Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Frun frågade precis om jag vill skjutsa henne till stan, va??? Sover Dolly Parton på rygg (som någon sa)??? Nu åker vi, va är du inte klar än???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ser att min närvaro efterfrågats ett par gånger i den här tråden
Jag har min mor på besök så jag har inte suttit vid dator eller telefon så mycket, och det tog ett tag att komma ikapp den här tråden! Jösses vad ni varit aktiva...
Jag fick 7.0 imorse, bara hunnit starta installationen men inte hunnit spana in det än. Jag har ju å andra sidan ingen autopilot. Får se hur länge jag kan stå emot att aktivera det. Likviditeten är fortfarande inte helt på topp efter betalningen på 256k till Tesla i september... Klart, behöver ungarna verkligen så många julklappar?

Jag fick 7.0 imorse, bara hunnit starta installationen men inte hunnit spana in det än. Jag har ju å andra sidan ingen autopilot. Får se hur länge jag kan stå emot att aktivera det. Likviditeten är fortfarande inte helt på topp efter betalningen på 256k till Tesla i september... Klart, behöver ungarna verkligen så många julklappar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu har jag testat.
Gick otroligt bra, bilen fick dock panik en gång när vägen delade upp sig i två filer (E18 norrut från Stockholm). Jag fick heller inte filbyte att fungera men har nu i efterhand läst att man måste ha handen på ratten för det. Får testa igen sen.
Gick även bra att köra autopilot på smågator, klarade även att köra igenom korsningar utan att pipa. (jag vet att man inte får göra så
)

Gick även bra att köra autopilot på smågator, klarade även att köra igenom korsningar utan att pipa. (jag vet att man inte får göra så

Model X, Pearl White
Jag tror nog att man får använda autopiloten som man vill, men bara så länge man inte släpper uppmärksamheten på vägen. Själv testade jag massor av olika scenarior för att förstå begränsningarna. Jag kan rapportera att den inte ännu är programmerad att köra i rondeller - den ville fortsätta rakt fram, in i rabatten i mitten.Telsa skrev:klarade även att köra igenom korsningar utan att pipa. (jag vet att man inte får göra så)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mitt rekord är en halv rondell. Hemligheten är att ha en bil framför. Innan dagen är slut så ska jag nog ha grejjat en helHerr X skrev:Jag tror nog att man får använda autopiloten som man vill, men bara så länge man inte släpper uppmärksamheten på vägen. Själv testade jag massor av olika scenarior för att förstå begränsningarna. Jag kan rapportera att den inte ännu är programmerad att köra i rondeller - den ville fortsätta rakt fram, in i rabatten i mitten.Telsa skrev:klarade även att köra igenom korsningar utan att pipa. (jag vet att man inte får göra så)
Och ta rätt utfart?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Och blinka? 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Måste bara säga att det var helt overkligt att låta Teslas autopilot köra! Detta är det nya sättet att transportera sig, en helt ny upplevelse. Alla bilar borde ha AP.
Tack Zoidberg för turen!
Tack Zoidberg för turen!
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Så lite så! Bara trevligt!Stefan skrev:.
Tack Zoidberg för turen!

Jag märkte på vägen hem att AP inte klarar halv-våta vägbanor så bra, där gränsen mellan torr och våt vägbana bildar ytterligare liner.
Detta förvirrade AP som ständigt gick tenderade att tolka filen fel. Bilen rörde sig mer ryckigt än tidigare i morse när det var genomblött och den korsade mittlinjen ett par ggr.
Två ggr tappade bilen kontrollen helt och den gamla "kollisonsvarningen" ljöd i kupén.
Så hyfsat tydliga/klara förhållanden får det nog vara för att man ska våga slappna av med AP aktivt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Nu har jag varit ute en sväng och testat autopiloten. Jag klippte ihop en liten film med lite landsväg, lite stad och lite motorväg. Fungerar riktigt bra!

It's better to burn out, than to fade away!
Behövde du hålla i ratten vid filbyte?SpaceAce skrev:Nu har jag varit ute en sväng och testat autopiloten. Jag klippte ihop en liten film med lite landsväg, lite stad och lite motorväg. Fungerar riktigt bra!![]()
Japp man måste hålla lite i ratten när man slår på blinkersen - men det går bra att trycka till lite med benet bara 

Ok misstänkte detSpaceAce skrev:Japp man måste hålla lite i ratten när man slår på blinkersen - men det går bra att trycka till lite med benet bara

Kan bekräfta att vår europabuild skiljer sig med att vi behöver röra ratten i samband med filbyte. Återstår att se om amerikanarna får detta i nästa build eller om det är Europa-special. (Vår build har även datum och temp i info-skärmen som jag skrev tidigare)
Ang 2/1-väg:
När man kör 2-1 väg och två vägbanor går ihop till en så funkar det bättre om man ligger i den högra innan det går ihop. Det klarar bilen alltid hittills. Ligger man till vänster får den lite svårt att förstå vad som gäller ibland har jag märkt.
I övrigt är det grym skillnad på hur snabbt bilen värmer kupén. Som dag och natt! Nu räcker det med 10-15min förvärmning i appen.
Ang 2/1-väg:
När man kör 2-1 väg och två vägbanor går ihop till en så funkar det bättre om man ligger i den högra innan det går ihop. Det klarar bilen alltid hittills. Ligger man till vänster får den lite svårt att förstå vad som gäller ibland har jag märkt.
I övrigt är det grym skillnad på hur snabbt bilen värmer kupén. Som dag och natt! Nu räcker det med 10-15min förvärmning i appen.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Jo, det med värmen har jag också lagt märke till - den kommer mycket snabbare! Många små fix i denna version - gillar den skarpt 

NÄR KOMMER 7.1???
Är det sagt att summon the car kommer i den?

Är det sagt att summon the car kommer i den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag testade lite igår kväll på väg 111 utanför Helsingborg (2+1-väg). Än så länge känner jag nog att systemet behöver en hel del mer data för att jag ska kunna lita på det.
Framförallt verkar den ha väldiga problem när antalet filer ändras och vid korsningar. En gång höll den på att åka in i mitträcket och överlag så svajar den ganska mycket i filen. Av någon anledning var den också väldigt förtjust i bussfilerna.
Jag tror säkert att den kommer bli bättre med tiden, men just nu vet jag inte om jag tycker det är mer avslappnande körning än att bara styra manuellt.
Framförallt verkar den ha väldiga problem när antalet filer ändras och vid korsningar. En gång höll den på att åka in i mitträcket och överlag så svajar den ganska mycket i filen. Av någon anledning var den också väldigt förtjust i bussfilerna.
Jag tror säkert att den kommer bli bättre med tiden, men just nu vet jag inte om jag tycker det är mer avslappnande körning än att bara styra manuellt.
danni skrev:Och blinka?
Sån skit håller inte min på med, det har jag avaktiverat

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HelectriC skrev:danni skrev:Och blinka?
Sån skit håller inte min på med, det har jag avaktiverat

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Nu har jag än så länge hunnit köra 25-30 mil med nya mjukvaran.
Lite observationer.
Autopiloten är såklart jävligt fräck. Det va lite obehagligt i början, och som många märkt är det vissa situationer som inte fungerar optimalt. Ser inte detta som ett problem. det gör bara att man är mer alert hela tiden.
Jag gjorde en miss vid ett tillfälle och hade den igång på en lite dålig väg. Helt plötsligt tyckte bilen att vi skulle upp på trottoaren.
Lane change känns lite seg att jobba med. Känns lättare att styra själv. Speciellt när det är lite tjockt med trafik.
Som jag skrivit tidigare, så skulle jag vilja ha enegimätaren fast i mitten oberoende av vad man har på sidorna.
Navigeringen. Till min stora besvikelse verkar inte Kartorna vara uppdaterade. Den saknar exempelvis fortfarande nya biten av E22 som går förbi Norje.
La märke till att man nu kan välja max battery power I driving-menyn. Aktiverar man den så förvärmer den batteriet mer tydligen.
Lite observationer.
Autopiloten är såklart jävligt fräck. Det va lite obehagligt i början, och som många märkt är det vissa situationer som inte fungerar optimalt. Ser inte detta som ett problem. det gör bara att man är mer alert hela tiden.
Jag gjorde en miss vid ett tillfälle och hade den igång på en lite dålig väg. Helt plötsligt tyckte bilen att vi skulle upp på trottoaren.
Lane change känns lite seg att jobba med. Känns lättare att styra själv. Speciellt när det är lite tjockt med trafik.
Som jag skrivit tidigare, så skulle jag vilja ha enegimätaren fast i mitten oberoende av vad man har på sidorna.
Navigeringen. Till min stora besvikelse verkar inte Kartorna vara uppdaterade. Den saknar exempelvis fortfarande nya biten av E22 som går förbi Norje.
La märke till att man nu kan välja max battery power I driving-menyn. Aktiverar man den så förvärmer den batteriet mer tydligen.
Mycket mindre aktivitet i tråden idag. Är alla ute och blir körda må tro? 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den trodde väl att den var i NorgePerry skrev:Av någon anledning var den också väldigt förtjust i bussfilerna.

Grymt bra sammanfattande video. Säger mer än 10000 ord...tack!SpaceAce skrev:Nu har jag varit ute en sväng och testat autopiloten. Jag klippte ihop en liten film med lite landsväg, lite stad och lite motorväg. Fungerar riktigt bra!![]()
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Verkligen grymt häftigt men lite läskigt i början med autopilot. Värd varenda (icke skattad) krona. Liksom fiber i huset var så uppdateringen gick på en halvtimme.