Jag tänkte fråga om någon har kunskap om hur jag skulle kunna exportera min e-Niro till Norge?
Innan du blir upprörd eller får lite moralpanik så är detta bara aktuellt för att jag skulle kunna ta hem en Tesla för samma pengar så Sverige kommer inte förlora några elbilar eller skattepengar, bara uppgradera biltyp. OM det ens skulle bli aktuellt, jag rekar bara.
Tidigare exporterade ju KVD till Norge men de slutade med det. Finns andra aktörer som gör detta? Går det att göra själv och kalla tillbaka momsen på något sätt?
Export
Moderator: Redaktion
Re: Export
Om du med "själv" menar som privatperson så går det inte att få tillbaka någon moms, möjligen med brasklapp om bilen fortfarande räknas som ny, där är jag inte helt säker. Hur det är annars vet jag inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej det förstår jag med, syftade mer på om det skulle gå att göra genom att skapa ett företag. Vet dock inte om momsen skulle betalas tillbaka eller om den skulle kvittas, som gör vid köp och försäljning av varor/tjänster.bylund skrev:Om du med "själv" menar som privatperson så går det inte att få tillbaka någon moms. Hur det är annars vet jag inte.
Men är bilen idag leasad eller privatägd (eller något annat)? Jag tror att det är kört om den har blivit momssmittad.alvenzo skrev:Nej det förstår jag med, syftade mer på om det skulle gå att göra genom att skapa ett företag. Vet dock inte om momsen skulle betalas tillbaka eller om den skulle kvittas, som gör vid köp och försäljning av varor/tjänster.bylund skrev:Om du med "själv" menar som privatperson så går det inte att få tillbaka någon moms. Hur det är annars vet jag inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den är privatägd. Jag tror inte det har någon betydelse, det är ju vid avdrag det spelar roll. När man exporterar eller importerar ska ju momsen betalas i importlandet så den ska ju lyftas av i exportlandet, annars blir det moms två gånger inklusive moms på momsen.
Om en vara en gång varit privatägd, eller i fallet bilar, av ett företag som inte specifikt får dra av moms för bilar, så är momsen förlorad till skatteverket för alltid. Därav namnet "momssmitta" - den är obotlig. Du får inte tillbaka den ens vid export.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -