Det är väl en annan kemi i de batterierna också? Polymer?Teslaspolen skrev:Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det ska jag låta vara osagt, men både Souls (originalet) och Ioniqs batterier verkar åldras på samma fördelaktiga vis. Torde ju vara väldigt bra om dom inte råkar ut för den långsamma döden som Leafbatterierna gör, eller gamla 85 Teslor som blev DC-begränsade ner i avgrunden. Och detta är trots att varken Soul eller Ioniq låter användaren sätta en max % för laddningen, och båda är väl också luftkylda istället för vätskekylda.Jerker skrev:Det är väl en annan kemi i de batterierna också? Polymer?Teslaspolen skrev:Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
---
Hur som helst, imponerande kört av alla! Grattis till säker ankomst till Haparanda!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Visst var starten kl 10 i morgon?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack, men någon ordentlig match tror jag inte det blir. Jag kommer halka efter rejält ner till Uppsala-trakten, därefter hoppas jag kunna hålla hyfsat jämna steg och inte förlora jättemycket mer tid. Mitt mål är att komma under 22 timmar, men jag tror säkert vi får se någon Tesla komma ner mot 20 timmar om (förhållandena är lika bra som på uppvägen).lukasf skrev:Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Riktigt kul att följa detta! Håller med consensus att det är flera överraskningar från koreanerna med skickliga förare främst. Bilden av Model S som överlägset långfärdslok har kanske fått sig en törn.
Får se hur det går för en traktor med 100-pack på nervägen, med den och en 3a LR i leken blir det nog tuffare konkurrens på nervägen.

- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
EnTraktor laddar 90% i Töre just nu för att kunna få den perfekta starten från Haparanda imorgon
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
Du kan iaf kompensera lite av laddöknen i norr med att starta med fullt batteri i morgon,iAkita skrev:Tack, men någon ordentlig match tror jag inte det blir. Jag kommer halka efter rejält ner till Uppsala-trakten, därefter hoppas jag kunna hålla hyfsat jämna steg och inte förlora jättemycket mer tid. Mitt mål är att komma under 22 timmar, men jag tror säkert vi får se någon Tesla komma ner mot 20 timmar om (förhållandena är lika bra som på uppvägen).lukasf skrev:Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
det gör ju större skillnad där än starten i Ystad

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Det var ju lite kul att se i Glympse när du började dyka upp norrifrån åkandes somEnTraktor skrev:EnTraktor laddar 90% i Töre just nu för att kunna få den perfekta starten från Haparanda imorgon
ett hemligt vapen inställt på Haparanda

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja det var kul att du dök upp på kartan, "meanwhile in Kiruna" som för att demonstrera att du åker NER för att starta i Haparanda 

- EnTraktor
- Teslaägare
Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
Rullade precis in en E-tron på OKQ8 Töre, körde ett varv runt och ut igen. Letar laddning kanske?
94% laddat för mig så nu kör jag mot Haparanda
94% laddat för mig så nu kör jag mot Haparanda
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
De sover kanske?EnTraktor skrev:Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
Då kommer dom inte långt imorgonbylund skrev:De sover kanske?EnTraktor skrev:Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?

2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Hellre att anledningen är batteritorsk än att somna bakom ratten!EnTraktor skrev:Då kommer dom inte långt imorgonbylund skrev:De sover kanske?EnTraktor skrev:Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?
Sedan kan man väl sova och ladda samtidigt, har jag hört. T o m vissa som gör det hemma till vardags

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- EnTraktor
- Teslaägare
Jo fast det är brist på hotell med laddning i Haparandabylund skrev:Hellre att anledningen är batteritorsk än att somna bakom ratten!EnTraktor skrev:Då kommer dom inte långt imorgonbylund skrev:De sover kanske?EnTraktor skrev:Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?
Sedan kan man väl sova och ladda samtidigt, har jag hört. T o m vissa som gör det hemma till vardags
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Jag laddade trefas på campingen vid Kukkolaforsen för några år sedan. Jag har även hört sägas att den ska ha utsetts till bästa utländska turistmål av en grupp finska resejournalister för ett antal år sedan, men det kan vara en skrönaEnTraktor skrev:Jo fast det är brist på hotell med laddning i Haparanda

- TiborBlomhall
bylund skrev:Hellre att anledningen är batteritorsk än att somna bakom ratten!EnTraktor skrev:Då kommer dom inte långt imorgonbylund skrev:De sover kanske?EnTraktor skrev:Är alla deltagare på IKEA och laddar eller var håller ni hus?

Ställa bilen på Ikea laddning och knata till hotellet verkar som en bra idé.
med väckarklocka på... 

- EnTraktor
- Teslaägare
Hittade 5 SECC2020 bilar på IKEA parkeringen 

2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- TiborBlomhall
Vi får se om de orkar vakna till middagen
(Vi får väl SE middagen?
)

(Vi får väl SE middagen?

- Generalbogge
- Teslaägare
Det är målsättningen i alla fall. Blev lite sena i Ystad, men hoppas på bättring denna gångBjelke skrev:Visst var starten kl 10 i morgon?

Är det fullt ös uppe i Norrland eller har man redan gått och lagt sig inför morgondagens drabbning? 

- EnTraktor
- Teslaägare
Bortsett från att nått okänt sällskap trampade in i mitt hotellrum med sin nyckel kl 22.40, så är det hur lugnt som helst.micke_r skrev:Är det fullt ös uppe i Norrland eller har man redan gått och lagt sig inför morgondagens drabbning?
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Lycka till alla som kör tillbaka till Ystad. Hoppas kian har laddat sina kort och håller reda på rfid tag så ger han Tesla en match. Själv bär det hemåt fast men funderade om man skulle välja omväg.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- lator
- Teslaägare
Har också stått och laddat ner uppdatering för navigering i natt så kanske det finns någon ny hemlig genväg att nyttja. Men jisses vilken tid det tar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.