Cybertruck endast för Nord Amerika
Moderator: Redaktion
Re: Cybertruck endast för Nord Amerika
Den bilen stod inte på min önskelista, så det var skönt att man slapp bli besviken! 

Det finns redan en liten Tesla med litet batteri, Model 3 SR+. Menar du att den skulle ha varit billigare så kan du vänta något år så har du såna till vrakpriser på begmarknaden.d3marcus skrev:Håller helt med, sjukt otidsenligt. En liten Tesla med litet batteri hade varit grymt.HelectriC skrev:Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Jo, tex.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Jag behöver inte en riktigt så stor bil utan skulle funka med något mindre typ Hilux. Men jag vill absolut ha ett fordon med rostfrikaross, fyrhjulsdrift, dragkrok, lastmöjligheter och eluttag. Ett fordon som inte är ömtåligt och som inte slits ut.
Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Var det? Då minns jag fel, men ganska nära!StefL skrev:Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?

Jerker skrev:Var det? Då minns jag fel, men ganska nära!StefL skrev:Kulturministerns make är väl konstnär? Vet inte om han ägnar sig åt stenhuggeri iof - men den minister som drog "tunga stenar"-kortet gällande sin makes pickup var ingen mindre än självaste miljöministern Isabella Lövin.Jerker skrev:Kulturministerns make behöver en, så tunga stenar som han kör.LarsL skrev:Fast det behövs stora kraftfulla bilar ibland och då är det bra att de går på el istället för diesel eller hur?
HelectriC skrev:Låter rimligt! Bilen är ju så långt från vad som passar i Europa att det vore konstigt att tro att massorna skulle köra runt med ett sånt åbäke, inte kunna parkera, orsaka trafikstörningar etc etc.
Du vet att det rullar lastbilar som är mycket större än CT på vägarna va?

Vad har du för bil och varför har du inte valt en mindre modell?HelectriC skrev:Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Vi har alla olika behov som bilen ska uppfylla.
För en del är en liten bil perfekt, men de finns även de som har behov av att kunna både lasta och dra tungt.
En Cybertruck är sannolikt mycket bättre för miljön än motsvarande bensin/diesel pickup.
Samtidigt som den med stor sannolikhet även skulle vara billigare att äga.
Jag tycker det skulle vara tråkigt och ett misstag av Tesla att inte anpassa Cybertruck för den Europeiska marknaden.
Hade verkligen sett fram mot en Cybertruck istället för en Bensin/Diesel pickup.
För en del är en liten bil perfekt, men de finns även de som har behov av att kunna både lasta och dra tungt.
En Cybertruck är sannolikt mycket bättre för miljön än motsvarande bensin/diesel pickup.
Samtidigt som den med stor sannolikhet även skulle vara billigare att äga.
Jag tycker det skulle vara tråkigt och ett misstag av Tesla att inte anpassa Cybertruck för den Europeiska marknaden.
Hade verkligen sett fram mot en Cybertruck istället för en Bensin/Diesel pickup.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD.
Hur många av de européer som ställt sig i kö till en Cybertruck har ett faktiskt behov av en sån bil, och kanske redan kör något i samma storleks- eller lastningsklass redan? Hur många skulle gå upp ganska mycket i storlek på sitt fordon bara för att de tycker Cybertruck är cool/häftig/kick-ass/etc?
Jag misstänker att Cybertrucken får många att överväga ett mycket större fordon än de annars skulle ha köpt.
Jag misstänker att Cybertrucken får många att överväga ett mycket större fordon än de annars skulle ha köpt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Klart cybertruck ska få säljas i Europa. Det är väl fritt så länge man uppfyller regelverket.
Om man skulle lyssna på vad andra tycker hela tiden skulle ju livet bli bra jobbigt. Det finns ju redan många betydligt större fordon på vägarna än cybertruck.
Om man skulle lyssna på vad andra tycker hela tiden skulle ju livet bli bra jobbigt. Det finns ju redan många betydligt större fordon på vägarna än cybertruck.
Mig personligen gör det väl ingenting. Däremot funderar jag på vad det gör för samhället och våra städer med avseende på utrymme (för bl.a. parkering), energiförbrukning, och lite annat om folk i större utsträckning börjar köra runt i onödigt stora bilar. Vilket de redan gjort förstås i och med alla SUV:ar (men Model X är en stor bil och ser liten ut bredvid Cybertruck tycker jag). Jag har förresten utbildat mig till trafikingenjör så jag funderar en hel del på sånt. När jag tänker efter så stör det mig faktiskt personligen att folk köper så mycket mer/större/extra allt än vad som rimligen kan behövas, inom många områden. Den dag vi har löst all industri och energi så allt är 100% förnybart och återvunnet, då lovar jag att ta ett chill pill.PhR34k skrev:Men vad gör det dig? Någon som vill köpa en ct för att den är rå, ska man inte få göra det?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
När jag var i Strömstad i torsdags körde det runt en sån där amerikansk dragbil i centrum.
Ni vet en sån där med tre meter motorhuv, två stuprör som avgasrör och ett litet hus bakom hytten. Den var stor med kunde ändå manövrera runt.
Ni vet en sån där med tre meter motorhuv, två stuprör som avgasrör och ett litet hus bakom hytten. Den var stor med kunde ändå manövrera runt.
Själv är jag inte förvånad över Teslas beslut och glad att de kommer med en europeisk Cybertruck istället för en med amerikansk standard som bara skulle gå att köra i max 90 km/h. Själv har jag inte behov av en riktigt stor lätt lastbil utan mer av en tålig europaanpassad version. Kan förstå att det blir lite surt för de som villhöver en med amerikanska mått men det går alltid importera själv även ifall detta kostar mer och innebär stora nackdelar när det kommer till t.ex. laddningen.
Hoppas att en Europa-version inte dröjer för länge och antar att det är Giga Berlin som kommer bygga den. Prio där lär dock vara Model 3 och Model Y till en början.
Hoppas att en Europa-version inte dröjer för länge och antar att det är Giga Berlin som kommer bygga den. Prio där lär dock vara Model 3 och Model Y till en början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man måste komma ihåg att det är viktigt att en elbil är det bästa oavsett kategori. Det ska inte gå att säga att jag måste köra diesel för att xxx eller yyy. Det är först när elbilen är det som är bäst och det mest eftertraktade som vi får till övergången till eldrift. Därför är CyberTruck viktig, särskilt i USA.
Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Om det är att den är för hård måste väl det gå att lösa? Många bilar har airbags under huven.
Om det är att den är för hård måste väl det gå att lösa? Många bilar har airbags under huven.
Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Jag är mest irriterad på deras kassa hantering. Dom börjar att ta emot beställningar världen runt, men kommer sedan på att, hoppsan, bilen passar bara amerikas lite udda kultur. Nåja det gör inget att vi gör entusiaster världen runt besvikna. Typ.
Sedan om ett monster som CT behövs här vet jag inte. Mest irrterande är om det tar på fokus från seriösare projekt som Tesla Semi.
Sedan om ett monster som CT behövs här vet jag inte. Mest irrterande är om det tar på fokus från seriösare projekt som Tesla Semi.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
De tar fortfarande emot förhandsbokningar i Sverige och jag är rätt säker på att de kommer med en europaversion senare. Jag har alltid misstänkt att de inte tänkt frakta Cybertrucks över pölen och därmed så kommer det ta ett tag innan Cybertruck kommer. 2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.Teslaspolen skrev:Jag är mest irriterad på deras kassa hantering. Dom börjar att ta emot beställningar världen runt, men kommer sedan på att, hoppsan, bilen passar bara amerikas lite udda kultur. Nåja det gör inget att vi gör entusiaster världen runt besvikna. Typ.
Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?Svenssons skrev:Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Oavsett vikt så går det ju att sälja amerikansk CyberTruck till Europa men Tesla inser nog nu att det i så fall blir vingklippt CT vilket inte lär vara särskilt bra reklampelare. De har ju under längre tid velat fram och tillbaka med antingen en ca 5% mindre bil för alla marknader och nu en version per marknad.Fredrik j skrev:Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Hur i hela friden lyckades du med det?Svenssons skrev:2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.

Jag tyckte jag beställde så snart siten öppnade efter eventet och jag har plats #21253 i kön.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror att det handlar om fotgängar skydd och skarpa hörn, men vet så klart inte. Det kommer skärpa regler för lastbilar och bussar 2022 i Europa som kanske kräver anpassningar av CyberTruck. Tesla är ”just nu” ovilliga att lägga energi på anpassningar av CyberTruck som kanske blir ett C-körkortsfordon. Att göra CyberTruck mindre för USA är inte accepterbart, då skulle den kunna framstås fjantig.Fredrik j skrev:Men viktgränserna är ju inte precis nya. Dom har ju varit kända länge och definitivt när tesla började ta beställningar i Sverige. Så det är bara vikten som är problemet med att sälja i Sverige tror ni?Svenssons skrev:Jag tror inte att fotgängarskydd är något problem. Det är troligen bara baserat på en missuppfattning dragen från plåten som är tänkt att användas. Innan Model X släpptes läste jag inlägg om att den skulle kapa huvudet på cyklister så den skulle inte kunna bli godkänd. Problemet är antagligen vikten som är beroende av storleken. Den kommer troligen inte få köras snabbare än 90 km/h.Fredrik j skrev:Någon som har koll på vad det är den inte klarar? Fotgängarskydd sägs det men vad är det mer specifikt? Det finns ju gigantiska amerikanska pickuper/vans i Europa sedan tidigare och fronten på en BMW x7 går ju mig till bröstet trots att jag är 1,94.
Jag hoppas på en EU-variant som är lite mindre men i övrigt samma. Tyvärr ligger den nog väldigt långt borta.
Skulle det komma en C-klass variant så skulle jag helt klart överväga en sådan. Någon som vet hur det funkar med släpkärror efter tunga lastbilar, blir det CE-kort direkt och hur mycket skulle jag i så fall få dra bakom CyberTruck?
Svarar mig själv efter en Googling (på Duck-Duck-Go).
Det är C1E som gäller om du ska dra en hästtransport efter CyberTruck, om den blir C-klassad. Då får man enligt körkortet dra 12 ton. Fast Max dragvikt för CyberTruck är 6350 kg, så det är gränsen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... g-lastbil/
Det är C1E som gäller om du ska dra en hästtransport efter CyberTruck, om den blir C-klassad. Då får man enligt körkortet dra 12 ton. Fast Max dragvikt för CyberTruck är 6350 kg, så det är gränsen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... g-lastbil/