Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Moderator: Redaktion
Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Jag kan tycka att det är stötande att regeringen ens utvärderar en extra skatt (kilometerskatt) för bilar. Det finns redan en fordonsskatt som skall täcka vägbyggen och underhåll (plus infrastrukturavgifter på vissa broar och sedan trängselskatt). Har man elbil och kan styra sin laddning så man laddar på natten när belastning på nätet är som minst kan kan komma ner i 1 till 10 öre per KWh + energiskatt och moms som är nästan 45 öre per KWh, dvs det är redan mellan 400%-4000%(!) procent skatt på elbils-körningen. Hur kan någon politiker utan att begå politiskt självmord tycka att utöver fordonsskatt, trängselskatter och upp till 4000% skatt på drivmedel tycka att det inte är tillräcklig beskattning på rörelsefrihet? Hur kan någon tycka att det är rimligt?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Fast på ett sätt är det rimligt, desto mer du kör slits vägarna. De som knappt kör behöver då ej betala. Ungefär som med höga skatten på bensin.
Det gör även att utländska bilar,hoppas jag, betalar för vägslitaget.
Sen att den höga skatten på bilar inte är rimlig enligt mig är en annan sak.
Det gör även att utländska bilar,hoppas jag, betalar för vägslitaget.
Sen att den höga skatten på bilar inte är rimlig enligt mig är en annan sak.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Fast nu lever vi ju i ett samhälle där vi jämnar ut skillnader, det är ju hela vårt lands grundfilosofi. Annars blir det stenhård kapitalism typ som i USA där folk inte har råd att gå till doktorn.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Problemet med denna logik är att personbilar i stort sett inte alls sliter på vägen jämfört med tunga transporter.kontakten2 skrev:Fast på ett sätt är det rimligt, desto mer du kör slits vägarna. De som knappt kör behöver då ej betala. Ungefär som med höga skatten på bensin.
Det gör även att utländska bilar,hoppas jag, betalar för vägslitaget.
Sen att den höga skatten på bilar inte är rimlig enligt mig är en annan sak.
Skatten på bensin är tänkt för att vi ska sluta använda bensin, inte att vara inkomstkälla för staten. Verkligheten har dock förvrängt den idén.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Vi har ju redan en ”kilometerskatt” inbakad i drivmedelsskatten.
Mycket praktiskt av flera skäl. Dels premierar upplägget bränslesnåla bilar och dels går skatten enkelt att ta ut även av turister. Möjligheterna är annorlunda när det gäller elbilar. Det blir mycket svårt att skilja elen som laddar elbilen från den som värmer villan. Kvar blir någon form av skatt per körd km vilket ju blir tungt byråkratiskt och som behöver övervakas på en helt annan nivå än bränsleskatten för att fungera.
Mycket praktiskt av flera skäl. Dels premierar upplägget bränslesnåla bilar och dels går skatten enkelt att ta ut även av turister. Möjligheterna är annorlunda när det gäller elbilar. Det blir mycket svårt att skilja elen som laddar elbilen från den som värmer villan. Kvar blir någon form av skatt per körd km vilket ju blir tungt byråkratiskt och som behöver övervakas på en helt annan nivå än bränsleskatten för att fungera.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Argumenten att staten skulle förlora stora pengar om alla skulle börja köra elfordon, stämmer inte. IVL har i flera år visat att de fossila transporterna kostar flera miljarder kr.
Det finns ingen skuld att betala när man kör på el.
Här är en länk till en en av dem,
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... ingar.html
Det finns ingen skuld att betala när man kör på el.
Här är en länk till en en av dem,
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... ingar.html
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Håller med.
Slitage ska betalas med vägskatt efter slitage på resp fordon.
Energiskatter har vi ju för ”miljöns skull” så de ska också beskattas efter miljöpåverkan.
Problemet är ju att det används till att betala en massa annat och historiskt har ju bilismen överbeskattats.
Jag är emot straffbeskattning av persontransporter i bil och det slår orättvist mot glesbygd som inte har nåt alternativ.
Slitage ska betalas med vägskatt efter slitage på resp fordon.
Energiskatter har vi ju för ”miljöns skull” så de ska också beskattas efter miljöpåverkan.
Problemet är ju att det används till att betala en massa annat och historiskt har ju bilismen överbeskattats.
Jag är emot straffbeskattning av persontransporter i bil och det slår orättvist mot glesbygd som inte har nåt alternativ.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Ja de är väl inte helt orimligt och med kilometer skatt så skulle man kunna beskatta lastbilar hårdare för att försöka få över transporterna på våra järnvägar som redan är fulla och sedan får vi ändå betala de på varorna vi köper..Black skrev:Håller med.
Slitage ska betalas med vägskatt efter slitage på resp fordon.
Energiskatter har vi ju för ”miljöns skull” så de ska också beskattas efter miljöpåverkan.
Problemet är ju att det används till att betala en massa annat och historiskt har ju bilismen överbeskattats.
Jag är emot straffbeskattning av persontransporter i bil och det slår orättvist mot glesbygd som inte har nåt alternativ.
Inte lätta frågor men pengarna vill nog staten se till att de får, I någon ända kommer de bli skatta oss. Bara de ser till att de fortsätter vara lönsamt med elbilar så att inte omställningen kommer av sig.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
En väg-skatt skulle kunna betalas med vikten på bilen.
Men är lite nyfiken om motståndet till kilometerskatt, som är en nyckeltal hur mycket det slits på vägen kommer sig av en förakt mot staten och skatter (dvs från högerkanten) och om inte samma motstånd finns hos de som är mer positiva till skatter.
Men är lite nyfiken om motståndet till kilometerskatt, som är en nyckeltal hur mycket det slits på vägen kommer sig av en förakt mot staten och skatter (dvs från högerkanten) och om inte samma motstånd finns hos de som är mer positiva till skatter.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Precis, vi överkonsumerar ju. Det är ett av problemen med vårt samhälle. Så om tunga transporter verkligen skulle få betala det slitage de utsätter vägarna för så skulle varorna också bli dyrare vilket i sin tur skulle minska konsumtionen. Ser inget problem i det. Rätta till obalansen i fordonsbeskattningen.chaffis75 skrev:Ja de är väl inte helt orimligt och med kilometer skatt så skulle man kunna beskatta lastbilar hårdare för att försöka få över transporterna på våra järnvägar som redan är fulla och sedan får vi ändå betala de på varorna vi köper.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Elfordon är effektivare och billigare än fossilfordon nästan hur man räknar förutsatt att det finns ett alternativ och värdet av arbetet fossilbilen utför inte sätts till 0.anuba skrev:Argumenten att staten skulle förlora stora pengar om alla skulle börja köra elfordon, stämmer inte. IVL har i flera år visat att de fossila transporterna kostar flera miljarder kr.
Det finns ingen skuld att betala när man kör på el.
Här är en länk till en en av dem,
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... ingar.html
Sen är det svårt, för att inte säga omöjligt att värdera t.ex. 11års extra livslängd. Ovärderligt för den som drabbas, en siffra i en länk för andra.
Sen bör man undvika att betrakta samhällsekonomi ur ett privatekonomiskt perspektiv. Få allmänna utgifter är bara utgift utan intäkt. Staten tjänar alltid pengar på alla transaktioner.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Problemet blir ju om man behöver bo nära en hamn om man har liten inkomst.Jerker skrev:Precis, vi överkonsumerar ju. Det är ett av problemen med vårt samhälle. Så om tunga transporter verkligen skulle få betala det slitage de utsätter vägarna för så skulle varorna också bli dyrare vilket i sin tur skulle minska konsumtionen. Ser inget problem i det. Rätta till obalansen i fordonsbeskattningen.chaffis75 skrev:Ja de är väl inte helt orimligt och med kilometer skatt så skulle man kunna beskatta lastbilar hårdare för att försöka få över transporterna på våra järnvägar som redan är fulla och sedan får vi ändå betala de på varorna vi köper.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Bättre att införa kilometerskatt för utländska tunga fordon som idag betalar exakt 0 kronor för att köra i Sverige
Tunga fordon står för 75% av slitaget enligt en undersökning i Norge.
Då skulle det inte vara så lönsamt att köra hit utländska lastbilar med förare som jobbar för slavlöner.
Systemet finns redan i Tyskland så det är bara att kopiera.
Då slår vi två flugor i en smäll.
Tunga fordon står för 75% av slitaget enligt en undersökning i Norge.
Då skulle det inte vara så lönsamt att köra hit utländska lastbilar med förare som jobbar för slavlöner.
Systemet finns redan i Tyskland så det är bara att kopiera.
Då slår vi två flugor i en smäll.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Fast varorna i butik kostar ju inte mer nära en hamn än inne i landet. När man näthandlar så är det ju enhetsfrakt inom landet.Fredrik j skrev:Problemet blir ju om man behöver bo nära en hamn om man har liten inkomst.Jerker skrev:Precis, vi överkonsumerar ju. Det är ett av problemen med vårt samhälle. Så om tunga transporter verkligen skulle få betala det slitage de utsätter vägarna för så skulle varorna också bli dyrare vilket i sin tur skulle minska konsumtionen. Ser inget problem i det. Rätta till obalansen i fordonsbeskattningen.chaffis75 skrev:Ja de är väl inte helt orimligt och med kilometer skatt så skulle man kunna beskatta lastbilar hårdare för att försöka få över transporterna på våra järnvägar som redan är fulla och sedan får vi ändå betala de på varorna vi köper.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Men om tunga transporter inom landet blir betydligt dyrare blir det ju så.Jerker skrev:Fast varorna i butik kostar ju inte mer nära en hamn än inne i landet. När man näthandlar så är det ju enhetsfrakt inom landet.Fredrik j skrev:Problemet blir ju om man behöver bo nära en hamn om man har liten inkomst.Jerker skrev:Precis, vi överkonsumerar ju. Det är ett av problemen med vårt samhälle. Så om tunga transporter verkligen skulle få betala det slitage de utsätter vägarna för så skulle varorna också bli dyrare vilket i sin tur skulle minska konsumtionen. Ser inget problem i det. Rätta till obalansen i fordonsbeskattningen.chaffis75 skrev:Ja de är väl inte helt orimligt och med kilometer skatt så skulle man kunna beskatta lastbilar hårdare för att försöka få över transporterna på våra järnvägar som redan är fulla och sedan får vi ändå betala de på varorna vi köper.
Det blir en politisk fråga om levnadsförutsättningar i hela landet bortom vägslitage.
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
De betalar inte exakt 0 idag, men utländska lastbilar betalar bara för större vägar, och inte per sträcka utan per tid. För övrigt samma företag som hanterar avgiften för Sverige som i Tyskland.JonasH skrev:Bättre att införa kilometerskatt för utländska tunga fordon som idag betalar exakt 0 kronor för att köra i Sverige
Tunga fordon står för 75% av slitaget enligt en undersökning i Norge.
Då skulle det inte vara så lönsamt att köra hit utländska lastbilar med förare som jobbar för slavlöner.
Systemet finns redan i Tyskland så det är bara att kopiera.
Då slår vi två flugor i en smäll.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 04721.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Hade för mig att vi faktiskt har ett sådant system i Sverige..bylund skrev:De betalar inte exakt 0 idag, men utländska lastbilar betalar bara för större vägar, och inte per sträcka utan per tid. För övrigt samma företag som hanterar avgiften för Sverige som i Tyskland.JonasH skrev:Bättre att införa kilometerskatt för utländska tunga fordon som idag betalar exakt 0 kronor för att köra i Sverige
Tunga fordon står för 75% av slitaget enligt en undersökning i Norge.
Då skulle det inte vara så lönsamt att köra hit utländska lastbilar med förare som jobbar för slavlöner.
Systemet finns redan i Tyskland så det är bara att kopiera.
Då slår vi två flugor i en smäll.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 04721.html
Intressant och läsa lite om det, tack för länken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Jag är emot att man redan trippelbeskattar (fordonsskatt, energiskatt, trängselskatt) och vill införa en fjärde nivå och vill göra det av fel anledningar. Man växlar från styrmedel för att minska Koldioxidutsläpp till intäkt, och det är inte ärligt. Pengarna kanske måste in men då skall man vara ärlig med det och att det är just det det handlar om så får folk ta ställning till det när de röstar. Tycker folk det är rimligt att lägga mer skatt på rörlighet/frihet och möjligheter för folk att bo utanför kollektivtrafikens mest trafikerade rutter? Vid vilket procentsats blir det ”löjligt” hur många 1000% skall kan man lägga på något med äran i behåll? (Min personliga åsikt är att man i första hand skall försöka fokusera på att kontrollera utgifterna snarare än att hitta på nya skatter.)
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Kollade just in tabellen över avgifter. 24000 per år är ju en skitsumma, och det är för de skitigaste klassningen enligt euronormen.
Min personbil, s60, är bara marginellt billigare per år än en tung lastbil i euro 5, 6 klasen.
Nåja livet ska ju vara rättvist och det sägs att det är kul att betala skatt... hmm. Jävlar vaa kul jag har tack vare min bil. Hahah
För övrigt så är väl alla skatter ett viktigt sätt att få in pengarna till skattkistan, är det någon skatt som staten gärna avstår att ta in?
Vill man på allvar minska transporterna så skulle man halvera skattetrycket på inhemsk produktion och samtidigt kompensera skatteinkomstminskningen med ökad skatt på importerade varor av samma typ.
Mvh PP.
Min personbil, s60, är bara marginellt billigare per år än en tung lastbil i euro 5, 6 klasen.
Nåja livet ska ju vara rättvist och det sägs att det är kul att betala skatt... hmm. Jävlar vaa kul jag har tack vare min bil. Hahah
För övrigt så är väl alla skatter ett viktigt sätt att få in pengarna till skattkistan, är det någon skatt som staten gärna avstår att ta in?
Vill man på allvar minska transporterna så skulle man halvera skattetrycket på inhemsk produktion och samtidigt kompensera skatteinkomstminskningen med ökad skatt på importerade varor av samma typ.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Håller med dig till 100%. MEN (alltför ofta dessa MEN...) så har merparten av vår befolkning röstat för att vi skall fortsätta på den inslagna vägen vi nu är inne på. Medvetet eller omedvetet... spelar ingen roll då resultatet är det samma.Xmag skrev:Jag är emot att man redan trippelbeskattar (fordonsskatt, energiskatt, trängselskatt) och vill införa en fjärde nivå och vill göra det av fel anledningar. Man växlar från styrmedel för att minska Koldioxidutsläpp till intäkt, och det är inte ärligt. Pengarna kanske måste in men då skall man vara ärlig med det och att det är just det det handlar om så får folk ta ställning till det när de röstar. Tycker folk det är rimligt att lägga mer skatt på rörlighet/frihet och möjligheter för folk att bo utanför kollektivtrafikens mest trafikerade rutter? Vid vilket procentsats blir det ”löjligt” hur många 1000% skall kan man lägga på något med äran i behåll? (Min personliga åsikt är att man i första hand skall försöka fokusera på att kontrollera utgifterna snarare än att hitta på nya skatter.)
Vad gäller utgifter så har vi förutom den senaste kategorin Corona med många miljarder även den sedan flera decennier pågående kategorin som inte får diskuteras, men som är extra omdebatterat för årtalet 2015.
Då kanske det kan vara svårt att undvika trippelbeskattning (eller mer) om man ska få ekonomin att gå ihop. Gungor och karuseller.... tivolit ska hållas igång till varje pris!

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Men det borde väl inte vara avsikten att minska transporterna. Om vi får billig och ren transportteknik för gods och människor så ökar ju handeln, industriproduktionen och välfärden i all allmänhet. Verkar som man missat det och istället tror att vi mår bäst av så lite transporter som möjligt.PoloPrinsen skrev:Vill man på allvar minska transporterna så skulle man halvera skattetrycket på inhemsk produktion och samtidigt kompensera skatteinkomstminskningen med ökad skatt på importerade varor av samma typ.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Att tänka på vid införande av kilometerskatt
Problemet idag är att politiker likställer transport med miljöovänlig transport.
De borde istället beskatta miljöfarliga bränslen.
Se bara på hur flygskatten funkar. Spelar ingen roll om flygplanet kör på fulbränsle eller dyrt miljöbränsle. Samma skatt ändå vilket ger noll incitament att byta till bättre drivmedel.
De borde istället beskatta miljöfarliga bränslen.
Se bara på hur flygskatten funkar. Spelar ingen roll om flygplanet kör på fulbränsle eller dyrt miljöbränsle. Samma skatt ändå vilket ger noll incitament att byta till bättre drivmedel.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket