https://www.electrive.net/2020/08/13/v2 ... gestartet/V2G-projektet startade med e-bussar i London.
Ett stort fordon-till-nät-projekt med elbussar har just startat i ett bussdepot i norra London. Bus2Grid-projektet, ledat av SSE Enterprise och finansierat av den brittiska regeringen, testar inledningsvis V2G-system med 28 elektriska dubbeldäckarbussar, med vilka mer än 1 MW energi kan matas tillbaka till nätet.
Det projektet är planerad att pågå under tre år och under tiden rättegången tydligen kommer att utökas till att omfatta upp till 100 e-bussar. Förutom SSE Enterprise är borgmästarnas kontor, Transport för London och bussoperatören Go Ahead involverade. Forskningen finansieras av bland annat ministeriet för företag, energi och industriell strategi (BEIS) och Office for Low-Emission Vehicles (OLEV).
E-bussar från BYD-ADL används i projektet . Samarbetsföretaget för den kinesiska e-busstillverkaren BYD och Alexander Dennis Limited har Envrio400EV, en e-version av den ikoniska röda dubbeldäckarbussen, och den enda våningen Envrio200EV används också av Go Ahead och andra bussoperatörer i London.
Den potentiella hävstångseffekten för projektet är stor: Det finns cirka 9 000 bussar på vägen i London, som i allt högre grad konverteras till elektriska enheter. I teorin skulle fordonen kunna tillhandahålla tillräckligt med energi för att förse mer än 150 000 hushåll, enligt brittiska medier. Detta är naturligtvis ett teoretiskt värde, eftersom bussarna knappast kommer att anslutas till nätverket samtidigt. Men potentialen för den energi som lagras i batterierna i bussarna blir klar.
"Elektrifiering av transport kommer att ha enorma fördelar för luftkvaliteten i städer och för att uppfylla våra åtaganden för klimatförändringar," säger Stephen Hall från University of Leeds, som stöder projektet. ”Stora elektriska fordon som denna kan också stödja energisystemet. Detta innebär dock att skapa nya sätt att arbeta mellan energileverantörer, nätverkschefer och transportföretag. Projektet bör skapa nya affärsmodeller för detta.
Ian Cameron, chef för innovation på UK Power Networks, ser en stor fördel i e-bussar jämfört med V2G-kapabla elbilar: de rutter som kan planeras med deras förutsägbara laddningskrav och tider. "Det betyder att vi enkelt kan förutsäga och planera hur vi kan använda den fria elektriska kapaciteten de erbjuder," säger Cameron. "Vi kan till exempel använda dem som energilagring som kan öka kapaciteten och hjälpa oss att öka volymen förnybar energi som exporteras till nätet när utbudet annars skulle kunna överstiga efterfrågan."
För bara några dagar sedan startade Nissan och E.On också ett V2G-projekt i England. De två partnerna fokuserar dock på bilar och företagets flottor. Dessa är ofta planerbara på företagets parkeringsplatser för anställda och kan därför användas för att stödja nätverket. Nissan och E.On vill också testa vilka inkomstföretag som kan generera av den nätverksvänliga avgiften för deras företagspark.
V2G projekt i London för elbussar
Moderator: Redaktion
V2G projekt i London för elbussar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension