Charge rate reduced

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Charge rate reduced

Inlägg av R2D2 »

Får upp ett meddelande när jag laddar via laddboxen på kontoret.
"Charge rate reduced"
Någon annan som fått liknande meddelande någon gång?

Laddboxen är en GARO som ska klara av 22kW men är sänkt till 11kW
Jag har ställt ner ampere till 8 av 16.
Bilen laddar på alla 3 faser, samt 230V.
Laddning.jpg
Charge rate reduced.jpg
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Re: Charge rate reduced

Inlägg av ChristerSjo »

Trots att det står att det är tre faser, kan den inte ha kopplat bort en fas (230x2x8=3,68 kW avrundat till 4 kW)?

EDIT. Eller så har den dragit ner till 6 eller 5 A men då borde den visat detta istället för 8 A.

EDIT 2. Har för mig att om det är för dåligt volt så minskar Teslan själv styrkan. Kanske just en fas som är dålig volt på?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Den laddar troligen bara på två faser. Brukar se ut sådär då. Ett bra sätt att kolla det är att känna på propparna om du har gammaldags (och inte för höga säkringstal). När min gjorde så, så var två av tre proppar på inkommande 20A varma, den tredje var kall (och trasig).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

Tackar för svar!
Då blir det att kolla propparna i morgon och se ifall något är knas.
Ställde ändå ner på 8 Ampere för att det inte skulle överbelasta... :)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Kan det inte vara någon annan innan dig som varit där och utlöst en säkring eller skedde detta efter ett tag du laddat?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

ChristerSjo skrev:
Kan det inte vara någon annan innan dig som varit där och utlöst en säkring eller skedde detta efter ett tag du laddat?
Första gången jag laddar här sen semestern, laddboxen har dock varit "på" under semestern så det kanske har varit någon "obehörig" här och laddat i så fall :)
ml42

Inlägg av ml42 »

Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

ml42 skrev:
Kan det vara så att kontakten sitter dåligt/ej i botten? Jag har för mig att man får det där meddelandet då... jag antar att du har provat att göra som det står och prova ansluta igen.
Yes, testade att ta ur laddaren och ansluta igen. Fick dock samma meddelande efter ett tag.

Känns dock som att det är något med laddaren/faserna på jobbet, eftersom jag inte får dessa meddelanden hemma när jag laddar.

Idag får jag även "Low quality grid detected"
Low quality grid detected.jpg
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

R2D2 skrev:
ml42 skrev:
Yes, testade att ta ur laddaren och ansluta igen. Fick dock samma meddelande efter ett tag.

Känns dock som att det är något med laddaren/faserna på jobbet, eftersom jag inte får dessa meddelanden hemma när jag laddar.

"Low quality grid detected" får du om spänningen sjunker kraftigt när bilen börjar dra ström från laddaren.
Beror antagligen på att matningen till laddboxen är framdragen en lång sträcka med för klena kablar. Är det långt till elcentralen behöver man ofta gå upp en dimension på kablarna för att undvika spänningsfall men det är något för en elektriker att räkna på. Om den fungerat förut kan det även vara så att det har blivit glapp någonstans på vägen. Du kan prova köra laddningen på max och mäta vad du får för spänning på respektive fas.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

kikat skrev:
R2D2 skrev:
ml42 skrev:

"Low quality grid detected" får du om spänningen sjunker kraftigt när bilen börjar dra ström från laddaren.
Beror antagligen på att matningen till laddboxen är framdragen en lång sträcka med för klena kablar. Är det långt till elcentralen behöver man ofta gå upp en dimension på kablarna för att undvika spänningsfall men det är något för en elektriker att räkna på. Om den fungerat förut kan det även vara så att det har blivit glapp någonstans på vägen. Du kan prova köra laddningen på max och mäta vad du får för spänning på respektive fas.

Ja, jag får be elektrikern som installerade boxen att kontrollera det hela.
Har för mig att vi tog en kabel som skulle klara 22kW, dock är det säkert 10-15m till centralen.

Tackar för infon!
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare

Inlägg av zerkano »

Löste det sig? Har fått samma problem ska byta alla säkringar o kolla om det blir bättre
Taşla model X plaid såld
Tesla Model Y LR såd
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Skriv svar