Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist

Re: Gemensamt betalsystem för elbilsladdning är på väg

Inlägg av FredrikR »

Förstår att det finns en oro/skeptism att det inte kommer bli bra.

Men jag jublar över att det här kommer, och att det ska kunna införas så snabbt! Dvs redan i början av nästa år.
Helt värdelöst att behöva ha taggar och appar för alla olika företag och sen visar det sig att man inte har rätt tagg i alla fall.

Optimala vore att alla har en kortläsare, men det innebär en extra kostnad för de som äger laddstolparna (tror den kostanden visserligen blir försumbar när det blir fler elbilar och mer tryck på laddarna).
Men annars en gemensam app/tagg där alla laddare/bolag i Sverige ansluter sig till. De kan ju fortfarande ha olika priser.
Det här är ju bra även för turister, enkelt för dom att googla upp att de endast behöver ladda ner den här appen och ansluta sig.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Är det ens standard att alla elbilsproducenter kommunicerar fordonsindivid via ”kabeln”?
Om inte så måste man oavsett ha två system, en med kort på ”pumpen” eller identifiering via kabeln för de som kan, och har knutit ett kort till sitt fordon.
Vad förhindrar båda, så kan jag spärra identifiering via kabel om jag tex hyr ut bilen?
Du kommer ju alltid kunna ta bort ditt betalkort från bilen om du inte vill att det ska debiteras vid laddning.

Att det finns bilar som inte kan indntifieras via kabeln betyder ju inte att systemet inte in bli standard. Vi kan inte bygga ett samhälle eller system som alltid ska rätta sig efter det sämsta. CCS blev ju standard trots att inte Leaf eller Tesla kunde använda det.
Fast det Finns jo fortfarande sätt att ladda för inte-CCS fordon?
Jag ser inte problem med två sätt att betala, kort vid boxen eller identifiering via sladden. På samma sätt som jag kan välja att betala med kort vid pumpen eller kontant inne på bensinmacken.
Det finns anledningar till att man kan eller vill lägga till kort i bilens system.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

FredrikR skrev:
Optimala vore att alla har en kortläsare, men det innebär en extra kostnad för de som äger laddstolparna (tror den kostanden visserligen blir försumbar när det blir fler elbilar och mer tryck på laddarna).
Men annars en gemensam app/tagg där alla laddare/bolag i Sverige ansluter sig till. De kan ju fortfarande ha olika priser.
Det här är ju bra även för turister, enkelt för dom att googla upp att de endast behöver ladda ner den här appen och ansluta sig.
Det mest optimala måste ju ändå vara att användaren inte behöver göra någonting alls, förutom att koppla in sladden och ladda.

Känner mig inte jättelockad av att (särskilt vintertid) stå ute och frysa, fibbla med kreditkort (eller tappa det), knappa in kod o.s.v. Helt främmande sedan man provat SuC. Borde gå att lösa genom att läsa regplåt (det fungerar ju bevisligen i parkeringshus) eller identifiera bilen genom sladd.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Tänker att det finns för och nackdelar med olika lösningar.
Nu är väldigt många här inne otroligt intresserade av teknik och allt ska vara så modernt.

Ett minus är kostnaden för skyltavläsning/protokoll för handskakning och betalning via igenkänning av bilen (finns väldigt många olika tillverkare och årsmodeller att ta hänsyn till).

Ju mer teknik desto mer som kan strula, jag vill ha det enkelt och driftsäkert (KISS-principen).

Igenkänning, alla har betalat med ett kort på en vanlig mack och ja det kan blåsa och vara lite kallt den lilla lilla stunden du får stå ute och knappa in dina siffror eller blippa ditt kort, men allvarligt, så illa är det inte (tänk lite fina tankar och att känna den bitande vinterkylan om kinderna är ett tecken på att ni lever :D ).
Och om jag vore turist skulle jag jubla om det vore en så enkel lösning.

Som det är idag om man lånar ut sin elbil till en icke helt frälst så får man ett telefonsamtal när de måste ladda, det är inte så användarvänligt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag vill absolut inte att det system som Tesla använder ska förbjudas, då det är det enklaste för användaren.

För övriga vore det bra om det kom upp möjlighet till blipp-betalning på laddarna. Men både det och ett gemensamt Rfid kommer så klart vara dyrare än att ta hem företagets egna kort. Och i slutändan riskerar det bara bli ytterligare ett kort som man måste ha med sig.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

FredrikR skrev:
Nu är väldigt många här inne otroligt intresserade av teknik och allt ska vara så modernt.

Ett minus är kostnaden för skyltavläsning/protokoll för handskakning och betalning via igenkänning av bilen (finns väldigt många olika tillverkare och årsmodeller att ta hänsyn till).

Ju mer teknik desto mer som kan strula, jag vill ha det enkelt och driftsäkert (KISS-principen).
Ett minus, jämfört med vad menar du? Att hantera kort? Det är ju svindyrt. :lol:
KISS med en extra felkälla, fysisk automat och extern leverantör... okej.
FredrikR skrev:
Igenkänning, alla har betalat med ett kort på en vanlig mack och ja det kan blåsa och vara lite kallt den lilla lilla stunden du får stå ute och knappa in dina siffror eller blippa ditt kort, men allvarligt, så illa är det inte (tänk lite fina tankar och att känna den bitande vinterkylan om kinderna är ett tecken på att ni lever :D ).
Igenkänning till vilken grad då? Ska vi ta emot sedlar också? Igenkänning är det bästa sättet att sluta innovera. Men visst, jag förstår var du kommer ifrån. Man måste försöka inkludera alla. Antar att kreditkort är en bra bit på vägen.
FredrikR skrev:
Som det är idag om man lånar ut sin elbil till en icke helt frälst så får man ett telefonsamtal när de måste ladda, det är inte så användarvänligt.
Fast kom igen nu Fredrik! Att någon skulle låna din bil, koppla in sladden, konstatera att det laddar och sedan ringa dig i förvirring är ju så konstruerat det kan bli.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Curik skrev:
FredrikR skrev:

Ett minus, jämfört med vad menar du? Att hantera kort? Det är ju svindyrt. :lol:
KISS med en extra felkälla, fysisk automat och extern leverantör... okej.
FredrikR skrev:
Igenkänning till vilken grad då? Ska vi ta emot sedlar också? Igenkänning är det bästa sättet att sluta innovera. Men visst, jag förstår var du kommer ifrån. Man måste försöka inkludera alla. Antar att kreditkort är en bra bit på vägen.
FredrikR skrev:
Fast kom igen nu Fredrik! Att någon skulle låna din bil, koppla in sladden, konstatera att det laddar och sedan ringa dig i förvirring är ju så konstruerat det kan bli.

Angående att hålla det enkelt. Ja betalkort kommer kosta extra, men som jag var inne på tidigare det är en etablerad lösning och en teknik som funkar på alla bensinmackar. När laddstationerna blir mer använda och mer utbyggda (har fler än 1 stolpe) så tror jag det är en kostnad som går att hantera.

Men det som är rimligt eller troligt är att det blir något av följande tre som blir ett krav; Nationell blipp, nationellt laddkort, eller bankomatkort.
Inget av dessa tre alternativ är ju orimliga. Och bara för att man kräver att ett alternativ måste finnas så betyder det ju inte att andra metoder måste förbjudas. Operatören kan erbjuda 5 olika metoder att starta och betala laddning, bara det obligatoriska alternativet finns.

Har hänt mig två gånger att jag fått hjälpa icke elbilsägare med laddning via telefon. Båda gångerna när jag haft barnvakt som lånat bilen och åkt på utflykter. Vet att jag läst om andra här på forumet som varit med om samma sak. Det är verkligen inte någon överdrift eller konstruerat. Och det är kanske inte huvudpoängen i det jag skrev, utan snarare att folk som hyr bilar eller folk som kommer till andra länder som turister ska ha det enkelt att förstå hur det går till.
Jag tänker verkligen bara att det ska vara så enkelt det bara går för att göra övergången till elbilar smidigt.
Kan utan tvekan lova att mina föräldrar skulle aldrig fixa elbilsladdning så som det funkar idag. (och då är de 63 och 65 år).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Lösningen torde ju självklart vara som Tesla och FastNed gjort. Identifiering via laddporten sker så fort du kopplar in, laddningen startar och det är allt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Med tanke på kortavgifter så antar jag att man har valt tag-lösningen. Egentligen är ju den helt ok, om man kunde ha samma tag till alla operatörer. Det behövs ju bara att regeringen sätter en lag som säger att man som kund ska kunna ansluta sin egna tag enligt standard X för identifiering, precis som man kan ansluta sitt kontokort till "kundklubben" på många butiker.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja eller helt enkelt ansluta sitt kontaktlösa betalkort eller telefonen till allas betalsystem. Men då ska det naturligtvis räcka med registrering hos en leverantör så ska det funka hos alla andra också, utan romingavgifter.

I slutändan, om så där 10 år, så kommer det förmodligen vara så att bilen identifieras automatiskt av stationen. Hur ska det annars funka om bilen åker själv?
Skriv svar