Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Detta gjorde min kväll!
Samma här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...
Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Premium-luftpump kanske, kan pumpa däcket till 350 psi. Finns inga däck som klarar det men ändå premium.
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
Premiumluften heter nitrogen hos de svenska däckfirmorna...
Alternativt kväve eftersom det är i Sverige.
Nej nej. Nu är det premium vi snackar. Då heter det Nitrogen. Fint ska de va vettu
Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå.
Se flestakan väl pumpa hemma så det blir inte så dyrt över ett år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.
Deras egna kanske ja, men kollar du laddkartan i appen, så får du upp många 150+ kW i hela Tyskland med priser runt 30-40ct/kWh även från andra operatörer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?
Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
Aldrig i livet. Senast jag har laddat hos Ionity var i början av januari, nästan 8 månader sedan. Det är knappast lönt att betala 200 spänn i månaden för en laddöperatör som jag aldrig använder. Har ju också med Corona att göra. Jag har inte åkt nånstans de senaste månaderna, förutom med släpkärra till byggmax flera gånger i veckan.
Problemet är att Ionitys prissättning kickar igång en dominoeffekt som gör att all laddning blir allt dyrare. Du ser ju att Maingau tvingas höja priserna rejält nu. Här i Sverige ser vi samma tendens med t.ex. e-on som har lagt sig på nästan samma nivå som Ionity. Och Audi-abonnemanget ger bara rabatt hos Ionity, all annan laddning är groteskt mycket dyrare än när man betalar med respektive operatörs laddbricka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.
Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.
Ur artikeln "Det finns idag gott om 50kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland..."
De har ju noll koll. Precis noll koll. Teknikens värld är lika mossiga och elbilsfientliga som Ny Teknik. Har det med ordet "teknik" i namnet att göra?
Edit:
4000:-, räcker det till 400 motorvägsmil med en diesel? Tveksamt. Men ok.
Säg att de körde med en E-Tron som drog 3 kWh/mil.
11000:-/400 mil/3kW/mil = 9,20:-/kWh
Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
jag är övertygad elbilist, men sättet som Ionity och andra sätter priset tror jag tyvärr kommer vara spiken i kistan för övergången till elbilar. Väldigt få kommer vara intresserade av att betala så mycket mer som det kostar att ladda kontra diesel. Det är såpass många i tex Sverige och Tyskland som kör bil långa distanser dagligen och när de upptäcker hur mycket det kostar, så går de tillbaka till diesel tyvärr. Sen kan Ionity och andra prata så mycket de vill om att lejonparten av laddningen föregår hemma. Argumentet biter inte!
Norge är ju bara en liten fjärt i havet och kan inte tas som relevant exempel även om mycket har gjorts rätt här. Fortsätter det så här, så tror jag elbilen antingen blir bil #2 i hushållet eller enbart för de som kör långt några få gånger per år.
Just nu känns det som det bara är att ha skoj så länge det vara för jag tror inte det varar så länge, OM inte något händer med laddpriserna.
och ja, man kan välja Tesla för att få ned prisetper kWh, men inte alla är intresserade av Tesla.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14