
Låter som att om du hade möjlighet att sälja alla 50 så hade du gått miste om dagens uppgång ;) Om så är fallet så kanske du ska tacka Nordea :D
Nusse

Inlägg av Nusse »

Musk över $ 100 B (just nu iaf...)
https://www.forbes.com/real-time-billio ... 6ae0ea3d78
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

pejvic skrev:
Stämmer i och för sig. Men det låter inte sannolikt att de inte låter dig sälja dem. Man måste kunna ringa in och sälja bara. Anmäl dem till FI. Sen tycker jag nätbankerna är bättre på alla sätt när det gäller aktiehandel. Känns sävligt med Nordea, Swedbank mm.
Nån som har någon nätbank att rekommendera?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
pejvic skrev:
Jag har inte gjort några stora jämförelser, men jag har Nordnet och har aldrig haft några problem, bra app och hemsida.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev:
Jag, brorsan och farsan har Avanza. Men det verkar ju som Nordnet är bättre.

OBS: Inget råd. Jag är (tyvärr) bara lekman...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare

Inlägg av MalmoM3 »

TiborBlomhall skrev:
pejvic skrev:
Har haft Nordnet flera år och är fortfarande nöjd. Tråkigt att höra om det som hände dig med Nordea.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag har haft fel förut och kommer ha fel igen men för mig är det obegripligt hur man kan gå in och köpa på dessa nivåer. När det vänder neråt kommer det bli trångt i dörren...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nära 500 dollar nu!
Motsvarar 2.500 dollar innan split!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

TiborBlomhall skrev:
Har både Avanza och Nordnet, dom är bra på olika sätt. Shareville är rätt kul, man upptäcker lite nya nordiska aktier där.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Nära 500 dollar nu!
Motsvarar 2.500 dollar innan split!
Man ska aldrig gå mot trenden men så småningom måste det ju finnas pengar att tjäna på Tesla-björnar. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elon Musk is the third-richest person in the world -- at least for the moment.

Musk passed Facebook Inc. co-founder Mark Zuckerberg Monday as shares of Tesla Inc. 

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

josve skrev:
Jag har haft fel förut och kommer ha fel igen men för mig är det obegripligt hur man kan gå in och köpa på dessa nivåer. När det vänder neråt kommer det bli trångt i dörren...
Det finns en gammal video som jag hittade igen idag. Den ger en förklaring till varför Tesla-aktien har fått så hög värdering. Kontentan är: eftersom pengar numera är gratis så anser marknaden att de bästa investeringarna är de företag som kan bevisa att de lyckas använda allt kapital till snabb värdeskapande expansion och därför inte har något över till vinst.

Growth at zero profit, Gottodix grafer:

Om marknaden har rätt vet jag inte. Ska bli spännande att se hur institutioner har betett sig under senaste månaden. Det ger en bra indikation på om den här värdeökningen är hållbar eller inte.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
josve skrev:
Det finns en gammal video som jag hittade igen idag. Den ger en förklaring till varför Tesla-aktien har fått så hög värdering. Kontentan är: eftersom pengar numera är gratis så anser marknaden att de bästa investeringarna är de företag som kan bevisa att de lyckas använda allt kapital till snabb värdeskapande expansion och därför inte har något över till vinst.

Growth at zero profit, Gottodix grafer:

Om marknaden har rätt vet jag inte. Ska bli spännande att se hur institutioner har betett sig under senaste månaden. Det ger en bra indikation på om den här värdeökningen är hållbar eller inte.
Visserligen är Tesla effektiva på att omsätta investeringar i företaget till expansion, ökad omsättning och ökad försäljning men ökat värde på TSLA ger ju inte direkt Tesla mer pengar till expansion. Det måste finnas någon gräns när det inte är vettigt att lägga pengar på aktien. Själv tror jag denna gräns nåddes för länge sedan men tror ändå på en ljus framtid för företaget Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Köpte Tesla aktie igen nu efter spliten och gjorde ca 450sek på en dag.

Helt galet men kan inte låta bli att stå på sidan igen efter senaste månadernas galna uppgång. Hoppas kursen går ner så jag kan köpa mer för denna gång planerar jag inte att sälja som jag tidigare gjort efter uppgångar.

Summa summarum har det blivit en hel del tusenlappar nu på aktien Tesla samt många tusenlappar i besparing varje månad på att byta till en Model 3 då driftskostnaden är så grymt låg. :-)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Helt galet men kan inte låta bli att stå på sidan igen efter senaste månadernas galna uppgång.
Just ”galen” är ju beskrivningen många aktieägare har på uppgången.
DET är ju galet.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Helt galet men kan inte låta bli att stå på sidan igen efter senaste månadernas galna uppgång.
Just ”galen” är ju beskrivningen många aktieägare har på uppgången.
DET är ju galet.
Att köpa TSLA nu gör man på spekulation och förhoppning. Aktien är ju helt frikopplad från verkligheten.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Aktierna dök upp på Nordea i dag. De hade nog en hetsig natt efter folkstormen i går, vågade inte vänta till torsdag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan ingenting om aktier, så det jag skriver är verkligen en lekmannaåsikt. Men kan man egentligen tala om att en aktie är felvärderad? Ur olika subjektiva synvinklar kan man givetvis det, men enligt aktiemarknadens objektiva perspektiv är väl en aktie alltid korrekt värderad? Den har det värde som marknaden ger den, och det är det rätta. Eller?

Jo, om det sker en otillåten påverkan så kanske man kan tala om en felvärdering, men i Teslas fall, den har det värde den har för att marknaden har gett den det och det är inte "fel". Den är vaken övervärderad eller undervärderad.
Skriv svar