Såg nu också de senaste inläggen som jag missade innan jag skrev idag. Sorry. Några följdfrågor. Vad menar Froslee med att "Vi vet att produktionslinjer för den nya är färdigbyggda..." Är det för en ny exteriör också? Var finns dessa produktionslinjer? Det låter rimligt som du säger att man inte kommer att producera både det nya och det gamla parallellt, men nu producerar man ju det gamla så var finns de nya färdiga linjerna? Det låter också rimligt att skiftet kommer kort efter annonseringen, men är det tänkbart att de ger olika marknader olika prio när de skiftat och att det därför djöjer innan det nya kommer till Sverige (som tidigare när man fick ta en kölapp)?
Jag håller med thebishop och andra om fördelar med att ha det nya. En tänkbar nackdel (förutom att det kanske kan dröja enligt ovan) kan vara att de nya produktionslinjerna kanske kommer att ha vissa intrimmningsproblem i början, vilket kan leda till ett antal barnsjukdomar. Produktionen av nuvarande version borde vara mer intrimmad.
Jo - enligt stort sett alla elbilsidor på nätet (som förvisso alla refererer til Electrec) så är de nya produktionlinjer uppförda både i Nevada och Fremont. Dessutom anställer tesla just nu personal till dessa linjer. Kolla främst electrec som är hyfsad seriösa. Stort sett alla andra refererar hit. Annars google ”tesla Palladium” då får du hyfsad med länkar.
Visst har man fått vänta på tesla innan - men då har det rört nya produkter, marknaden är ju i dagsläget mättat med S och X till den milda graden att den har blivit svårsåld mot fram för allt 3. Visst kommer efterfrågan att stiga om det kommer en uppdatering - men så mycket att det blir kö? Det kräver vel en revolutionerande uppdatering - och då vill man ju inte heller sitta med den gamla...
Är man rädd för eventuell värdeminskning kan man ju bara köpa en 3 - den är det säkra valet.
Mwn jag vill gärna ha en S - så jag väntar en månad och lite till och ser vad som händer
Suck... varför hittar man denna tråden nu när man redan beställt och har preliminär leverans mitten september...
Fast alternativet är att du inte beställer alls, någonsin. Det kommer alltid något nytt. Så fort du fått bilen kommer dessa tankar vara som bortblåsta, tro mig.
Sen skulle jag inte vilja vara först ut om det sker stora förändringar. Då köper jag hellre när dom rått bot på barnsjukdomarna. Typ nu.
Tesla har historiskt haft ganska stora problem med avbokningar när nyheter kommit.
Jag minns 2016 när AP2 kom och precis alla som hade beställt med AP1 avbokade sin bilar. Sedan var dom utan AP i 12-18 månader för att AP2 hade precis börjat utvecklas. Och det tog ytterligare 18-24 mån innan AP2 var ikapp AP1 funktionsmässigt. Dessutom visade det sig att AP2 hårdvaran inte räckte till så Tesla fick släppa AP2.5 och 2.0 blev aldrig bra. Många hade nog föredragit AP1 med facit i hand.
Så senaste året har dom smugit ut ändringar innan dom offentliggjorts, t.ex. Raven. Så det är möjligt att "nya" bilar redan tillverkas.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Tesla har historiskt haft ganska stora problem med avbokningar när nyheter kommit.
Jag minns 2016 när AP2 kom och precis alla som hade beställt med AP1 avbokade sin bilar. Sedan var dom utan AP i 12-18 månader för att AP2 hade precis börjat utvecklas. Och det tog ytterligare 18-24 mån innan AP2 var ikapp AP1 funktionsmässigt. Dessutom visade det sig att AP2 hårdvaran inte räckte till så Tesla fick släppa AP2.5 och 2.0 blev aldrig bra. Många hade nog föredragit AP1 med facit i hand.
Så senaste året har dom smugit ut ändringar innan dom offentliggjorts, t.ex. Raven. Så det är möjligt att "nya" bilar redan tillverkas.
Jag tänkte också skriva något liknande, har man förväntad leverans framåt September (dvs i närheten av batteri-dagen)
så är chansen stor att man får en hel del av eventuella nyheter, åtminstone sånt som inte blir tillägg som tex plaid eller
ett nytt större batteri (som mycket väl kan komma men som en egen och därmed dyrare model tex S120D eller
motsvarande med nya beteckningarna, om tex S100D blir kvar även om den numera heter Long Range).
Man har ju i praktiken ända fram till leverans på sig att ångra sig iaf (och tom nån vecka efter)...
Tack för länk och alla kloka kommentarer. Det finns verkligen olika sätt att se på det här med större nyheter vid Battery Day. Det kan vara ett tillfälle att köpa nu när nuvarande version av Model S står på toppen av sin utveckling och på så sätt undvika barnsjukdomar med det nya. Eller så visar det nya sig funka väl och vara häftigt och andrahandsvärdet för nuvarande version faller. En bra kristallkula vore inte dumt att ha.
Att man inte får beställa samma variant inom ett år gäller väl bara om man tagit ut bilen och returnerat den inom 7 dgr eller 160 mil. Om man avbokat före leverans finns väl inga restriktioner mot att beställa samma variant igen (förutsatt att den finns i sortimentet)?
En annan fråga. Det har nu under några månader varit helt tomt på Model S lagerbilar (nya och demo). Hur ska man tolka detta faktum?
Tack för länk och alla kloka kommentarer. Det finns verkligen olika sätt att se på det här med större nyheter vid Battery Day. Det kan vara ett tillfälle att köpa nu när nuvarande version av Model S står på toppen av sin utveckling och på så sätt undvika barnsjukdomar med det nya. Eller så visar det nya sig funka väl och vara häftigt och andrahandsvärdet för nuvarande version faller. En bra kristallkula vore inte dumt att ha.
Att man inte får beställa samma variant inom ett år gäller väl bara om man tagit ut bilen och returnerat den inom 7 dgr eller 160 mil. Om man avbokat före leverans finns väl inga restriktioner mot att beställa samma variant igen (förutsatt att den finns i sortimentet)?
En annan fråga. Det har nu under några månader varit helt tomt på Model S lagerbilar (nya och demo). Hur ska man tolka detta faktum?
Finns bara ett alternativ som löserdillemat - köpa en model 3... den kommer hålla värdetoch kännas modern oavsett vad de hittar på eller inte med en eventuell ny S
En redesignat S kommer de knappast att smyga in i redan beställda ordrar om den nu blir radikalt redesignat.
Jag tager hellre barnsjukdommar på fabriksgarantin än kör en model classic
En redesignat S kommer de knappast att smyga in i redan beställda ordrar om den nu blir radikalt redesignat.
Så gör Tesla alltid, du vet egentligen inte vad som kommer komma. De gör förändringar och allt som byggs från då en förändring gjorts är det nya inget gammalt produceras så det är först när bilen kommer man vet säkert vad man får. Ibland har det varit saker folk tycker vart försämringar men det är inget att göra åt saken. Vissa missar ju det nya med några dagar så det är ofta många som försöker hitta specifikationskoder på hemsidan för att se om just deras bil är byggd med det nya medan de är på väg hit så de kan ta beslutet om de vill beställa om eller inte.
Jag gissar på detta också. De har på sista tid pratat om uppdateringar i samband med att de första bilarna med dessa ska levereras eller precis efter att dessa levererats. Innan (tex AP2) var det när de började tillverka dessa och före det var det när de var på ritbordet fortfarande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag gissar på detta också. De har på sista tid pratat om uppdateringar i samband med att de första bilarna med dessa ska levereras eller precis efter att dessa levererats. Innan (tex AP2) var det när de började tillverka dessa och före det var det när de var på ritbordet fortfarande.
OK, ni har säkert rätt! - Ni tror alltså att äaven om Tesla kommer med en helt ny design, med designelement från 3 och till och med cybertruck då skulle de bara "smyga in dem" i redan beställda bilar? DEt som gör mig tveksam till detta sett i förhållande till hur Tesla "brukar göra" är att de alldrig gjort en stor uppdatering tidigare och det är det jag hoppas på de gör nu - även för sin egen skull. Alltså dvs redesign av front och bak, bort med kromlistan, ny design inne med horisontel skärm, mittkonsol och ny ventilation, samt nya batterier och motorkonfiguration, och då betydligt lägre vikt.
I Sverige säljer S och X fortfarande bra, troligen då enbart pga av ett lågt förmånsvärde (främst på S då) och relativt låg prisskillnad- i resten av världen säljer S och X försvinnande lite. Lägger man till alufälg på en trea är prisskillnaden bara runt 200.000 upp till S - i våra grannländer är prisskillnaden mycket större.
OK, ni har säkert rätt! - Ni tror alltså att äaven om Tesla kommer med en helt ny design, med designelement från 3 och till och med cybertruck då skulle de bara "smyga in dem" i redan beställda bilar? DEt som gör mig tveksam till detta sett i förhållande till hur Tesla "brukar göra" är att de alldrig gjort en stor uppdatering tidigare och det är det jag hoppas på de gör nu - även för sin egen skull. Alltså dvs redesign av front och bak, bort med kromlistan, ny design inne med horisontel skärm, mittkonsol och ny ventilation, samt nya batterier och motorkonfiguration, och då betydligt lägre vikt.
I Sverige säljer S och X fortfarande bra, troligen då enbart pga av ett lågt förmånsvärde (främst på S då) och relativt låg prisskillnad- i resten av världen säljer S och X försvinnande lite. Lägger man till alufälg på en trea är prisskillnaden bara runt 200.000 upp till S - i våra grannländer är prisskillnaden mycket större.
För om de inte smyger in dem så kommer de stå med fler gamla lagerbilar (eller returer) som blir svåra att sälja, om de börjar tillverka det nya innan de presenterar det så minskar de den problematiken.
Även om de inte skulle smyga med det (dvs ställa om tillverkningen innan de presenterar det) så kommer folk som beställde veckan innan presentation men ännu inte fått bilen tillverkad att få det nya, att tillverka gamla och nya bilar parallellt vore galenskap och kostsamt.
Jag är rätt övertygad om att de ställer om tillverkningen innan de presenterar nyheten, just för att minimera antalet bilar de måste rabattera.
För om de inte smyger in dem så kommer de stå med fler gamla lagerbilar (eller returer) som blir svåra att sälja, om de börjar tillverka det nya innan de presenterar det så minskar de den problematiken.
Även om de inte skulle smyga med det (dvs ställa om tillverkningen innan de presenterar det) så kommer folk som beställde veckan innan presentation men ännu inte fått bilen tillverkad att få det nya, att tillverka gamla och nya bilar parallellt vore galenskap och kostsamt.
Jag är rätt övertygad om att de ställer om tillverkningen innan de presenterar nyheten, just för att minimera antalet bilar de måste rabattera.
Ja det låter rimligt faktisk. Men vad betyder det då om man vill ha det nya ? att man ska beställa innan 22. september och avbeställa ifall det inte hinner bli den nya? Eller vänta till efter 22. ? Jag är 100% att jag villl ha en ny (nästan oavsett vad de hitter på)
Ja det låter rimligt faktisk. Men vad betyder det då om man vill ha det nya ? att man ska beställa innan 22. september och avbeställa ifall det inte hinner bli den nya? Eller vänta till efter 22. ? Jag är 100% att jag villl ha en ny (nästan oavsett vad de hitter på)
Vill du vara säker på att få nya så blir det lite väntan och du kommer troligen inte vara den första med nya. Visst kan du beställa och avbeställa ifall de inte hinner skicka hit ny men men dels kostar detta 1 000:- och dels så lär det vara svårt att få besked om det blir ny eller ej i tid. Misstänker att ServiceCenter inte kommer kunna säga att det blir den nya förrän bilarna är i landet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vill du vara säker på att få nya så blir det lite väntan och du kommer troligen inte vara den första med nya. Visst kan du beställa och avbeställa ifall de inte hinner skicka hit ny men men dels kostar detta 1 000:- och dels så lär det vara svårt att få besked om det blir ny eller ej i tid. Misstänker att ServiceCenter inte kommer kunna säga att det blir den nya förrän bilarna är i landet...
Tack, det låter vettigt! Ja jag väntar en månad, och är istället överdrivit aktiv på forumet i väntan, haha
Tack, det låter vettigt! Ja jag väntar en månad, och är istället överdrivit aktiv på forumet i väntan, haha
Du kan göra som jag gjorde i min väntan (lade en reservation på Model X 2014 som levererades 2016). Jag läste alla inlägg på detta forum. Det kanske tar lite mer tid i anspråk idag dock...
Du kan göra som jag gjorde i min väntan (lade en reservation på Model X 2014 som levererades 2016). Jag läste alla inlägg på detta forum. Det kanske tar lite mer tid i anspråk idag dock...
hahaha...Ja fast så länge tänker jag inte vänta. Antingen blir det S 22 september annars får jag köpa en 3 om det ska ta åratal. Jag har precis lyckats sälja min Jaguar XJ så är utan bil (förutom en 15 år gammal Touran som håller på att ramla isär).
Aaah du gör som jag! Håller på att försöka bli av med min XF sportbreak innan S:en.
Ja då hoppas jag du ligger rätt i tid. Sålde min XJ för exakt en månad sedan. Det var lite vemodigt, men efter en vecka kändes det som en lättnad. Har alltid velat ha en lyxig Jaguar med handrandsydd läder överallt - men på sistone började den kännas förlegat mot elbilsalternativet.
Jaguar Ipace är säkert en bra bil, men tyckte den hade för mycket "avgasbil"-designelement kvar, grill och sånt.
Fler saker som talar för att det blir en rejäl uppdatering av MS och MX är att man har inga i lager på Tesla Sverige.
Däremot finns det massor av M3 i lager.
Och man har centralt minskat sina lager rejält.
Model S and X inventory was reduced by a whopping 65%, while Model 3 and Y dropped 20%.
Okej, så jag då som fått ett mail att leverans troligen blir under september får jag en av de absolut sista lagerbilarna och blir ”snuvad” på det nya? Eller hur ska man tänka, är inte så insatt i hur företaget Tesla fungerar.
Okej, så jag då som fått ett mail att leverans troligen blir under september får jag en av de absolut sista lagerbilarna och blir ”snuvad” på det nya? Eller hur ska man tänka, är inte så insatt i hur företaget Tesla fungerar.
Om vi nu antager At det håller vad som skrivs och en ny S lanseras 22. September, då är detknappast troligt att en sådan är klar för leverans i september - men ingen som vet - du kanske ligger precis före en ny?
Och jag som väntar t efter 22. September kanske hamnar långt ner i en väldigt lång kö med en massa andra som vald att vänta??? Om det bara kostar en 1000lapp att avboka i sista moment då kanske det är värt att boka upp sig redan nu!
Så skulle det kunna vara eller så får du den första av nästa version.
Eller så säger dom inget mer än att "plaid" kommer nu och det är bara performance med 3 motorer och större batteri som är plaid vem vet???