Laddkostnad 11 000:- för 400 mil, hur lyckades de?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Laddkostnad 11 000:- för 400 mil, hur lyckades de?
Teknikens värld är ju inte så förtjusta i elbilar.
Men har de gjort allt de kan för att hitta dyraste laddstationerna på denna resa?
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med- ... semestern/
Men har de gjort allt de kan för att hitta dyraste laddstationerna på denna resa?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Laddkostnad 11 000:- för 400 mil, hur lyckades de?
Off Grid Byggaren skrev:Teknikens värld är ju inte så förtjusta i elbilar.
Såg det där. Är ganska fascinerande. De måste medvetet ha gått in för att göra resan så dyr och krånglig som möjligt. De räknar även med att man kommer ner ett dygn efter fossilbilen så kostnaden för en extra hotellnatt finns där också kanske.
Det går att fucka alla kalkyler om man anstränger sig.
Räkna på samma resa på 102 oktan vp-racefuel! Den kostar väl runt 50:-/litern idag.
Räkna på samma resa på 102 oktan vp-racefuel! Den kostar väl runt 50:-/litern idag.
En suv med T8 är inte direkt det snålaste du kan åka. Jag har åkt med en 3.0 Diesel till Spanien (330mil) och tankat 3.5 ggr för att komma ner alltså runt 3500kr. Då åkte jag och tjejen samt våran hund och fullpackad med 20" och snitta runt 130km/hpoint1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
Att det skulle kosta 4000 för en dieselbil känns tveksamt, men jag körde mina förra bil, Volvo XC60 T8 (bensinhybrid), till Franska rivieran och det var inga 4000 i bränslekostnad för den resan. Bränslekostnaden per mil var 1,1 (liter / mil) * 16 (snittpris på bensin) * 255 (antal mil) * 2 = 9000 kr. Sen det är klart att det går att ta en snål dieselbil som gör 0-100 på 10 sekunder och köra ned billigare, men det är ju att jämföra äpplen med päron.
Att det skulle ta längre tid att köra med elbil känns inte speciellt troligt, iaf inte om man skippar takbox / cyklar utanför bilen. Skulle säga att man sänker medelhastigheten på resan med kanske 10% om man har takbox/cyklar på dragkroken jämfört med en fossilbil.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
-
Hörde med den snubbe som har en V90 T8 och den tyckte han hade dragit mycket på långkörning, den hade dragit 0,68. Jag måste ha hört fel för så mycket borde det inte skilja.point1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
Att det skulle kosta 4000 för en dieselbil känns tveksamt, men jag körde mina förra bil, Volvo XC60 T8 (bensinhybrid), till Franska rivieran och det var inga 4000 i bränslekostnad för den resan. Bränslekostnaden per mil var 1,1 (liter / mil) * 16 (snittpris på bensin) * 255 (antal mil) * 2 = 9000 kr. Sen det är klart att det går att ta en snål dieselbil som gör 0-100 på 10 sekunder och köra ned billigare, men det är ju att jämföra äpplen med päron.
Att det skulle ta längre tid att köra med elbil känns inte speciellt troligt, iaf inte om man skippar takbox / cyklar utanför bilen. Skulle säga att man sänker medelhastigheten på resan med kanske 10% om man har takbox/cyklar på dragkroken jämfört med en fossilbil.
-
- elbilist
Jag har V90T5 och den drar 0,71. Tveksamt om T8 drar mindre.Anonymous FTW skrev:Hörde med den snubbe som har en V90 T8 och den tyckte han hade dragit mycket på långkörning, den hade dragit 0,68. Jag måste ha hört fel för så mycket borde det inte skilja.point1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
-
Jag måste ha hört fel, tyckte det lät lite när han sade det också.heldiggrisen skrev:Jag har V90T5 och den drar 0,71. Tveksamt om T8 drar mindre.Anonymous FTW skrev:Hörde med den snubbe som har en V90 T8 och den tyckte han hade dragit mycket på långkörning, den hade dragit 0,68. Jag måste ha hört fel för så mycket borde det inte skilja.point1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
Jag har själv en V90 T8.Anonymous FTW skrev:Jag måste ha hört fel, tyckte det lät lite när han sade det också.heldiggrisen skrev:Jag har V90T5 och den drar 0,71. Tveksamt om T8 drar mindre.Anonymous FTW skrev:Hörde med den snubbe som har en V90 T8 och den tyckte han hade dragit mycket på långkörning, den hade dragit 0,68. Jag måste ha hört fel för så mycket borde det inte skilja.point1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
På semestern i sommar så åkte jag och familjen(4 personer) ca 50 mil enkel resa, det fanns inget vettigt laddställe vid hotellet så hem körde vi med helt urladdat batteri när vi lämnade.
50 mil drog ca 0,65 då, vanlig körning i landsvägshastighet runt 100 km/h. Det som möjligen kan göra att den drar lite mindre än din T5 är att den regenererar och går en del på el, kollade precis i appen nu och den regenererade nästan 20 kWh under den här resan. Sen är det klart att jag kan forcera mycket högre förbrukning om jag vill.
Off Grid Byggaren skrev:Teknikens värld är ju inte så förtjusta i elbilar.
Körde ner till franska rivieran i en XC40 T3, fullastad och med takbox. Höll på att vända innan danmark när jag insåg vad det skulle kosta då den drog 1.1l/mil och hur ofta jag skulle behöva tanka då den hade 40 liters tank...
Inga 4000kr för TOR där inte.
Körde en Volvo XC90 Bensin till Österrike för ganska många år sedan. Den drog 1,33 i snitt. På 400 mil skulle det bli ca 1,33 * 400 * 15 = 7980 kr.
Skulle jag köra min gamla Volvo V60 D2 skylla jag uppskatt till 0,6 i snitt vid någorlunda lugn körning. Att snitta lägre tror jag blir svårt. Att jämföra med svensk landsväg är inte jämförbart med autobahn då det knappast är vanligt att tuffa på i 90-100 km/h. Då blir det ca 0,6 * 400 * 15 = 3600 kr.
Min M3 drog senaste resan till Sydeuropa 1,85 kWh/mil. Antal snitt pris på 2,6 kr/kWh (Snitt hemma, Sverige, Tyskland och Frankrike) på SuC. Då blir det 1,85*2,6*400= 1924kr. Det ger ganska stort utrymme på elpriser innan det blir dyrare än snåldiesel.
Om jag Kör större elbil som drar 2,5kWh/mil och tankar allt på ionity. Då blir det istället 2,5*8,7*400=8700kr
Slutsats.
Stor tung törstig bil blir lika dyr med bensin som el på ionity. Vanlig elbil med rimliga elpriser blir klart billigare än småldiesel eller iallafall inte dyrare.
Skulle jag köra min gamla Volvo V60 D2 skylla jag uppskatt till 0,6 i snitt vid någorlunda lugn körning. Att snitta lägre tror jag blir svårt. Att jämföra med svensk landsväg är inte jämförbart med autobahn då det knappast är vanligt att tuffa på i 90-100 km/h. Då blir det ca 0,6 * 400 * 15 = 3600 kr.
Min M3 drog senaste resan till Sydeuropa 1,85 kWh/mil. Antal snitt pris på 2,6 kr/kWh (Snitt hemma, Sverige, Tyskland och Frankrike) på SuC. Då blir det 1,85*2,6*400= 1924kr. Det ger ganska stort utrymme på elpriser innan det blir dyrare än snåldiesel.
Om jag Kör större elbil som drar 2,5kWh/mil och tankar allt på ionity. Då blir det istället 2,5*8,7*400=8700kr
Slutsats.
Stor tung törstig bil blir lika dyr med bensin som el på ionity. Vanlig elbil med rimliga elpriser blir klart billigare än småldiesel eller iallafall inte dyrare.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
20kW ? Är du säkerbacke skrev:Jag har själv en V90 T8.Anonymous FTW skrev:Jag måste ha hört fel, tyckte det lät lite när han sade det också.heldiggrisen skrev:Jag har V90T5 och den drar 0,71. Tveksamt om T8 drar mindre.Anonymous FTW skrev:Hörde med den snubbe som har en V90 T8 och den tyckte han hade dragit mycket på långkörning, den hade dragit 0,68. Jag måste ha hört fel för så mycket borde det inte skilja.point1 skrev:Det stämmer ju säkert om man laddar på Ionity.
På semestern i sommar så åkte jag och familjen(4 personer) ca 50 mil enkel resa, det fanns inget vettigt laddställe vid hotellet så hem körde vi med helt urladdat batteri när vi lämnade.
50 mil drog ca 0,65 då, vanlig körning i landsvägshastighet runt 100 km/h. Det som möjligen kan göra att den drar lite mindre än din T5 är att den regenererar och går en del på el, kollade precis i appen nu och den regenererade nästan 20 kWh under den här resan. Sen är det klart att jag kan forcera mycket högre förbrukning om jag vill.
Låter lite väl mycket
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Säkert kan jag inte säga, men summerade delsträckor i appen. Så tror det blev 18,6 eller något sånt.
Jag kör aktivt med regen så använder broms väldigt restriktivt.
Vad tycker du verkar rimligt då, jag har ingen koll vad som är"normalt"?
Om du laddar bilen 3 fas 16A så tar det ca 2 timmar att få in 20kWbacke skrev:Säkert kan jag inte säga, men summerade delsträckor i appen. Så tror det blev 18,6 eller något sånt.
Om man jämför med tesla på full regen så skulle det ta ca 20 min i en jakla backe för att få in det
Jag skulle tippa på decimalfel på en resa på 50 mil om det inte är nedför alperna

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det här är löjligt. Bara väntar till de dryga "pappa betalar" kidsen börjar vask-ladda på ionity.
Mycket möjligt, men då är felet i appen eller något då.e5m1r skrev:Om du laddar bilen 3 fas 16A så tar det ca 2 timmar att få in 20kWbacke skrev:Säkert kan jag inte säga, men summerade delsträckor i appen. Så tror det blev 18,6 eller något sånt.
Om man jämför med tesla på full regen så skulle det ta ca 20 min i en jakla backe för att få in det
Jag skulle tippa på decimalfel på en resa på 50 mil om det inte är nedför alperna
Kollade exakt sträcka nu också, 55,2 mil, så helt orimligt verkar det inte utifrån detta.
Här är en av delsträckorna.
De flesta som testar e-tron påstår ju att den drar minst 3 kWh milen. Räknar man 3 kWh/mil × 8,7 kr/kWh × 400 mill så blir det faktiskt nästan 10500kr. Kör man som en galning på motorvägen så är det inte helt orealistiskt att resan kostar 11000 kr. Sen går det såklart att köra mycket snålare om man vill, och man måste ju inte ladda hos Ionity heller. 7-8000kr skulle jag anse är realistiskt. Men oavsett så finns en gnutta sanning i det hela ändå. En oerfaren elbilist som inte vet att laddpriserna skiljer sig våldsamt från laddare till laddare, och som kanske av gammal vana kör konstant 150+ på tyska motorvägar, kommer helt klart betala massor för en sådan resa. Mer än med en diesel. Det går inte att komma ifrån, hur mycket man än önskar att elbilar alltid är billigare i drift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tydligen kostar soppan 4-5 spänn mer per litern precis bredvid Autobahn också. Hade jag faktiskt aldrig förstått tidigare.mati skrev:De flesta som testar e-tron påstår ju att den drar minst 3 kWh milen. Räknar man 3 kWh/mil × 8,7 kr/kWh × 400 mill så blir det faktiskt nästan 10500kr. Kör man som en galning på motorvägen så är det inte helt orealistiskt att resan kostar 11000 kr. Sen går det såklart att köra mycket snålare om man vill, och man måste ju inte ladda hos Ionity heller. 7-8000kr skulle jag anse är realistiskt. Men oavsett så finns en gnutta sanning i det hela ändå. En oerfaren elbilist som inte vet att laddpriserna skiljer sig våldsamt från laddare till laddare, och som kanske av gammal vana kör konstant 150+ på tyska motorvägar, kommer helt klart betala massor för en sådan resa. Mer än med en diesel. Det går inte att komma ifrån, hur mycket man än önskar att elbilar alltid är billigare i drift.

Sist jag tankade vid Autobahn var det billigare än i SverigeVerdi skrev:Tydligen kostar soppan 4-5 spänn mer per litern precis bredvid Autobahn också. Hade jag faktiskt aldrig förstått tidigare.mati skrev:De flesta som testar e-tron påstår ju att den drar minst 3 kWh milen. Räknar man 3 kWh/mil × 8,7 kr/kWh × 400 mill så blir det faktiskt nästan 10500kr. Kör man som en galning på motorvägen så är det inte helt orealistiskt att resan kostar 11000 kr. Sen går det såklart att köra mycket snålare om man vill, och man måste ju inte ladda hos Ionity heller. 7-8000kr skulle jag anse är realistiskt. Men oavsett så finns en gnutta sanning i det hela ändå. En oerfaren elbilist som inte vet att laddpriserna skiljer sig våldsamt från laddare till laddare, och som kanske av gammal vana kör konstant 150+ på tyska motorvägar, kommer helt klart betala massor för en sådan resa. Mer än med en diesel. Det går inte att komma ifrån, hur mycket man än önskar att elbilar alltid är billigare i drift.
Ionitys prissättning är väl just designad för sådana här beräkningar. Det är väl själva poängen med det bolaget att visa att elbilar är dyrare och sämre än fuldieslar från tyska biltillverkare.
Ni har båda rätt. Utmed Autobahn är det alltid lite dyrare att tanka. Det är ju ett av argumenten som Ionity-förespråkarna anför. Vill man ha det billigare får man tanka/ladda någon annanstans, säger de. Men i fallet med tankställena handlar det inte om så många cent per liter, inte så att det motsvarar 4-5 spänn. Kanske på vissa ställen, men inte generellt.nek0 skrev:Sist jag tankade vid Autobahn var det billigare än i SverigeVerdi skrev:Tydligen kostar soppan 4-5 spänn mer per litern precis bredvid Autobahn också. Hade jag faktiskt aldrig förstått tidigare.
Och ja, I Sverige är det alltid dyrare att tanka än i Tyskland.
Ja, det tror jag också.LarsL skrev:Ionitys prissättning är väl just designad för sådana här beräkningar. Det är väl själva poängen med det bolaget att visa att elbilar är dyrare och sämre än fuldieslar från tyska biltillverkare.
Om till och med ni som borde veta går på det så är det ju effektivt.mati skrev:Ja, det tror jag också.LarsL skrev:Ionitys prissättning är väl just designad för sådana här beräkningar. Det är väl själva poängen med det bolaget att visa att elbilar är dyrare och sämre än fuldieslar från tyska biltillverkare.

-
- elbilist
Man är lagom slösaktig om man inte köper Audis Ionity abonnemang om man lägger ut på en sådan resa?mati skrev:De flesta som testar e-tron påstår ju att den drar minst 3 kWh milen. Räknar man 3 kWh/mil × 8,7 kr/kWh × 400 mill så blir det faktiskt nästan 10500kr. Kör man som en galning på motorvägen så är det inte helt orealistiskt att resan kostar 11000 kr. Sen går det såklart att köra mycket snålare om man vill, och man måste ju inte ladda hos Ionity heller. 7-8000kr skulle jag anse är realistiskt. Men oavsett så finns en gnutta sanning i det hela ändå. En oerfaren elbilist som inte vet att laddpriserna skiljer sig våldsamt från laddare till laddare, och som kanske av gammal vana kör konstant 150+ på tyska motorvägar, kommer helt klart betala massor för en sådan resa. Mer än med en diesel. Det går inte att komma ifrån, hur mycket man än önskar att elbilar alltid är billigare i drift.
Gör man det, så blir resultatet: 3kWh/milx3,3kr/kWhx400mil+(199krx12Mnd)=6348kr
Fortfarande dyrare än de flesta dieselbilar, men långt ifrån 11000kr
Använder man Ionity resterande månader också, så blir priset på 400 mil, 4159kr, som är ungefär som en dieslekärra.
Edit:Blir lite som att säga att det kostar 50000kr för att följa Premier League, för att man köper alla matcher som PPV, sen att man kan köpa abonnemang till 3500kr för hela säsongen skiter man i, det viktigaste är att smutsa ner ryktet till PL.
Så.är det. Men som sagt, jag skulle ladda överallt men inte hos Ionity om jag skulle vilja göra en sådan resa. Till exempel ett EnBW-abonnemang har ingen bindningstid och går att säga upp efter en månad tror jag. Perfekt för semestern. Jag har inte räknat på det, men det blir nästan oundvikligt billigare än Audis abonnemang. Och man slipper dessutom känslan att man betalar ett dyrt årsabonnemang för nånting som man bara använt på en enda resa.
Det är klart att TV försöker smutskasta elbilar. Men återigen, de har säkerligen inte gjort någon som helst reseplanering och kollat var man kan ladda billigare. Dessutom var bilen säkert en låne- eller hyrbil, och då ingår rimligen inte något Audi-abonnemang för laddning. Det är nämligen både personligt och kopplat till bilen. De måste alltså betala 8,70 hos Ionity.
Det är klart att TV försöker smutskasta elbilar. Men återigen, de har säkerligen inte gjort någon som helst reseplanering och kollat var man kan ladda billigare. Dessutom var bilen säkert en låne- eller hyrbil, och då ingår rimligen inte något Audi-abonnemang för laddning. Det är nämligen både personligt och kopplat till bilen. De måste alltså betala 8,70 hos Ionity.
VP race fuel rx102 kostar 60:-/litern.
400 mil blir 24.000. Plötsligt blir Ionity billigt.
400 mil blir 24.000. Plötsligt blir Ionity billigt.