2021 måste biltillverkarna ner till 95 g CO2 per km i snitt, annars blir det rejäla böter.
Ett sätt att sänka snittet är att ta bort eller höja priset på smutsiga bilar.
Exempel:
I Europa har hela personbilsmarknaden krympt med 39,5 procent under det första halvåret 2020 jämfört med 2019, visar färska siffror från den europeiska branschorganisationen ACEA. Det är en minskning med över 3 miljoner personbilar.
Mazda har även tagit till det annorlunda greppet att sedan årsskiftet höja priserna på de modeller som bidrar till att höja bilmärkets snittutsläpp av CO2 över EU:s gräns på 95 g/km.
Värst drabbad är märkets lätta lilla sportbil MX-5 som ökat med runt 70 000 kronor. Registreringarna av modellen har fallit från 191 under andra halvåret 2019 till endast 5 under första halvåret 2020. Om prishöjningarna lyckats styra Mazdaköparna mot modeller med lägre utsläpp vill Jan-Olof Rydin inte svara på ännu, men han noterar att "utsläppen i Sverige är givetvis bara en bråkdel av Europabilden".
Lösningen stavas väl PHEV.
Stoppa i ett litet batteri och vips drar de 0,2l och släpper ut 50g co2 enligt wltp...
Eller så köper man ZEV-credits, tror faktiskt PHEV är bättre för miljön i detta fallet. Svårt att se miljövinsten alls med detta faktiskt?
Lite som att ett kolkraftverk skulle kunna köpa elcertifikat av ett vindkraftverk och framstå som miljövänligt. Lite dubbelmoral också om man påstår sig vara miljövänlig men säljer möjlighet att släppa ut avgaser till någon annan.
2021 måste biltillverkarna ner till 95 g CO2 per km i snitt, annars blir det rejäla böter.
Ett sätt att sänka snittet är att ta bort eller höja priset på smutsiga bilar.
Exempel:
I Europa har hela personbilsmarknaden krympt med 39,5 procent under det första halvåret 2020 jämfört med 2019, visar färska siffror från den europeiska branschorganisationen ACEA. Det är en minskning med över 3 miljoner personbilar.
Mazda har även tagit till det annorlunda greppet att sedan årsskiftet höja priserna på de modeller som bidrar till att höja bilmärkets snittutsläpp av CO2 över EU:s gräns på 95 g/km.
Värst drabbad är märkets lätta lilla sportbil MX-5 som ökat med runt 70 000 kronor. Registreringarna av modellen har fallit från 191 under andra halvåret 2019 till endast 5 under första halvåret 2020. Om prishöjningarna lyckats styra Mazdaköparna mot modeller med lägre utsläpp vill Jan-Olof Rydin inte svara på ännu, men han noterar att "utsläppen i Sverige är givetvis bara en bråkdel av Europabilden".
Lite som att ett kolkraftverk skulle kunna köpa elcertifikat av ett vindkraftverk och framstå som miljövänligt. Lite dubbelmoral också om man påstår sig vara miljövänlig men säljer möjlighet att släppa ut avgaser till någon annan.
Idag köper ju kolkraftverken utsläppsrätter. Dvs pengarna går in i statsbudgeten, där de kan användas för allt möjligt. Det ökar knappast utbyggnaden av förnyelsebart.
Så då är det väl bättre om pengarna går direkt till utbyggnad av förnyelsebara lösningar, eller?
Det är ju inte så att tex Tesla tar pengarna och delar ut till ägarna, utan de går till att växa ännu snabbare.
Lite som att ett kolkraftverk skulle kunna köpa elcertifikat av ett vindkraftverk och framstå som miljövänligt. Lite dubbelmoral också om man påstår sig vara miljövänlig men säljer möjlighet att släppa ut avgaser till någon annan.
Idag köper ju kolkraftverken utsläppsrätter. Dvs pengarna går in i statsbudgeten, där de kan användas för allt möjligt. Det ökar knappast utbyggnaden av förnyelsebart.
Så då är det väl bättre om pengarna går direkt till utbyggnad av förnyelsebara lösningar, eller?
Det är ju inte så att tex Tesla tar pengarna och delar ut till ägarna, utan de går till att växa ännu snabbare.
Utsläppsrätter köps inte av staten, utan av andra som har utsläppsrätter, om de inte använder sin ranson. Det går alltså inte in pengar direkt i statsbudgeten (men kanske indirekt om t ex Vattenfall säljer). Tanken är att det är den som billigast kan minska sina utsläpp som gör det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men kravet på genomsnittligt utsläpp på 95g ingår väl inte i det ”allmänna” systemet med utsläppsrätter? Jag menar, en biltillverkare måste väl köpa utrymme av en annan biltillverkare typ Fiat och tesla?
Böterna för att inte klara 95g är väl betydligt dyrare än utsläppsrätter?
Sen tycker jag att tesla, tillsammans med fiats pengar, även skulle få utsläppen man köpt tillskrivna sina bilar. Om fiats bilar teoretiskt har blivit renare har ju teslas, lika teoretiskt, blivit mindre rena.
Fast Fiats bilar påstås ju inte vara renare efter transaktionen. Men jag håller med om att det är ett smutsigt spel som tillåts. Det vore bättre att tvinga Fiat att faktiskt tillverka egna nollutsläppsbilar.
Och nej, fordonsutsläpp ingår inte i utsläppsrättssystemet, det är olika saker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fast Fiats bilar påstås ju inte vara renare efter transaktionen. Men jag håller med om att det är ett smutsigt spel som tillåts. Det vore bättre att tvinga Fiat att faktiskt tillverka egna nollutsläppsbilar.
Och nej, fordonsutsläpp ingår inte i utsläppsrättssystemet, det är olika saker.
De genomsnittliga utsläppen från fiats bilar kryper ju under 95g när man även får räkna in teslas flotta i sitt genomsnitt. Eftersom utsläppen totalt inte minskar borde ju fiats och teslas tillsammans räknas som under 95g.
Fast Fiats bilar påstås ju inte vara renare efter transaktionen. Men jag håller med om att det är ett smutsigt spel som tillåts. Det vore bättre att tvinga Fiat att faktiskt tillverka egna nollutsläppsbilar.
Och nej, fordonsutsläpp ingår inte i utsläppsrättssystemet, det är olika saker.
De genomsnittliga utsläppen från fiats bilar kryper ju under 95g när man även får räkna in teslas flotta i sitt genomsnitt. Eftersom utsläppen totalt inte minskar borde ju fiats och teslas tillsammans räknas som under 95g.
Fast det är väl snarare Teslas flotta av nollutsläppsbilar som krymper i så fall, när de räknas till Fiat snarare än Tesla De byter väl inte bilar med varandra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fast Fiats bilar påstås ju inte vara renare efter transaktionen. Men jag håller med om att det är ett smutsigt spel som tillåts. Det vore bättre att tvinga Fiat att faktiskt tillverka egna nollutsläppsbilar.
Och nej, fordonsutsläpp ingår inte i utsläppsrättssystemet, det är olika saker.
De genomsnittliga utsläppen från fiats bilar kryper ju under 95g när man även får räkna in teslas flotta i sitt genomsnitt. Eftersom utsläppen totalt inte minskar borde ju fiats och teslas tillsammans räknas som under 95g.
Fast det är väl snarare Teslas flotta av nollutsläppsbilar som krymper i så fall, när de räknas till Fiat snarare än Tesla De byter väl inte bilar med varandra?
Det är det jag menar. Har man sålt det borde ju teslas genomsnittliga utsläpp inte längre vara noll eftersom Fiat dumpat delar av sina hos tesla.