Stor vinst på elbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Stor vinst på elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Det är stor vinst på elbilar.

När Tesla lanserade modell S 2012
så kostade den billigaste 40kWh modellen 49.000 dollar.
For that $49,000 price tag, Tesla offered a Model S with a 40 kWh battery pack and a range of 139 miles.
Då var batterier rejält dyra.
Nu åtta år senare är batterier rejält mycket billigare.
Och vinsten för Tesla har gått upp.

Men även andra elbilstillverkare tjänar bra med pengar.

Exempel:
I estimate that Nissan profits at least 10.000 euros per unit with the 40 kWh version and 15.000 euros with the e+.

Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit).

The same could be said about Renault and its new ZOE made with the same NCM 712 battery cells from LG Chem. It’s an extremely profitable electric car (more than 10.000 euros per unit), that’s why advertising and availability are high for this model. 
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Volkswagen ID.3 To Be 40% Cheaper To Build Than e-Golf.
https://insideevs.com/news/383004/volks ... ld-e-golf/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Stor vinst på elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Jag tycker det är bra att det kommer lite kinesiska elbilar till Europa nu så att priserna pressas ner till mer rimliga nivåer.

Snacket om att elbilar ska vara dyra håller inte längre!
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Jag tycker det är bra att det kommer lite kinesiska elbilar till Europa nu så att priserna pressas ner till mer rimliga nivåer.

Snacket om att elbilar ska vara dyra håller inte längre!
Visst har du rätt men jag tror att elbilarna blir dyra så länge man har brist på batterierna.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Är detta sant så tycker jag vi ska kasta alla jäkla bidrag och subventioner åt skogen och pressa biltillverkarna ännu mer. Nu betalar vi bilföretagens vinster med skattepengar. Det känns inte helt ok. Bättre att de sänker priset med 60 000:- istället. Borde räcka med €4000 i vinst per bil tycker jag.
backe

Inlägg av backe »

Verdi skrev:
Är detta sant så tycker jag vi ska kasta alla jäkla bidrag och subventioner åt skogen och pressa biltillverkarna ännu mer. Nu betalar vi bilföretagens vinster med skattepengar. Det känns inte helt ok. Bättre att de sänker priset med 60 000:- istället. Borde räcka med €4000 i vinst per bil tycker jag.

Jag håller med, eller möjligen någon form av subvention på bilar under en viss summa, det ska även gälla förmånsvärdet för tjänstebil. Säg max 11-12 basbelopp så är jag rätt säker på att Polestar 2 och flera Tesla skulle krypa under beloppet med AWD och ok utrustning.

Blir lite sjukt att subventionera med statliga medel till en Porsche, Tesla eller liknande när dom kostar miljonbelopp. Tror miljön skulle vinna på det också, många skulle nog välja en modell Y med subvention istället för en modell X utan.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

backe skrev:
Verdi skrev:

Jag håller med, eller möjligen någon form av subvention på bilar under en viss summa, det ska även gälla förmånsvärdet för tjänstebil. Säg max 11-12 basbelopp så är jag rätt säker på att Polestar 2 och flera Tesla skulle krypa under beloppet med AWD och ok utrustning.

Blir lite sjukt att subventionera med statliga medel till en Porsche, Tesla eller liknande när dom kostar miljonbelopp. Tror miljön skulle vinna på det också, många skulle nog välja en modell Y med subvention istället för en modell X utan.
+1
Användarvisningsbild
Sportsman
Teslaägare

Inlägg av Sportsman »

Hej!

Men väljer jag en elbil för 700000 istället för en dieselbil för runt 400000 så får väl staten in 60 000 mer i moms?? Och då går det jämt ut + att miljön blir en vinnare. Eller har jag fel?
( sen får väl staten inte in så mycket skatt på drivmedlet under dess livslängd men det är ju en annan historia)
Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Subventionerna har utformats helt fel. Vi vet att utsläpp från bilar med förbränningsmotor kostar samhället oerhört mycket och eftersom elbilar inte bidrar på samma sätt så bör de också skattas lägre. Att kalla det en bonus som man delar ut till köpare är fel. Bättre att bara sänka skatten som många andra länder har gjort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Tror trots allt på en snabb prispress.
2021 kommer i princip alla med elbilar för att klara EUs 95g CO2 per km krav.
2022 kommer rejäla volymer.
2023 kanske bidragen tas bort.

Finns ju ingen anledning till ge bidrag i onödan.

Så jag brukar ge rådet, köp en elbil idag om du tycker du har råd.
Eller behåll din gamla bil ett eller två år till.
För det sker dramatiska förändringar de närmsta två åren.

För fossilbilar riskerar sjunka rejält i pris på grund av stort överskott.

Men även elbilar sjunker rejält i pris eftersom nya bättre och mycket billigare modeller kommer nu.

Kan man exempelvis i slutet av 2021 kunna köpa en MG 5 kombi, med 750 kg drag och 73kWh batteri med ca 500km i räckvidd.
För ca 250.000kr netto.
Då sjunker priset på många andra elbilar rejält.
backe

Inlägg av backe »

Sportsman skrev:
Hej!

Men väljer jag en elbil för 700000 istället för en dieselbil för runt 400000 så får väl staten in 60 000 mer i moms?? Och då går det jämt ut + att miljön blir en vinnare. Eller har jag fel?
( sen får väl staten inte in så mycket skatt på drivmedlet under dess livslängd men det är ju en annan historia)

Köper du en dieselbil för 700 000 så kommer du betala samma moms såvitt jag vet?

Miljön blir en större vinnare om man inte går mot större elbilar med större och större batteri paket, åtminstone inte med miljöbidrag och lägre förmånsvärden för att gå åt det hållet.

Sen om någon vill köpa bilen utan ekonomiska fördelar är inte för mig att bedöma, men problemet blir att man som biltillverkare inte har något riktigt incitament att pressa ner priset för en elbil som passar gemene tjänstebilist som det är nu.

Se t.ex. vad man alltid lyckats pressa in en ok BMW, Audi och Volvo under 8 basbelopp för att det varit en viktig kundgrupp och man vill hålla en viss volym, tror vi skulle se samma tendens om man införde en gräns även för elbilar.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Sportsman skrev:
Hej!

El är ju det som är hårdast beskatta i vårat samhälle just nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
backe

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Subventionerna har utformats helt fel. Vi vet att utsläpp från bilar med förbränningsmotor kostar samhället oerhört mycket och eftersom elbilar inte bidrar på samma sätt så bör de också skattas lägre. Att kalla det en bonus som man delar ut till köpare är fel. Bättre att bara sänka skatten som många andra länder har gjort.

Jag kan hålla med om det, men det bör oavsett finnas ett tak på skattefördelar när något går över till lyxkonsumtion. Sen kan man väl idag säga att man skattas betydligt lägre för elbil kontra ICE med tanke på beskattning på drivmedel för dessa.

Samhällskostnader för ICE-bilar kontra elbilar, finns det någon forskning kring detta? Du får gärna posta länk med jämförelser.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Tror trots allt på en snabb prispress.
2021 kommer i princip alla med elbilar för att klara EUs 95g CO2 per km krav.
2022 kommer rejäla volymer.
2023 kanske bidragen tas bort.

Finns ju ingen anledning till ge bidrag i onödan.

Så jag brukar ge rådet, köp en elbil idag om du tycker du har råd.
Eller behåll din gamla bil ett eller två år till.
För det sker dramatiska förändringar de närmsta två åren.

För fossilbilar riskerar sjunka rejält i pris på grund av stort överskott.

Men även elbilar sjunker rejält i pris eftersom nya bättre och mycket billigare modeller kommer nu.

Kan man exempelvis i slutet av 2021 kunna köpa en MG 5 kombi, med 750 kg drag och 73kWh batteri med ca 500km i räckvidd.
För ca 250.000kr netto.
Då sjunker priset på många andra elbilar rejält.
Alltså, du och dina fantasipriser på kina-bilar... :roll:
Användarvisningsbild
para
Teslaägare

Inlägg av para »

Bidragen kommer nog finnas kvar sålänge bonus-malus är självförsörjande. Nu är det ju inte skattepengar som finansierar bidragen vilket många tror.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Verdi

Inlägg av Verdi »

para skrev:
Bidragen kommer nog finnas kvar sålänge bonus-malus är självförsörjande. Nu är det ju inte skattepengar som finansierar bidragen vilket många tror.

Så malus-skatt är inte skatt? Eller vad menar du?

Jag tycker det är provocerande hur folk som köper bilar för över en miljon snikar till sig bidrag för laddboxen där hemma osv. Handlar inte bara om bonusen på 60 tusen. Den borde verkligen begränsas till bilar som kostar under 500 tkr eller nåt. Då skulle en SR+ hastigt och lustigt kosta 499'.
backe

Inlägg av backe »

LasseTM skrev:
Sportsman skrev:
Hej!

Förklara gärna vad du menar?
44 öre/kWh ink moms?

Jag tänker t.ex. att alkohol(sprit) beskattas med 516 kr/liter.
El har du ändå möjlighet att faktiskt producera och ladda din bil eller driva ditt hus helt utan att betala skatt så länge den inte går ut på nätet.
9A74C58E-3143-449D-B60F-2D06F960C62A.jpeg
Verdi

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
LasseTM skrev:
Sportsman skrev:
Hej!

Förklara gärna vad du menar?
44 öre/kWh ink moms?

Jag tänker t.ex. att alkohol(sprit) beskattas med 516 kr/liter.
El har du ändå möjlighet att faktiskt producera och ladda din bil eller driva ditt hus helt utan att betala skatt så länge den inte går ut på nätet.
Han menar i procent. Tyvärr kan man inte betala t ex sjukvård med procent. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Fast det spelar ju egentligen ingen rollspel länge de tillverkar fossilbilar. Om de kan välja en högre vinst på elbilar jämfört med fossilbilar så kommer de vilja bygga så många elbilar som de kan göra. Det gynnar alltså tillverkningen av elbilar.
backe

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
Fast det spelar ju egentligen ingen rollspel länge de tillverkar fossilbilar. Om de kan välja en högre vinst på elbilar jämfört med fossilbilar så kommer de vilja bygga så många elbilar som de kan göra. Det gynnar alltså tillverkningen av elbilar.
Jag tror inte att någon vänder sig mot vinster eller antalet tillverkade elbilar, det är väl att det ska finnas ett tak på när det inte är ok med subvention och skattelättnader.

Jag tror faktiskt att omställningen kommer gå fortare om biltillverkare tvingas göra en överkomlig bil som är nog bra för att tilltala den stora massan och fortfarande få dessa incitament.

För miljön(inkl vägslitage och vägdamm) så bör det vara bättre också om vi inte driver på utvecklingen med större, tyngre(större batteripaket) och mer energiförbrukande elbilar med skattepengar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:

Jag kan hålla med om det, men det bör oavsett finnas ett tak på skattefördelar när något går över till lyxkonsumtion. Sen kan man väl idag säga att man skattas betydligt lägre för elbil kontra ICE med tanke på beskattning på drivmedel för dessa.

Samhällskostnader för ICE-bilar kontra elbilar, finns det någon forskning kring detta? Du får gärna posta länk med jämförelser.
Det är svårt att hitta bra information om kostnaden pga att forskningen fortfarande är begränsad. De sammanställningar som finns är dock redan alarmerande nog: https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... ingar.html

Det finns långt fler problem till följd av föroreningar än vad som tas upp i artiklar som den ovan. Forskningen börjar förstå vidden av problemet. Förutom luftväg och hjärt kärl så leder även föroreningar till diabetes, demens och annat som fosterskador m.m. Sedan har vi även klimatförändringar som innebär den största kostnaden och den brukar sällan tas med i sådana beräkningar.

Den faktiska kostnaden för samhället är antagligen långt mycket värre än vad någon rapport hittils har visat. Utan tvekan är kostnaden flera gånger högre än vad vi får in från skatter på fossila bränslen och bilar. Personligen tycker jag att bara fosterskador till följd av utsläpp från fossila bränslen är tillräcklig anledning att förbjuda bilar med förbränningsmotor.
backe

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:

Det är svårt att hitta bra information om kostnaden pga att forskningen fortfarande är begränsad. De sammanställningar som finns är dock redan alarmerande nog: https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... ingar.html

Det finns långt fler problem till följd av föroreningar än vad som tas upp i artiklar som den ovan. Forskningen börjar förstå vidden av problemet. Förutom luftväg och hjärt kärl så leder även föroreningar till diabetes, demens och annat som fosterskador m.m. Sedan har vi även klimatförändringar som innebär den största kostnaden och den brukar sällan tas med i sådana beräkningar.

Den faktiska kostnaden för samhället är antagligen långt mycket värre än vad någon rapport hittils har visat. Utan tvekan är kostnaden flera gånger högre än vad vi får in från skatter på fossila bränslen och bilar. Personligen tycker jag att bara fosterskador till följd av utsläpp från fossila bränslen är tillräcklig anledning att förbjuda bilar med förbränningsmotor.
Kvävedioxid verkar vara kopplad till diesel, det andra(partiklar) mer kopplat till industrin och bilar med dubbdäck oavsett drivmedel. Troligen är tyngre sämre?

Det är därför jag menar att vi inne ska driva på utvecklingen av större tyngre bilar med skattemedel.
Beräkningarna har gjorts för kvävedioxid och för partiklar i storleken 2,5 respektive 10 mikrometer eller mindre (PM2,5 och PM10). PM2,5 kommer främst från källor nere i Europa, exempelvis från förbränning och industriutsläpp. En viktig källa till lokalt genererade partiklar är vägslitage till följd av användning av dubbdäck. De höga halterna av kvävedioxid orsakas till stor del av den lokala trafikens utsläpp, där dieselfordon utgör ett problem.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sportsman skrev:
Hej!

Det hänger ju på vad du skulle ha gjort med dom där 300000.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Man får inte heller något sjukhus för 9:- som skatten är på en liter bensin...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Man får inte heller något sjukhus för 9:- som skatten är på en liter bensin...

Om det för exemplets skull går 4 kWh för att driva en elbil lika långt som en liter bensin så får man åtminstone mer sjukhus för bensinskatten, 9kr sjukhus kontra < 2 kr sjukhus.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Kvävedioxid verkar vara kopplad till diesel, det andra(partiklar) mer kopplat till industrin och bilar med dubbdäck oavsett drivmedel. Troligen är tyngre sämre?

Det är därför jag menar att vi inne ska driva på utvecklingen av större tyngre bilar med skattemedel.
Även bensin ger upphov till mängder av små partiklar sedan man började med direktinsprutning. Dagens bensin och dieselmotorer ger mycket mer farliga små partiklar än vad de gjorde förr. Föroreningarna syns inte längre men har kanske blivit ännu farligare.

Jag tycker också att man behöver fokusera mer på vikt. Elbilar har iof mycket bättre antispinn så de kanske sliter mindre ändå trots ökad vikt? Bromsar förorenar mycket och elbilar sliter mycket mindre på dem. Däck är något annat som verkligen behöver bli bättre med.
Skriv svar