Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Bolag som Tesla är galet svåra att värdera. Min värdering är typ 5% av vad man har i market cap nu. Jag kommer dock inte köpa om den går ner till motsvarande 100dollar heller för jag är för rädd om mina pengar för sånt. Absolut lite bitter för att jag inte köpte när jag började följa, men risken var enorm och grattis till alla er som tog risken och nu kan kamma hem rewarden 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det finns inget som säger att ett bolag "ska" vara med i S&P 500 AFAIK.Toja skrev:Som jag förstått det ska dom enligt reglerna in i S&P500 men väntar på nästa S&P möte som är runt den 22/9fth skrev:Det är inte allmänt känt om/när Tesla blir upptagen i S&P 500Toja skrev:Dessutom är det väl samma datum som Tesla officiellt blir med i S&P 500
/fth
Det behövs rätt förutsättningar, men vilka som faktiskt kommer med avgörs av beslutsfattare inte av "regler".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.Jordad skrev:Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
Alla aktier värderas efter framtida potential.Fredrik j skrev:Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.Jordad skrev:Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
Precis. Tolkade ditt inlägg som att en kurs på 2700 borde vara rimligt baserat på att verksamheten är 10gånger större.Jordad skrev:Alla aktier värderas efter framtida potential.Fredrik j skrev:Finns det någon som tycker värderingen är rätt baserat på dagens verksamhet? Det är ju framtidsspekulationer som ligger i siffrorna.Jordad skrev:Den värsta värderingen Tesla-aktien har haft hittils var under 2014 när den stod i 270. Företaget Tesla är 10 ggr större idag både när det gäller produktion och omsättning. Jag hade inte tyckt det vore konstigt om aktien närmar sig 2700 (540 efter split) framöver.
När når Tesla topp 5 i världen?Tesla is now a Top 10 company by market cap :
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.
Battery dag måste verkligen visa nåt stort annars blir folk extremt besvikna.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
När skall tesla göra utdelning?
Som det är nu betalar man bara skatt på isk kontot utan att få någonting, förrän man säljer. (och det vill man inte)
Som det är nu betalar man bara skatt på isk kontot utan att få någonting, förrän man säljer. (och det vill man inte)
Det är givetvis helt absurt.Credde skrev:Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.
Helt omöjligt att gissa hur länge galenskapen ska pågå, men det lär nog bli en rejäl backlash iaf. Är rädd att många kommer bränna sig rejält.
När man läser i aktieforum samt grupper på Facebook får man känslan av:
1.) Att många investerat stor del av sina besparingar.
2.) Att många har väldigt stor del av sina investeringar i just Tesla, dvs liten eller obefintlig riskspridning.
3.) Att många på fullt allvar börjar prata om att Tesla är ett undantag från gängse finansiell teori. Vinstgenerering tror man inte är så viktigt...
Det känns verkligen som en riktigt, riktigt farlig kombination av faktorer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
2224!Zalman3 skrev:2295!!!

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Warren Buffets citat känns väldigt väl applicerbart på allt för många Teslainvesterare just nu:
"“But they nevertheless hate to miss a single minute of what is one helluva party. Therefore, the giddy participants all plan to leave just seconds before midnight. There’s a problem, though: They are dancing in a room in which the clocks have no hands.”"
"“But they nevertheless hate to miss a single minute of what is one helluva party. Therefore, the giddy participants all plan to leave just seconds before midnight. There’s a problem, though: They are dancing in a room in which the clocks have no hands.”"
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja inte kan den vara riktigt hälsosam. Det som egentligen är stora frågan är hur länge det går innan bubblan brister och tesla kommer att värderas mer traditionellt.Legato skrev:Det är givetvis helt absurt.Credde skrev:Tycker fortfarande det är märkligt att Tesla är så högt värderad i market cap, för ett företag som omsätter runt 10% av t.ex Apple och i nuläget genererar enbart en liten vinst. Är tron på Tesla verkligen så otroligt stor, nån gång börjar väl folk att casha ut - vi behöver inte en ny it bubbla.
Helt omöjligt att gissa hur länge galenskapen ska pågå, men det lär nog bli en rejäl backlash iaf. Är rädd att många kommer bränna sig rejält.
När man läser i aktieforum samt grupper på Facebook får man känslan av:
1.) Att många investerat stor del av sina besparingar.
2.) Att många har väldigt stor del av sina investeringar i just Tesla, dvs liten eller obefintlig riskspridning.
3.) Att många på fullt allvar börjar prata om att Tesla är ett undantag från gängse finansiell teori. Vinstgenerering tror man inte är så viktigt...
Det känns verkligen som en riktigt, riktigt farlig kombination av faktorer.
Så, när sälja och kliva ur bubblan innan den spricker?
Model Y LR.
Model S70D
Tesla lär inte ha någon utdelning på många år. Det är först när man minskar på expansionstakten som det kommer bli aktuellt.Mickep skrev:När skall tesla göra utdelning?
Själv förstår jag varför TSLA stiger men kan inte fatta att den stiger till denna nivå. Känns orimligt högt även med ny batteriteknik, nya fabriker, nya marknader, FSD och allt annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.
Jag är övertygad om att Tesla är topp 3 högst värderade företag år 2030. Om det innebär en värdering på 2 eller 10 biljoner dollar återstår att se. Jag investerar på lång sikt och väntar mer än gärna på belöningen som väntar.
Jag är övertygad om att Tesla är topp 3 högst värderade företag år 2030. Om det innebär en värdering på 2 eller 10 biljoner dollar återstår att se. Jag investerar på lång sikt och väntar mer än gärna på belöningen som väntar.
Stängde på 2238 dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hur många års 30-50% ökningar är inprisade i kursen redan? Bara för att bolaget växer med 50% så ökar inte aktien med 50%.Sabbe skrev:Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.
Sabbe skrev:Är man väldigt kortsiktig så kan det vara läge att sälja om man gjort en bra vinst. Däremot om man tror att Tesla kommer att växa 30-50% årligen de närmaste 10 åren så är det bara att luta sig tillbaka och se sin portfölj öka i värde.
Instämmer i det du skriver.
Jag hoppade av på typ 950, för tänkte att det skulle komma en dipp. Gick in igen någon stans på 1400 för att jag känner långsiktigt tror jag på Tesla även om det kommer några dippar. Tänker att då vill jag i alla fall ha någon aktie.
Men med den här stegringen det varit sedan dess börjar jag tveka igen och känna att det kanske är lika bra att sälja och vänta in någon dipp.
Svårt då jag vill vara långsiktig, men kursen känns lite väl överdriven/uppblåst just nu.
Nu ska man ha i åtanke att mina affärer på dessa nivåer innefattar några enstaka aktier. Man kunde ju önska att jag behöll de aktierna jag hade när nivån låg mellan 150-250

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?
Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:
Detail - 2025 EPS of $80:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.
Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.Andersen skrev:Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?
Och hur många av er ser grafen och tänker "att Tesla för 5 år sedan var massivt övervärderat är solklart men nu när de bevisat att de kan massproducera bilar OCH bygga fabriker rekordsnabbt så är det inte konstigt att bolaget omvärderas"?
Teslas uttalade mål är att växa 50% per år. Är man lite mer pessimistisk kan man räkna som nedan:
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
Alltså 3,2 miljoner bilar 2025 - vilket gör bolaget störst på elbilar om man ser på andra tillverkares mål (tex VW: 1,5M). Med ett snittpris på $45k, en marginal på 22% och diverse borträknat så landar man på $80 i vinst per aktie. Och med P/E-tal som det växande techbolag man är så är värderingen inte alls orimlig.
Märk väl att det är bara för bilverksamheten. Tesla Energy och FSD ligger helt utanför.
1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).
2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.
3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jämfört med andra stora tillväxtföretag ser det ut så här: Apples PEG tex?Legato skrev:Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.Andersen skrev:Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
1.) Ja, EPS på $80 idag hade räckt gott och väl för att motivera dagens kurs. EPS på $80 2025 gör det däremot inte på långa vägar om man diskonterar tillbaka med en rimlig diskonteringsränta (9,5% är inte ens nära).
2.) En rad antaganden ovan är extremt optimistiska. Tex Teslas marknadsandel, GM, ASP men kanske allra främst Opex.
3.) För mig är just beräkningar som den ovan det tydligaste exemplet på en bubbla. Trots att man stretchar precis allt till ett extremt positivt/otroligt scenario så lyckas man bara knappt motivera dagens kurs. Men ska man köpa en aktie så ska man ju göra det för att det finns en ordentlig "margin of safety", dvs aktien ska kosta avsevärt mindre än väntade kassaflöden motiverar. Här kommer man istället fram till att aktien är fullvärderad trots extremt optimistiska antaganden.
I Teslas fall så pratar vi fortfarande biltillverkningen och inget annat - inte Tesla Energy och inte en fungerande FSD. Värdet på det sistnämnda kan förstås vara noll, men knappast så för Tesla Energy, särskilt inte om de får snurr på cellproduktion i egen regi på Tera-nivå.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Extremt optimistiska är en överdrift. Tesla har 25% marknadsandel idag och bygger kapacitet snabbare än resten av bilindustrin. Det är snarare troligt att Teslas marknadsandel ökar närmaste åren. Sedan kanske den sjunker tillbaka innan 2025 men 20% är en förhållandevist konservativ bedömning. Tesla har högre GM idag och då är man bara i början av M3/Y programmet. Stordriftsfördelarna har inte kommit ännu. ASP är också troligt. Tesla kommer säkert sälja hälften av bilarna under 45k 2025 men Semi och Y,S,X,C,R kommer dra upp snittet rejält. Opex har sjunkit de senaste 5 åren för Tesla trots hög expansionstakt och det är inte troligt att man helt skulle glömma den effektiviteten framöver.Legato skrev:Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.Andersen skrev:Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
Det finns mycket som man kan ifrågasätta med beräkningen ovan och framförallt är det att den är överdrivet pessimistisk. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner i produktion. Aktiens värdering idag bygger även till viss del på Energiprodukter och ett framtida Tesla Network och man måste ha med det i beräkningen. Bara att ersätta peaker plants kommer troligtvis vara en jättemarknad för Tesla de kommande 5 åren.
Haha, PE 2022...Andersen skrev:Jämfört med andra stora tillväxtföretag ser det ut så här: Apples PEG tex?Legato skrev:Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.Andersen skrev:Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
I Teslas fall så pratar vi fortfarande biltillverkningen och inget annat - inte Tesla Energy och inte en fungerande FSD. Värdet på det sistnämnda kan förstås vara noll, men knappast så för Tesla Energy, särskilt inte om de får snurr på cellproduktion i egen regi på Tera-nivå.
Det är återigen ett extremt haussat estimat om PE 2022 och då dessutom med utgångspunkten att aktien ska stå kvar på dagens nivå, dvs utan uppsida.
Till skillnad från Apple så gör Tesla i princip nollvinst idag. Det är ju det som är grejen, Apple levererar idag medan Teslas kurs bygger på vad man i bästa fall kan leverera 2025... Det är inte omöjligt att det händer, men risken och nedsidan är otroligt mycket större.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jordad skrev:Extremt optimistiska är en överdrift. Tesla har 25% marknadsandel idag och bygger kapacitet snabbare än resten av bilindustrin. Det är snarare troligt att Teslas marknadsandel ökar närmaste åren. Sedan kanske den sjunker tillbaka innan 2025 men 20% är en förhållandevist konservativ bedömning. Tesla har högre GM idag och då är man bara i början av M3/Y programmet. Stordriftsfördelarna har inte kommit ännu. ASP är också troligt. Tesla kommer säkert sälja hälften av bilarna under 45k 2025 men Semi och Y,S,X,C,R kommer dra upp snittet rejält. Opex har sjunkit de senaste 5 åren för Tesla trots hög expansionstakt och det är inte troligt att man helt skulle glömma den effektiviteten framöver.Legato skrev:Att det är en bubbla har inget med den snabba uppgången att göra. Det är en bubbla för att värderingen är absurd.Andersen skrev:Okej, hur många av er ser grafen ovan och tänker "BUBBLA!!"?
Global SAAR 80M
EV Penetrat’n 20%
TSLA EV share 20%
TSLA Vols 3.2M
ASP $45K
Auto Revs $144B
Auto GM 22%
GP $ 31.7B
OpExp $9.7B (2.2x 2020)
PBT $22.0B
TaxRt 20%
NI $17.6B
Wtd Shrs 220M
EPS $80
P/E 2x PEG=50x
Price $4,000
PV @ 9.5%=2,700
= $540 post split
Det finns mycket som man kan ifrågasätta med beräkningen ovan och framförallt är det att den är överdrivet pessimistisk. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner i produktion. Aktiens värdering idag bygger även till viss del på Energiprodukter och ett framtida Tesla Network och man måste ha med det i beräkningen. Bara att ersätta peaker plants kommer troligtvis vara en jättemarknad för Tesla de kommande 5 åren.
För det första så bygger den på att försäljningen av elbilar ska öka med ca 50% i snitt kommande fem år. 2019 ökade den med runt 20% och 2020 kommer försäljningen troligen minska. Att då räkna med 50% årligen i genomsnitt är såklart extremt optimistiskt och förutsätter en extremt expansiv världsekonomi.
Att tro att opex ökar 120% när produktionen ökar 700% är såklart helt orimligt.
Att ASP skulle ligga på $45k samtidigt som man säljer 700% fler bilar är såklart också helt orimligt. Antingen blir ASP avsevärt lägre (vilket jag tror) eller så blir volymerna avsevärt lägre (vilket jag också tror, dock inte lika stor avvikelse).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021