Vilken sträcka skulle passa bättre annars? Efter en timmer med I-Pace och Kia Soul så är de ändå nästan fulla så skulle 400 km varit bättre från deras synvinkel? Nu kan man helt klart ställa sig frågan om det är rättvist att jämföra Model 3 mot I-Pace och Soul då det är helt olika bilar, bättre att jämföra Model Y i så fall.Verdi skrev:Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt.Zalman3 skrev:
Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Låt säga att du får 45kw effektivt. Med en förbrukning på säg 220wh/km får du då räckvidd motsvarande ca 7 mil på 20 min.mr_tt skrev:Ang Polestar 2:
Stanna 20-25min per 200-250km körning, låter lagom/klart godkänt i mina öron.
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja Audi skryter ju med sin snabba laddning på etron...Verdi skrev:Audi?BrooklynS skrev:Räknar man laddtid per mil har Tesla 3 alltid varit överlägsen alla andra bilar. Låg förbrukning och snabb laddning i kombination.
Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.
Tesla Y LR -22 EAP
Grymt tack! Helt klart undermåligt för långresor, i runda slängar nästan en timme extra mellan göteborg-stockholm gentemot om man stannar på ionity (som blir dyrare än bensin/diesel) för ~dubbla(?) prisettaliz skrev:Låt säga att du får 45kw effektivt. Med en förbrukning på säg 220wh/km får du då räckvidd motsvarande ca 7 mil på 20 min.mr_tt skrev:Ang Polestar 2:
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?
Man laddar normalt inte över 80% på en snabbladdare om man inte måste. Nu var det tydligen tvingade till det. Lite märkligt är det väl ändå? Är ju tillrättalagt för att gynna en viss bil lite extra. (ja, den hade varit snabbast ändå men inte lika...) Dessutom, vem laddar sin Model 3 på Ionity? V3-laddarna står inte direkt som spön i backen i vår del av världen så var annars får man nytta av den höga laddeffekten?vigge50 skrev:Vilken sträcka skulle passa bättre annars? Efter en timmer med I-Pace och Kia Soul så är de ändå nästan fulla så skulle 400 km varit bättre från deras synvinkel? Nu kan man helt klart ställa sig frågan om det är rättvist att jämföra Model 3 mot I-Pace och Soul då det är helt olika bilar, bättre att jämföra Model Y i så fall.Verdi skrev:Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt.Zalman3 skrev:
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Är bättre "test" att knappa in en rutt på ABRP tycker jag. Eller göra en Haparanda-Ystad i verkligheten. Där var det väl nån icke-Tesla som var hyfsat snabb om jag minns rätt.
Verdi skrev:Man laddar normalt inte över 80% på en snabbladdare om man inte måste. Nu var det tydligen tvingade till det. Lite märkligt är det väl ändå? Är ju tillrättalagt för att gynna en viss bil lite extra. (ja, den hade varit snabbast ändå men inte lika...) Dessutom, vem laddar sin Model 3 på Ionity? V3-laddarna står inte direkt som spön i backen i vår del av världen så var annars får man nytta av den höga laddeffekten?vigge50 skrev:Vilken sträcka skulle passa bättre annars? Efter en timmer med I-Pace och Kia Soul så är de ändå nästan fulla så skulle 400 km varit bättre från deras synvinkel? Nu kan man helt klart ställa sig frågan om det är rättvist att jämföra Model 3 mot I-Pace och Soul då det är helt olika bilar, bättre att jämföra Model Y i så fall.Verdi skrev:Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt.Zalman3 skrev:
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Är bättre "test" att knappa in en rutt på ABRP tycker jag. Eller göra en Haparanda-Ystad i verkligheten. Där var det väl nån icke-Tesla som var hyfsat snabb om jag minns rätt.

Det vore minst sagt knasigt om Polestar fick ladda på ionity, men inte Tesla.
Förövrigt, har ABRP korrigerat förbrukning och laddhastighet för PS2 än? De var nog "lite" optimistiska i början.
"Ladda 350 km" är inget användarfall som är relevant. Man laddar väl på ett sätt som gör att man tar sig från start till mål på snabbast möjliga sätt? Det här är bara trams. Klart det är valt för att göra att Model 3 ska se extra bra ut. Dessutom på det förhatliga Ionity.taliz skrev:Verdi skrev:Man laddar normalt inte över 80% på en snabbladdare om man inte måste. Nu var det tydligen tvingade till det. Lite märkligt är det väl ändå? Är ju tillrättalagt för att gynna en viss bil lite extra. (ja, den hade varit snabbast ändå men inte lika...) Dessutom, vem laddar sin Model 3 på Ionity? V3-laddarna står inte direkt som spön i backen i vår del av världen så var annars får man nytta av den höga laddeffekten?vigge50 skrev:Vilken sträcka skulle passa bättre annars? Efter en timmer med I-Pace och Kia Soul så är de ändå nästan fulla så skulle 400 km varit bättre från deras synvinkel? Nu kan man helt klart ställa sig frågan om det är rättvist att jämföra Model 3 mot I-Pace och Soul då det är helt olika bilar, bättre att jämföra Model Y i så fall.Verdi skrev:Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt.Zalman3 skrev:
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Är bättre "test" att knappa in en rutt på ABRP tycker jag. Eller göra en Haparanda-Ystad i verkligheten. Där var det väl nån icke-Tesla som var hyfsat snabb om jag minns rätt.Faktum är att du måste ladda Polestar till 90% för att komma lika långt som Model 3 LR på 70%. Vad är konstigt med det? Och vad är "tillrättalagt"? Det är två tabeller där den ena visar räckvidd efter X minuter och den andra hur många minuter det tar att nå Y räckvidd.
Det vore minst sagt knasigt om Polestar fick ladda på ionity, men inte Tesla.
Förövrigt, har ABRP korrigerat förbrukning och laddhastighet för PS2 än? De var nog "lite" optimistiska i början.

Ja, gjorde just en koll av abrp och polestar 2 kommer efter model 3 med bara en halvtimme. (tre stop (ca 30-40 min) mot model 3 4 stopp på 20 min vardera). totala restiden var ung 11 timar och ung 30 min för model 3 medans strax under 12 timmar för polestar 2.
Få se när vi får mer mätpunkter. (för vi vet inte ännu vad polestar kan göra för att få bättre effektivitet).
Fast egentligen är de flesta resor under 20 mil fram och tillbaka vilket sällan betyder att någon laddning annat än i hemmet (eller vid matbutiken vid veckohandling) inte behövs)
Få se när vi får mer mätpunkter. (för vi vet inte ännu vad polestar kan göra för att få bättre effektivitet).
Fast egentligen är de flesta resor under 20 mil fram och tillbaka vilket sällan betyder att någon laddning annat än i hemmet (eller vid matbutiken vid veckohandling) inte behövs)
Tittade du ens på tabellerna? Faktaresistent?Verdi skrev:
"Ladda 350 km" är inget användarfall som är relevant. Man laddar väl på ett sätt som gör att man tar sig från start till mål på snabbast möjliga sätt? Det här är bara trams. Klart det är valt för att göra att Model 3 ska se extra bra ut. Dessutom på det förhatliga Ionity.

Jag uppfattar inte som att han säger att fakta inte stämmer, däremot att man normalt inte laddar över 80% för då går det väldigt långsamt, därför blir det inte relevant. Ett test där man laddar 450 km i en Tesla modell 3 kontra modell S blir troligen inte heller relevant för de flesta som använder sin modell 3 vid snabbladdare då man troligen inte gör så.taliz skrev:Tittade du ens på tabellerna? Faktaresistent?Verdi skrev:
"Ladda 350 km" är inget användarfall som är relevant. Man laddar väl på ett sätt som gör att man tar sig från start till mål på snabbast möjliga sätt? Det här är bara trams. Klart det är valt för att göra att Model 3 ska se extra bra ut. Dessutom på det förhatliga Ionity.
Det är 5 minuter respektive 50km steg. Samma för alla. Enkelt att se hur mkt tid man behöver för att nå en viss räckvidd, respektive hur mkt man får under en lunchpaus eller liknande. Att det skulle kunna vara vinklat på något sätt för att gynna någon är bara skitsnack.backe skrev:Jag uppfattar inte som att han säger att fakta inte stämmer, däremot att man normalt inte laddar över 80% för då går det väldigt långsamt, därför blir det inte relevant. Ett test där man laddar 450 km i en Tesla modell 3 kontra modell S blir troligen inte heller relevant för de flesta som använder sin modell 3 vid snabbladdare då man troligen inte gör så.taliz skrev:Tittade du ens på tabellerna? Faktaresistent?Verdi skrev:
Orättvist att Model 3 kan ladda på Ionity, i test ska Tesla inte få ladda på annat än SuperChargers.
Test för 350 km får aldrig göras för då blir det också orättvist eftersom Model 3 har längre räckvidd. Inte ens om 350 km är extremfallet i testet...
Test för 350 km får aldrig göras för då blir det också orättvist eftersom Model 3 har längre räckvidd. Inte ens om 350 km är extremfallet i testet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men det är ju inte så det funkar i verkligheten. Så varför jämföra ett use case som är irrelevant?Svenssons skrev:Orättvist att Model 3 kan ladda på Ionity, i test ska Tesla inte få ladda på annat än SuperChargers.
Jag har sett Taliz skriva att han föredrar att stanna ofta och ladda ett flertal ggr. Men då handlade såklart diskussionen om att Model 3:S laddkurva är toppig och premierar korta stopp.
Jag såg bara slutresultatet och det är ju det som det görs en stor poäng av.taliz skrev:Det är 5 minuter respektive 50km steg. Samma för alla. Enkelt att se hur mkt tid man behöver för att nå en viss räckvidd, respektive hur mkt man får under en lunchpaus eller liknande. Att det skulle kunna vara vinklat på något sätt för att gynna någon är bara skitsnack.backe skrev:Jag uppfattar inte som att han säger att fakta inte stämmer, däremot att man normalt inte laddar över 80% för då går det väldigt långsamt, därför blir det inte relevant. Ett test där man laddar 450 km i en Tesla modell 3 kontra modell S blir troligen inte heller relevant för de flesta som använder sin modell 3 vid snabbladdare då man troligen inte gör så.taliz skrev:Tittade du ens på tabellerna? Faktaresistent?Verdi skrev:
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Svenssons skrev:Orättvist att Model 3 kan ladda på Ionity, i test ska Tesla inte få ladda på annat än SuperChargers.
I det här fallet så laddade han bilen på en V3 Supercharger, men än så länge finns det ju inte så många sådana så resultatet är svårt att uppnå just nu.
Tabellen visar skillnaden från 5 mil och uppåt med 5 mils mellanrum. Tar man ex 25 mil får man 11 minuter för Model 3, 26 minuter för PS2 osv.Verdi skrev:Jag såg bara slutresultatet och det är ju det som det görs en stor poäng av.
Ett test som jämför laddhastighet bör väl göra just det. Att det sedan finns få V3 laddare i Sverige, nästan bara finns 50 kW CCS i norra Sverige om man inte kör Tesla, Ionity är svindyrt osv är ett separat ämne.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jaså? Var då? Brukar snarare köra långt och sen ta längre stopp.Verdi skrev:Jag har sett Taliz skriva att han föredrar att stanna ofta och ladda ett flertal ggr. Men då handlade såklart diskussionen om att Model 3:S laddkurva är toppig och premierar korta stopp.
Förutom när du ska misskreditera E-Tron och dess snabba laddning ända upp till höga SOC...taliz skrev:Jaså? Var då? Brukar snarare köra långt och sen ta längre stopp.Verdi skrev:Jag har sett Taliz skriva att han föredrar att stanna ofta och ladda ett flertal ggr. Men då handlade såklart diskussionen om att Model 3:S laddkurva är toppig och premierar korta stopp.
Nä nu orkar jag inte mer... Ha så skoj.
Étron? De la derrière?Verdi skrev:Förutom när du ska misskreditera E-Tron och dess snabba laddning ända upp till höga SOC...taliz skrev:Jaså? Var då? Brukar snarare köra långt och sen ta längre stopp.Verdi skrev:Jag har sett Taliz skriva att han föredrar att stanna ofta och ladda ett flertal ggr. Men då handlade såklart diskussionen om att Model 3:S laddkurva är toppig och premierar korta stopp.
Nä nu orkar jag inte mer... Ha så skoj.

Bonnie nuit!
Laddade min Polestar på 50kw laddare medan jag åt på Max. Laddade 20kwh upp till 88% på exakt 30 min.mr_tt skrev:Ang Polestar 2:
Inte så skruttigt tycker jag.
Skulle dock vara bra om de flesta 50kw laddarna uppgraderades till 100. Skulle bli väsentligt bättre att resa i Norrland då. Hellre fler sådana laddare än några få supersnabbladdare.
20kwh är knappt 10 mils räckvidd....DrW skrev:Laddade min Polestar på 50kw laddare medan jag åt på Max. Laddade 20kwh upp till 88% på exakt 30 min.mr_tt skrev:Ang Polestar 2:
Skulle dock vara bra om de flesta 50kw laddarna uppgraderades till 100. Skulle bli väsentligt bättre att resa i Norrland då. Hellre fler sådana laddare än några få supersnabbladdare.
Köra en timme, äta hamburgare 30 min, upprepa. Blir många hamburgare.

beror på hur långt man ska.taliz skrev:20kwh är knappt 10 mils räckvidd....DrW skrev:Laddade min Polestar på 50kw laddare medan jag åt på Max. Laddade 20kwh upp till 88% på exakt 30 min.mr_tt skrev:Ang Polestar 2:
Köra en timme, äta hamburgare 30 min, upprepa. Blir många hamburgare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag skulle vara glad om det fanns fler 50 kW laddare häruppe. Eller helst då 2x100 kW med delad effekt/station. Sen får de gärna fungera också, men just den biten verkar ha blivit lite bättre på sistone. Fler elbilar med lång räckvidd häruppe ger incitament för hålla igång laddarna.DrW skrev:Laddade min Polestar på 50kw laddare medan jag åt på Max. Laddade 20kwh upp till 88% på exakt 30 min.
Sen måste man förstås som Verdi nämnde även fundera på ett realistiskt scenario. Samt hur man personligen använder sin bil. Jämför man ex e-Tron med Model 3, Luleå - Stockholm så skiljer det 1 1/2h laddtid den sträckan enligt abetterrouteplanner. Men då är det extremt korta stopp med 3:an. Vi tar oftast ett 1h lunchstopp exempelvis och i 3:ans exempel är det längsta stoppet på 34 minuter (Hudiksvall). Så för oss skulle det kanske bli mindre skillnad än abetterroutepanner indikerar medans det för den som ligger 120+ km/h om möjligt och ska fram så snabbt det går antagligen skiljer mer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
1.800 bilar i år.”Vi har sett stark efterfrågan i Sverige och ligger enligt plan med våra försäljningsmål för 2020.
Vi kommer leverera 1 800 bilar från leveransstarten nu i augusti till december, och vi ser stark
efterfrågan som kommer säkra högre försäljningsvolym för 2021”, skriver Brent Ellis på Polestars
kommunikationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
1.038 på Carinfo.
Blir inte många levererade Q4 i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hur menar du nu?Zalman3 skrev:1.800 bilar i år.”Vi har sett stark efterfrågan i Sverige och ligger enligt plan med våra försäljningsmål för 2020.
Vi kommer leverera 1 800 bilar från leveransstarten nu i augusti till december, och vi ser stark
efterfrågan som kommer säkra högre försäljningsvolym för 2021”, skriver Brent Ellis på Polestars
kommunikationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
1.038 på Carinfo.
Blir inte många levererade Q4 i Sverige.