Prisförändring pga Corona

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prisförändring pga Corona

Inlägg av Bjelke »

Jag tror att dom sänker priserna isf, åtminstone vissa delar av sortimentet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Vad som händer med nypriserna är svårt att svara på eftersom kronan är så svag.

Att begagnatpriserna kommer sjunka drastiskt är det ingen tvekan om. Efterfrågan på Tesla drivs i mångt och mycket av små företag utan personalbilspolicies och det är dem som ligger risigt till nu.

Privatköparna lär också dra öronen åt sig. Att köpa en mellanklass-sedan för 6-700 papp är inget man gör i osäkra tider. Då kanske gammeldieseln får duga ett år år till... Och med minskad efterfrågan sjunker priserna ofrånkomligt. Tyvärr.
Varför ”tyvärr”?

Du har ju länge ondgjort dig över de höga begangnatpriserna på Tesla. Om de nu sjunker så går det väl åt rätt håll?
Verdi funderar ju på att sälja nu. Du vet när det gäller en själv...
Jo det är lätt att vara tuff när priserna sjunker om man sitter med en leasingbil med garanterat restvärde och man inte ser någon ände på inkomsterna. Då kan man till och med skratta sig harmynt som flera gjorde här på forumet när privatägare förlorade 3-400k över en natt på sin nya Model S när Tesla fullständigt dumpade priserna. - äntligen skulle det bli ordning på begangnatmarknaden.

Nu när förutsättningarna ändras fullständigt, så är det plötsligt en annan ton.
Bara en iakttagelse. :|
Jag har många ggr skrivit att jag är förbannad och besviken på Tesla för att de sänkte priserna på det där sättet och att jag nog aldrig köper en till Tesla på grund av det. Du måste blanda ihop mig med nån annan.

Däremot är det sant att jag inte förstår mig på begagnatmarknaden. Tycker de borde sjunka med ca 15% per år, och lite till när det kommer teknikskifte, som t ex 100-batteriet istället för 90 osv. Det är nåt helt annat och har inte med prissänkningar att göra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men det finns ju fördelar om begagnatpriserna håller sig upp, även inte jag heller förstår varför, och det är ju att det säljs fler nya elbilar.
Teslas prissättning kan man ju lita på lika lite som skatteverket. Men det är ju å andra sidan deras rätt att hålla på så.
Själv föredrar jag ju om man kan få veta andrahandsvärdet (en bra uppskattning i varje fall) och förmånsvärdena innan man köper en bil. Dessa verkar dock inte fungera i fallet med att köpa en Tesla.
Man får chansa lite helt enkelt, ibland vinner man ibland inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Men det finns ju fördelar om begagnatpriserna håller sig upp, även inte jag heller förstår varför, och det är ju att det säljs fler nya elbilar.
Teslas prissättning kan man ju lita på lika lite som skatteverket. Men det är ju å andra sidan deras rätt att hålla på så.
Själv föredrar jag ju om man kan få veta andrahandsvärdet (en bra uppskattning i varje fall) och förmånsvärdena innan man köper en bil. Dessa verkar dock inte fungera i fallet med att köpa en Tesla.
Man får chansa lite helt enkelt, ibland vinner man ibland inte.

Ja, Tesla får göra vad de vill. Och jag med. :)

Jag ändrar mig hela tiden. Ibland vill jag ha en Model 3 som andrabil. Ibland vill jag så långt från Tesla jag bara kan. :D

Nä men ärligt talat så fick vi blodad tand förra sommaren på vår tripp ner till Spanien. Det gör vi gärna om. Det som var näst intill katastrof vad dock hur SuC var placerade i Frankrike och Spanien. Det var faktiskt inte särskilt trevligt. Särskilt med barn som inte riktigt äter allt man sätter framför dem.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skillnaden mellan tesla och andra bilmärken är ju att tesla kör med fasta priser och måste tydligt och offentligt deklarera när man justerar priset. Andra gör det genom att justera rabattsatsen.
Priset på en ny bil är ju inte samma hela tiden utan varierar när i modellcykeln man köper.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Gustafsson skrev:
Ser det som väldigt bra att dollarn äntligen går ner. Har länge tittat snett på modell X, men tyckt de varit i överkant prismässigt. 15-20% skulle inte vara fel alls.
Varför en X och inte en Y?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Verdi

Inlägg av Verdi »

kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
För liten? För slarvigt byggd?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
Slarvigt byggd? Giga Berlin har ju ännu inte byggt en enda bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte vad som talar för att den ska bygga bättre bilar än existerande fabrik?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte vad som talar för att den ska bygga bättre bilar än existerande fabrik?
Vad talar för att X skulle vara bättre byggd än Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Kom väll ganska omgående rapporter Om att Model 3 byggd i Kina hade bättre kvalité än Model 3 eller missförstod jag något?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
Y är ett klart alternativ, men då denna bil kommer att köpas privat och ägas länge ser jag aluminiumkaross som en stor fördel. Känner att Tesla och evt rost ännu är en okänd parameter. Funderar dessutom på P modellen och den prestandan har inte Y.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Rätt mycket, man har tagit lärdom av vad man gjort tidigare och man har nya maskiner. Sedan byggs den i Tyskland istället för i USA. Hur vet du att den blir slarvigt byggd?

Tesla har byggt bilar med undermålig passform i snart 10 år. Hade de tagit lärdom av sina misstag hade de varit perfekta för länge sen. Jag förstår verkligen inte varför man inte höjer kvaliteten. Och jag förstår inte varför man inte har bättre ljudisolering. Så himla mycket kan det väl inte kosta?

Jag är rädd att själva grunden för fabriken. Pressverktyg, monteringsprocess, kvalitetskontroller osv är exakt desamma som i USA-fabriken. Varför skulle det skilja sig åt? Att det är Otto aus Berlin som gör momentet istället för Hank from California kan inte spela någon större roll.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Tesla har byggt bilar med undermålig passform i snart 10 år. Hade de tagit lärdom av sina misstag hade de varit perfekta för länge sen. Jag förstår verkligen inte varför man inte höjer kvaliteten. Och jag förstår inte varför man inte har bättre ljudisolering. Så himla mycket kan det väl inte kosta?

Jag är rädd att själva grunden för fabriken. Pressverktyg, monteringsprocess, kvalitetskontroller osv är exakt desamma som i USA-fabriken. Varför skulle det skilja sig åt? Att det är Otto aus Berlin som gör momentet istället för Hank from California kan inte spela någon större roll.
Menar du att en Model S 85 från 2012 har samma passform som en Model 3 från Kina idag? Vad har du som säger att det är samma pressverktyg, monteringsprocess eller kvalitetskontroller i Fremont som i Shanghai? Det har ju varit otal artiklar om att Tesla köpt in nya pressverktyg t.ex. Munro som har plockat isär både en tidig Model 3 och en tidig Model Y talar om stora skillnader men du har bättre uppgifter?

https://www.sae.org/news/2020/06/tesla- ... g-castings
“They do continuous improvement in design,” a practice most auto companies typically don’t embrace, Munro said.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Menar du att en Model S 85 från 2012 har samma passform som en Model 3 från Kina idag? Vad har du som säger att det är samma pressverktyg, monteringsprocess eller kvalitetskontroller i Fremont som i Shanghai? Det har ju varit otal artiklar om att Tesla köpt in nya pressverktyg t.ex. Munro som har plockat isär både en tidig Model 3 och en tidig Model Y talar om stora skillnader men du har bättre uppgifter?

https://www.sae.org/news/2020/06/tesla- ... g-castings
“They do continuous improvement in design,” a practice most auto companies typically don’t embrace, Munro said.
Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.

Det som sägs om Shanghai är väl lite propaganda från Kina också...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Menar du att det är bättre nu? Verkar inte riktigt så om man ser till Model Y åtminstone.

Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.

Du hävdar ändå att Tesla inte förändrat sig på 10 år utan en ny Model 3 eller Model Y har samma problem med passform mm som en Model S från 2012? Vad bygger du detta på? Har du några källor eller är det saker du vet?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Jag refererar till vad en oberoende part säger som profisionellt har plockat isär både en Model 3 och en Model Y I sina beståndsdelar. Vilka maskiner som Tesla köpt in som jag också länkat till är ju inte heller några hemligheter eller propaganda.

Du hävdar ändå att Tesla inte förändrat sig på 10 år utan en ny Model 3 eller Model Y har samma problem med passform mm som en Model S från 2012? Vad bygger du detta på? Har du några källor eller är det saker du vet?
Ok, då är det väl bättre då. :)
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Svenssons, kolla gärna MKBHD test av MY.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Tycker du verkligen att det här är stor förändring till det bättre? Här pratar vi om en bil som kostar över 700 000kr.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tycker du verkligen att det här är stor förändring till det bättre? Här pratar vi om en bil som kostar över 700 000kr.
Jag har själv aldrig sett en Model Y. Jag hänvisar därför till en som plockat isär Model 3 och Model Y och får betalt för detta, dock inte av Tesla.

Min Model X kostade mer än dubbla vad Model Y kostar. Ska den då vara dubbelt så bra? Det går att hitta exempel mindre bra kvalitetskontroller från både Volvo och Porsche till exempel (bilder finns på detta forum).

Med referens till bland annat Munro så hävdar jag att bilarna har blivit bättre och att Tesla har bättre kvalitétskontroller idag mot 2012. Jag hävdar också att de första 5000 bilarna av en modell kommer vara ha större problem än bilar med VIN på över 50 000. Detta gäller sannolikt alla tillverkare.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jag har själv aldrig sett en Model Y. Jag hänvisar därför till en som plockat isär Model 3 och Model Y och får betalt för detta, dock inte av Tesla.

Min Model X kostade mer än dubbla vad Model Y kostar. Ska den då vara dubbelt så bra? Det går att hitta exempel mindre bra kvalitetskontroller från både Volvo och Porsche till exempel (bilder finns på detta forum).

Med referens till bland annat Munro så hävdar jag att bilarna har blivit bättre och att Tesla har bättre kvalitétskontroller idag mot 2012. Jag hävdar också att de första 5000 bilarna av en modell kommer vara ha större problem än bilar med VIN på över 50 000. Detta gäller sannolikt alla tillverkare.
Jag tycker att det är skandal att man skickar såna bilar till kund. Det är inga små pengar det handlar om och det skadar Tesla. Hoppas att Tesla snart tar tag i det för att jag gillar Tesla och troligen kommer köpa en själv när jag byter nästa gång
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Erfarenhet behöver dock inte betyda att bilarna blir bra, här ett exempel från Volvo med flera problem inkluderat att panelen i efterhand är uppsågad för att dragkroken ska få plats.

Så ja, Tesla behöver verkligen se över kvalitén men i början av nya serier så är Tesla knappast själv om att ha problem. Vi får hoppas att de förbättrar sig och att de tar lärdom från deras nuvarande produktion när de börjar producera i Europa.

https://teknikensvarld.se/volvo-har-kva ... em-332330/
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Killgissar att de just nu växer för fort och inte hinner utbilda personalen ordentligt innan, utan gör det "live" istället. Risken blir då att det blir "det duger"-betyg när det skall tryckas igenom 5000 bilar den här veckan, och 5250 bilar nästa vecka, utan att fler hinner/får anställas.

Lite skumt dock att det varit en issue hela tiden. Tyder på inkompetens, och/eller helt enkelt dåliga specar...

edit: de kanske kör tum istället för mm när de specar toleranser :lol:

edit 2: Nu när dollarn sjunkit 10-15% vore det snajsigt om model3-priset sjönk motsvarande med 75kSEK.. 8-)
Skriv svar