Hur tolkar ni nedan förordnings text för stöd för laddningsstationer?
10 § Stöd som avser laddningsstationer för normalladdning
eller snabbladdning av elfordon får endast ges om
laddningsstationerna
1. är förberedda för elmätning och debitering av elkostnad,
2. utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för
fordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av
typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3, och
3. placeras så att de kan anses bidra till en ändamålsenlig
fördelning av laddningsstationer i det aktuella området.
Det som jag tycker är konstigt är punkt 1&3:
1) man kräver att man skall ta betalt för elkostnaden. Kan den vara grattis? Kan man debitera 0kr och ändå få bidrag?
2) Vad som är "ändamålsenligt fördelning"? Om det redan finns ladd stationer så får man inte bidrag? Eller? Tycker denna punkt är subjektiv.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
I punkt 1 står det tydligt "förberedda". Dvs laddaren måste kunna ta betalt - men behöver inte göra det. Även om du ger bort elen idag ska laddaren inte behövas byggas om ifall du ändrar dig i framtiden.
I punkt 1 står det tydligt "förberedda". Dvs laddaren måste kunna ta betalt - men behöver inte göra det. Även om du ger bort elen idag ska laddaren inte behövas byggas om ifall du ändrar dig i framtiden.
Kanon. Missade det.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Det dumma är att man inte får sätta en i anslutning till privatbostad. Alltså för att kunna få bidrag..
Laddare hemma hos folk bidrar väl ganska dåligt till en ändamålsenlig fördelning av laddningsstationer i det aktuella området, då det i de flesta fall bara blir en eller två bilar som utnyttjar dem..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Grundregeln är 50% av investeringen, dock max 20000kr. Lokala länsstyrelsen som beslutar så det finns säkert utrymme för lokala tolkningar.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Det dumma är att man inte får sätta en i anslutning till privatbostad. Alltså för att kunna få bidrag..
Laddare hemma hos folk bidrar väl ganska dåligt till en ändamålsenlig fördelning av laddningsstationer i det aktuella området, då det i de flesta fall bara blir en eller två bilar som utnyttjar dem..
Absolut.. Jag förstår anledningen till det.
Det var av rent själviska anledningar jag tyckte det var synd.. Folk får ju bidrag för att få städat hemma (bidrar inte heller till ändamåligs fördelning...) så nästan lite orättvist att jag inte kan få lite bidrag för att kunna ladda en bil.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Absolut.. Jag förstår anledningen till det.
Det var av rent själviska anledningar jag tyckte det var synd.. Folk får ju bidrag för att få städat hemma (bidrar inte heller till ändamåligs fördelning...) så nästan lite orättvist att jag inte kan få lite bidrag för att kunna ladda en bil.
Mja.. Inte om företaget tar installationskostnaderna (vilket man tydligen får göra utan att det blir förmånsveskattning.)
Men ska inte gnälla eftersom jag har just den möjligheten.. Alltså att ta det på företaget och dra momsen.
Får nu bara se vad det blir.. Fick sjukt hög offert från Fortum. Typ 11k för en enfas 16A och 14k för en 16A som kunde uppgraderas till 3-fas 20A i framtiden.
Kollade på en billigare på ladduttag.se men nu hittar jag den inte.. Verkar borttagen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR