Min erfarenhet är att efter en split (aktien blir ju billigare då) så ökar värdet skapligt snabbt, eftersom fler "har råd" att handla då. Så den går upp rätt snabbt.
Men självklart kan det gå åt andra hållet också.
Det är väl hela syftet med att splitta? Att möjliggöra mindre affärer. Men det kan ju även gå åt andra hållet. Någon med få aktier skulle vilja sälja en del av innehavet för någon form av vinsthemtagning och fortfarande ha aktier var.
Kan man se hur många av aktieägarna som bara har en aktie?
Min erfarenhet är att efter en split (aktien blir ju billigare då) så ökar värdet skapligt snabbt, eftersom fler "har råd" att handla då. Så den går upp rätt snabbt.
Aldrig hört talas om faktiskt. Finns det några sådana undersökningar? Skulle det verkligen vara så då är det ju indiskonterat i kursen innan splitten isåfall. Dvs man handlar efter offentliggörandet. i detta fall var det väl 11 aug om jag inte minns helt fel. Folk som har råd att köpa en aktie kan väl ändå aldrig dra upp börsvärdet på ett sånthär stort bolag. Men ingen skulle bli gladare än jag om den går upp ännu mer.
Börjar dock lukta överköpt just nu.
Aldrig hört talas om faktiskt. Finns det några sådana undersökningar? Skulle det verkligen vara så då är det ju indiskonterat i kursen innan splitten isåfall. Dvs man handlar efter offentliggörandet. i detta fall var det väl 11 aug om jag inte minns helt fel. Folk som har råd att köpa en aktie kan väl ändå aldrig dra upp börsvärdet på ett sånthär stort bolag. Men ingen skulle bli gladare än jag om den går upp ännu mer.
Motsatsen finns det visst teoretiskt stöd för.
Uppgång inför split men nedgång efter att spliten genomförts.
Men det handlar ju om väldigt små anomalier såklart, annars hade alla gjort precis det du säger, dvs handlat på det och anomalin hade försvunnit.
Ja, nu har Avanza rättat till siffrorna. Men skapa en Portföljrapport, så blir du gla' igen
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Motsatsen finns det visst teoretiskt stöd för.
Uppgång inför split men nedgång efter att spliten genomförts.
Men det handlar ju om väldigt små anomalier såklart, annars hade alla gjort precis det du säger, dvs handlat på det och anomalin hade försvunnit.
Nordnet gjorde lite statistik för hur det sett ut i Sverige senaste 20 åren. Rob Maurer gick igenom amerikansk statistik för ett tag sedan som var liknande.
De har nu lagt ut följande information på sin hemsida:
Pågående split i Apple och Tesla påverkar värdet
Just nu pågår en split i två amerikanska aktier, Apple och Tesla. Detta påverkar kursen från och med måndag 31/8. För Apple sjunker aktiekursen från ca 499 USD till ca 125 USD och för Tesla sjunker kursen från ca 2 213 USD till ca 456 USD. För depåkunder bokas de nya aktierna in i dag men kommer att vara synliga i innehavet i morgon tisdag 1 sept och för innehav på servicekonto bokas de nya aktierna in av Euroclear den 2 sept och kommer att synas i innehavet på torsdag den 3 sept.
Det är möjligt att handla med de uppdaterade kurserna redan idag men för att sälja nya aktier som tilldelats i bolagshändelsen online behöver du vänta tills de syns i innehavet.
Vänligen kontakta Värdepappersdesken/Börsdesken för hjälp med orderläggning, 0771 - 777 333 privat och 0771 - 777 444 företag. Vi har öppet fram till 17.30.
Tack för det Nordea
Att man orkar stå ut med dem... på nåt sätt visste jag nästan att de skulle f*cka upp det här också.
De har nu lagt ut följande information på sin hemsida:
Pågående split i Apple och Tesla påverkar värdet
Just nu pågår en split i två amerikanska aktier, Apple och Tesla. Detta påverkar kursen från och med måndag 31/8. För Apple sjunker aktiekursen från ca 499 USD till ca 125 USD och för Tesla sjunker kursen från ca 2 213 USD till ca 456 USD. För depåkunder bokas de nya aktierna in i dag men kommer att vara synliga i innehavet i morgon tisdag 1 sept och för innehav på servicekonto bokas de nya aktierna in av Euroclear den 2 sept och kommer att synas i innehavet på torsdag den 3 sept.
Det är möjligt att handla med de uppdaterade kurserna redan idag men för att sälja nya aktier som tilldelats i bolagshändelsen online behöver du vänta tills de syns i innehavet.
Vänligen kontakta Värdepappersdesken/Börsdesken för hjälp med orderläggning, 0771 - 777 333 privat och 0771 - 777 444 företag. Vi har öppet fram till 17.30.
Tack för det Nordea
Att man orkar stå ut med dem... på nåt sätt visste jag nästan att de skulle f*cka upp det här också.
Jag har god lust att polisanmäla dem för stöld.
Helt otroligt att de inte klarar av att hantera det här som alla andra banker. skit bank
Handelsbanken och Avanza registrerade aktierna i lördags. Varför väntar Nordea med att registrera dem till senare i veckan? Har Nordea kontroll över dessa aktier under tiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Någon som vet om man kan flytta sitt aktieinnehav från Nordea till t.ex. Avanza på något smidigt sätt
Fast då byter du ner dig. Tar Avanza TRE ÅR att betala tillbaka utländsk källskatt, hos Nordea tar det sex dagar. Dessutom har Avanza högre courtage vid aktiehandel än Nordea också.
Är inte riktigt med på varför det skulle vara bättre att köpa aktier efter split?
Vill man bara ha en aktie så ser jag en skillnad men förstår inte heller vitsen med att köpa fler efter splitten. om man inte ville köpa 1 aktie i fredags, varför skulle man köpa fem aktier idag?
Upp över 9 % nu.... på 1 1/2 timme.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Är inte riktigt med på varför det skulle vara bättre att köpa aktier efter split?
Vill man bara ha en aktie så ser jag en skillnad men förstår inte heller vitsen med att köpa fler efter splitten. om man inte ville köpa 1 aktie i fredags, varför skulle man köpa fem aktier idag?
Upp över 9 % nu.... på 1 1/2 timme.
Att folk gör det är en annan sak än förstå varför de gör det. Gissar att kursen kommer gå ned rätt kraftigt under september.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gissar att kursen går upp idag och i morgon, och störtdyker sedan på onsdag. Så att på torsdag(!!!) när Nordea behagar låta mig få tillgång till mina egna aktier är det redan för sent.