Tror att det kommer allt mera solceller på elbilar.
Som standard eller som tillbehör.
Vore skönt med några kWh extra per dag istället för Vampaire drain.
The idea of solar-powered vehicles is very appealing. In particular, concept vehicles with solar PV roofs and solar tonneau pickup truck covers get people giddy. (Unfortunately, there is less hype about the fact that you can buy an electric car, put solar panels on your roof, and then essentially drive on sunshine*.)
Perfekt, då behöver man bara sätta starkare lampor i garagen.
Allvarligt talat förstår jag inte varför man tycket att det är en bra idé att sätta solceller på en bil, som rör sig, och kanske är parkerad inomhus i perioder. Bättre att sätta dem någonstans där man vet att det är bra solförhållanden. Har man obegränsat med solceller eller slut på ställen att montera dem visst, men i dagsläget verkar det inte som optimal resursanvändning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag håller med er båda. Helt klart en fördel att slippa vampire drain men det känns som att det problemet borde gå att lösa på sikt. Men bara känslan att bilen har någon km extra när man ska hem från jobbet är ju värt några solpaneler. Tror att det här är ett övergående problem eftersom bilarna hela tiden får längre räckvidd. I dagsläget är det bättre att ha panelerna på sitt hus och ladda från dessa.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld 2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld 2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0. 2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Själv letar jag alltid efter skuggiga platser när jag parkerar bilen för att slippa en rejält varm bil som måste kylas ned av ACn. Känns rätt meningslöst att försöka leta upp en solig plats för att sedan behöva kyla ned bilen.
Det blir inte heller mer än ett par kilometer på en dag om du hittar en optimalt solig plats. Dessutom kommer det öka vikten och alltså energiförbrukning under körning.
Tar hellre merkostnaden för dessa celler och slänger upp solceller hemma. Lär få uppåt du bla effekten av paneler plus att de kommer hamna på mycket mer optimal plats för att generera el under varje dag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En normal pickup har ju ett flak som är 4x8 fot för att kunna köra hem tex gipsskivor och plywood.
Alltså är ytan ca 1,2m x 2,4m = 2,88m2
Bästa verkningsgraden på solceller ligger idag på ca 22%.
Solen har en infallsvinkel i Stockholm på typ 45grader. Vilket ger en sänkning av verkningsgraden till ca 70% jämfört om solen står i zenit.
Solinstrålning ca 1000W/m2.
Maxeffekt: 2,88 × 0,22 × 1000 × 0,7 = 443W
Jag guestimerar att det landar på 2-3 kWh per dag.
Inga moln. Ingen skugga.
Kör samma bil vid ekvatorn och det blir typ 3-4 kWh per dag.
Varför känner jag ingen extas över denna produkt....