https://insideevs.com/news/436080/audi- ... echnology/
Audi is working on its own vehicle-to-home system, using e-tron and CCS combo connector.
Audi, in partnership with the Hager Group, is researching bidirectional charging technology, which would allow use of EVs as an electricity source.
The idea is pretty well presented in the video above - an electric car is connected to the home installation which includes solar installation (and an optional energy storage) not only to charge, but to charge or discharge depending on the situation.
Audi V2H med CCS
Moderator: Redaktion
Audi V2H med CCS
Jag tror på V2H, vilket Audi också jobbar på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi V2H med CCS
https://www.energinyheter.se/index.php/ ... as-i-bilen
Audi och Hager ingår i ett gemensamt forskningsprojekt om energilagring i hemmet. Med tekniken bidirektionell laddning kan överskottsel lagras i bilen och användas i hushållet vid behov.
Enligt de svenska energi- och klimatmålen ska elproduktionen år 2040 vara 100 procent förnybar, det vill säga bestå av vatten-, vind- och solkraft. Av den anledningen riktas nu fokus på att utveckla vind- och solkraft. Dessa två energislag brottas dock med ett gemensamt problem: energilagring. När det är vindstilla och mörkt blir energislagen verkningslösa. Hager har därför tillsammans med Audi ingått i ett forskningsprojekt som kan bidra till att lösa utmaningen med energilagring: dubbelriktad laddning hemma, även kallat Vehicle to Home (V2H). Den innovativa tekniken ger ekonomiska fördelar och säkrare tillgång på el.
Utnyttjar potentialen i elbilen
Idén är lika enkel som den är genial: elbilens högvoltsbatteri laddas inte bara från hemmets elförsörjning för användning som energikälla för fordonet, utan det kan också användas som en decentraliserad lagringskälla och försörja hemmet med el.
– Ett fordonsbatteri kan lagra ungefär lika mycket energi som ett genomsnittligt hushåll förbrukar på en vecka. Den potentiella lagringskapaciteten är därför betydande, säger Ulrich Reiner, e-mobilitetsexpert på Hager.
I framtiden kommer den nya infrastrukturen för laddning teoretiskt kunna tillåta ett elektriskt fordons batteri att laddas från vilken hemanslutning som helst och även leverera energi tillbaka till hemnätet. Fastighetsägare som producerar sin egen elektricitet från till exempel solceller på taket kommer att kunna använda bilen som mellanlager för att sedan förse hemmet med el vid behov.
Det officiella namnet på denna bidirektionella laddning är Vehicle to Home (V2H).
– V2H har en stor potential för att minska elkostnaderna för husägare och öka både nätstabilitet och försörjningssäkerhet i händelse ett strömavbrott. Att använda batterier från tusentals elfordon för att ge ett betydande bidrag till klimatet är en vision som har fascinerat oss från första början. Med Audi har vi funnit en idealisk partner, förklarar Ulrich Reiner.
Ett tekniskt komplext projekt
Det som låter enkelt i teorin är i praktiken extremt tekniskt komplicerat, vilket kräver noggrann samordning mellan de olika tekniska komponenterna. E3/DC som är ett dotterbolag till Hager bidrar med den tekniska kunskapen bakom laddningsinfrastrukturen. I forskningsprojektet användes en Audi e-tron med serienära laddningsteknik som energilagringssystem för V2H.
Detta är dock bara början. Ett bidirektionellt laddningssystem som lämpar sig för vardagsbruk kräver mycket mer. För att kunna hantera energiutbytet med fordonet krävs ett smart hems energihanteringssystem (Home energy management system), och naturligtvis en laddningsstation. Hager har lämpliga lösningar i sin produktportfölj för detta. Implementeringen av CCS-laddningsstandarden stöds av det amerikanska partnerföretaget IoTecha.
Bidrag till en lyckad energiomställningen
Ulrich Reiner är övertygad om projektets potential.
– I framtiden kommer ett ökande antal husägare att ha en bil i garaget eller utanför hemmet som kan lagra energi som genererats av hemmet. Kunder som har en egen solcellsanläggning kan optimera sin mobilitet både när det gäller kostnader och koldioxidförbrukning samtidigt som de avlastar elnätet. Detta blir ett viktigt bidrag till en lyckad energiomställning.
-
- elbilist
Då får man hoppas på att det kommer att fungera med min e-tron. Eller att det kommer en inte allt för dyr uppgradering. Och att själva systemet får ett överkomligt pris.
All gratis laddning via jobbet kommer försvinna.
Smart av Audi att trumfa Teslas fria SuC.
Om detta nu faller ut väl.( Inom en snar framtid. )
Det pratas ju om att det krävs att bilen ska klara ISO15118.Robertrimmevik skrev:Då får man hoppas på att det kommer att fungera med min e-tron. Eller att det kommer en inte allt för dyr uppgradering. Och att själva systemet får ett överkomligt pris.
Det är ingen av dagens bilar som gör det.
Men att det kommer ett antal bilar 2021 som ska klara ISO15118.
Min gissning dock är att dagens elbilar inte är byggda för detta och att det inte går att bygga om för rimliga pengar.
Men Audi lovar ju 800V och kanske V2G kommande modeller.
Snabb och intressant utveckling.
-
- elbilist
Känner jag mig själv rätt så har jag nog bytt bil innan det blir aktuellt. Och då fick jag ju en ursäkt till att byta.Zalman3 skrev:Det pratas ju om att det krävs att bilen ska klara ISO15118.Robertrimmevik skrev:Då får man hoppas på att det kommer att fungera med min e-tron. Eller att det kommer en inte allt för dyr uppgradering. Och att själva systemet får ett överkomligt pris.
Det är ingen av dagens bilar som gör det.
Men att det kommer ett antal bilar 2021 som ska klara ISO15118.
Min gissning dock är att dagens elbilar inte är byggda för detta och att det inte går att bygga om för rimliga pengar.
Men Audi lovar ju 800V och kanske V2G kommande modeller.
Snabb och intressant utveckling.
Utöver de saker min bil har idag så ska min nästa elbil ha:
V2H(ej chademo)
22kWh ombordladdare.
Akustikglas
Finns lite jag inte behöver som jag har idag som tex:
Kamerabackspeglar(fast jag gillar dom)
Servostängning av dörrarna.
Suv(fast jag gillar det)
Har inte Audi e-tron 22kW AC laddare som tillbehör?
- Off Grid Byggaren
Inte på första årsmodellen 2019, men nu ska det finnas att välja till.Zalman3 skrev:Har inte Audi e-tron 22kW AC laddare som tillbehör?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
Fanns inte att välja i våras. Och hittar det inte nu heller.Off Grid Byggaren skrev:Inte på första årsmodellen 2019, men nu ska det finnas att välja till.Zalman3 skrev:Har inte Audi e-tron 22kW AC laddare som tillbehör?
Om Audis kommande elbilar får V2H så kan jag faktiskt tänka mig att skaffa en Audi igen. Förutsatt att bilarna inte kostar multum bara för det, och att andra bilar från andra tillverkare inte får det också. Jag kan tänka mig att många håller på med detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14