Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

DrW
elbilist

Re: Polestar 2

Inlägg av DrW »

taliz skrev:
DrW skrev:
mr_tt skrev:
Ang Polestar 2:
Stanna 20-25min per 200-250km körning, låter lagom/klart godkänt i mina öron.
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?
Laddade min Polestar på 50kw laddare medan jag åt på Max. Laddade 20kwh upp till 88% på exakt 30 min.
Inte så skruttigt tycker jag.
Skulle dock vara bra om de flesta 50kw laddarna uppgraderades till 100. Skulle bli väsentligt bättre att resa i Norrland då. Hellre fler sådana laddare än några få supersnabbladdare.
20kwh är knappt 10 mils räckvidd....
Köra en timme, äta hamburgare 30 min, upprepa. Blir många hamburgare. ;)
Ja om man nu tänkt åka på det viset!
Min poäng var att nästan hälften av laddningen var över 80% och de tio milen gjorde att jag kom hem med lite marginal:)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

På tala om tillrätta lägga siffror och jämförelser:
https://www.autoevolution.com/news/pole ... 47459.html

Polestar gör vad dom kan dom också :?

Dom definierar effektivitet som hur nära man i verkligheten kommer de siffror som uppges vid försäljning av bilen. Så en bil som drar 6 kWh/mil är mer effektiv än en bil som drar 1,5 kWh/mil så länge den första har uppgivit 6 kWh/mil i pressmaterialet och den andra kanske 1,6 kWh/mil. Är man inte ute på lite hal is här?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:

Dom definierar effektivitet som hur nära man i verkligheten kommer de siffror som uppges vid försäljning av bilen. Så en bil som drar 6 kWh/mil är mer effektiv än en bil som drar 1,5 kWh/mil så länge den första har uppgivit 6 kWh/mil i pressmaterialet och den andra kanske 1,6 kWh/mil. Är man inte ute på lite hal is här?
Det blir än mer skevt när siffran i pressmaterialet är uppskattad och inte testad. Oavsett är det totalt fel och bedrägligt av de som säger att division av två olika test som mäter olika saker säger något om effektivitet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Edward123

Inlägg av Edward123 »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:

Det blir än mer skevt när siffran i pressmaterialet är uppskattad och inte testad. Oavsett är det totalt fel och bedrägligt av de som säger att division av två olika test som mäter olika saker säger något om effektivitet.
Vi har diskuterat detta tidigare. Har någon sett rapporten? Eller är det bara andra/tredjehandskällor som gör tolkningar?

Länken ovan hänvisar till en annan sida som verkar göra en mer rimlig bedömning av vad testet avser dvs. visa att skillnanden i räckvidd vid motorvägsfart inte är så stor som man kan tro om man jämför EPA-siffror: https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... 4T15:17:09#

Enda jag sett från själva rapporten är bilderna som finns en bit ner på denna sida och där står inget om effektivitet: https://www.gizmodo.com.au/2020/08/tesl ... ked-study/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Edward123 skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:

Vi har diskuterat detta tidigare. Har någon sett rapporten? Eller är det bara andra/tredjehandskällor som gör tolkningar?

Länken ovan hänvisar till en annan sida som verkar göra en mer rimlig bedömning av vad testet avser dvs. visa att skillnanden i räckvidd vid motorvägsfart inte är så stor som man kan tro om man jämför EPA-siffror: https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... 4T15:17:09#

Enda jag sett från själva rapporten är bilderna som finns en bit ner på denna sida och där står inget om effektivitet: https://www.gizmodo.com.au/2020/08/tesl ... ked-study/
Jag vet inte om det är Polestar, testutföraren eller journalister som gör jämförelsen med EPA-siffran. Det är denna jämförelse och kalla den för "effektivitet" som är det bedrägliga.

Att kalla det "accuracy" som görs i länken du angav är lika bedrägligt. Testerna mäter ju olika saker och Polestars EPA-siffra är inte testad utan bara antagen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Oavsett var i kedjan detta med effektivitet smyger sig in så är det helt tokigt att kalla kvoten (verklig räckvidd)/(EPA-räckvidd) för effektivitet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Oavsett var i kedjan detta med effektivitet smyger sig in så är det helt tokigt att kalla kvoten (verklig räckvidd)/(EPA-räckvidd) för effektivitet.
Det är ju inte "verklig räckvidd" utan testresultat från FT-Techs test som visserligen inte görs i ett testlabb men som mäter en specifik sak till skillnad mot EPA som är en blandning av olika variabler och som dessutom bara är en uppskattad siffra när det kommer till Polestar.

Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte "verklig räckvidd" utan testresultat från FT-Techs test som visserligen inte görs i ett testlabb men som mäter en specifik sak till skillnad mot EPA som är en blandning av olika variabler och som dessutom bara är en uppskattad siffra när det kommer till Polestar
Förvisso, men definitionen av effektivitet är lika tokig i alla fall.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det börjar dyka upp Polestar-bilar på vägarna nu. Till och med här i Skarabôrg där man annars inte ser så många elbilar. Har skådat 2 stycken de senaste två dagarna. Riktigt kul. Hoppas att det blir en vanlig syn snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hoppas det dyker upp någon häromkring också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
DrW
elbilist

Inlägg av DrW »

Bjelke skrev:
Hoppas det dyker upp någon häromkring också :)
En inregistrerad i Bollnäs och en i Hudiksvall. :)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Själv har man lyckats med konststycket att se noll här i Sthlm.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Väntar på att det ska komma provkörningsmöjligheter här i Luleå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

och jag väntar och jag väntar..........................................var är min bil? ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
och jag väntar och jag väntar..........................................var är min bil? ;)
I Bollnäs.............. :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:

eller Skaraborg kanske :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:

Precis. Vi såg en vit och en grå. Vilken är din då?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:

Precis. Vi såg en vit och en grå. Vilken är din då?
jag ska ha en svart 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kollade precis. Det finns redan 5 stycken Polestar 2 i Lidköping. Lika många som e-tron 55 som ju har funnits i 1,5 år. Här i Götene finns också redan 1 Polestar mot 2 e-tron. Det är uppenbart redan nu att det blir en populär bil. Till och med sambon tyckte att den var snygg. Och då är den bra. :D
Synd att den är rätt så dyr och att den inte rymmer två hundar. Eller kanske tur det.
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare

Inlägg av Snotling »

Två kollegor har precis fått sina bilar.
Så Lidköping är en ganska Polestar 2-tät kommun nu...
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Polestar gick en tuff rond mot Tesla M3.
Äntligen dags för första fighten mellan Polestar 2 och Tesla Model 3. Vi låter bilarna gå fjorton hårda ronder – behåller mästaren sin tron?

Model 3 som kom för tre år sedan är mycket snabbare, har större bagageutrymme, lägre energiförbrukning, väger mindre, har snabbare laddning, längre räckvidd, ett helt överlägset laddnätverk och ett mer avancerat självkörningssystem.

Men Polestar sitter lite som tjuren Ferdinand vid sin gamla trygga korkek vid namn Volvo och litar på att gammal är äldst. Man tror att man inte måste vara bäst på pappret, att specifikationer inte betyder allt, att det räcker med att vara sig själv. Att den gamla bilvärlden är bättre än den nya …

På pappret ser det alltså ut som att den lagkapten som väljer Polestar framför Tesla tycker att det är viktigare att delta än att vinna. Och visst, Tesla lär snart bygga fler Model 3 på en vecka än vad Polestar planerar för hela det här året. Nästa år tror Polestar på en volym runt 30 000 bilar från deras nya fabrik i Kina, medan Teslas tre fabriker i USA, Kina och så småningom Tyskland lätt lär spränga halvmiljonen.

Polestar–Tesla: 7,5–10.

Rent elbilsmässigt ligger den äldre Teslakonstruktionen före, vilket är illavarslande för Polestar, den nyaste bilen bör ju vara vassare när det gäller ny teknik.

Men Polestar lever högt på att stå med ena benet i den gamla industrin, den upplevs mycket mer som en vanlig bil när det gäller kvalitetskänsla och detaljer, och ljudnivån är lägre. Steget från en förbränningsmotorbil är mindre – om det nu är bra?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-gammalt/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
lawe

Inlägg av lawe »

Mickep skrev:
Intressant. Undrar om de kan göra något åt siffrorna ota. 230 Wh/km i 120km/h var ganska högt.
Men det kommer vara barn sjukdomar på dessa första leveranser.
Det är ganska exakt den förbrukning jag haft 48 mil på E4 norrut från Vallentuna. Jag körde enligt hastighetsbegränsningarna. Alltså ganska långa sträckor i 110km/h.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Är det nån som vet var man kan titta på och provköra en Polestar utan att behöva bege sig till Göteborg? Ges Volvo-handlarna möjlighet till detta? Min sambo har tänt på alla battericeller och tycker den är såååå snygg. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

lawe skrev:
Mickep skrev:
Intressant. Undrar om de kan göra något åt siffrorna ota. 230 Wh/km i 120km/h var ganska högt.
Men det kommer vara barn sjukdomar på dessa första leveranser.
Det är ganska exakt den förbrukning jag haft 48 mil på E4 norrut från Vallentuna. Jag körde enligt hastighetsbegränsningarna. Alltså ganska långa sträckor i 110km/h.
Jag hade också 230 i snitt nu på en motorvägsetapp. Men då höll jag 140. Och det var motvind... och jag tog mig över hallandsåsen.. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Är det nån som vet var man kan titta på och provköra en Polestar utan att behöva bege sig till Göteborg? Ges Volvo-handlarna möjlighet till detta? Min sambo har tänt på alla battericeller och tycker den är såååå snygg. :D
Det var som attans! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar