Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

P85

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av P85 »

HelectriC skrev:
P85 skrev:
HelectriC skrev:
det verkar som alla som framhåller att M3 är bättre "glömmer" en del av det som PS2-kunder faktiskt vill ha: rattvärme, ventilation i stolarna, matrix ljus, elektrisk baklucka.
Sen framhålls även en del funktioner som exklusiva för M3, men som PS2 faktiskt har och som just i de fallen ger dött lopp: mobil som nyckel, app, ungefär samma snabbladdning upp till 80% (eller kanske högre?)
Hej,

Kan bekräfta att ventilation ej finns i sätena på PS2. S90 T8 har detta och är en funktion jag verkligen saknar. Samma med massagestolar så klart!
skitsnack, beställer du skinn så får du ventilation i stolarna på PS2, det har jag tom skriftligt i min beställning.
Ser det nu på hemsidan. Fick förklarat under provkörningen att det inte fanns, men då uppenbarligen på just den bilen, då den ej hade Nappa läder stolarna.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Pilot Assist på Volvo (XC90) är skitkass! Vi har det på alla våra bilar och den suger fett! Helt plötsligt slår den bara av utan att säga något, inget pling, inget blinkande ljus, bara den gröna ratten som blir grå. Och inte sitter man och tittar på den hela tiden, man håller ju ögonen på vägen. Det kan gå bra flera km men helt plötsligt (utan att man vet varför) är den avslagen och styr ut mot diket eller mot andra vägbanan. Och speciellt i högerkurvor kan halva bilen gå över på vänster körfält.
Jag ser det som en betaprodukt som inte skulle få säljas! Men den kanske är bättre på PS2....
(kommentar Tellus?)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare

Inlägg av MartinGBG »

kenjon skrev:
Pilot Assist på Volvo (XC90) är skitkass! Vi har det på alla våra bilar och den suger fett! Helt plötsligt slår den bara av utan att säga något, inget pling, inget blinkande ljus, bara den gröna ratten som blir grå. Och inte sitter man och tittar på den hela tiden, man håller ju ögonen på vägen. Det kan gå bra flera km men helt plötsligt (utan att man vet varför) är den avslagen och styr ut mot diket eller mot andra vägbanan. Och speciellt i högerkurvor kan halva bilen gå över på vänster körfält.
Jag ser det som en betaprodukt som inte skulle få säljas! Men den kanske är bättre på PS2....
(kommentar Tellus?)
Från 2019 och framåt (du kan nog lämna in din till Volvo för uppdatering också) så vibrerar ratten när den stängs av, så det går inte att missa :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Har inte kört en PS2 men suttit i den och kvalitetskänslan var mycket högre i den jämfört med Tesla, min åsikt. Med det sagt så går jag i väntans tider på en M3. :) En anledning till det var att finansieringskostnaden var högre för en Polestar, för den som inte kan slanta upp pengar cach. En annan fördel Tesla är förstås SuC. Och prestandan. :mrgreen:
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

MartinGBG skrev:
kenjon skrev:
(kommentar Tellus?)
Från 2019 och framåt (du kan nog lämna in din till Volvo för uppdatering också) så vibrerar ratten när den stängs av, så det går inte att missa :)
Har man Lane assist påslaget vibrerar den när man går över linjen, det är inte det du menar?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
P85

Inlägg av P85 »

kenjon skrev:
(kommentar Tellus?)
Har haft det på min 2018 90a och det var väl varit enstaka fall där den bara fått för sig att ge sig men trots det så sätter den ribban högt och hoppas att AP lever upp till förväntningarna.

Än så länge, så har jag inte haft några bekymmer när jag testat AP på M3 men vem vet..
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

För några dagar sedan var jag ute och provkörde Polestar 2 som jag verkligen sett fram mot. Då jag gärna byter bil ofta börjar det klia i fingrarna så tanken har inte alls varit främmande att byta min Model 3 mot en Polestar 2. Gillar designen på bilen och kul att det är just Volvos avknoppning som lanserar den första elbilen som kan jämföras med Model 3 på många punkter.

Mina referensramar är att jag genom åren både provkört och ägt tyskt i alla prisklasser och på elbilsfronten har jag kört Taycan, E-tron, I-Pace, EQC, i3 och såklart hela Teslas utbud. Taycan är den elbil jag kört mest förutom Tesla då jag hade förmånen att låna en sådan på en längre resa.

Mycket om Polestar 2 är redan sagt och skrivet så jag tänkte fokusera på några direkta jämförelser med min Model 3 och mina högst subjektiva intryck. Jag upplever att de som kört Model 3 ett tag har något andra referensramar än de som kommer från en mer traditionell bil innan provkörningen. Man har helt enkelt vant sig vid ett annat UX i bil 2.0 som Tesla i mångt och mycket representerar. Det är också här den stora skillnaden ligger då Polestar 2 är en mer traditionell bil med eldrift medan Model 3 vrider och vänder på en hel del av det traditionella.

Min provkörning utgick från Kvarnholmen i Stockholm och jag körde en del vägar ute på Värmdö inklusive motorväg. För att känna skillnad mot min Model 3 tog jag ut den på samma vägar för att jämföra vägljud, styrning, känsla med mera. Totalt så hade jag bilen i drygt en timme så fick gott om tid att testa även om det såklart hade varit ännu bättre att låna bilen längre.

Den Polestar 2 jag testade hade inte Performance-paketet, men var skodd med 20"-fälgar och även extrautrustad med beige nappaskinn och ventilerade stolar vilket var riktigt trevligt. Vid senare tillfälle tänker jag se om jag kan testa en bil med Öhlins-dämparna för det vore kul att känna skillnaden då jag vanligtvis föredrar mer sportigt chassi.

Direkt när man sätter sig i Polestar känns det ombonat, men samtidigt instängt och begränsad sikt framåt när man direkt kommer från Model 3. Stolarna i Polestar är sköna och då i synnerhet skinnstolarna. Jag provsatt även i vegan-varianten och tyckte de var aningen hårda och inte lika sköna. Stolarna i Model 3 är ungefär lika mjuka som Polestars skinnstolar och båda är bekväma. Mittkonsolen i Polestar tycker jag är en märklig konstruktion som också gör det obekvämt för högerbenet när man kör. Att man har växelspak och några vred för volym i mittkonsolen tar bort utrymme. Förvaringsfack i Model 3s mittkonsol är smidigare och placering av två mobiltelefon i Model 3 rakt under skärmen är något jag verkligen gillar. I Polestar har man ingen mugghållare alls om man skjuter fram armstödet. På Model 3 har man två mugghållare och ett skönt armstöd utan kompromisser.

Stereon provspelades såklart med olika typ av musik. Det är bra ljudbild och man kan justera med EQ likt Model 3. Dock hittade jag inte något möjlighet att justera balans mellan fram/bak utan bara att slå av och på respektive zon. Den når inte riktigt upp till premiumljudet i Model 3 som jag tycker är fylligare och renare samt mindre burkigt.

Justering av ratten och körposition blev jag aldrig riktigt kompis med. Trots att jag justerade ratten så långt ut jag kunde lyckades jag inte hitta en position som kändes riktigt bra och upplever rattvinkeln för vinklad uppåt. Rattjusteringen är mer flexibel i Model 3 och där kan man dessutom justera ratten i ett läge utan att beakta att man ska se en skärm bakom ratten.

Elektrisk baklucka är trevligt såväl som öppningen av bakluckan och tillgången till skidlucka. Dragkroken är smart med enkel utfällning. Nu har jag själv inte behov av dragkrok, men för de som kör släp är detta såklart ett stort plus. Baksätet är relativt trångt och jag slog huvudet i taket, vilket jag inte gör i Model 3. Det jag tycker är skönt i baksätet på Model 3 är att sitter man där längre tid kan man lägga benen på diagonalen under mittkonsolen eftersom golvet är helt platt. I Polestar är det svårare att röra på benen då fötterna mer är instängda i en "brunn" och det är en upphöjning i golvet i mitten. Blir lite som när man sitter på ett trångt flyg och sitter närmast fönstret och inte kan sträcka ut benen. Sitter man på ytterplats kan man sträcka ut benen i gången då och då.

Körningen blev en blandning av småvägar, stadskörning och motorväg. Chassit i Polestar 2 är fint avstämt upplevs som följsamt. Nu körde inte jag bil med Performance chassi och jämför således med min Model 3P, vilket såklart inte blir helt rättvisande. Chassit i Model 3 P är sportigare avstämt. I kurvor är Polestar aningen svajig och man märker att bilen är tyngre än Model 3. Styrningen upplevde jag också som något mindre distinkt och kommunikativ än Model 3. Polestar 2 är i den bemärkelsen mer likvärdig Model S. Att klämma långa motorvägssträckor är snarlikt i Model 3 och Polestar 2 är min bedömning och det är två fina långfärdsbilar som få kommer vara missnöjda med.

När det gäller prestanda är det märkbar skillnad mot Model 3 Performance. Framförallt från stillastående och vid långsam körning är det en fördröjning på gasresponsen, vilket gör att den inte känns alls lika direkt och lekfull som Model 3. Kommer man från en traditionell bil upplevs Polestar 2 som kvick, men jämfört med Model 3P känns den nästan sävlig, men jämför man med vilken annan bil som helst är Polstar 2 en väldigt snabb bil. I högre hastighet är skillnaden i prestanda mindre påtaglig. Vad gäller regen och one-pedal-drive är bilarna snarlika i sitt beteende.

En av de stora överraskningarna är vägbuller. Den Polestar 2 med 20" jag körde bullrade mer än min Model 3 P med 20". Detta både på motorväg och i stadskörning. Jag var till och med tvungen att köra min egen bil samma väg som jag provkörde Polestar 2 efteråt för att verifiera. Min bil är snäppet tystare och har mindre vägljud både i lägre fart och upp till motorvägsfart plus lite moms som jag testade. Med det sagt så tycker jag båda bilarna är fullt acceptabla och generellt får det här med vägbuller för mycket fokus eller så är min Model 3 en tyst unicorn. Jag har som sagt kört både Taycan och E-tron en del och generellt är jag ganska picky samt har bra hörsel. Kör dock med 2.8 bar i däcktryck i min Model 3 vilket enligt mina preferenser är sweet spot.

Vad beträffar skärmar och infotainment är jag antagligen skadad av att ha kört Model 3 en längre tid. Jag upplever mest att det blir rörigt med flera skärmar och samma känsla fick jag stundvis även Polestar. Hastighetsmätaren trots att den sitter på en skärm bakom ratten är i min mening svårare att läsa av i periferin än den på model 3 som är mer kontrastrik, större och sitter högre upp. Skärmen i Model 3 sitter också närmare föraren vilket gör den smidigare att interagera med under färd. De stora knapparna är dock kanon i Polestar 2 och gör att det blir en större "träffyta". De större knapparna är i många avseende bättre än Model 3. Det här kan många andra tillverkare som har touch i bilarna lära av. Exempelvis i Taycan är det pyttesmå ikoner och skärmen sitter ofördelaktigt långt in i instrumentbrädan vilket gör att den blir svår att använda smidigt. Här har Polestar hittat en bra balans. Det ska också bli spännande att följa utvecklingen av Android automotive som även om det är bra mycket bättre än det mesta annat i bilvärlden, tycker jag det fortfarande är en bit kvar till Teslans system. Jämförelsen med Apple börjar bli uttjatad, men Tesla är i detta avseende mer som Apple där hårdvara och mjukvara hänger ihop hela vägen, vilket känns när man använder respektive system. Ska bli intressant att följa hur Polestar hanterar OTA och vad som pushas ut för typ av ändringar över tid.

Sikten ut, framåt och sidor är mer begränsad i Polestar. I Model 3 har man bättre sikt ut framåt och sidor vilket gör den mer lättnavigerad. Sikten bak är ganska dålig i båda bilarna. 360-kamera var bra i Polestar om än lite för dålig wide-bild bakåt, men i Model 3 har jag aldrig saknat 360-kamera eftersom man ser så bra framåt samt har en väldigt tydlig och högupplöst backkamera.

Kapitlet laddning tänkte jag inte gå in närmare på då det är uttjatat vid det här laget kring Teslas fördel med Superchargers. Däremot testade jag ruttplaneringen i Polestar 2 och att navigera till exempelvis Göteborg, Köpenhamn, Oslo för att se vilka laddstationer som den föreslog. Upplevde generellt en onödig komplexitet med för många förslag och klick innan man kommer igångn, men detta förbättras förhoppningsvis i kommande uppdateringar av mjukvaran.

Polestars pilot assist provade jag inte alls så där kan jag inte göra någon direkt jämförelse med Teslas AP, men vad jag har förstått så funkar Volvos system fint och Polestar lär vara på samma nivå. Trots att jag har FSD på min bil kör jag mest själv och använder AP främst när jag kör längre sträckor och mycket motorväg. Det jag däremot tycker är kul med AP är att hänga med i utvecklingen och se hur systemet utvecklas mot mer och mer självkörning. Detta är dock en vattendelare där vissa skiter fullständigt i utvecklingen och föredrar en vanlig adaptiv farthållare medan andra går igång på teknikutvecklingen och tycker det är kul att vara en del av resan. Jag tillhör den senare kategorin och då är Tesla roligare även om det blir två steg fram och ett steg bakåt ibland. Visualiseringen av bilar, objekt och vägen i Teslans display är också något jag uppskattar som jag saknade i Polestar 2.

Trots att jag kan låta negativ i några av reflektionerna ovan gillar jag bilen och skulle bli en jättenöjd ägare om det inte varit så att jag vant mig vid Model 3. Polestar 2 känns som en solid moderniserad Volvo och ett riktigt bra alternativ för de som är ute efter en mer traditionell bil samt gillar utseendet. För min del var det en kul och intressant provkörning, men Model 3 är utifrån mina preferenser den bilen som ger mer ”smile per mile” trots sina brister. Den minimalistiska och praktiska kupén, prestandan, lekfullheten, Superchargers, finesser som Sentry, underhållning, löpande OTA-uppdateringar av bilens alla funktioner samt att den verkligen känns som en elbil från grunden. Dessa punkter skulle jag sakna om jag bytte till en Polestar 2 så jag får helt enkelt klara mig utan ventilerade stolar, elektrisk baklucka och lite annat.

Min sammanfattning: Model 3 är en lekfull och innovativ bil med karaktär och lite galen personlighet medan Polestar 2 är traditionell, gedigen, trygg bil med nosen in i framtiden. Välj efter egna preferenser och smak så blir man inte besviken. Det är två riktigt bra bilar med sina respektive styrkor och svagheter!

Några bilder från min provkörning:
IMG_0084.jpeg
IMG_0085.jpeg
IMG_0087.jpeg
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
MartinGBG skrev:
kenjon skrev:
(kommentar Tellus?)
Har man Lane assist påslaget vibrerar den när man går över linjen, det är inte det du menar?
Nej, Volvo uppdaterade funktionen i samband med service fr.o.m. sommaren 2019.
Efter uppdateringen vibrerar ratten när pilot assist ramlar ur.
När servade ni alla era xc90 senast?
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Idag har Tesla en stor fördel med sitt egna laddnätverk men de får se upp så de inte hamnar på efterkälken. När elbilsmarknaden mognar och de externa nätverken blir bättre ser jag en risk med att man kommer känna sig begränsad om Teslan bara räknar på sina egna laddare.
Lite som förr när det var superkrångligt att lägga in egna filmer i sin iPad. Visst Apples egna lösning fungerade väldigt bra men ibland vill man ändå kunna lägga in sina egna filmer.
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare

Inlägg av MartinEmil »

helix skrev:
För några dagar sedan var jag ute och provkörde Polestar 2 som jag verkligen sett fram mot. Då jag gärna byter bil ofta börjar det klia i fingrarna så tanken har inte alls varit främmande att byta min Model 3 mot en Polestar 2. Gillar designen på bilen och kul att det är just Volvos avknoppning som lanserar den första elbilen som kan jämföras med Model 3 på många punkter.
Fantastisk genomgång. Tack! Bör kunna säljas till vilken vaken biltidning som helst. :D

Du belyser en sak som jag tycker missas ofta; att Tesla, liksom Apple, står för både mjukvara och hårdvara och att allt hänger ihop. Det är något som i alla fall jag sätter väldigt stort värde på efter 25 år med Appleprodukter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Anderzzon skrev:
Idag har Tesla en stor fördel med sitt egna laddnätverk men de får se upp så de inte hamnar på efterkälken.
När elbilsmarknaden mognar och de externa nätverken blir bättre ser jag en risk med att man kommer känna sig begränsad om Teslan bara räknar på sina egna laddare.
Ser inte att Tesla skulle kunna hamna på efterkälken vad gäller snabbladdning.
Min Tesla S75D kan ladda på Teslas SuC, men även på Chademo och CCS.
Med andra ord på ALLA snabbladdare.
Finns ingen annan elbil som ens är i närheten av denna lösning.

Dessutom, om det kostar ca 2,50kr per kWh att ladda hos Tesla och 8,70kr per kWh hos Ionity, blir faktisk en stor skillnad eftersom jag kör mycket och nästan bara laddar på snabbladdare eftersom jag inte kan ladda hemma.
Allt detta gör att det blir i princip omöjligt för mig som resande i Norrland, köra nåt annat än en Tesla.
För det finns idag EN CCS laddare, över 50kW norr om Sundsvall!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jo, vi vet om den där 50kW som du kan använda dig av utanför SuC, den har du väl tagit upp ungefär 3000 gånger i olika trådar ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

MartinEmil skrev:
helix skrev:
Fantastisk genomgång. Tack! Bör kunna säljas till vilken vaken biltidning som helst. :D

Du belyser en sak som jag tycker missas ofta; att Tesla, liksom Apple, står för både mjukvara och hårdvara och att allt hänger ihop. Det är något som i alla fall jag sätter väldigt stort värde på efter 25 år med Appleprodukter.
Tack, det var kul att höra! :)

Jo, det här med vertikal integration är underskattat i mångt och mycket. De flesta traditionella biltestare fokuserar generellt inte så mycket på tekniken i bilen och troligtvis är det inte många kunder som bryr sig heller. Däremot att saker och ting är simpelt och bara fungerar är sådant som de flesta uppskattar, men som man oftast inte märker förrän man använt en produkt en längre tid.

Teslas Superchargers är ett bra exempel på vertikalintegration... Parkera, ryck tag i laddsladden som har perfekt längd, öppna laddport automatiskt, koppla in sladden och lämna bilen som låser sig själv. I alla andra elbilar ska man genomgå någon form av procedur vid laddning, se till att kabeln räcker fram till laddporten, trycka på en skärm, plocka fram en bricka eller app, vänta på långsam handskakning, osv. Det är de små detaljerna som gör skillnaden :)
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Zalman3 skrev:

Dessutom, om det kostar ca 2,50kr per kWh att ladda hos Tesla och 8,70kr per kWh hos Ionity, blir faktisk en stor skillnad eftersom jag kör mycket och nästan bara laddar på snabbladdare eftersom jag inte kan ladda hemma.
Allt detta gör att det blir i princip omöjligt för mig som resande i Norrland, köra nåt annat än en Tesla.
Jo absolut, men då måste du navigera dit manuellt. Just nu tycker jag att det finns många oklarheter kring SuC-nätverket. Utbyggnaden av V3 går långsamt och det verkar som att V2 och V3 kommer leva parallellt. Att man dessutom drar ner på effekten utan att förklara varför är också konstigt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Anderzzon skrev:
Zalman3 skrev:

Jo absolut, men då måste du navigera dit manuellt. Just nu tycker jag att det finns många oklarheter kring SuC-nätverket. Utbyggnaden av V3 går långsamt och det verkar som att V2 och V3 kommer leva parallellt. Att man dessutom drar ner på effekten utan att förklara varför är också konstigt.
Måste ju ändå säga att det är mycket små problem i sammanhanget.

"Utbyggnaden går långsamt" - jämfört med vadå?
"Drar ned på effekten" - ja det är trist, men 120 kW x 6/8/12/16 etc är fortfarande så sjukt mycket bättre än allt annat alldeles oavsett. Och finns det något som talar för att det kommer att förbli så i evighet? Snarare så kommer V3 att komma ut så småningom, och då har väl konkurrenterna fått TVÅ 50kW-laddare bredvid varandra i något industriområde...
Tesla Y LR -22 EAP
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Är de inte sagt att v3 bara kommer finnas på utvalda platser med hög belastning dvs man fortsätter med v2 parallellt?

Sen får jag ju också säga att oavsett om tesla minskat effekten och inte bygger ut så snabbt så är de väl ganska väl utbyggt I Sverige redan så de kan ju inte vara ett stort problem.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Verdi

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Är de inte sagt att v3 bara kommer finnas på utvalda platser med hög belastning dvs man fortsätter med v2 parallellt?

Sen får jag ju också säga att oavsett om tesla minskat effekten och inte bygger ut så snabbt så är de väl ganska väl utbyggt I Sverige redan så de kan ju inte vara ett stort problem.
Kan bli problem när många är ute och kör samtidigt även om man har geografisk täckning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:

Kan bli problem när många är ute och kör samtidigt även om man har geografisk täckning.
Jo de där med semester pucklar och långhelg pucklar är en intressant fråga Som jag tycker är mer allmän än tesla.. Hur ska de funka när säg 50% har elbil? I Norge är de väl ganska jobbigt om jag förstått de rätt.

Jag ser ju också på SuC lödde hur de skiljer i last, bor i lödde och ser att ofta är de helt tomt eller bara någon enstaka bil men sedan kan de plötsligt vara helt överfullt också. Känns som lasten varierar mer än en bensin mack.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Känns som lasten varierar mer än en bensin mack.
Ja, så måste det vara. Elbilar laddas mestadels från långsamma laddare till vardags. Snabbladdningsstationer används mest bara vid långfärd. Bensinstationer används däremot huvudsakligen för att klara den lokala körningen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Känns som lasten varierar mer än en bensin mack.
Ja, så måste det vara. Elbilar laddas mestadels från långsamma laddare till vardags. Snabbladdningsstationer används mest bara vid långfärd. Bensinstationer används däremot huvudsakligen för att klara den lokala körningen.
Jo de räknade jag ju själv ut, den intressanta frågan är hur man ska få detta att fungera, vad krävs och går det att få ekonomi i alla snabbladdare som krävs och samtidigt är bekvämt..
Jag tror och hoppas de löser sig men jag undrar lite ändå..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:

Men Tesla har ju koll på hur många som laddar och kan bygga ut sitt laddnät eftersom behovet ökar.
Polestar har ingen aning, och bygger inte heller nya snabbladdare där behov finns.

Tesla har ju ett mycket bättre snabbladdningsnät än alla andra idag.
Enda chansen att andra ska komma ikapp är att Tesla slutar utveckla sin laddverksamhet,
annars kommer andra aktörer aldrig någonsin ikapp!

Även på lång sikt, säg 15 år, och Tesla bara står för 10% av alla miljoner laddare i Europa.
Så har Tesla en fördel eftersom de kan ladda på ALLA typer av laddare. Vilket fortfarande ingen annan kan.

Tesla har ju dessutom som mål att komma ner i ca 70 öre per kWh i pris, vilket annan aktör har det som mål?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Man kan diskutera egenskaperna hos bilarna i evighet, men om man bryr sig om hur bilen ser ut och inte gillar frog face med polotröja, så är det inget alternativ att välja M3, så enkelt är det :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:

Men Tesla har ju koll på hur många som laddar och kan bygga ut sitt laddnät eftersom behovet ökar.
Polestar har ingen aning, och bygger inte heller nya snabbladdare där behov finns.

Tesla har ju ett mycket bättre snabbladdningsnät än alla andra idag.
Enda chansen att andra ska komma ikapp är att Tesla slutar utveckla sin laddverksamhet,
annars kommer andra aktörer aldrig någonsin ikapp!

Även på lång sikt, säg 15 år, och Tesla bara står för 10% av alla miljoner laddare i Europa.
Så har Tesla en fördel eftersom de kan ladda på ALLA typer av laddare. Vilket fortfarande ingen annan kan.

Tesla har ju dessutom som mål att komma ner i ca 70 öre per kWh i pris, vilket annan aktör har det som mål?
Inget av detta hindrar dock Tesla från att lägga in bättre stöd för tredjepartsnätverk i ruttplaneringen. Just nu konkurrerar Tesla väldigt mycket på pris eftersom de flesta inte tycker att det är värt de extra kronorna att ladda på Ionity etc. Men vad skulle hända om Ionity släpper ett abonnemang som alla kan teckna? Jag skulle då vara lite irriterad över att bilen inte vill planera rutten via dem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Anderzzon skrev:
Men vad skulle hända om Ionity släpper ett abonnemang som alla kan teckna? Jag skulle då vara lite irriterad över att bilen inte vill planera rutten via dem.
Vilka elbilar kan överhuvudtaget planera rutter via IONITY idag? Etron? EQC?
PS2 har ju inte med dom tex, trots att det är en helt ny bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Alla har en smartphone idag. In på Abetterrouteplanner och planera istället. Strunta i bilens egen planering.
Skriv svar