Såg just på Bjørn Nyland som demonstrerade en ny typ av snabbladdare.
Han visar alternativen som finns på norska marknaden hittils, vid 17:23 börjar delen om Kempower och vad som gör dom speciella och extra hjälpsamma för dom som kör elbilar utan app exempelvis.
Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Såg klippet känns helt klart som Kempower har betydligt fler genomtänkta lösningar, han sa också att fler på Kempower kör elbil vilket förklarar att det blir mer användarvänligt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Det var ju riktigt smart att man kan ”ta med sig” skärmen från laddaren in i mobilen, det är ju
inte riktigt alla som har en bra och fungerande app till sin bil liksom...
inte riktigt alla som har en bra och fungerande app till sin bil liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Gillar att man satsar på dynamiskt delad effekt mellan alla stationer. Det håller nere priserna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Det finns mycket förbättringspotential även i långsamma laddare. Det känns som man är tillbaka på 1900-talet när man ska ladda 3kw i en storstad och de tar hutlöst betalt med en massa konstiga och olika tags och appar med minutpriser och kw-priser blandat och man får både betala parkering och el separat...
Det finns 20 laddplatser med 3,7kw och ingen tanke på att dela ström så det går att få upp kw när det är få som laddar...
Dessutom sitter de illa till så man får hålla på och backa mot enkelriktat och de går bara att nå från ett håll. Ingen tanke att tex sätta laddstolparna i mittenraden så det går att nå från två sidor...
Det finns 20 laddplatser med 3,7kw och ingen tanke på att dela ström så det går att få upp kw när det är få som laddar...
Dessutom sitter de illa till så man får hålla på och backa mot enkelriktat och de går bara att nå från ett håll. Ingen tanke att tex sätta laddstolparna i mittenraden så det går att nå från två sidor...
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Såg också björns video, helt klart intressanta laddare.. Borde vara kostnads effektivt för ägaren av laddaren då man antagligen utnytjar effekter bättre.. Och som sagt var, att ta med ladd skärmen är ju briljant idé.. Antar de bara var en web sida, dvs ingen app som måste installeras vilket jag gillar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Det är lite intressant det där.Laban skrev:Gillar att man satsar på dynamiskt delad effekt mellan alla stationer. Det håller nere priserna.
Man har hört mkt gnäll om att Teslas Superchargers delar effekt, att "andra" är bättre för då får man minsann full effekt.
Nu går Tesla ifrån delad iom v3, medan andra går till delad.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Snyggt!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Kempower - Nya generationens snabbladdare?
Om man tänker sig icke till tesla laddare så skulle jag säga att de blir mer fördelar eftersom de finns bilar som laddar allt från 50kw till 150 kW.taliz skrev:Det är lite intressant det där.Laban skrev:Gillar att man satsar på dynamiskt delad effekt mellan alla stationer. Det håller nere priserna.
Man har hört mkt gnäll om att Teslas Superchargers delar effekt, att "andra" är bättre för då får man minsann full effekt.
Nu går Tesla ifrån delad iom v3, medan andra går till delad.
Om jag fattade de rätt så delar man dessutom på på fler än 2 men lite oklart..
Osäker på vad taket är idag på en tesla men säg de toppar på 130 kW, då vide de lagom att dela på 200 kW, problemet skulle då vara ganska litet.. Idag är de väl 150 kW från en SuC dvs bara 20 kvar om man ligger och laddare på toppen..
Obs, jag kollade inte de exakta siffrorna för SuC men hoppas ni förstår min tanke..
Tänk om man istället kunde ladda 4 bilar från en SuC med total effekten 400 kW, de skulle nog göra att man i princip aldrig skulle behöva gå ner i effekt med tanken att 130kw var taket vilket visserligen inte är sant.. Men åter igen, hoppas ni förstår tanken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19