Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

hooked skrev:
men om den där "massiva" utrullningen av Elbilar från alla traditionella tillverkare kommer igång, som ska döda Tesla,
Det är ju ingen som ska döda Tesla. Marknaden för elbilar kommer ju öka i takt med att det kommer alternativ. Men det betyder ju inte att Tesla säljer färre bilar. Däremot blir det ju svårare att behålla marknadsandelar på en kraftigt expanderande marknad.
Verdi

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:

4 laddare i Enköping med max effekt, eller 16 hos Tesla med minskad effekt när fler än 8 laddar?

Nu finns det inte så många som laddar på dessa snabbladdare än, men om den där "massiva" utrullningen av Elbilar från alla traditionella tillverkare kommer igång, som ska döda Tesla, så lär det bli kö på alternativen redan nästa sommar. Då kanske det inte längre är lika kul att det bara finns 4 laddare som ger full effekt och det istället blir lång kö?
Det visar sig nog. Ska elbilar bli en stor grej så får de nog ta och lösa allt sånt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
hooked skrev:

4 laddare i Enköping med max effekt, eller 16 hos Tesla med minskad effekt när fler än 8 laddar?

Nu finns det inte så många som laddar på dessa snabbladdare än, men om den där "massiva" utrullningen av Elbilar från alla traditionella tillverkare kommer igång, som ska döda Tesla, så lär det bli kö på alternativen redan nästa sommar. Då kanske det inte längre är lika kul att det bara finns 4 laddare som ger full effekt och det istället blir lång kö?
Det visar sig nog. Ska elbilar bli en stor grej så får de nog ta och lösa allt sånt.
Som att tex ge kunderna en plugshare-tag? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Iphone är så usel. nåja inte direkt usel, men jag gillar den inte.
Har hellre android, men den jag har är en jobbtelefon, så valet är helt enkelt lathet och snålhet.
Lät min far köpa min gamla när den byttes. Han verkar nöjd. fick ett bra pris.
Iphone och i längden apple är Överprissatt saker.
Jag har köpt en Ipad, 2 st macbook (en pro) och betalt hutlöst för dem. (lite för att kunna ha dem som status prylar måste erkännas).
Tesla och polestar känns också som något man har för visa att man har pengar och med det kommer ett visst skyttegrav-tänk, att man måste försvara/skjuta ned andra. Vilket är lite fanboi-aktigt och synd, för jag tycker man skall prata enthusiast och positivt om alla nya produkter, för och nackdelar. När jag ser folk skriver att de "kommer aldrig överge tesla" tänker jag bara vilken inskränkt person. vad man köper eller inte är upp till var och en. och ibland är det inte helt objektivt. Majoriteten av bilarna kommer man inte köpa men man kan fortfarande diskutera dem.
Polestar 2 är bra (vad jag läst). En del tycker model s eller 3 är för stora, så det är bra att de finns alternativ. den placerar sig även väldigt nära model 3 (i flera testar) som säljer väldigt bra så det skall bli intressant hur det går för dem. (de är ändå underdog i sammanhanget)
backe

Inlägg av backe »

Apple(iPhone) är väl dock ett dåligt exempel att jämföra Tesla med?

Apples storhet har senaste 20 åren varit att låta andra leda vägen framåt, sen ta det som andra gjort, förfina och leverera något med en total finish som ingen annan kommer i närheten av(även om det börjar komma produkter med bra finish nu från andra märken)... Apple har dessutom p.g.a. detta kunna ta betalt för sina produkter på ett sätt med en marginal som man aldrig kommer kunna göra med en bil om man vill tillhöra massmarknaden. Sen har Apple dessutom lyckats med konstystycket att låsa in sina användare i ett ekosystem som gjort det svårt för användarna att byta märke. Detta kanske går att återskapa i en bil också även om jag inte förstår riktigt hur? Möjligen genom FSD då, men där vet vi ännu inte vem(om någon lyckas) som lyckas först?

Tesla har definitivt legat i täten med elbilarna men verkligen inte levererat en finish som står ut på ett positivt sätt... I recension efter recension så visar det sig att många andra tillverkares bilar har en helt annan känsla av kvalitet(enligt recensenter), t.ex. Polestar 2 som ändå är deras första elbil, och dessutom den första batchen ut från fabriken som jämförs med Model 3 som kom för runt 3 år sedan och verkligen borde ha förfinats på det planet tills nu.

Med det sagt så tror jag inte att Tesla ska försvinna eller konkurreras ut, men jag tror inte att dom kommer sitta helt säkra på tronen på samma sätt som många på det här forumet tror, det kommer att börjar levereras bilar från alla fronter som kommer tilltala olika kundgrupper vilket borde gynna alla slutkonsumenter. Sen kanske Tesla kommer vara den största biltillverkaren i framtiden, för min del spelar det ingen roll, däremot så skulle det göra mig ledsen om jag bara skulle ha ett märke att välja på.

Det konstiga är ändå att många är så fientliga mot elbilar från andra märken? Blir(din?) Tesla sämre för att någon annan släpper en bra bil?
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

backe skrev:
Sen har Apple dessutom lyckats med konstystycket att låsa in sina användare i ett ekosystem som gjort det svårt för användarna att byta märke. Detta kanske går att återskapa i en bil också även om jag inte förstår riktigt hur? Möjligen genom FSD då, men där vet vi ännu inte vem(om någon lyckas) som lyckas först?
Jag har sagt det förut men jag upplever att Tesla indirekt låser in sina kunder på ett liknande sätt som Apple genom sitt laddnätverk. Precis som Apple länge låste sina användare till att köpa musik och film genom Itunes. Visst man kan argumentera för att supercharger- och destinationsnätverket är överlägset men jag upplever att Tesla i för stor utsträckning nedprioriterar laddare som inte kommer från Tesla.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Anderzzon skrev:
backe skrev:
Sen har Apple dessutom lyckats med konstystycket att låsa in sina användare i ett ekosystem som gjort det svårt för användarna att byta märke. Detta kanske går att återskapa i en bil också även om jag inte förstår riktigt hur? Möjligen genom FSD då, men där vet vi ännu inte vem(om någon lyckas) som lyckas först?
Jag har sagt det förut men jag upplever att Tesla indirekt låser in sina kunder på ett liknande sätt som Apple genom sitt laddnätverk. Precis som Apple länge låste sina användare till att köpa musik och film genom Itunes. Visst man kan argumentera för att supercharger- och destinationsnätverket är överlägset men jag upplever att Tesla i för stor utsträckning nedprioriterar laddare som inte kommer från Tesla.
Förstår inte resonemanget ovan. Du är väl helt fri att ladda var du vill med en Tesla?
Verdi

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Apple(iPhone) är väl dock ett dåligt exempel att jämföra Tesla med?

Apples storhet har senaste 20 åren varit att låta andra leda vägen framåt, sen ta det som andra gjort, förfina och leverera något med en total finish som ingen annan kommer i närheten av(även om det börjar komma produkter med bra finish nu från andra märken)... Apple har dessutom p.g.a. detta kunna ta betalt för sina produkter på ett sätt med en marginal som man aldrig kommer kunna göra med en bil om man vill tillhöra massmarknaden. Sen har Apple dessutom lyckats med konstystycket att låsa in sina användare i ett ekosystem som gjort det svårt för användarna att byta märke. Detta kanske går att återskapa i en bil också även om jag inte förstår riktigt hur? Möjligen genom FSD då, men där vet vi ännu inte vem(om någon lyckas) som lyckas först?

Tesla har definitivt legat i täten med elbilarna men verkligen inte levererat en finish som står ut på ett positivt sätt... I recension efter recension så visar det sig att många andra tillverkares bilar har en helt annan känsla av kvalitet(enligt recensenter), t.ex. Polestar 2 som ändå är deras första elbil, och dessutom den första batchen ut från fabriken som jämförs med Model 3 som kom för runt 3 år sedan och verkligen borde ha förfinats på det planet tills nu.

Med det sagt så tror jag inte att Tesla ska försvinna eller konkurreras ut, men jag tror inte att dom kommer sitta helt säkra på tronen på samma sätt som många på det här forumet tror, det kommer att börjar levereras bilar från alla fronter som kommer tilltala olika kundgrupper vilket borde gynna alla slutkonsumenter. Sen kanske Tesla kommer vara den största biltillverkaren i framtiden, för min del spelar det ingen roll, däremot så skulle det göra mig ledsen om jag bara skulle ha ett märke att välja på.

Det konstiga är ändå att många är så fientliga mot elbilar från andra märken? Blir(din?) Tesla sämre för att någon annan släpper en bra bil?
Teslas inlåsning kallas Superchargers, och till viss del AP/FSD.

Insåg dock förra veckan att jag skulle klara mig jättebra med t ex en E-Tron också så fördelen med Superchargers minskar. Vet att det har klagats väldigt mycket på Ionity här på sistone. Men faktum är att 199:-/mån på en bil för en miljon som lätt kostar över 10 papp i månaden är en försvinnande liten kostnad. De har även fördelar då man vet vad man får för laddeffekt. Hos Tesla vet man inte vad man får. 70kW? 116kW? 140 kW? Och hur länge? Med en E-Tron vet man att man får 140kW+ nästan ända upp till 80%.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

TeslaM3 skrev:
Anderzzon skrev:
backe skrev:
Förstår inte resonemanget ovan. Du är väl helt fri att ladda var du vill med en Tesla?
Jo men det finns väldigt få "tredjeparts"-laddare med i navigatorn och den kan inte ruttplanera via dessa (vad jag vet iaf). Dessutom tog det faktiskt rätt lång tid innan det ens var möjligt. Tog dels ett antal år innan chademo-adaptern kom, och det var först förra året som möjligheten till CCS kom.
Verdi

Inlägg av Verdi »

TeslaM3 skrev:
Anderzzon skrev:
backe skrev:

Ja och betala 8,70:-/kWh på den enda riktiga konkurrenten. (även om Eon och andra börjat bygga 175kW-laddare med en, än så länge, oklar prisbild)
backe

Inlägg av backe »

Verdi skrev:
TeslaM3 skrev:
Anderzzon skrev:
backe skrev:

Ja och betala 8,70:-/kWh på den enda riktiga konkurrenten. (även om Eon och andra börjat bygga 175kW-laddare med en, än så länge, oklar prisbild)

Det som jag tycker är rätt så självklart är att inte Tesla subventionerar något med sina SC, det är inbakat i det man tar betalt för bilen på något sätt.
Finns inga gratis luncher som man brukar säga, så på något sätt så kommer även Tesla ta betalt av sina kunder för laddning/laddnätverket.

Går det att bygga upp ett laddnätverk och ta 2 kr kWh så kommer även någon annan göra det. Går det inte så betyder det att Tesla faktiskt tar betalt för det men inbakat i bilens pris. Då betyder det två saker, antingen kommer man kunna köpa en annan likvärdig bil billigare(ha pengar över att ladda för när det behövs) eller så har Tesla kommit på ett sätt som dom kan göra bilar billigare än andra? Då är frågan hur länge man kan behålla det försprånget?

För mig som kör kanske 300 mil/år utanför områden där jag inte kan ladda hemma eller i stugan så spelar det inte så stor roll om jag betalar 2 kr/kWh eller 5 kr/kWh. För de som bor där man inte kan ladda eller är resande förstår jag att det kan göra större skillnad.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Visade video på denna bilen för min sambo. "gult bälte - förstöra inredningen" blev enda kommentaren :D Själv tycker jag det är roligt samt att det ger liten färgklick i inredningen. Däremot tror jag tyvärr det blir smutsigt med tiden, så inte praktiskt så.
DrW
elbilist

Inlägg av DrW »

Hämtat bil i em!
Trevligt! Halvlång tur hem i kväll. Ska verkligen njuta av den turen:)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Sjukt besviken på leveransavdelningen. Reserverade bland de allra första, skrev kontrakt bland de allra första. Har VIN under 800 och bilen kom till Belgien i juni. Idag får jag besked att bilen inte ens är vidaretransporterad från Belgien, så jag kan inte räkna med leverans förrän mot slutet av september :( hade först leverans juli, som blev till augusti, som nu tydligen nästan är på gränsen till oktober. Blääää :cry:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Sjukt besviken på leveransavdelningen. Reserverade bland de allra första, skrev kontrakt bland de allra första. Har VIN under 800 och bilen kom till Belgien i juni. Idag får jag besked att bilen inte ens är vidaretransporterad från Belgien, så jag kan inte räkna med leverans förrän mot slutet av september :( hade först leverans juli, som blev till augusti, som nu tydligen nästan är på gränsen till oktober. Blääää :cry:
Allt är inte Polstjärnor som glimrar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
filippb

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
Beklagar och kan bara instämma i kritiken mot leveranskedjan, många veckors extra väntan och väldigt lite återkoppling från polestar. Men för att skänka lite tröst så är bilen helt fantastisk och väl värd väntan. Bor du i Stockholm så kan jag bjuda på en tur om det krisar Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Och de har inte kvartalshetsen som ser till att det garanteras september heller antar jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

filippb skrev:
HelectriC skrev:
Beklagar och kan bara instämma i kritiken mot leveranskedjan, många veckors extra väntan och väldigt lite återkoppling från polestar. Men för att skänka lite tröst så är bilen helt fantastisk och väl värd väntan. Bor du i Stockholm så kan jag bjuda på en tur om det krisar Bild
Så du har fått din? Grattis!
Har du testat snabbladdning än? Nyfiken på laddkurvan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb

Inlägg av filippb »

taliz skrev:
filippb skrev:
HelectriC skrev:
Så du har fått din? Grattis!
Har du testat snabbladdning än? Nyfiken på laddkurvan.
Tack, nej ingen snabbladdning här än men jag tippar på att laddkurvan eller snarare laddtrappan ser ut som i tester på Youtube.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

filippb skrev:
HelectriC skrev:
Tack för erbjudandet, men bor i Norge!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1038 regade PS2 på Carinfo.

Augusti blir en bra månad för Polestar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:

Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:

Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?
Kan också vara tjänstebilar till bolag med säte i andra delar av landet...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:

Car.info redovisar även bilar som bara är inregistrerade men ännu inte levererade. Då är dom fortfarande registrerade på generalagent eller liknande. Bilsweden trackar bilar som tagits i trafik.
DrW
elbilist

Inlägg av DrW »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:

Finns minst en i Norrland nu:)
Verkar släpa efter i alla kommersiella tjänster på nätet. Min bil står fortfarande som avställd där. Man kan tydligt se att bilarna levererade i södra Sverige är mer jämt fördelade och där började utleveranserna tidigare.
Skriv svar