Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Minskade kostnader under kvartalet och ingen större minskning av levererade bilar verkar vara det som leder till vinst under kvartalet. Dessa siffror bör sättas i relation till hur det gått för andra biltillverkare under samma tid. VW ser tex förlust mot tidigare vinst, Tesla verkar gå mot strömmen och ökar sin marknadsandel, både sett till andel av elbilsmarknaden och än mer sett till bilmarknaden.
Själv trodde jag inte på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
As we reported in our Q2 earnings preview postyesterday, Wall Street was expecting revenue of about $5.146 billion for the quarter and a loss of $0.14 per share.
There was a lot of speculation about whether or not Tesla would turn a profit since profitability this quarter could mean eligibility to the S&P500 and CEO Elon Musk has been teasing “breaking even” late in the quarter despite the impact of the pandemic.
Today, the automaker announced that it made $6 billion in revenue and it reported a small profit of $0.50 per share (GAAP) in Q2 2020 – crushing expectations for revenue and for earnings.
Tesla delivered $104M GAAP net income, $451M non-GAAP net income (ex-SBC) in Q2 – way higher than expected.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Helt otroligt att de lyckas göra vinst under det kvartalet, låter positivt för framtiden. Grattis till er som har aktier, tror utvecklingen imorgon kan bli riktigt bra utöver den vi sett senaste veckorna.
Många bra indikationer i rapporten, Megapack genererar redan vinst, 500k levererade bilar fortfarande målet för året, Autobidder handlar redan på europeiska elmarknaden (har detta rapporterats tidigare?), etc.
Det blir extremt spännande att höra reaktionerna i earnings call.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Säger inte att det är fel att ha kvar aktier i Tesla men har man en stor vinst är det kanske läge att säkra en del av den och vikta ner Tsla i portföljen. Är verkligen högrisk som jag ser det nu. Kan dra åt vilket håll som helst.
Inget glädjeskutt, alltså. Marknaden hade förväntat sig detta.
Det blir ofta så. Förväntningar och spekulationer driver kursen mer än nyheten i sig. "buy the rumour, sell the news" är ett till lite lökigt aktieuttryck. Men ofta sant.
Eller så har kursen det senaste drivits upp av köpare som känner sig tvungna att köpa? Tänker på dom fonder som måste ha ett visst innehav om tesla blir intagna i S&P500-klubben.
Också blankarna förstås.
Så som jag har förstått det (och jag är verkligen ingen kung på detta) så kan det ta upp till 2 månader innan "beslutet fattas" om de ska ingå i S&P 500 eller inte.
Kan hända vilken dag som helst, kanske redan imorgon. Dock så finns det även möjlighet att de inte alls inkluderas i S&P500 trotts att de uppfyller alla krav.
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Nja, nedgången var (antagligen) pga Trumps Kinamanöver. De allra flesta rörelser i TSLA är bara marknadseffekter i allmänhet, men betydligt förstärkta. Och en i grunden uppåtgående trend också. Men ser man på idag så är TSLA bara en av många Kina-beroende aktier som trycks ned.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Verkligen. Jag ökade på innehavet igen vid $1514, men är fortfarande underviktad och ligger på 80% av normalinnehav. Hoppas på ytterligare kräftgång för att få chans att öka till normalnivå eller till och med bortom det vilket skulle bli första gången sedan innan corona.
När det gäller TSLA är jag så bullish långsiktigt att det är lättare att stå ut med nedgång (som bara är att vänta ut) än missad uppgång (eftersom det kanske aldrig blir chans att köpa in sig billigt igen). Vågar därför aldrig sälja allt, men jag swingtradar med delar av innehavet för att få realisera lite av vinsten när det kommer plötsliga toppar och det känns onekligen tillfredsställande när man emellanåt träffar rätt och köper tillbaka med rabatt.
Men jag började sälja av swing-delarna redan i början av januari, så i vanlig ordning hade det nog egentligen lönat sig bäst att inte ha rört aktierna överhuvudtaget.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Hade en kollega i början på 2000-talet som handlade intensivt med Ericsson.
När året passerat hade han gjort 252 affärer i Ericsson. När han räknade närmare på saken hade han haft bättre avkastning om han hade köpt och behållit aktien utan att göra några affärer alls under året